Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn
Gjest

InnleggSkrevet: 07 Okt 2004 18:01:51    Tittel: Re: Gjertinus Skorstad født 1879 Svar med Sitat

Gjertinus Skorstad, født i Fosnes var gårdsarbeider i Hegra ved folketellinga i 1900. Han ble far til et av min fars søskenbarn - Ellen Skorstad. Ellens mor ble senere gift med en annen, men jeg ønsker opplysninger om Gjertinus sine forfedre. Har funnet flere Skorstad i Fosnes i kirkebokoversikten til Mormonerne, men ingen Gjertinus.
Knut
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jun 2007 10:34:58

InnleggSkrevet: 10 Okt 2004 18:12:28    Tittel: Re: Gjertinus Skorstad født 1879 Svar med Sitat

Sikker kan jeg ikke være, men:
I boka Erik Isaksen Bergum&#;s etterslekt av Øystein Hoff, står det følgende:
Ellen Boletta Eliasdtr (Reppen) f 1843 ble 20.07.1871 g m enkemann Jakob Ottersen f 20-04-1820 i Nedre Stjørdal sønn av Otter Pedersen. Han er da på Alte(Otterøy).Jakob Ottersen har på samme tid med piken Ingeborg Kathrine Kristiansdtr Fossland sønnen Johan Andreas f 18-12-1870.
Jakob Ottersen var en tid gårdsdreng/inderst på Alte. I 1873 er de flyttet til Lil-Skorstad, og er husm i "Neset".
Barn:
Johan Edvind f 11-04-1871
Gurine f 01-03-1873
Elias Beier f 08-06-1875 d 15-08-1876
Gjertinus Bernhof f 22-11-1879
Emma Gjertine f 09-04-1882
Kristian Meyer f 16-04-1885.
De hadde også stesønnen Ole Andreas Hansen f 27-12-1867. Han var sønn av Ellen Johanne Eliasdtr Østtun og Hans Andreas Olsen Brikselli.
Denne familien forsvinner fra Fosnes, og det har ikke lyktes å finne ut hvor det ble av dem.
Mener jeg fant Jakob i Stjørdal 45 år og som enkemann i 1865, og en av døtrene i Trondheim i 1900 med en datter. Kan vel se ut som om du har sønnen i 1900.

Hvis dette da er din Gjertinus så har jeg en del mer på moren Ellen Boletta.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn
Gjest

InnleggSkrevet: 11 Okt 2004 12:01:19    Tittel: Re: Gjertinus Skorstad født 1879 Svar med Sitat

Takk skal du ha, Anne!
Dette er sannsynligvis riktig Gjertinus. Har bestilt mikrofish av kirkeboka for å sjekke nærmere. Fint om du har mer om slekta til Ellen Boletta.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jun 2007 10:34:58

InnleggSkrevet: 12 Okt 2004 15:38:00    Tittel: Re: Gjertinus Skorstad født 1879 Svar med Sitat

Ja, jeg har noe mer på Elen Boletta, men litt langt å krive inn her. Send meg en mail til anne.hildrum@chello.no

Anne
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Aug 2005 12:40:56

InnleggSkrevet: 12 Okt 2004 22:46:10    Tittel: Re: Gjertinus Skorstad født 1879 Svar med Sitat

Gjertinus&#; dattersønn (gift med et søskenbarn av min far) bad meg i sommer om hjelp til å finne ut noe mer rundt slekta - lite visste de fra før. Jeg har funnet en del (bl.a. deler av den famlien som nevnes over), men har ikke fått overlevert det ennå.

Ved folketellinga 1875 (Fosnes, Vik sokn) bor Elen Boletta på Skorstadneset sammen med barna Ole Andrea, Johan Edvin, Elias Beyer og Gurine. Jakob var fraværende ved tellinga, og oppholdt seg i Fosnes. Han er oppført som husmann og tømmermann.

Fra Gjertinus&#; barnebarn fikk jeg vite at dattera Gurine bosatte seg i Trondheim; kalte seg Jakobsen. Ei datter var gift Stavseth - mulig dette var Emma.

Jakob Ottesen kom opprinnelig fra en plass under Bremset på Skatval. Han omtales i Skatvalsboka - slå opp der, så finner du kanskje mer. Har ikke sidetallet her, men det er i avsnittet om Bremset.

Mvh
Arne Langås
(arne krøllalfa langaasan punktum no)
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet