Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jan 2007 06:28:47

InnleggSkrevet: 07 Jan 2007 18:34:57    Tittel: Anna Marie Lovisa Johnson, født i Norge 31 Oct 1856 Svar med Sitat

Jeg søger efter min farfars mor, Anna Marie Lovisa Johnson, der både i kirkebøger og folketællinger i Danmark er angivet som født i Norge 31 Oct 1856.

Hun flyttede med sin familie til København og blev gift 22 Jan 1882 i Skt. Matthæus, København, med garvermester Henry Waldemar Erichsen. De fik tre børn, og hun døde i Jægerspris, Dråby, Horns, Frederiksborg i Danmark 18 May 1940.

Hun er også set stavet Anna Marie Louise Joensen.

Jeg mener at huske fra min farfar, at hendes familie kan være kommet fra Eyde i Færøerne. Der skulle have været noget med en kongsbonde ved navn Gunnar Johansson, men det er kun en usikker erindring.

I kirkebogen ved ægteskabet er kun angivet hendes adresse i København. Jeg ved fra en dansk folketælling, at hendes mor hed Caroline Vilhelmine til fornavn og var født i København omkring 1832.

Fra København 1885 har jeg hendes mor og søskende således:

"Caroline Vilhelmine Johnsen, 53 , Enke, Husmoder, Haandarbeide S??stikæsker, født Kjøbenhavn
Vilhelm Frantz Johnsen, 21 , Ugift, Barn, Garversvend, født Kjøbenhavn
Carl Chr. Joseph Johnsen, 18 , Ugift, Barn, Garverlærling, født Kjøbenhavn
Emilie Christine Johnsen, 14 , Ugift, Barn, Klistre Æsker, født Sverige."

Så det har været en ret omflakkende familie.

Jeg har ikke formået (endnu) at finde de to brødres fødsler i København.

Er der mon nogen, der kan hjælpe med fødested i Norge og hendes forældres navne?

Mvh Michael Erichsen
Danmark
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 13 Nov 2006 04:06:57

InnleggSkrevet: 07 Jan 2007 19:02:27    Tittel: Re: Anna Marie Lovisa Johnson, født i Norge 31 Oct 1856 Svar med Sitat

Bare en liten kommentar Smile

Navnet Joensen er fra færøyene. Da er det mulig at far hennes heter Jogvan- Jøgvan- (Riktig bokstav er en o med liten strek over) På Færøyene blir sønn/datter av Jogvan -Joensen eller Joensdatter. Har sjekket i mitt tre som inneholder Klaksvik slekt , men ikke funnet noe som kan stemme med de du leter etter. Det er ett veldig vanlig navn, kjenner mange med Joensen navnet i Norge og på Færøyene i dag.

Skal sjekke i slektsbøkene til Klaksvik om det kan stå noe der.

Lykke til videre

mvh
Vibecke
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Okt 2007 10:07:56    Tittel: Re: Anna Marie Lovisa Johnson, født i Norge 31 Oct 1856 Svar med Sitat

Hej Vibecke

Tak for hjælpen.

Jeg er nu kommet en del videre takket være en kirkebog fra Osby i Skåne, som var indtastet på nettet.

Hendes far hed Hans Andreas Joensen og kom fra Eydi. Han findes i flere folketællinger, hvor jeg også fandt hans far (Joen Johannessen) og farfar (Johannes Joensen). Han var 1855 garversvend i Drammen og giftede sig i Oslo Domkirke 1. juni 1855 med Caroline Wilhelmine Ide fra København - lysningen skete på Frederiksberg i København. Begge kirkebøger ligger indscannet på nettet. Så jeg antager, at hun er født i Drammen, men kan ikke finde en kirkebog på nettet for Drammen på det tidspunkt.

Færøske folketællinger findes online sammen med de danske. Ved du, om der findes færøske kirkebøger tilgængelige på nettet?

Mvh Michael Erichsen
Web site
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Nov 2006 04:06:57

InnleggSkrevet: 13 Okt 2007 12:30:08    Tittel: Re: Anna Marie Lovisa Johnson, født i Norge 31 Oct 1856 Svar med Sitat

Hallo

Godt at du finner fram. Tror ikke at kirkebøkene er på nett. Det finnes en forening som du kan prøve om kan hjelpe deg: Ættargranskingarfelagum.

http://www.genealogi.fo/Default.asp?sida=332

Har hatt besøk fra Færøyene siden sist, og de har hjulpet meg mye. Joen og Jogvan er samme navnet- joen er den danske skrivemåten og jogvan er den færøyiske. Ikke rart det kan gå litt i surr for oss "ikke Færøyiske" Ikke bare det, men de bruker også å "bøye" navnet. Hvis du finner Anna Marie skrevet som Annu Mariu, betyr dette hos denne damen. På en invitasjon hjem til henne ville de brukt u-ending.

Når hennes fars navn er Hans, skulle hun vel også hatt etternavnet Hansen?

Har bladd i mine færøyske slektsbøker,men de omhandler jo Klaksvik og kan ikke finne noe.

Hva om du bestiller den boken du trenger? Eidi ligger på Eysturoy. De Færøyiske bygdebøkene heter "Tey byggja land" og er skrevet av Jogvan Simun Hansen. Tror de finnes 7-8 stk.av dem og noen må vel omhandle Eidi.

Lykke til
Vibecke
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Nov 2007 13:46:46    Tittel: Re: Anna Marie Lovisa Johnson, født i Norge 31 Oct 1856 Svar med Sitat

Hej

Nogen gange kan man være rigtigt heldig - når man forbereder sit held længe nok Very Happy

Der er en hjemmeside om Eydi, som vedligeholdes af min ca. 5-menning Bettemi Egilstrøð, som også er drivende krift i den lokalhistoriske forening. En bog har de også udgivet. Så nu hænger det hele sammen for mig:

http://pws.prserv.net/erichsen/p133.htm#i9070

Mvh og mange tak
Michael Erichsen
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet