Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2005 12:24:45

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 10:08:31    Tittel: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Har noen kjennskap til firmaer som fortsatt lager kopier av 35 mm mikrofilmruller?

Har forgjeves forsøkt kjøpe HF 409 (Kirkebøker fra Norderhov 1775 til ca.1814). Som kjent har Riksarkivet sluttet å selge kirkebøker på mikrofilmruller - selger nå kun mikrokort. Tenkte låne en rull av en bekjent, for så å få den kopiert.

Her kan jeg desverre ikke gjøre som en fra vårt broderland nylig skrev i et debattforum, da han ble tipset om nyttige bøker - "Och nej. Jag tankar inta køpe. Jag lånar vit mit bibliotek". For saken er desverre slik at mitt bibliotek ikke lenger har denne film. Den er ei heller å få lånt på fjernlån.

Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 02:29:54

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 10:20:29    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Nasjonalbiblioteket selger ennå 35 mm filmruller såvidt jeg vet, f.eks. aviser, adressebøker osv. Hvorvidt dette gjøres "innomhus" eller eksternt, har jeg ingen anelse om. Men det koster kun en telefon å få vite.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:59:15

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 11:17:19    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Det er mulig firmaet Pitney Bowes utfører slikt arbeid - det var i alle fall de som tidligere kopierte mikrofilm over til CD for Riksarkivet: http://www.pitneybowes.no/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 15:33:54    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Nei, Pitney & Bowes, som ikke eksistererer/filmer rullefilm/mikrofilm idag ( én person begynte på RA som overtok endek utstyr såvidt jeg vet ), hadde ingenting med filmene til Nasjonalbiblioteket å gjøre - i alle fall i "nyere" tid.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 16:24:00    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

OK, så utfører ikke Pitney Bowes slikt arbeid lenger - men jeg sa ingenting om at Pitney Bowes hadde noe med filmene til Nasjonalbiblioteket å gjøre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 16:50:46    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Takker dere begge for svarene.

Har allerede fått svar fra Nasjonalbiblioteket. Desverre selger de ikke mikrofilmruller av kirkebøker. Sendte samtidig en forespørsel til Pitney Bowes. Forstår nå at jeg kan vente samme svar derfra.

Mvh Ellef
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 18:04:46    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Svaret mitt var ment som en veileder til en som muligens kunne kopiere en kirkefilm, ikke et sted man kunne kjøpe dem. Jeg er redd Pitney & Bowes - om de ennå eksisterer - ikke kan hjelpe deg med dette.

Dette å kopiere filmer har jeg selv gjort hos P B tidligere, riktignok ikke kirkefilmer, men 35 mm rullefilm i alle fall. Så om din bekjent er villig til å låne deg filmen til dette formål, kunne det være en idé å ta kontakt med Nasjonalbiblioteket i tilfelle de kjøpte denne tjenesten.

Og det var langtfra noen form for "irettesettelse" av Andreas' innlegg, - jeg leste dette slik at han så muligheten for at P B utførte oppdragene for Nasjonalbiblioteket slik de siden Kodak's dager hadde gjort for RA.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jun 2005 23:02:37    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Jeg ser nå at mitt første innlegg kan misforståes, særlig dersom man har "flat" visning av debattråden, slik at det kommer umiddelbart etter Geir sitt første innlegg.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 23 Jun 2005 13:04:06    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Hei! Har ennu ikke fått svar fra Pitney & Bowes, men fant nettopp et annet firma på internett.

Sendte en forespørsel, som jeg fikk meget hurtig svar på. De tar Kr.8.- pr.meter film + returporto. Filmene kopieres ikke her i landet, slik at jeg må sende den (med en utfyllt tolldeklarasjonsblanket festet på konvolutten), til en adresse jeg fikk oppgitt i Uppsala, Sverige.

Husker ikke i farten hvor mange meter film en microfilmrull inneholder, så nu blir det frem med målebåndet. Spurte og om det var fare for slitasje på rullen jeg kanskje sender. Fikk til svar at slitasje skal ikke forekomme. Nettsiden er:

http://www.kibi.no/teknologi/

Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2005 08:53:40    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Jeg har fått filmet bøker fra universitetet i Uppsala der (helt utrolig service fra universitetets side, håndskrevne dagbøker fra 1640-tallet) - eller jeg er ganske sikker på at det var der. Jeg var overrasket over hvor rimelig det var dengang, men det var noen år siden (5?).

Egentlig er det toll på dette, men i 9 av 10 tilfelle går den glatt igjennom.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2005 08:54:44    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Unnskyld, moms skulle det være - ikke toll. Jeg lever av og til i en annen tidsalder ( kanskje for det meste av tiden )
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2005 08:59:35    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Leste nå lenken litt nøyere. Ser at din kopiering kan stille seg anderledes enn i mitt tilfelle mht. moms.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Jun 2005 12:06:07    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Mener toll ikke er noe problem, da jeg på tolldeklarasjonen setter verdien av sendingingen til under 200 kr. Moms er jeg ikke helt sikker på, men tar det som det kommer. For meg gjelder det i første omgang kun en filmrull.

Målte lengden på en av mikrofilmene. Var på litt over 32 meter. Regner med de fleste kirkebokruller har rundt denne lengden, for fant også papirer på gammel bestillinge av 5 rullefilmer. Der var samlet lengde 163 meter. Sjøl om porto begge veier kommer i tilleg, blir det forholdsvis rimelig.

Allerede mandag vil jeg sende rullen til mikrofilmlaboratoriet i Uppsala. Får håpe det om ikke så alfor lenge også blir muligheter til å kjøpe CD/DVD her til lands. Riktignok legges flere og flere scannede kirkebøker ut på nett. Men PC-en jeg har tilknyttet internett brukes også av andre i familien. Derfor er det for meg en stor fordel å kunne sitte i ro og mak, og sveive rullefilmer på min gamle Vidiolog (også svensprodusert) når det best måtte passe.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jul 2005 21:43:24    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

1 - 0 til Sverige! Flott scoring av Microfilmlaboratoriet i Uppsala.

Sendte en rullefilm til kopiering mandag 27.juni. I dag 8.juli fikk jeg tilbake prima vare, på sveiverull og i metall sylinderboks. Godt broderfolket kan hjelpe, for jeg har enda ikke funnet firmaer som kopierer rullefilm her til lands.

mvh Very Happy Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 07:54:04

InnleggSkrevet: 13 Jul 2005 22:29:44    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Hei - jeg kan ikke dy meg:
Jeg ble litt overrasket over at denne mikrofilmrullen ikke lot seg låne inn til ditt lokale folkebibliotek. Et søk i SAMBOK sa i hvert fall at Fylkesbiblioteket i Buskerud har filmrullen:
http://nabo.nb.no/bok?_t=0&_b=sambok&_r=807407030&_l=FULL&_f=LOC
Den er til og med på hylla. Synd hvis det blir slik at filmruller ikke lenger er å få lånt via bibliotekene.
Men jeg har full forståelse for at du ønsker å skaffe deg et eksemplar, så du slipper å låne. Håper det går i orden!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Jul 2005 23:56:55    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Hei!

Takk for lenket du la ut. Denne linken var var ukjent for meg.

Ser nå at jeg ikke skulle trodd blindt på alt jeg ble fortalt, men sjekket bedre sjøl. Har før lånt denne filmrullen utallige ganger fra Ringerike bibliotek. Men den er nå ødelagt og erstattet med microkort. Etter dette var det mulig å låne rullen på fjernlån fra Fylkesbiblioteket i Buskerud. For en tid siden ble jeg så fortalt at de ikke lenger sendte HF 409 ut på fjernlån, og regnet med det så var tilfelle. Noe jeg burde ha sjekket.

For min egen del var denne missforståelsen en stor fordel. Har nå et eksemplar sjøl, og slipper fjernlån.

Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Aug 2005 17:11:07    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Ellef Ellefsen skrev:

Sendte en rullefilm til kopiering mandag 27.juni. I dag 8.juli fikk jeg tilbake prima vare, på sveiverull og i metall sylinderboks.

Glemte prisen. Kom på kr. 369.- NOK inkl.moms og porto. (Dertil kom portoen det kostet å sende fra Norge ril Sverige. Mener det var vel 20 kr).

Rimeligere tror jeg ikke vi finner noen som utfører den slags kopieringsoppdrag her til lands. Har ikke funnet noen i det hele tatt.

Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Nov 2005 00:54:09    Tittel: Re: Kopi av 35 m.m. mikrofilmrull? Svar med Sitat

Dersom andre lesere av forumet ønsker sende microfilmer til kopiering, gjør jeg oppmerksom på at fremkallingen ble flyttet fra Uppsala til Kalmar 21.nov.2005.

Dette i tilfelle dere laster ned følgeseddel og adresse fra lenket jeg la inn. Her står i skrivende stund den gamle adressen i Uppsala. Jeg legger ikke ut adressen til Kalmar da jeg regner med den om en tid kommer på plass. Hvis adressen til Uppsala ikke er fjernet før dere sender filmer til kopiering, anbefaler jeg dere først å kontakte KIVI Norge AS.

Gamle kunder har sikkert allerede fått beskjed. Dette som info, i tilfelle nye er kommet til.

Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet