Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 28 Sep 2006 09:59:14

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 00:20:15    Tittel: Etterlyser Mickael Hovarsen, Hovelsen f. i slutten av 1790 Svar med Sitat

Er det noen som kan hjelpe meg med mitt spørsmål. Question

Min tipptippoldemor Wiil Evensdatter fra Sigdal (tjente kanskje på en gård (Wahl )et sted i landet, kanskje ved Egersund kanten???) Hun ble med barn og fikk datteren Oline Mikkelsdatter 19 feb. 1822 i Sigdal. I kirkeboka i Sigdal ved Olines dåp står barnefaren oppført. Mickal Hovarssen, Hovelsen eller Halvorsen, han var sjømann og kom fra Egersund.
Spørsmålet er hvor finner jeg Mickal?
Er det Mickael Hovarssen f. 1796 på side 89 i 1801 tellinga Egersund som er (min) Mickael
som igjen er sønn av matros Hovar Michelsen og Ingerborg Ivarsdatter.
Er det noen som kan svare?
Var Mickael Hovarsen sjømann?
Hvor bodde han i voksen alder?
Giftet han seg? Hvor? Med hvem? Kan han være Olines far.

Takker for alle opplysninger om min tipptippoldefar.

Mvh Berit Bjørge
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2005 01:24:45

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 01:13:56    Tittel: Re: Etterlyser Mickael Hovarsen, Hovelsen f. i slutten av 17 Svar med Sitat

Hei Berit. Se siste innlegget mitt, i etterlysningen din på Hamar.

Der går det fram at Mikkels rette navn var Hovelsen. Eller rettere sagt presten skrev det slik. Likeså at Wiils adresse i 1822 i kirkeboka er skrevet Wahd. Det menes Vad, som ligger i Sigdal. (Presten har bare *pyntet* på gardsnavnet).

Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 09:58:47

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 10:09:32    Tittel: Re: Etterlyser Mickael Hovarsen, Hovelsen f. i slutten av 17 Svar med Sitat

Vil bare nevne at Marit Evensdatter, Wiils søster, giftet seg med Asle Rolvsen Nord-Vad i 1822, så det var kanskje hos henne Oline fikk barnet sitt? Vad er forøvrig ikke langt fra Reistad, der moren til Wiil og Marit antakelig er fra.

Hilsen Laila Kornstad.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 09:58:47

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 10:25:09    Tittel: Re: Etterlyser Mickael Hovarsen, Hovelsen f. i slutten av 17 Svar med Sitat

Mente selvfølgelig at Wiil fikk barnet sitt der, ikke Oline. Så nå at Ellef Ellefsen hadde skrevet om det samme under Hamar, det er litt vanskelig å få med seg alt når det står på forskjellige steder. Jeg må nok skjerpe meg!

Laila.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Sep 2006 09:59:14

InnleggSkrevet: 16 Okt 2006 10:59:28    Tittel: Re: Etterlyser Mickael Hovarsen, Hovelsen f. i slutten av 17 Svar med Sitat

Laughing Retter opp feil. Mitt innlegg til Egersund ble lagt inn før Ellef kom med gården Vad som da er i Sigdal. Da er det ingen gård Wahl i Egersund som Wiil har tjent på.
Gården heter Vad og ligger i Sigdal. Der Wiil`s søster Marit bodde og Wiil fødte sin datter Oline der. Men Wiil må jo ha møtt Mickael Hovelsen et sted, og er han fra Egersund etterlyses han der.
Håper noen kan hjelpe meg å finne Olines far Michael.
Berit
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet