Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 30 Des 2004 12:28:19

InnleggSkrevet: 19 Mai 2006 11:13:23    Tittel: Etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen Svar med Sitat

Hei, jeg prøver å komme i kontakt med etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen (1855) fra Flekkefjord. Hans halvsøster Elisabeth Sofie Toresdatter (1850) døde på en øy utenfor Flekkerøy og etterlot der en liten jente Karoline som bodde alene her før hun ble tatt hånd om (faren var død noe tidligere).

Jeg ønsker kontakt med etterkommere av dem i forbindelse med en artikkel jeg holder på å skrive om Karoline.

Telegrafbestyrer Toresen hadde barna Tor (1888), Fredrik Korsvig (1890), Randi (1892), Einar Korsvig (1895), Arne Korsvig (1898) og Gudrun (1900), alle med etternavnet Rasmuseen. Det kan være flere barn.

Disse er fettere/kusiner til Karoline Iversen (1872 - 1968) og noen av dem er ført opp som pårørende ifm. dødsannonsen for Karoline.

Jeg har mer om historien her: http://www.flekkeroya.asbjorn.info/Sider/Risoya.htm

Hilsen Asbjørn Karlsen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 02:56:16

InnleggSkrevet: 19 Mai 2006 16:33:10    Tittel: Re: Etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen Svar med Sitat

Eg var i si tid lærar ved Sognsvann skole. Da var Randi Louise Korsvig Rasmussen rektor der. Ho var fra Flekkefjord, og var tante til padleren Einar Rasmussen. Randi har i det siste vore spesialpedagog ved Rikshospitalet. Du vil kunne finne adressen hennes i telefonkatalogen, og ta direkte kontakt med henne.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Mai 2006 18:48:25    Tittel: Re: Etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen Svar med Sitat

Hei Storaker, takker for svaret. Det var en innertier. Randi husket både deg og tante Karoline. Dermed er jeg i mål med denne saken. Det vil komme en artikkel i årets utgave av Flekkerøy Historielags årstidsskrift. Jeg nevner deg som bidragsyter her hvis du ikke har noe i mot det.

Hilsen Asbjørn.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 02:56:16

InnleggSkrevet: 21 Mai 2006 19:37:53    Tittel: Re: Etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen Svar med Sitat

Bare hyggelig!

Eg har forresten også aner på Flekkerøya: Anne Kristoffersdatter Torsteinsneset, f. 1756 (Torsteinneset er vel på fastlandet), og Ingebret Ingebretsen Kjere, f. ca 1630.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Mai 2006 22:12:00    Tittel: Re: Etterkommere av telegrafbestyrer Anders Severin Toresen Svar med Sitat

Tja, da har vi felles opphav. Far til Ingebret Ingebretsen er min 7. tippoldefar. Men de allers fleste som har noen tilknytting til Flekkerøya er i slekt. Jeg har påbegynt en kartlegging her: http://www.flekkeroya.asbjorn.info/

Når det gjelder Torsteinsneset, så er det riktig at det ligger på fastland. Men det er tilknyttinger til Flekkerøya. Annes eldre søster Signe (1748-1811) giftet seg til Kjære med Ommund Davidsen (1753-1791) som jo også er en etterkommer av den førnevte 7. tippoldefar. Dessuten er Anne tante til min tipp-tippoldemor Karen Ommundsdatter Kjære (1777-1843) som jeg har skrevet om her:
http://www.asbjorn.info/slekta/Asbjorn/Slekt/Karen_Ommundsdatter_Kjere .htm

Til slutt kan nevnes at jeg har skrevet om Torstensnes og dem som har bodd her på denne adressen: http://www.voie.asbjorn.info/Sider/Bosetning/Torsteinsnes.htm

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet