Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 10:47:39

InnleggSkrevet: 21 Mar 2007 18:52:12    Tittel: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Finnes det noen standarder eller retningslinjer for skanning av dokumenter og protokoller?

På Nordmøre skal vi nå gå i gang med å digitalisere arkivbasert kildemateriale. For at vi skal gjøre det riktig fra starten av, lurer vi på om det finnes noen retningslinjer vi bør forholde oss til? Av frykt for å måtte gjøre arbeidet på nytt, så spør vi først. Smile

Hvor høy oppløsning er nødvendig? 150 dpi, 300 dpi? Hvilket format skal filene lagres i? Kan vi skanne dem rett i jpgformatet? etc etc. Det er slike spørsmål vi sitter med.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 13 Feb 2007 06:30:00

InnleggSkrevet: 21 Mar 2007 22:09:17    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Kirkebøkene som er lagt ut på nett er JPG-bilder med 200 dpi.

Mvh Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 21 Mar 2007 22:48:11    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Det er etter flere konverteringsprosesser, de er skannet i et tif-format, og originalfilen er på mer enn 15 mb.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Mar 2007 23:17:04    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Det var det vi oppdaget også da vi skannet noen sider med 300dpi og i tif-format. Gikk vi ned til 150 dpi så vi ingen forskjell på resultatet. Men er det en standard eller retningslinje som krever eller anbefaler høyere oppløsning, hadde det vært greit å vite før vi startet skanninga. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 10:10:00

InnleggSkrevet: 22 Mar 2007 11:31:22    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Ettersom skjermoppløsningen er lavere en 150 dpi, så vil du ikke se forskjell på skjermen i 1:1 visning. Ved zooming og utskrifter trengs større oppløsning. Et anbefalles ikke å scanne rett i jpg, mens heller til et format som ikke komprimerer (som f.eks. tif.) Dette bør være den "digitale orginalen", så kan en heller lage komprimerte kopier for distribusjon.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2005 09:03:36

InnleggSkrevet: 23 Mar 2007 18:32:45    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Jeg ville ikke skannet slikt materiale med mindre enn 300dpi. En ting er hva vi får ut av materialet nå, men hva om noen år? Kanskje dukker det opp andre bruksområder og metoder vi ikke kjenner til idag. Sider som skannes med 300dpi får også en filstørrelse man kan leve med. Tror faktisk jeg også ville skannet inn med farger (ikke gråtoner) i tilfelle kontrasten i fargen i papiret og teksten blir lettere å få frem i farger. Fikk SA i Trondheim til å skanne noe for meg i gråtoner. Når papiret var gråbrunt og teksten var gråsvart ble det vanskelig å lese i forhold til skanning gjort i farger.

JPG ville jeg holdt meg langt unna (bortsett fra ved distribusjon som André skriver). TIF eller PNG er å anbefale. Begge deler er/kan være ukomprimert, og man beholder all informasjonen i bildet. Det er veldig viktig for senere bruk. Husk å ta dugelig med sikkerhetskopier underveis som legges på flere steder.

Lykke til med arbeidet Smile

Espen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2007 20:06:53    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Ja, det virker som om 300dpi er minimum. Jeg har ikke funnet noen regler på dette området. NOARK-standarden anbefaler lagring i TIFF, men det er jo saksdokumenter. Her på Nordmøre har vi også fått anbefalt lagring i 600dpi.

Finner ingenting hverken hos Arkivverket eller ABM-utvikling om dette på deres nettsider eller lenker fra sidene deres. Er det noen som vet om det er noen jeg kan henvende meg til hos Arkivverket, ABM-utvikling eller andre norske instanser for å få svar på dette?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Mar 2007 13:44:17    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Jeg glemte selvfølgelig Nasjonalbiblioteket. Fant heller ingen retningslinjer på nettsidene deres, men de har jo skannet haugevis med dokumenter og aviser, og bør ha noen retningslinjer for dette, i alle fall interne. Jeg har sendt en epost til Nasjonalbiblioteket og spurt.

Fant denne på sidene til Nasjonalbiblioteket. Det handler riktignok om bilder, men det står at digital trykkvalitet er 400dpi, så kanskje det er et fornuftig minimum?

Jeg fant debatten om de skannede kyrkjebøkene der det forklares om prosessen. Bent Vangli skriver i innlegg 41 9.12.2004
Sitat:
Filen vi har lagret internt er typisk ca 4000x3000 til 4500x3500 pixler store. De er skannet inn i 8 bits gråtoneskala og får en ukomprimert størrelse på ca 15 MByte.

Inntil videre får dette bli en rettesnor for oss i vårt arbeide.

Da bør vi nok lagre originalfila i tiff. Vi har kjøpt inn HD'er på 250GB og med en filstørrelse på 20 MB får vi plass til 12500 filer, så vi har lagringsplass en stund der. Den andre HD'en får vi bruke til backup.

Etter at vi nå har blitt forklart hva Museet mente med betingelsene de satte, så setter vi i gang på torsdag. Da begynner vi med noen branntakstprotokoller.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Nov 2007 15:07:20    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Jeg fikk svar fra Nasjonalbiblioteket, men etter at vi hadde startet opp, og etter at vi hadde bestemt oss for hvordan vi skulle gjøre det.

Hvis andre har lyst til å gjøre noe slikt, vil jeg derfor kort bare forklare hvilke formater og oppløsninger vi valgte:

Vi skanner i 8 bits gråtoneskala, 300 dpi og i format tif. Hver folioside blir da på ca. 4300x2500 piksler og på ca. 10MB. Vi lagrer filene i en ekstern harddisk og tar sikkerhetskopi av filene etter endt arbeidsøkt til en annen ekstern harddisk.

For at teksten på baksida ikke skal vises gjennom, legger vi ei svart plate av papp bakom sida vi skanner.

Nasjonalbiblioteket anbefalte 400 dpi hvis vi skal skrive det ut, for det er en standard trykkvalitet. Vi valgte å kompromisse på dette, da vi med vårt utstyr så at det tok 15 sekunder å skanne ei folioside i 300 dpi, mens det tok 50 sekunder å skanne i 400dpi. Med 15 protokoller * 600 sider i første omgang, valgte vi å kompromisse her.

Skannerprogrammet gir fortløpende nummerering av sidene, og det benytter vi oss av. Men siden det er folioprotokoller er det både a- og b-sider av samme sidetall. Derfor skanner vi først a-sidene og legger til manuelt -a på hver enkelt fil, før vi starter på begynnelsen av protokollen igjen og skanner b-sidene.

Vi bruker en A3-skanner og siden det er folioprotokoller får vi bare skannet ei side i gangen. Hver protokoll er på omtrent 300 foliosider.

Nå holder vi på å undersøke hvordan vi kan legge ut dette på internett.
Google, Nasjonalbiblioteket og flere andre instanser skanner bøker og legger dem ut på internett. Det finnes dermed muligheter for å gjøre det. Vi har tatt kontakt med flere og har spurt om tips i så henseende. Hvis det er noen her i dette foraet som har tips til oss, tar vi gjerne i mot dem også. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:16:22

InnleggSkrevet: 14 Nov 2007 16:34:49    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

En mulighet for publisering er kanskje å legge det ut på DIS Norges server, se kilder på hovedsida.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Nov 2007 13:19:24    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Ja, vi har spurt AU Internett om å legge det ut på DIS-Norges server, så det regner vi med skal gå bra.

Men hvordan skal vi gjøre det? Vi sitter med en haug med tif-filer som vi må nedskalere før det kan legges ut på nett. Finnes det programmer som gjør det automatisk, eller må vi gjøre det manuelt for hver enkelt fil? Hvilke programmer finnes for å bla side for side i de digitaliserte bøkene? Og koster disse programmene noe? Det er blant annet dette vi lurer på nå. Smile

Vi har derfor tatt kontakt med både AU Internett som skal svare etter et møte seinere i denne måneden, Nasjonalbiblioteket og Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane for tips og råd. Er det noen her som også har råd og tips, så tar vi imot dem med takk. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:16:22

InnleggSkrevet: 16 Nov 2007 18:21:58    Tittel: Re: Skanning av dokumenter - standard? Svar med Sitat

Hvis du tar kontakt via e-post så er det mulig jeg kan lage en liten demo i pdf format. geir puntum thorud krøllalfa getmail punktum no
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet