Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne Gå til side 1, 2  Neste   
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Okt 2006 09:50:31

InnleggSkrevet: 05 Okt 2006 21:56:48    Tittel: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Leter etter min Bestemor. Hun heter Augusta Vilhelmine Constanse Martinsen.
Født 10 eller 12 desember, tror1906.
Hun ble gitt bort til naboer,eller en gård i nærheten.
har trodd hun var døpt i Norderhov kirke,men jeg kan ikke finne henne.
Hun giftet seg i 1932 med Erik Gustavsen fra Oslo.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 26 Sep 2006 04:54:29

InnleggSkrevet: 05 Okt 2006 22:07:48    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei,

hvem er hennes mor? Far ? Vet du noe om det? Fornavn etc. Gjerne noe etternavn el. gård der hun ble satt bort til?

Sokna , Lunder???

Har du noen flere tråder?

mvh.

Helge Raudalshovde.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 14:43:34    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Har dessverre ikke flere opplysninger nå, men har sendt en mail til faren min,han bor i Florida, håper han kan hjelpe meg med noen navn, Håper jeg får svar i kveld.Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 16:38:21    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Nå har jeg fått noen flere opplysninger.
Familien hun ble satt bort til hadde 2 sønner, den eldste var sjømann,vet ikke navnet.
Han andre het Sigurd Martinsen og var gift med Margrethe.
De bodde i et hus ved osloveien,og det lå like ved et sted som het Kastet,som visst var endanseplass og et sted deet kom tivoli og sånt.
Begge disse var eldre enn min Bestemor som jeg tror var født i 1906.

veldig takknemlig hvis du kan finne noe opplysninger.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 17:27:09    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei.

da vet jeg hvor det låg , tror det var v/Ringerike sykehus danseplassen og fotballbane, der Bohus er i dag.Det er vel mulig og finne ut dette...tror jeg.Det er 3 muligheter, skal sjekke dette ut så snart som mulig... Tror ikke det var en gård, men et hus de bodde i.

Du hører fra meg, jeg tror hun hadde navnet til de hun var hos?? Stemmer dette??

Det var vanelig da og, finner ikke hennes på FS. Har du prøvd der på FS?

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 20:36:16    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Ja,hun hadde jo Martinsen etternavnet,
det samme som stebrødrene.
Jeg vet ikke hva FS er.
Er veldig fersk som du skjønner,har prøvd de skanna kirkebøkene.

Venter spent , Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 20:49:21    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei,

FS. er denne amrikanske søkemotor du kan bruke , du logger inn det du har og søker på vanlig måte , men det som kommer av oppl. må sjekkes godt.
Pga. mulige feil i forhold til fakta i kirkebøker /folketellinger.

håper denne virker og ikke dør ut.

prøver igjen:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Nå virker den..

mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 21:47:52    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Takk for linken, men dessverre fant ingen som passet der.
Men på 1900 FT for Norderhov fant jeg en Sigurd martinsen,født i 1893,men har 3 brødre.
De bodde på Evjua. Og faren var forpakter og skomaker.

Du vet kanskje hvor denne plassen er, eller var?

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 22:22:46    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei,

her er en tellig jeg fant som du må se på , dette er kansje noen av de aktuelle??

Mulig huset låg under norderhov sokn, tror det.

Evja ja, men må sjekke det litt, tror det er mulig det kansje er flere steder her også.
Mener du at de du fant er aktuelle ??

folketelling år 1900 noderhov.

prøver på nytt i morgen!

Mulig jeg må på manuell telling i morgen. Skal prøve det også.

Det er mulig disse nevnte folka var under flytting på tellinga, det vet jeg ikke enda?

Jeg må en tur i bøker for gårdsbruk /bilde for og sjekke det ut.

mvh.

Helge

Sist endret av dn20561 den 06 Okt 2006 23:04:02, endret 2 ganger
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2006 22:40:34    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Jeg vet ikke om det er de rette jeg fant, men det var eneste Sigurd Martinsen.

Tusen takk for all hjelp.

Vi snakkes.
hilsen Mettte.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Okt 2006 15:34:15    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

det er riktige folk du fant, har telling her manuell. Kommer tilbake snart med svaret.

Faren var stefar Martin Trulsen han forpakter og skomager fra Torersbråten 6 år i 1965,stemor Berte Marie Olsdtr fra Lunder.Feil på nettet derfor så enkelt som dette nå.

4 sønner.

men finner ikke henner din augusta enda, det må vi klare på en måte .

Var på bibloteket noen timer i dag,

steds problemer med og finne riktig EVJUA det ser ut som det er 3 steder, den nevnte plass ser nedlagt ut i 1948. Av en merkelig grunn? El. en feil i bøkene det er også mulig.

Søker videre, har gården 134 den låg under.

Ser på gamle kart for og finne den glemte plassen EVJUA nr 1.

Regner med og klare dette i løpet av noen dager.

Dette er riktig spor.? Tror jeg.?

mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Okt 2006 16:35:31    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Tusen takk or den jobben du gjør, det er helt utrolig.
Jeg visste ikke at det var så utrolig mye hjelp å få.
var inne på chattesiden her en dg og spurte om noen visste hvor Westmannland i Sverige var, og da var det ei dame fra Sverige som svarte med en gang og spurte om jeg hadde opplysninger om de jeg lette etter,og det hadde jeg,og hun fant dem og sendte meg det på mail.
helt utrolig.

Gleder meg til å høre fra deg igjen.

Du har ikke noe i Enebakk da så jeg kanskje kunne hjulpet deg igjen?

Vennlig hilsen og mange takk fra Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Okt 2006 19:08:16    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

ikke noe og snakke om det skjønner du, klart jeg hjelper til her med det lille jeg kan bidra med. Det er andre her som er velig flinke til og hjelpe til..
Har selv fått god hjelp her.

Ja det er mulig du kan hjelpe meg med søk ett annet sted i landet, det kan vi komme tilbake til senere.

Jeg mener dette er en sak som går an og løse, bare vi bruker riktig vinkel.

ER det ikke noe billde du klarer og skaffe fra plassen/bruket der din bestemor bodde?

Skulle gjerne sett noe slikt.

Finnes det noen papirer i slekta som bekrefter hvor hun bodde? Som du har tilgjengelig?

Det ville hjelp oss ett godt stykke på veg. Kan du klare og finne på nettet noe fler oppl. om
stedet /plassen der de bodde?

El. spørre din far om det var flere kalle navn på plassen ?? Var det toglinje i nærheten av plassen? Var det en gammel smed i nærheten? Var det militærleier i nærheten? El. om det låg i nærheten av et sted som heter Folefoss nedunder kastet?? el. Eikeli Gård på Eikeli v/hønefoss Osloveien?

Dette var mange spørsmål, men det må til om vi skal klare dette.

...................................................................... ......................

Din bestemors stefar Martin Trulsen var 7 år og bodde på en plass som heter Torgersbraaten på Veme Lunder,DERES FAR VAR DØD DA.
han hadde en bror som heter Hans Trulsen 10 år i 1965 telling.Deres mor heter Hendrika olsdtr. er enke og husmanskone og 43 år i 1865. Dette en telling du kansje finner på DFT.
...................................................................... ....................................

Dette mener jeg er riktig slekt?

Du bør du kont. dette på K.B. om mulig?

mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Okt 2006 19:27:17    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Takk igjen.
Jeg har dessverre ingen papirer eller bilder.
hadde mine besteforeldre vielsesattest, men mistet den i brann for 4 år siden.
Hadde også utflyttingsattesten hennes, men den ble også borte i samme brann,med alt av bilder.
Hun flyttet til Oslo i slutten av 20 årene, og jobbet da som hushjelp.
Giftet seg med Erik Gustavsen i 1932, tror det var 23-12,lille julaften,husker jeg syns det var litt rar dato å gifte seg.
Faren min sa at det var bakke opp til den plassen som het Kastet fra der Sigurd og Margrethe bodde , det var jo på 40 tallet han var mye der på ferie fra Oslo.

Vennlig hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Okt 2006 20:00:59    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

forstår dette,det ble letere nå, da må vi se på det som "2 muligheter her ang. stedet/plassen.

Dette forenkler dette noe . Men venter på svar fra en annen person, med gamle stedsnavn
her på Ringerike.Det er mulig jeg vet det i morgen..Bruker gamle bøker og kart.

mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 00:34:57    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

her er linken til martikkel den plassen bruksnr 1. EVJUA under GNR.134 LØKEN gård i Haug.

http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 08:06:02    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Ligger denne plassen like ved der hvor stedet Kastet lå?

Hvis ikke hvilken gård kan jeg se under for kanskje å finne huset hvor Sigurd Martinsen bodde.
Prøver å sende en mail til faren min for å spørre om Sigurd og Margrethe hadde barn.

De kan jo være i live og kanske vite noe.

Takk igjen.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 10:01:33    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

ja mye tyder på det ,vet jeg ikke helt enda, mye tyder på kort avstand til kastet.

Det er mulig det er en navne et bytte i papira så det er litt uskkert enda.

Må inn på kart igjen noen timer i dag for og få riktig sted, det er 6-/7 stk. Evjua i papirene fra gammelt av i Norderhov herad.

Det var ca.7-8 plasser i det aktuelle området som er borte/revet el. bytta navn av en eller annen grunn også.

Det er/var også flere Elvebakken og lignende som jeg må se på.

Det kan fort oppstå feil i kilder Telling/el. annet kildematriale, defor vil jeg ikke si sikkert enda, dette er så langt tilbake i tid at det krever mye lesning og tolkning.

Det er mulig jeg kan få noe bilde matriale av nevte plasser, det vil gjøre det lettere og se det hele.

Om plassen /bruket er revet så må må det jo være oppl. et sted på dette?

Det er mulig plassen låg rett V/Elven? Vet ikke dette sikkert enda... Vi klarer nok dette, men det vil ta litt tid.

De som viste så mye om slike ting er borte ...Det er synd.

Mvh. Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 15:24:28    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

har du sett på de andre kirkebøkene dvs. Hønefoss,Sokna, Lunder, Haug, ådalen? Etter din bestemor fødsel og dåp?
Det er mulig i dette tilfellet det er ført feil sogn på henner ellers så har det en naturlig forklaring på mysteriet.

Det er viktig og se på alle k.bøker vi kan for og løse denne saken...

Det er meget mulig det er tråder her, som vi ikke helt har sett? Har en liten anelse om det.

Det er viktig og finne starten her for og finne riktig utgangspunkt.

Da er det vel bare kirke bøkene som gir svar.

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 15:39:35    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Jehg har ikke sett i de andre kirkebøkene, bare Norderhov.

Får prøve i en annen i morgen tidlig, så får jeg ta dem bok for bok noen morgener.
Det er jo håpløst å prøve kirkebøkene annen tid på døgnet.

Som du skjønner så er jeg ny i dette gamet,har prøvet bortimot et år, men bare på egenhånd, uten å ha fått noe hjelp, eller visst hvor jeg skulle få det.

Så meldte jeg meg inn i DIS, og prøvde meg på dette her og på Chaten,og det har vært utrolig lærerikt.
Har meldy meg på et AOF kurs i slektsgransking som begynner lørdag 10 november å går over 3 lørdager i Ski. Håper jeg kan lære en del der også, men nå har jeg fått så mye tips her og andre steder at en ny verden har åpnet seg.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 16:48:12    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

har du sett på komfirmasjon etter henner ,din bestemor? Noen steder?

Har sittet på K.B. i 5 t. nå, men går nå på ett annet medium.

Her er vi alle nye en gang Mette ,

dette er bedre enn og sitte bare med bøker på bibloteket og slite.

mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 17:29:44    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Det er ikke scannede kirkebøker på konfirmasjon i Norderhaug for de aktuelle åene,men har jo bare sett der.

Har prøvd i kirkebøker nå, men det går så tregt at jeg orker ikke, men i morgen tidlig ved 6 tiden og frem til ca. 9 er det kjempefint, så jeg venter til det.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2006 18:03:11    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

ja det var mye rart under den tiden på k.-Bøkene, de surra med sogn og bøker så det blir noe innvikla av og til og finne ting.

Men nå skal jeg til bunns i dette rare i bøkene. Det med feil i navn, er veldig innfløkt.

Var borte i noe likt i dag ,sjekker dette nå.Men bøkene er så treige....ser jeg.

Må sjekke noe tips , ang. sted og tid og foreldere...

Det blir nå bare og stå på fra min side, til gåten løser seg.

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Okt 2006 23:58:30    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.
Jeg har funnet Sigurd i kirkebøkene for Hønefoss.

han er konfirmert 22-9 1907, Da bodde han i Rabbene.
Etternavnet han bruker da er Trulsen, det samme som faren.

Har lette i Lunder og Hønefoss etter min bestemor, men uten hell.

Sjekker videre i kirkebøkene i morgen.

Vennlig hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2006 01:59:47    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

bra du fant det , da peker det en rettning, det er bra.

Det var flere av den slekta som var ansatt v/pappirproduksjon her oppe. Mange av de jobba ved de fab. Noen bodde under Follum / el.lign.Og bodde i arbeiderboliger.

Var på bibloteket og kjørte ut noen lister over gåder / bruk.Det er noe rart ja her ja.
Jeg fant og navnet Trulsen?

Det har jeg søkt på i alle tellinger på gårder/bruk.

Fant noe med Kastet/søndre det er der slekta og bodde også noen steder til på Veme såg det ut til?

Det er ikke lett når de ikke klarer og finne feilen sin de som har ført plasser i tellinger ?

Det ble noen tlf. og en del data bruk før de forsto det var feil ett sted.

Det med påføring med blå penn skulle ikke forekomme når det ikke er kilde refr.

Det ble henv. til to tomter v/elva ved Haug/og Randsfjorden ?

Det stemte ikke .

Sjekket mange bøker K.B. på Modum i dag ingenting der så langt jeg såg?

(Kun ei ASTRID KONSTANSE?? Det stemmer ikke .)

Sjekket 15 år i andre div bøker uten hell, på dåp/fødte uten hell.

Men har kommen til att det er mye mulig at AUGUSTA er oppkaldt etter ei betyningfull bestemor etc.

Det er ett sjeldent brukt navn her i Norderhov herred, men en del i Oppland
Hamar, og div. andere steder.
Det er litt rart dette navnet er valgt om det ikke har en stor betydning!!For denne fam. Det kan og hende det er ett navn som blir brukt i flere ledd bakover i tid det fant jeg noen steder. Hun kan og ha blitt ført i Hole V/feil, ogsa Jevnaker....

Sjekker mer i morgen på dette mysteriet, det er mulig hun er ført i navnet på plassen hun er født?
Og el. på bare på mor om hun var uekte? Og far ukjent, mye taler for noe slikt....

Rabbene ? Tror jeg er Rabba?? Sjekker det med bøker i morgen.

Det var det , dagen er over , ny tørn i morgen.

Mvh.

Helge.

Sist endret av dn20561 den 16 Okt 2006 14:36:06, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2006 07:41:07    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Godt at noen av mine opplysninger kan hjelpe deg, du kan jo finne så mye,jeg er veldig takknemlig.

Når faren min var hos Sigurd og Margrete, når han vokste opp var han der på ferie, var det noen som sa til han at han hadde fetter der, men han var jo guttunge å brydde seg ikke.

Vi har alltid hørt at Bestemor hadde stor familie, det var mange barn og hun ble gitt bort.

Jeg har alltid hørt at hun var døpt i Norderhov, men det kan jo bare være tull.

Vi har alltid trodd at foreldrene hennes bodde i nærheten av der hun vokste opp.

Spurte forresten Pappa om Sigurd og Margrethe hadde barn, men det hadde de ikke.

Vennlig hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2006 09:20:29    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

ja det var og godt og høre om den fetteren, venta på den. Bodde han da hos Martin /denne gutten??

El. som var innom etc. fordi han bodde i ett nabohus??

Min teori er vøri hele tiden at hun Augusta har vokst opp hos slektninger , det var ofte det skjedde den gangen, tror det er det på hennes stemors sin side det er slektskap?

En teori er om at det muligens var hennes tante?

Om ikke så var det stefar sin slekt??

Det er en stor slekt på begge slekters side, de hadde ofte mange munner og mette. 8-10-12 unger pr. ledd når det mulig var Ganger 10?? Ja da ser en jo selv hrordan det låg til med ant. unger.

Vi får se hva hva dagen bringer av stoff og nyheter i denne saken??

Du vet ikke noe om det var ei (veldig ung tante) såkaldt nabo innom på besøk??

Spennende nå om dagen synes jeg. Ikke noe skal være uprøvd i denne saken.

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2006 10:37:03    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

han bodde ikke hos Sigurd,han bare hørte de gutta han lekte med sa at :Der er fettern din:
Så den teorien din om at det kanske var familie er jo veldig sannsynlig.

Men de som var Augustas pleieforeldre var jo døde da faren min var der, så det var jo neste generasjon han var hos.

Det kan jo være at hun ikke er døpt eller konfirmert, og hva gjør vi da??

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2006 12:07:43    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

forstår det med neste generasjon,
men det er mye mark her som er upløyd , det er mye papirer og vende i denne saken .

Er på Norderhov bøkene nå , men det strunta seg til litt nå på sørveren på Kongsberg.

Venter lenge nå på linje , det er kjedelig. Det var utrolig bra til nå på dette fora K:B . Dåpsbøker/født.

Men det er ikke sikkert hun står her , mulig i annen K.bok? Det er dette som gjør dette vanskelig.

Hun kan også stå på helt feil navn , så du må også lete etter foreldere DVS.EKTE, (STEFORELDERE). Og plass/gård, sted. Nitidig arbeide........

Det var ofte det var feil ved navn i K.B.

Hun er nok døpt også komfimert mener jeg sikkert, tror ikke hun er døpt i Kirka, men hjemmedøpt.

Det er vel ikke blitt slik her som det var i noen dalføre? Langt tilbake i tid...

Men dette finner vi Mette , bare vent skal du se vi løser dette.

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2006 08:02:55    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

kan du ikke be din far om si mors Augustas dåpsattest dvs. en kopi , fra arkivet i Oslo , si som det er at dere har behov for den til slektsforskning, dette ville kunne gi oss viktig imformasjon på dataene i slekta deres.
Dette ser jeg som viktig, dette er en måte og få litt fortgang på dette arbeide. Og en pekepinn på navn..... og gårder, og stedet de bodde.Og d. hun var f. og døpt.

Ser frem til svar på dette.

Sjekka 4 aktulle K.B. i går 40 år tilsammen.

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2006 10:26:02    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei.
Jeg ringte statsarkivet i oslo, og de sa jeg måtte henvende meg til Statsarkivet i Kongsberg.
Nå har jeg sendt mail dit,så håper vi å høre noe snart.

Takk for all hjelp så langt.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2006 13:26:37    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Helge Raudalshovde skrev:
Hei Mette ,

kan du ikke be din far om og skaffe sin mors Augustas dåpsattest dvs. en kopi , fra arkivet i Oslo , si som det er at dere har behov for den til slektsforskning, dette ville kunne gi oss viktig imformasjon på dataene i slekta deres.
Dette ser jeg som viktig, dette er en måte og få litt fortgang på dette arbeide. Og en pekepinn på navn..... og gårder, og stedet de bodde.Og d. hun var f. og døpt.

Ser frem til svar på dette.

Sjekka 4 aktulle K.B. i går 40 år tilsammen.

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2006 21:59:38    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

vet du hvor din bestemor Augusta gifta seg?

Kirke/sted?

Oslo? Hønefoss/Norderhov?Lunder?

Bodde hun på HNF. etter at de gifta seg? Vet du noe om dette ?

Hvem var forlovere ?

Vet du noe av dette??

Det var moro og hvite...?

Mvh.
Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2006 22:21:26    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hun giftet seg i Oslo i 1932, tror det var 23-12.
Har hatt et papir på det, men det ble jo borte.
Giftet seg med Erik Gustavsen.

Hun har bodd i oslo etter det.
Tror hun flytte til Oslo i slutten av 1920 årene, hun jobbet da som tjeneste jente.

vet ikke om hun giftet seg i kirken eller borgerlig.

Snakket med riksarkivet i Oslo i dag, og de sa at hvis hun hadde giftete seg borgerlig var det enkelt å finne hvis jeg kom til lesesalen dems å så gjennom bøker.
Men hvis hun giftet seg i kirken var det verre, for det var såpass nytt at de kanskje ikke hadde fått de bøkene emda,og da ligger de i de forskjellige menighetene i oslo.

Tenkte jeg skulle få tatt meg en dag i riksarkivet i løpt av et par uker. Er litt opptatt akkurat nå.
Søkte etter en oldefar av meg i Kongsvinger, på morsiden. Da var det en som svarte meg og vi hadde felles oldemor. Det var helt utrolig.
Men den jobben du har gjort for meg syns jeg er helt utrolig..
Når vi finner ut av dette Må det feires!!!!
Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Okt 2006 09:15:59    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,
moro du fant slektninger på nettet.Det gir ofte bra med oppl. og søke og bruke DIS. Norge
som base.
Det har vøri til stor hjelp for meg selv og. Du treffer mange som vet og kan mye her inne på disse sidene.

Ja vi nærmer oss sakte men sikkert målet bakover, jeg fikk nye oppl. på sted i går ang din bestemor som jeg sjekker ut. Må på biloteket nå.

.............................................
Var en tur på på søk etter kirke.B. Jeg fant oppl. på kirke bok register .
Mere oppl. her om k.b.

Disse bøkene/rullene kan og fjern lånes k.b. 18.

Fødte og døpte 1887-1912 i norderhov s. 1-127a. Var inne på flere bøker der ... i dag på bibloteket.

Det er ofte ulik oppl. i de enkelte bøker, fant ei Konstanse jeg må gå i sømmene i dag.Det er mulig det er feil i fødsel.data noen steder her? Vet ikke enda? Søker på dette.

Snakkes .

Mvh

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 16:07:31    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Nå har jeg fått fra riksarkivet, og det var som du antydet, foreldrene hennes var ikke gift.
Hun heter bare Augusta Wilhelmine er født 10-12.1906.
Klokkerbok nr..3(1905-1925) for Hønefoss, oppslag 16, nr.23, er innført Augusta Wilhelmine - datter av ungkar, sliperiarbeiderhans Martinsen Sætrangbakken og pike Karolne Magnussen- ble født 10 desember 1906 og døpt 12. mai 1907. Både faren og moren er oppgitt født i 1884. Bosted er Helgesbraaten.

faddere ved dåpen var: Olava jensen, byggmester Hagen Jensen og Torvald Kristofersen helgesbraaten.

Da var det litt annerledes enn jeg hadde trodd.

Finner en Hans Martinsen på 1900 tellinga for Norderhov og han er gårdsgutt på Sætrang.
Herav navnet Sætrangbakken kanskje. Nå er jeg jo litt sjokkert over opplysningene, for jeg tror bestemor kanskje har levd på en løgn, vet ikke!!
Det er jo rart at faren heter Martinsen, sjekka om han kunne være bror av Sigurd, men han står ikke der, men det kan jo være annen familie forbindelse.
Gleder meg til å høre fra de. Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2005 12:24:45

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 16:33:25    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei. Du finner flere Hans Martinsen i 1900-tellinga fra Norderhov. En av kandidatene var denne du fant under Sætrang

Dette med "etternavn" på slutten av 1800- og først på 1900-tallet er noe forvirrende.
Som et eksempel: I en og samme barneflokk kan noen av barna være nevnt som Hansen, Andre som Martinsen. Atter andre som Bakken.

Augusta har tatt samme "etternavn" som faren, men kunne like godt ha blitt hetende Hansen. Først i 1923 kom navneloven som ryddet opp i dette. (Dette i tilfelle du ikke var klar over det).

Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 17:22:39    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Ellef.

Jeg har sett det at de skifter navn etter godtbefinnende.

Som du ser av innlegget mitt har jeg fått opplysninger fra riksarkivet i dag og er litt spent på hva som egentlig har skjedd, hvorfor hun ble satt eller gitt bort. Lurer litt på om hun kan være oppvokst hos besteforeldrene, men vet ikke.

Får lete videre i kirkebøkene å se om Martin Trulsen er faren hans, for det var der hun vokste opp.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 18:44:29    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette.

Gratulerer Mette dette var gøy, gleder meg veldig over dette gjennombruddet på navnet på din bestemor, dette gjør det straks lettere og søke i bøker Mette.

Det er nå vi kann sette inn alt av søk på dette for og finne forbindelse vidre bakover til rette slekta, og sted foreldre.

Dette er nå noe bedre utgangspunkt. Tror hun er ført opp i som uekte i k.b.
skal sjekke alt jeg kan nå i bøker.

Moro dette Mette.

mvh.Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 19:19:57    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

Helgesbråten er ett sted mellom Ripebakken-Veienmoen-Tatermoen. På oversiden av Hnf.sentret retning Ask og Veienmoen. Er du kjent i Hønefoss?

Skal søke kart så du ser hvor dette er Mette.

Det var også ett tegleverk i nærheten der. det er mye og finne nå .

Dette var virkelig bingo for deg ang. oppl. på navn.
..................................................................

Har sjekka 20 år K.B. i dag .

Men starter på nytt nå......gleder meg nå over dette.

Du er heldig som fikk svar på dokumentet fra dem, det er ikke alle som gjør.

Er på nett, snakkes.

Vi må se grundig på alle navn nå i k.b. på født og døpte nå.

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 21:57:17    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

se på denne person her Karoline Magnussen er dette moren til Augusta??

Link her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 9&filnamn=f00613&gardpostnr=550&personpostnr=3346#nedre

se litt på denne for meg?? er usikker...men dato i kb. kan være feil?

Mvh
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2006 22:57:17    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

fant noen`s adr. med elvebakken !!!Se om du ser den mere den tror jeg er en fobindeldse til Evjua,,, Hadde den i sted men den ble borte i alle disse søka , det gikk litt fort i svingen her.

Søkte på¨torvald Kristoffersen fant han ikke her hmhm, rart.

Tror de forelderene ble kjent på jobben, sjekk det sporet om du ser noe slikt.Mener det er noe her i det gamle arbeider strøket /boligene på (follum) det vll si den gamle fabr.,Røssholm tror jeg.

Det heter elvebakken der oppe ? Mener jeg såg noe på kartet i går...Dette henger sammen men finner ikke helt tråden .

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2006 11:31:45    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

bare en feil mld.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2006 15:52:36    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

hei Helge.

Jeg er ikke noe kjent i Hønefossområdet, så et kart hadde vært fint.
Jeg er litt fustrert,for i går mener jeg at jeg hadde Hønefoss på Skanna kirkebøker, men i dag er ikke Hønefoss der, så jeg lurer på hva jeg så på i går???

Prøver å finne Hans Martinsen sin dåp eller konfirmasjon.

Har en mistanke om at han kan være bror til Sigurd,og da er hun jo oppvokst hos sine biologiske besteforeldre. Dette er jo bare en teori, og særlig nå når jeg ikke har Hønefoss sine kirkebøker, får ta meg en tur til Kongsberg å se der da. Tungvint, men utrolig spennend
Vennlig hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2006 17:16:24    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mett,

ja det samme såg jeg og i dag ,vet ikke grunn til det.Mener haug og Hønefoss var på samme siden også.
Du vet vel det at i jevnaker er det også srevet mye oppl. fra Norderhov/Hønefoss.

Ja det med kart kommer , skal på stor kopimaskin med kartet.Men det er ikke her nå ,så jeg venter på det.

Det er det beste ,fordi det er eldre navn der som er fjernet fra nye oppmålingen, og grn. nr .fjernet/ byttet.

Men har du fakta på Hans Martinsen ?

Hvem gård bodde han på?

Har du funnet det? På telling?

Har du sett det jeg skrev om KAROLINE MAGNUSSEN den linken ?

Tror du det er det er Hans på Sætrang??
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Jeg har mere oppl. mandag /tirsdag fra noen kilder.

Ting tar tid ,det er vel bra da for vi luket ut de det ikke er.

Det stedet Martin Trulsen har bodd på varier tror jeg,ja dette er spennende ja.

Det er bare og stå på nå Mette , til vi har funnet alt... Har noen manuelle tellinger her jeg skal sjekke...

MVH:
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2006 17:31:49    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei.

Ja jeg har sett på den linken,men hun har oppgitt at hun er født 1884.

Det står ikke noe om hvor hans og karoline er født.

Godt å høre at jeg ikke hadde drømt at jeg hadde sett på Hønefoss, begynte å lure om det gikk rundt for meg.

Har drevet å sett om jeg kan finne noe vielse på Hans Martinsen, for å se om han har samme foreldre som Sigurd....

Men har ikke funnet noe, holder nå på med 1919 i Norderhov.

Jeg står på så godt jeg kan.......

Mente ikke å mase om det kartet.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2006 18:40:51    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei,

mase du?? Nei det gjør du ikke .

Det er det jeg som gjør med den som har kartet.

Såg det ikke var s.d. og år. Men det er ofte feil i k.b. på år og dato , også navna kan være helt feil.

Skal søke stedet manuelt på mandag,da kan hende det løser seg litt med navnet.

Det er vel også mulig andre kombinasjoner??????Feil føring??

Mvh.
Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 10:20:35    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

kan du få sjekka ut denne Hans martinsen f.1884 i Hole.??

Det er mulig du finner hans dåp og fødsel i Hole /Norderhov K.B.??
Dette kan væere den som jobbet på sætrang?

Mulig dette er faren til Augusta???

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 0&filnamn=f00612&gardpostnr=304&personpostnr=1490&merk=1490#ovre

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 12:14:44    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

ER dette riktig Hans Martinsen komfirmasjon??? PÅ Hole 1898.

Linken er her:

http://i84.photobucket.com/albums/k29/DaJuag2006/URN_NBN_no-a1450-kb20 051101020560.jpg

Hans er nr. 3 ovenfra.

I K.B. I HOLE.Sept.25. 1898.Komfimasjon, står det som følger:

navn: hans Martinsen . F.16/11984 døpt 13/4-84 Fødested Frøysov. Bosted (Staadiumsengen). Foreldere Martin Eriksen/ Matea Hansdtr.

................................................................
Dette var for og se det bedre det som stod i K.b.

Er ikke sikker på dette?? Du må sjekke dette for meg???

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 15:27:16    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Jeg vet ikke om dette er riktig Hans Martinsen,men det kan jo godt være det.

Finner dem igjen i FT 1900 og hans far i FT1865,tror jeg,fra Hole.
Der er Martin Eriksen 14 år , Far:Erik Gulbrands. 48 år, Mor: Jørgine Hansd. 52 år, Bror Jørgen 8.

Alle født i Hole,.

Selveier på gård Søhol.

Blir så ieeitert at ikke alle kirkebøkene er der, for det mangler alltid de vi vil se i ..

Kommer ikke noe videre,,Dette var jo ikke mye hjelp.

Til onsdagen skal jeg en tur til statsarkivet i Oslo for å prøve vielsen til Augusta og Erik.

Er jo litt spent på hva hun har som foreldreda???Fant forresten en datter til på Martin Trulsen Magna Margrete født 3 nov.1883, døpt 20 januar 1884, og i 1900 tellinga er hun sorterske på papirfabrikk og bor på Hofsby. Der bor det også ei Anna Trulsen født 1881, Søster??Har ikke finni det.

Kan jo være enda flere barn her..

Leter videre.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Okt 2006 17:11:00    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

Hofsby , Ja det er Hofsfoss boliger & papirfab. Der var det også ardeider boliger, der annsatte bodde.

Ja det er mere Trulsen der oppe, og på Veme. Det var nok flere unger ja.....

Ser den Hans Martinsen er fra sætrangbakken, DVS.?
Det tror jeg ikke , men han jobbet der.

Sæterang gårdene er i Haug nedenfor Klekken hotell. ca. 700m.Store gårder med stor slekt....dvs. der er det mulig noe og hente av oppl. tror jeg.

Det er jo mulig den den jenta Karoline Magnussen jeg fant er moren , fordi hun jobbet og bodde i fabbrikken der Trulsen var mener jeg....??

Dette er jo bare videre granskning som vil vise.

...................................................................... ..........................

Det var en stor gård i Dalsbråten på det stedet V/skolen.
Der het det elvebakken med Sundløkken. Det er nok den Evjua tror jeg: der Trulsen Martin stod i tellinge?

Har din far hørt navnet Schrimer navnet på en gård.Det bodde mange der.

..............................

Ja lykke til på arkivet, det er bra der.

Tror Trulsen kan være gift på Norderhov/Lunder/haug kirke. Mye og sjekke ut her.

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 10:58:52    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

I dag er Hønefoss oppe å går og med Klokkerboken som Augusta står i..

Det staår noe på bemerkninger, og jeg tyder det som at dette er hans 2 barn og hennes 3 barn,
men jeg vet ikke om det betyr det, også står det noe jeg ikke skjønner.

Kan du se på det du også?

Det er klokkerbok nr. 3 -1905til 1925. Hun er nr, 16

skal se etter konfirmasjon nå.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 11:25:54    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Nå har jeg funnet konfirmasjon hennes, og det står de samme foreldre. De kjødelige.
Hun er konfirmert 8. Mai 1921.
Hun er nummer 29.

Der står hun født i Norderhov.

Hilsen Mette, som ikke er veldig mye klokere!!!!! Alt er jo LØGN.........
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 11:29:16    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei igjen.
Vet du hvor Lunder Er på Folketellingene,finner det ikke. Vet du hva det er under?

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 12:41:34    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

var på bobloteket etter mere oppl. om navn på tellinger.
Bra Mette det er suverent jobba; hva slags oppl. fikk du faren og moren ? f? bosted? navn? ets er veldig nysgjerig nå.

Hvem er hennes kjødlige foreldere Hans /Karoline EL.???

Ja løgn kan du vel si ...men det er vel en grunn til det????

Den er ikke funnet enda???

Har en teori om grunn, den før du høre senere...

Lunder er på Veme men skrevet under Norderhov /hønefoss, og mulig Ådalen.

Men sognet er Norderhov, Mette.

Du er flink Mette.

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 13:22:27    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei.

Foreldrene er Hans og Karoline,både dåp og konfirmasjon.

har sett mer på den linken til Karoline du gav meg, der er det noe rart.
Moren hennes er jo født i 1849,er altså 51 år i 1900, men da står det en sønn født i 1900,
og hvorfor bor denne Karoline hjemme uten en jobb? Og dette barnet har et annet etternavn.

Merkelig,eller ikke??

Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 13:25:04    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Øvre Eker er kan det være der Karoline bor da Augusta blir født, det er den eneteHelgesbraaten jeg finner?
Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 13:43:08    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Ja , Mette det er jo den jeg la ut til deg!!! Martin Erkisen er det Faren?

Det var de som jeg sa bodde /jobba på papirfabrikken på Hofsfoss.

Helgesbråten ja...men den er på Hnf? Merkelig dette?

Torvald Kristoffersen var og f. på Norderhov .Men finner ikke noe på han , skal sjekke telllinger manuelt nå .

Setter inn noe opl. snart på trulsen tell. og martinsen slekta.

Det er og Helgesbråten på Hnf. der Bodde det en Helge Bråten det oppr. til Helgesbråen navnet her på Hnf.

Funnet alle Karoline på 1900 tell her, se legger jeg ut til deg her ,så du kan se dem. Studere dem alle , rart dette her ....

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 14:16:02    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette, hva var adressen til FORELDERENE under Komfirmasjon?

Gårdenr.? Plass nr.?

Var Bjørneplassen den nevnt?

el. noe annet på Veme??

Dette lurer jeg veldig på ??

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 14:39:49    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Det står ikke noe om det ved konfirmasjonen,det står bare at hun bor Hønefoss.

Magnus Eriksen er da faren til Karoline. Tok feil i stad det var han som var fodt i 49,moren hennes er født i 54.
Ser ikke noe annet stedsnavn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=234&uid=144896&urnread_imag esize=full&hode=nei&ls=1

Dette er hennes konfirmasjon.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=in gen&hode=nei&show=18&uid=144725&js=j

Dette er dåpen. Kan ikke du se på bemerkningen til slutt ved dåpen?

Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 14:50:57    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette , det stemmer det med faren til Karoline , linken din virker ikke Mette.

Det er feil på Kongsberg igjen nå....Litt lei feilene på sørver nå.

Prøver en annen vinkel nå .

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 16:37:31    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

ja nå klarte jeg og komme inn på server.

............................................................

Det står som følger på dåpen den 12. mai 1907.F.10/12-1906. på Augusta Wilhemine:

"Under bemerkninger i K.b. står det som følger : Hans 2 og hendes 3 Leiermål,
opplysninger av hans hustru selv."

....................................
DVS. Barn utenfor ekteskap ugift, og det vi da ser beskrevet som uekte barn i k.b.

Dette vil si da at det til da hadde Augusta 4 halvsøsken . men det kan jo og var flere som vi ikke vet om??
..................

Dvs. din far hadde da 4 halvonkler/tanter han ikke viste om?Og flere søskenbarn til din far.?? Dette stemmer nok det.

Må se litt på det senere ....
....................................
Da har du Mette halvtremeninger om de hadde barn? Har du hørt noe om det??
Fra Hnf.

Dette er mulig det var grunn til hun vokste opp hos Martin Trulsen.
Var han bestefar til Augusta????

..............................................

Er du sikker hun bodde på hnf. og ikke Norderhov, annet sted?

Da har hun gått på skole i Hønefoss.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::.

Da ser jeg etter det en av dagene.

De barna fikk sjelden vokse opp hjemme om forelderene var ugifte.

mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 18:26:39    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Ja,jeg leter etter ledertråd om hun var vokst opp hos besteforeldre.

Men da hadde hun jo rett i at hun hadde flere "søsken".

Vet ikke hvor hun vokste opp, om det var der Sigurd bodde eller et annet sted.
Har skrevet til faren min å spurt nå, han er forresten veldig overrasket over alt sammen.
Han har som sagt bare hørt om en bror til Sigurd. Men han husker at det var noe diskusjon i begravelsen til bestemoren hans. han sier det bare var en bror der, men det er ikke sikkert han har tenkt på at andre var hennes barn, det var jo stor aldersforskjell.

Se på den linken du gav meg om Karoline, det er så rart at hennes yngste bror som er født i 1900 heter pedersen til etternavn---- Er det hennes sønn?

Leiermål betyr altså barn utenfor ekteskap, det har jeg aldri hørt.
Takk for hjelpen igjen ,

Hilsen Mette. PS har forresten funnet bilde av bestemoren min hos Moren min...Det blir vel for dårlig hvis jeg skanner det til deg? Mann min kommer hjem på torsdag, han jobber i Nordsjøen, da kan jeg få han til å prøve, er litt dum med sånn vedlegg.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 19:20:40    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei mette,

Du vet det var født mange tusen utenfor ekteskap før i eldere tider , slik som det er i dag.
Tror ikke foskjellen er så stor borsett fra de trusslene presten kom med, han prvde med påtrykk og få alla ugifte med barn til og gifte seg.
....................................................................

Augusta sa hun hadde søsken ja?? Det stemmer det da .
..................................................................

Men det blir det og finne ut hvor hun bodde, det må vi klare Mette.

Det må stå i noen K.B. hvor de bodde , eller en mer nøyaktig telling noen steder....
der det kommer mer person oppl. kommer frem. Tenker vi må prøve noen triks på dette.

Vi må finne noen døde /begravede av slekta til augusta, helst Martin trulsen/kona? ?

Sjekke Hønefoss/Norderhov/Lunder/Haug.

Da kommer det frem mer, hva det hele var i dette her.

Prøv og finne år, dato når Martin Trulsen døde!!
El. noen andre i denne slekta, det vil gi veldig mye oppl. om vi finner det.

Mulig du kan få ut det på Arkivet ??

Klart dette så langt , så klarer vi resten. Det med Hofsby,er på Rabbene såg det på K.B. i sted. DVS Rabba i dag .

Jeg har de andre brødrene til Sigurd også i navn. Men de har vel du også??

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 19:44:00    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei helge.

Ja, jeg har jo de brødrene som står i FT 1900+søster født3 november 1883.
Hun heter Magna Margrete Trulsen, hun er døpt 20 januar 1884.

Skal prøve å finne noen dødsdatoer. Men nå har kirkebøkene stoppet igjen, så jeg får ta det i morgen tidlig.

Hlsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 11:07:53    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

når er Magnus Eriksen født?Far til Karoline, moren til Augusta.

Vet du det?

år er 1849. men dato vet du det?

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 11:36:36    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

hei Helge.

Nei, det vat jeg ikke .
Har det bare fra FT. 1900.

Han er født i Lunder, men jeg vet ikke hvilket sted jeg skal se på for 1865 FT, da lunder ikke står. De kirkebøkene er håpløse i dag, prøver i kveld...

Faren min sier at Bestemoren hans bodde hos Sigurd, eller rettere sagt, Sigurd og kona bodde hos henner,og det var ca. 3 km. før Hønefoss på Osloveien.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 11:52:28    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

se under Nedre Eker, tror Martin Trulsen er denne? Er det han på dåp.??

.......::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::........... ...............

3 km frs Hnf. ??i Hvilken retning, før el. etter Hnf.?

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Ved Hofsby/Rabbene/Rabba, da har vi det snart for heter det og Evjua"elvebakken"

Det var der Martin Trulsen bodde vet du!!

...................................................................... ........

Jeg sender deg en PM. pga. oppl. om slekta og lovverket .

Les den og send svar på pm. om den fungerer.

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 15:20:47    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

det er mest sansynelig hun gifta seg på Norderhov selv om Karoline mulig bodde i Hnf. men hun står vel da enten på Norderhov/Hønefoss .
Det ble skrevet alle steder en stund , selv om det hørte til Norderhov. Rot med andere ord, men det ble jo bedre etter en stund. Lunder stod også under norderhov.

Det var Norderhovkomune som var det store stedet i lang tid/ til de gikk konkurs.

Det var der utviklinga skjedde, de store bøndene bodde der... med mye penger .
Det var de som bestemte hvor alt skulle bygges fab. etc. det var med andre ord ett sted der ting var i utvikkeling.

Dumpedal/ i dag Dalsbråten var også under kirka i Norderhov Dvs. jeg tror det er det enda.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::.

Vet ikke du om Augusta gikk på skole i Norderhov skole?? Kirkeskolen?

Lurer veldig på om de boode i næerheten av kirke og skolen????

En stort hus med mange fam. i stemmer dette . Da nærmer vi oss dette rare ....

Det låg også en prestegård rett i nærheten??? Stemmer dette??

Underer meg på dette.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hønefoss var nok noe aktiv med fab. og butikker etterhvert.

.............................................................

Det med Birger Marteus Pedersen må vi prøve og finne ut/ mulig han døde. ?? Det er vel mulig dette er sønnen til Karoline , mulig den første f. til Karoline? Det er mulig.

::::::::::::::::::::::::::::::

Grensene er veldig rare , skal se om det finnes et kart el. lign på dette??

Tror det var 2 smeder der?

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 16:19:49    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

han står ført opp som sønn til Martin Trulsen, i tellinga 1900. S for sønn ,
Dvs. Han er født 4/5-1900.

Dette er vel til og forstå følgene ,han er bror av Karoline. Mener dette er riktig ut i fra tellingen .
Tror han døde, for jeg finner ikke han igjen i K.B. senere?

Men ikke funnet noen reg. på det dette ennå .
Men kan jo prøve en annen vinkel på dette og .

Finner ikke dette med en gang tror jeg . Vet ikke om han er ført i liste i Norderhov/K.B.? Rolling Eyes

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 17:14:41    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Jrg har funnet Birger Martineus Pedersen i KB for Hønefoss. han er døpt 9-9-1900.

Og moren er som jeg trodde Karoline, altså bestemors halvbror.

Klarer ikke å tyde farens navn, men fornavnet er kanskje Peder ettersom han heter Pedersen til etternavn. Men etternavnet hans er Tollefsen tror jeg. Der står hun oppført født 1880, og han i 1878. Dette er begges første barn.

Da er dt bare å finne linken mellom de hun bodde hos og en av foreldrene.

Kan ikke si jeg husker hverken skole eller kirke i nærheten der de bodde.

Det var ikke noe stort hus med flere leiligheter, en vanlig bolig på halv annen etage, tror det kanskje var etternitt uten på, men er ikke sikker.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Okt 2006 21:48:16    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

ser du sier det, ja det hender det er feil i tellinger , kan jo søke på en annen måte , så får vi da se hva svaret er da ?

Tollef er ikke mye av her, mulig Halling i det navnet, får se på det hva der er....

Ja det er den forbindelsen jeg leter etter, lurer på om det ikke er noen i din slekt fra litt større gårder Dvs. høyt på strå , mulig denne slekta di kommer fra Jevnaker, Gran området.
Det er gjerne noen blandet sammen i slektene, det er mye Veme folk i dette, om Trulsen stemmer og er i slekta di.

Det er og mulig det er Sokna slekt der og??

Må prøve disse linkene litt....Det blir spennende nå Mette.

Det er mulig det var to steder der Augusta bodde besøkte, et sted der moren bodde ,ett sted der Martin Trulsen bodde . Fordi hun skulle ha kontakt m/moren??

Det er mulig og spore moren med tellinger/k.b. på alle 4-5 barna , ser etter mere .....

Det er vel mulig og få tak i boligoversikt .

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Okt 2006 14:03:50    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

I dag har jeg vært i riksarkivet for Oslo, men jeg fikk ikke opplysninger om vielsen til mine besteforeldre, for det var for nytt, så det ligger fortsatt i menigheten.
Jeg tror det var i Sagene menighet, så jeg skal ta meg en tur dit til uken. Er det ikke i den menigheten er det en større jobb, for da må jeg til de forskjellige menighetene i Oslo.

Har funnet et barn til på Martin Trulsen og Berte Marie Olsen.
Hun heter Helma Trulsine og er født 19-1-1879. og er døpt 23-3-1879.

Så det er bare å finne flere barn tror jeg, for jeg tror jo fortsatt at nøkkelen ligger der.
Men etter Trulsen på faren står det et navn til Dalshaug eller Drolshangi? Har litt problemer med å tyde det, det er i Hønefoss jeg fant det.

Hilsen Mette.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 07:42:38

InnleggSkrevet: 18 Okt 2006 14:50:34    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Bare ett lite tips når det gjelder vielser og å finne riktig menighet
(Hvis du ikke får "napp"i Sagene )

Nasjonalbiblioteket i Oslo har Norsk Lysningsblad på filmruller
Alle lysninger i landet ble kunngjort her
De er sortert pr år etter mannens efternavn,enkle å lese
Her vil det stå hvilken menighet de vies i.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Okt 2006 15:12:25    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei , Mette ,

Dette var del noe og notere seg i tror jeg... Det Dalshaug navnet lyder kjent.

Sjekker det litt på bøker/lister.

Det med flere barn til lyder veldig aktuelt da.

Det er nok mange i denne slekta som de sa.Trolig flere enn vi finner...

...............................................

Det med Augusta er nok litt mer arbeide i Oslo, du kan jo ringe /maile dit om du vil.

Da får du raskere svar..

...................................................

Har TRØBBEL med og komme inn i hele dag på K.B. Kongsberg.
Slitsomt da når søket tar 3 g. normal tid.

....................................................

Men en kan ikke bare ha lykke med seg der hver gang.

Mvh.

Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Okt 2006 15:33:59    Tittel: re .Augusta slekta Svar med Sitat

Hei , mld feil

mvh. Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Okt 2006 16:03:13    Tittel: Re: re .Augusta slekta Svar med Sitat

Hei Helge.

Jeg Har ikke funnet noe særlig mere.
Har sett litt i kirkebøkene for å prøve å finne Hans Martinsen,og jeg har funnet 2 som kan psse.

Den ene er hans Martinsen født 2. juli1882,døpt 24 september.
Far: Martin Andreas Torsen.
Mor: elise Fredrikke Hansdatter , Baalerud.

den andre er hans Andreas , født 31 aug. 1883, døpt 7. okt. 1883.
Far: Inderst Martin Andersen fodt 1854
Mor: Maren Hansdatter født 1854. Vagereje.

Vet du hvordan programmet for slektsforskerdagen, 28-10 er på Hønefoss, jeg vet det er i biblioteket. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur dit i stedet for Oslo. Hvis du tror jeg kunne ha nytte av det.. Tror du jeg kan klre å komme litt videre?
Du skal knskje dit du også?

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Okt 2006 17:26:12    Tittel: Re: re .Augusta slekta Svar med Sitat

Hei Mette,

ja det er litt vanskelig med trådene noen ganger, dvs.serveren på KB. er nede mye om dagen. Det hindrer arbeide mitt noe....

Funnet noen slekts ledd men de må sammenlignes med noe andre papirer, kb. el. annet ,
må også finne ut om det står på to etternavn i denne slekta mye tyder på dette...

Finner noen slekter som er inngifte i dette, men som jeg lar ligge .Det får jeg se på siden.
...................................................
Funnet stedene de har bodd, men dette må jeg ha dokumentasjon på. det kan ta tid , må inn og sjekke dette et off. sted.

Det er revet en del hus som jeg må ha bilder av , da er det mulig kortstokken går sammen.

Dette er det bilder på men dette må jeg få kopiert til deg , det er mere bilder jeg har blitt tipset på som må sjekket opp .
Dette er gøy ,men tregt når servern er nede.
...................................................................... ....
Ja den Hans Martinsen har jeg fundert mye på .. det virker som data på KB. ang f.Dato ikke stemmer i?
Tror de har bommet med noen år der??

Det er det og finne dettte riktige på denne Hans M.

Dette må vi finne ut Mette!!
.............................................

Ang. Slekts dagen vet jeg ikke noe , må sjekke dette nærmere, det er usikkert om jeg skal dit den dagen .

Det er vel mye folk der, da er vel liten mulighet og komme til i bøkene og mikroleseren.
Skal se på dette ang. den dagen.
.....................................................

men det med Augusta sitt bosted er ett stort mysterie for meg?? Ser det noe rart der ... men tror det er snakk om to bosteder??

Mvh.
Helge
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Okt 2006 05:22:49

InnleggSkrevet: 27 Okt 2006 22:31:13    Tittel: Re: re .Augusta slekta Svar med Sitat

Hei Helge.

Jeg skal til Hønefoss i morgen,lørdag, på biblioteket.

hadde vært hyggelig å hilse på deg hvis du skal innom.

jeg er der tkl.10.
Håper å finne noe mere , og kanskje få hilse på deg.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Okt 2006 12:36:59    Tittel: Re: re .Augusta slekta Svar med Sitat

Hei Mette,

hørte du fikk kontakt med lokallaget i går på bibloteket,da er du i de beste hender, nå skal du se det løser seg raskere en du tror.
Det er ett must og få så ferske oppl. som mulig i denne krevende saken.
Dette går seg til.

Mvh.

Helge
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2006 00:33:37    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Mette Anita Kjelgård skrev:

Men på 1900 FT for Norderhov fant jeg en Sigurd martinsen,født i 1893,men har 3 brødre.
De bodde på Evjua. Og faren var forpakter og skomaker.
Du vet kanskje hvor denne plassen er, eller var?

Hei igjen, og takk for sist. Denne Evjua lå under gården Løken i Haugsbygda.

Legger ved et kartutsnitt som viser både Løken og Hvervenkastet (eller Kastet som vi innfødte sier). Håper finne mer siden.
Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2006 00:40:19    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Ellef Ellefsen skrev:

Legger ved et kartutsnitt som viser både Løken og Hvervenkastet (eller Kastet som vi innfødte sier). Håper finne mer siden.

Kartutsnittet vart nok for stort og tungt, slik at det ramlet av underveis. Men Evjua u/Løken lå like ved Haug kirke. Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2006 01:57:09    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei. Kanskje Augustas mor - Karoline Magnusdatter - var fra Eiker.
Se konfirmant nr.43 den 30.sept.1894 i Hønefoss

Hun boddde nok 1900 i lag med sine foreldre. (Mora Birgit(te) Asledatter er her registrert med samme etternavn som mannen - Eriksen)
Ser at da Augustas eldre halvbror, Birger Martineus, ble døpt 9.sept.1900 i Hnf. er moren Karoline reg. som født 1880. Ikke unormalt med slike avvik.

Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 07:24:31    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge og Ellef.

Nå ble jeg litt forvirret her jeg sitter!
Leter i kirkebøkene for å finne noen nye ledetråder, men så finner jeg Sigurd Martinsen død i 1909???

Min Sigurd levde jo ihvertfall i 1978.

Så da har jeg drevet med feil fosterfamilie til min bestemor...

Kanskje ikke rart det har stoppet helt opp. Må starte på nytt.

Det må ha vært en annen Sigurd som var gift med Margrethe å bodde i nærheten av Kastet ved osloveien.
Kanskje han ikke het Martinsen, kanskje faren min bare trodde det fordi Bestemor het det?

Som dere skjønner så ble dette et slag i ansiktet på meg. Mmen jeg krummer nakken å går videre.
Confused Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 11:26:08    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

ja der er kansje feilen i dette??

Men det er ikke sikkert det en feil Mette, det er ikke lett dette nei.

Jeg har kopi av alle tellinger på nevnte navn i dette Martinsen, og annet, så det mye arbeide her igjen.

Det var så stille på deg Mette, trodde nesten du var i (dvale) Very Happy

Det med kastet har vøri sikkert hele tiden, det er den trÅÅåden i dette ....

Mvh.

Helge Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 11:30:23    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Ja, det har vært litt stille, har hatt litt å gjøre, men nå har jeg litt mere tid.
Og det første jeg finner er dette med at den Sigurd vi har trodd var rette, han døde i 1909.

Men nå skal jeg prøve å finne en vielse mellom en Sigurd og en Margrete, så får vi se hvordan det går.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 15:02:50    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Har du fått sjekket hva som står i KB når Augusta og Erik gifter seg ?

Iflg Norsk Lysningsblad ble de viet i Vestre Aker
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 15:51:22    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

I lysningsprotokollen for V Aker står det att Hans Martinsen er Træsliber

Legger en lenke til en med samme navn og yrke på Norderhov,
mulig ett tilfeldig sammentreff,men.........http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?s lag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00613&gardpostnr=456&personpostnr=2721&m erk=2721#ovre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 15:53:36    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Søk på Hans Martinsen f.1877
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 17:17:01    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Solveig.

Jeg har funnet vielsen til Augusta og Erik.

Men jeg tror at faren til Augusta er Hans Andreas Martinsen født 31 august 1883 og døpt 7 oktober 1883.

Hvorfor jeg tror det er han er at han kaller seg Sætrangbakken da Augusta blir døpt, og han bodde på Sætrang i 1900 FT.

Men da hun ble døpt står det at begge foreldrene hennes bor på Helgesbraaten.

jeg vet jo ikke om dette er riktig, men det er den jeg har mest tro på nå.

Men jeg prøver å finne en link til de hun vokste opp hos, det er jo som regel noe familie.
jeg vet at de hadde en sønn som het Sigurd, og en sønn til som var til sjøs.
Sigurd var gift med Margrethe, og de hadde ingen barn.

Glad for opplysninger hvis du har noe mere.

Jeg har funnet Besteforeldrene til augusta også, hvis jeg har de riktige foreldrene.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 17:56:54    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette ,

det er jo han Hans Andreas Martinsen Sætrangsbakken vi har regnet som far til Augusta iflg. KB.

Det Sætrang er nok slik presten skrev den gangen, da de jobba der så ble de skrevet opp
der. Må regne med han bodde der da.

Mvh
Helge Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 18:27:42    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei helge.

Ja, jeg er enig med deg at vi har riktig far og mor.

Men jeg har drevet å lette etter hans første barn, men det har jeg ikke funnet.

har også lett etter Karolines andre barn , men ikke funnet det heller.

har vært innom alle kirker i buskerud som er på nettet.

Leter videre,men det blir vel at jeg må dumpe bort i det.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 18:58:02    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Mette Anita Kjelgård skrev:
Men jeg tror at faren til Augusta er Hans Andreas Martinsen født 31 august 1883 og døpt 7 oktober 1883.

Ved konfirmasjonen i Hønefoss kirke 8.mai 1921, var også *Unk. dagarb. Hans Martinsen* registrert som far. (Se Klokkerbok nr.3 fra Hønefoss, konfirmert pige nr.29 - 8.mai 1921.)
Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 20:40:25    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

la ut for Ellef den aktuelle filen/siden i KB. der Augusta er komfirmert . Mvh .Helge Wink

Klikk med musepekeren på bildet, da blir bildet stort, klikk en gang på den farga firkanten nederst på høyre side da er bildet 2g, større.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 21:20:50    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei hei.

Det står de samme foreldre til dåp, konfirmasjon og da hun giftet seg, så hun har nok kjent sine riktige foreldre.
Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Nov 2006 21:41:59    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei,
ja mulig det ja,

men hva med den store gåten hvor bodde hun?

Oss hvem??

Slekt??

Besteforeldere??

2 steder?

Hennes steforeldre el. oss/begge par??

Lurer på dette??

Er helt i tenkeboksen nå om dagen mmmm. håper på bingo her snart!!

Mvh.
Helge Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Nov 2006 07:42:58    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei alle gode hjelpere.

Jeg sitter å prøver å finne lysningen til Sigurd, for å finne den familien Augusta vokste opp hos, for da vet vi jo kanskje hvor det var, adressen,

Nå har jeg funnet en som heter Sigurd Kristiansen Stubdal. Han giftet seg 1938 med Margit Mathilde Larsen.(Lysningprotokoll 1938-54 s.3 nr. 36.)

Han bor på Stubdal og der bor de også i FT 1900, men da står det Stuvdal, men dette er vel samme sted?

Kan dette stedet ligge ved den gamle osloveien å være like ved kastet?

Har jo trodd at han het Mmartinsen, men det har vi vel tatt som en selvfølge ettersom min bestemor het det.

Margit bodde på Lunder i Sokna da de giftet seg, men hun er født i Norderhov.
I 1940 da Oslo ble evakuert, evakuerte Faren min med moren sin til Sokna, men han vet ikke om det var noe familie, han tror de betalte for å bo der, men det kan jo ha en sammenheng med Margit, et sted hun hadde jobbet på kanskje.
jeg har noen bilder jeg fant fra dettte oppholdet.

Håper noen av dere kan finne ut hvor dette stedet er.

Takker så mye å venter spent på svar.

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Nov 2006 07:53:41    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei igjen.

Nå har jeg funnet den samme familien i FT 1865, og de bor på samme sted. Håper dette kan hjelpe til å finne ut hvor dette er, står vel kanskje noe om dette stedet i en bygdebok?

Hilsen Mette
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Nov 2006 11:08:02    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Mette,

det med stubdal er lite trolig, da det 1.5 mil fra Hnf.retning Åsa .Nordere enden av Steinsfjorden, Stuvddal tror er en gammel skrivemåte av Stubbdal.
.....................................................................
Men tror det var (folk på Veme som hete Stubdal)?? ikke sikker på dette siste enda det må sees på.??

Mvh.
Helge.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Nov 2006 14:08:01    Tittel: Re: Etterlysning av Augusta Martinsen Svar med Sitat

Hei Helge.

Hadde håpet at det var en annen plass som het det samme.
Men det skal vel ikke være så lett.

Vet du eller noen andre om det finnes noen slags adresselister. Tenkte på sånt som skattelister, eller manntallslister, kanskje det kunne stå noe der.
Ringte til kommunen men de visste ikke noe, men kanskje historielaget vet om noe sånt? Wink

Hilsen Mette

Sist endret av dn20637 den 15 Nov 2006 15:00:02, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2  Neste
Side 1 av 2

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet