Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Mar 2008 01:04:21

InnleggSkrevet: 18 Mar 2008 17:56:34    Tittel: Solgt: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

Som ny, uten år, men forordet er datert 1982.
Selges kr. 125,- + frakt 30,- + evt. oppkrav

Sist endret av gj06587 den 26 Aug 2008 08:53:40, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Jan 2005 12:47:12

InnleggSkrevet: 18 Mar 2008 20:40:30    Tittel: Re: Selges: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

Kan du si noe mer om denne slekten/boken? Hvor i Trøndelag er det?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2008 20:59:15    Tittel: Re: Selges: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

Som de fleste slekter, er de ikke helt stedbundne. Kognatisk stamfar Niels Marcussen Gram innvandret fra Schleswig-Holstein til Trondheim, billedhugger. Det ser ut til at slekten holder seg en tid i Trondheim, etter hvert utover i Trøndelag.
I tillegg omtales:
Gudbrandsdalsslekten etter Mads Gram
Askim-familien Gram
Hølandsfamilien Gram
Nøtterø og Tønsberg-slekten Gram
Lærdalsslekten etter Torstein Gram - med Drammensgren
Sunnhordlandsslekten etter... Gram
Kongsbergslekten etter ... Gram

Innbundet bok, 185 sider, ca A4 størrelse, forfatter: H. T. Gram. Hans anetavle står sist i boken, med etternavn som:
Fasting, Busch Beyer, Schjødt, Falsen, Mathisen, Kaasbøll, Thiel, Lyng, Malling, Ruud, Vaalen, Lysgaard, Schavland, Falck, Muus, Hetting,...
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 11:15:39    Tittel: Re: Selges: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

Bilder lagt til

Sist endret av gj06587 den 15 Jul 2008 15:34:27, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 11:10:19

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 18:40:47    Tittel: Re: Selges: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

Hei Synne

Jeg lurer på om dette kan være samme slekt som min mann stammer fra, det skal være en herr Niels fra Gram kirkesogn v/Ribe på Jylland. Hans sønn Jørgen skal ha vært borgermester i Trondheim i 1611. Hans sønnesønn Paul Johannes ble født i Trondenes, hans sønn Ole Paulsen Gram var klokker i Trondenes, han var 3 ganger tippoldefar til min mann, som er født i Ofoten hvor 2 ganger tippoldemor giftet seg til.

Hvis det er samme slekt er jeg muligens interesert, hvis den ikke alerede er solgt.

Mvh Gudveig Johansen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 19:36:53    Tittel: Re: Selges: Trønderslekten Gram Svar med Sitat

"Jeg lurer på om dette kan være samme slekt som min mann stammer fra, det skal være en herr Niels fra Gram kirkesogn v/Ribe på Jylland. Hans sønn Jørgen skal ha vært borgermester i Trondheim i 1611. Hans sønnesønn Paul Johannes ble født i Trondenes, hans sønn Ole Paulsen Gram var klokker i Trondenes, han var 3 ganger tippoldefar til min mann, som er født i Ofoten hvor 2 ganger tippoldemor giftet seg til."

Etter en rask gjennomgang:
1611 er for tidlig for hovedstamfaren Niels Marcussen Gram som levde ca 1610-1670.

Det kan stemme med Gudbrandsdalsslekten, som "overveiende sannsynlig stammer fra" Niels Simonssøn Gram (1495-1561), som var sogneprest i Gram sogn i nærheten av Ribe i Danmark. 2 sønner omtales:
1. Sogneprest Mads Gram, rektor ved Katedralskolen i Oslo, senere sogneprest i Fron og prost i Gudbrandsdalen, død 1601, sønner Lars og Peder (død av øksehugg i et bryllup i 1584).
2. Lars (Lauritz) Gram, død 1631, "mange barn", sønner Nils, Mads, Jens.

Denne grenen er ikke inngående omtalt, noe er det, og det gis henvisninger til hvor den er omtalt.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet