Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 23 Jul 2006 07:48:13

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 16:47:58    Tittel: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Jeg famler i blinde etter Aakvik. Han fikk to barn i Bolsøy med Johanna Jonasdtr/Lindset født rundt 1872. Førstefødte Ingvald Oliver ble født 11. juli 1897, da bodde faren i Kristiansund, mens moren bodde på Fannebostad i Bolsøy. Da nr. 2 Ole Johan ble født 17. juli 1899, døpt 20. august bodde faren på Halsa, mens moren bodde på Lønset eller Lindset (utydelig tekst).

Faren emigrete alene over Kristiansund 23. februar 1899 (post 5957) dvs før Ole Johan ble født.

I 1900 er begge guttene hos (forskjellige) fosterforeldre i Bolsøy (post 3609 og 1639).

Moren emigrerte også etter sigende sammen med en datter. Jeg fant en lovende kandidat som emigrerte over Kristiansund 18. juni 1903 med en pike; Johanna Lindseth født 1873 Hoff Sunndal og Ragna Lindseth født 1902 Hoff Lindset. De hadde same reisemål som Aakvik; Minnesota. Jeg vet ikke om Aakvik er far til piken.

Jeg tror at dette er den rette moren, da en av sønnene skrev seg for Ole Johan Olsen Lindseth i 1900.

Håper på hjelp til å løse dette mysteriet. mvh Frank Gerald Lien.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 10:47:39

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 17:21:52    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Lenker til de oppføringene som du har henvist til:

Dåpen til Ingvald Oliver i 1897 i Bolsøy. Faren kalles for Ung. Tj.dreng Ole Aagvik, med bopel Kristiansund og fødeår 1875.

Dåpen til Ole Johan i 1899 i Bolsøy. Faren kalles der for Ungk. Tj. Ole Olsen Aagvik med bosted Halse og fødeår 1875.

Ole Olsen Aakvik emigrerer i 1899 fra Kristiansund.

Men hvor har du funnet fornavnet Karl? Det står ingen steder i disse innførslene. Men siden du her har farsnavnet til Ole, skal det vel være enkelt å finne dåpen til Ole i kirkeboka for Halsa 1865-1879. Smile Og det står sikkert noe om ham i bygdeboka for Halsa, og den kan du nok fjernlåne på Molde bibliotek. Det kan jo hende at de har den bygdeboka på biblioteket til Romsdalsmuseet, hvis de ikke har den på Biblioteket. Smile

I Statsarkivet i Trondheim vil du nok også finne bidragssakene på disse. Der kan det være ekstra dokumenter som gir mer informasjon om hva som har skjedd. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Des 2004 12:43:05

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 17:21:56    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Jeg legger inn noen lenker til det du har funnet - da er det oftere lettere å lete videre.

Her er lenke til Ingvald Oliver's dåp i Bolsøy.

Og her er dåpen til Ole Johan

Ole Johan i 1900 forsørges av moderen, men bor ikke sammen med henne.
Ingvald i 1900

Finner ingen Johanna Jonasdatter i 1900-tellingen, men finner en Johanne Lindseth i Kristiansund, tjenestepige, f. 1872 i Sunndalen. Kan dette være din Johanne Question

Her er lenke til emigrasjonen til Ole og til

Johanna og Ragna sin emigrasjon

Her er dåpen til Ragna, og det er tydeligvis en annen far enn for de to guttene.

Hilde
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Des 2004 12:43:05

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 17:25:19    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Det er også spørsmål om denne familien under Sunndal

Hilde
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 17:33:00    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Ole Olsen Aakvik var fra plassen Åkvikhaugen. Faren Ole Pedersen var fødd 1844 og var fra naboplassen Ytter Åkvikslettet, mora het Søgni Pedersdatter Øverås, var f. 1834, og var fra Meringdal i Eresfjorden.

Ole Olsen var som du sier fødd 1875, som nr. 4 av 6 barn. Alle dro til Amerika, unntatt eldste søstra Elen, som var ugift og som vart værende hjemme. Ola var gift med ei Elen Sæsbø, og skal iflg. Halsaboka ha hatt 7 barn med henne. Utenom ekteskapet hadde han altså sønnene Ingvald, f. 14.7.1897, gift med Helene Lystad fra Kristiansund og bosatt der. Visstnok 3 barn. Og så sønnen Ole Johan, f. 17.7.1899, gift med Astrid Foksdal og bosatt i Molde. Visstnok barnløs.

Håper dette hjelper deg videre på denne siden.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 10:47:39

InnleggSkrevet: 20 Mar 2008 17:37:39    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Jeg har leita litt rundt, og fant at jeg har skrevet av noe fra Statsarkivet i Trondheim, arkivet til Fylkesmannen i Møre og Romsdal, Registerprotokoll for bidragssaker 1897-1904.

Jeg noterte bare søknadene som angikk Kristiansund eller Nordmøre, og jeg har bare notert følgende om denne saken. Ingvald Oliver, Johanna Jonasdtr Melkild, Ole Aagvik af Chr.sund; Bolsø, Kristiansund.
Innførselen betyr i rekkefølge: Navn på barnet, navn på mora, navn på faren, moras bosted, farens bosted. Vanligvis finnes det noen brev eller kopi av brev som fogden har lagt ved saken, i fylkesmannsarkivet.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 21 Mar 2008 18:27:36    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Hei igjen, med Tore's opplysning "Johanna Jonasdatter Melkild" og i tidligere innlegg Johanna Lindset tror jeg det er greit å få identifisert Johanna. Da er hun datter av Jonas Olsen Melkild på Mjølkillhjellen, f. 1832 og kona Indbjør Hågensdatter, f. 1829(?).

Jonas overtok Mjølkillhjellen etter far sin i 1863, men solgte i 1868 og flytta til Lindset, men solgte denne igjen alt i 1872. Han bodde deretter et par år som inderst på Tredal, til kona døde i 1874. Deretter er han ikke å finne i folketellingene i Sunndal. Jonas er sønn av Ole Jonassen, f. i Klæbu ca 1807, og kona Rannei Olsdatter Sjølset fra Øksendal, f. 1806.

Indbjør Hågensdatter er datter av Hågen Toresen og Johanne Jensdatter på Forsethjellen i Øksendal. Hågen Toresen var visstnok f. 1794 på Klukstad i Lesja, kona Johanne var f. 1807. Det synes å være noe usikkert med hennes opphav. I Sunndalsboka under Forsethjellen står hun med etternavn Øren, samtidig som det står at hun var fra Øvre Jordal. Stemmer dette, må hun trolig ha vært søster til husmannen Jens Jensen på Jordalstrøa, men dette kan ikke stadfestes av undertegnede.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 23 Jan 2007 12:36:49

InnleggSkrevet: 02 Apr 2008 13:10:04    Tittel: Re: (Karl) Ole Aakvik født rundt 1875, trolig på Halsa Svar med Sitat

Ifølgje boka Øksendalen i eldre tid av O.G. Forseth døydde Jonas Olsson Melkild på Molde i 1899. Her er dødsfallet i kyrkjeboka (nr. 15):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2696&idx_id=2696&uid =ny&idx_side=-263

Når det gjeld Johanne, kona til Hågen Toresson, er nok farsnamnet hennar feilskrive i Sunndalsboka. Både ved vigselen med Hågen og ved seinare høve er farsnamnet i kyrkjebøkene oppgjeve til Jonsdotter. Da må vel denne Johanne Jonsdotter som var døypt i Hov i februar 1808, vere ein sterk kandidat som kona til Hågen (nr. 4 i spalta heilt til venstre):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16132&idx_id=16132&u id=ny&idx_side=-23

Eg har ikkje funne nokon annan med dette namnet fødd i Sunndal som kan passe. Denne Johanne voks iallfall opp - ho vart konfirmert i Romfo i 1823, og heldt da til på Gikling. Mor hennar var frå plassen Melen under Åker, og eg legg merke til at Johanne er oppført med namnet Åker i Øksendalen i eldre tid. Elles kan eg ikkje sjå at det nokon stad står at ho var frå Øver Jordal. Derimot døydde ho som fattiglem der i 1883.

Den Johanna Jonasdotter f. 1872 som er nemnt i tidlegare innlegg, er for øvrig uteglømt i Sunndalsboka. Søstera med same namn f. 1870 er derimot kome med, men ho døydde i 1871, viser det seg.

Helsing Knut Sæther
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet