Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 06:48:32

InnleggSkrevet: 20 Okt 2006 09:48:17    Tittel: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) Svar med Sitat

Jeg leter og leter etter en PEDER OPAKER f. 2.juni 1876. Han bosatte seg på gården Fuglerud N i Eidsvoll hvor ha bodde i 1913 ved dåp av datteren Anna.
Det oppgies da at foreldrene ble gift i Kristiania 26.september 1900.

Har fått oppgitt at han også skal ha benyttet Per som fornavn, og noen mener å forbinde navnene Pedersen eller Olsen med ham.
Han skal ha kommet til Eidsvoll via Trysil og Stange.

Faren skal ha vært en Johan Olsen f. 1858 i Nordre Osen i Trysil. Det skal være etterkommere av ham bosatt i Stange i dag.

Dersom oen kan hjelpe med opplysninger om ham og hans aner er jeg takknemlig.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 03:09:06

InnleggSkrevet: 22 Okt 2006 08:33:35    Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) Svar med Sitat

Jeg tror det må være en misforståelse når denne etterlysninga er blitt lagt under Rendalen, siden Rendalen overhode ikke er nevnt i teksten din. Du refererer derimot til Trysil, Stange og Nordre Osen. Det er liten sjanse for at De gode hjelperne med lokalkunnskap finner etterlysninga di da. Opaker finnes i Våler i Hedmark i 1900. Kanskje det er et sted å begynne?

Mvh Ola
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 06:48:32

InnleggSkrevet: 24 Okt 2006 05:33:50    Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) Svar med Sitat

Beklager, det er nok ingen misforståelse - snarere en forglemmelse.
Det hadde falt ut at Peder skal være født / komme fra Osen i Atnedal, noe jeg regner med kanskje kunne ha tilknyttning til Atna i Rendalen.

Embarassed
GD
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Apr 2006 08:41:14

InnleggSkrevet: 24 Okt 2006 06:51:33    Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) Svar med Sitat

Atna ligger ikke i Rendalen, men i Stor-Elvdal.

Opaker finnes også i Nes på Romerike.

Nordre Osen ligger i Åmot kommune i Østerdalen. Ved folketellingen i 1865 finnes en 9-årig husmannssønn Johan Olsen født i Trysil på Glesåen i Sjøfjerdingen skoledistrikt i Åmot. Jeg er ikke lokalkjent nok til å kunne si at Sjøfjerdingen er området rundt Osensjøen, men det finnes ikke større sjøer i Åmot enn Osensjøen. Johans foreldre er Ole Haakensen født i Åmot og Oline Knutsdatter født i Trysil.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 03:09:06

InnleggSkrevet: 24 Okt 2006 08:21:06    Tittel: Re: Peder (Per) Opaker (Pedersen / Olsen) Svar med Sitat

Hvis man er i tvil om hvilke områder eller sogn/annekser som hører til hvor, kan Genealogiske ressurser på DIS-Norge være et sted å finne opplysninger:

http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=99999

Mvh Ola
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet