Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 11 Nov 2006 03:09:59

InnleggSkrevet: 10 Jan 2007 05:12:34    Tittel: Ane Estensdatter/Ingeborg Estensdatter fra Røros Svar med Sitat

Ane Estensdatter f. 1773 i Røros eller Tolga ble gift med Per Persen Kjelleren f 1754. Hennes tvillingsøster Ingeborg Estensdatter ble gift med Ole Olsen f 1775 i Sagelv, Skjervøy. Jeg prøver nå å få verifisert at de er døtre av

KB Tolgen:
"Dåp 24.Nov. 1774. Uægte tvillinger Ane og Ingeborg fra Røseplads.
Foreldre Ungk. Esten Olsen Tolgen, og Pig. Maren Rasmusdt. "

Maren Rasmusdatter giftet seg senere med Elling Mortensen Storbækken og Ane bruker også navnet Ellingsdatter.

Håper at det er noen som har opplysninger om dette. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 26 Sep 2006 04:54:29

InnleggSkrevet: 15 Jan 2007 19:18:52    Tittel: Re: Ane Estensdatter/Ingeborg Estensdatter fra Røros Svar med Sitat

Hei,

har du søkt på oppl. om OLSEN på Tolgen, er det en Gård/plads?

Er det bøker på dette så kan det hende det står noe i dem??

Om de finnes, er ikke sikker på det du spør om, men ble tvillingene bortsatt??

Mvh.

Helge R.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Jan 2009 07:42:42

InnleggSkrevet: 11 Jun 2009 22:00:05    Tittel: Re: Ane Estensdatter/Ingeborg Estensdatter fra Røros Svar med Sitat

Hei!
Jeg har kommet bakover i min slekt til Maren Magrete Persdatter, fant dåpen og stusser på etternavnet til mor - Anna Estensdatter ( i FT1801 Anna Ellingsd) . -- Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Fødte og døpte 1802, side 216-217.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9729&idx_id=9729&uid =ny&idx_side=-112
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607650308.jpg
Søkte litt her og der, og fant dette innlegget:
Slektsforum -> Etterlysninger -> Hedmark -> Østerdalen -> Tolga -> Ane Estensdatter

Jeg har Bente Imerslunds bok Kvenske personnavn i Nordreisa, der fant jeg dette: litt forkortet sitat:
Fosnesfolket ble på norsk kalt Jo-karran. Jo-karran var John Johnsen og dem på Fosnes som nedstamma fra Røros.
Hansen forteller den dramatiske historien om hvordan Røros-John, 1764-1842, får Fosnes gård hvis han gifter seg med dattera Gjertrud. Praktiske John tar imot tilbudet og lar sin forlovede Ane i stikken. Ane har fulgt ham fra Røros til Fosnes, men der skilles deres veier for godt.

Vet ikke om dette er relevant lenger, det er jo en tide siden dette innlegget. Smile

Mvh Inger Pettersen
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet