Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste   
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Mar 2008 07:28:52

InnleggSkrevet: 25 Apr 2008 22:08:20    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

nei, det hjelper ikke... ser ut til å være den samme sukkestadsfamilien dette her au... titter ikke mer på dette før i morgen. Jeg roter det bare til her.. Rolling Eyes Wink
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 08:24:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Klarer ikke å slippe taket i denne karen ennå. Ser av alt Astrid har funnet at disse to ikke får noe barn sammen i 1840-43 som heter Ole, men hva hvis det er denne Ole som reiser ut ? jeg skal prøve å ut hvor det blir av disse to.

Dette har vi fra kirkebøkene:
Giftermålet til Ole Jonasen, tjener Sukkestad og Anne:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8963&idx_id=8963&uid =ny&idx_side=-162
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070205620596.jpg

her er sønnen johannes:

Protokoll: Toten A10
Side: 012b
År: 1820
Nr: 194
Kirke: H.K.
Født dato: 14.10.1820
Døpt dato: 19.11.1820
Ekte/uekte: E
Henvisning til
jevnføringsregister: 322
Merknader: B.F.

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn
Barn Johannes Sukestadst.* M
Far Ole Jonassen Sukestadst. M
Mor Anne Eriksdat. Sukestadst. K
Fadder Beneditte Eriksrud K
Fadder Sophie Sukestad K
Fadder Maria Sukestad K
Fadder David Sukestadst. M
Fadder Ole Evang M

Datteren Anne Tonette:

Side: 052a
År: 1823
Nr: 099
Født dato: 12.04.1823
Døpt dato: 25.05.1823
Henvisning til
jevnføringsregister: 342
Merknader: B.F.

Barn Anne Tonette Sukkestadsletten* K
Far Ole Jonasen Sukkestadsletten M
Mor Anne Eriksdr. Sukkestadsletten K
Fadder Johannes Sukkestadst. M
Fadder Pernille Sukkestadst. K
Fadder Christian Sukkestadst. M
Fadder Thomas Buruldst. M
Fadder Sophie Rognebye K

Sønn Wilhelm:
Side: III b
År: 1826
Nr: 012
Født dato: 18.12.1825
Døpt dato: 15.01.1826

Barn Wilhelm Sukkestad* M
Far Ole Jonassen Sukkestad M
Mor Anne Eriksdr. Sukkestad K
Fadder Jonas Sukkestadst. M
Fadder Maria Sukkestadst. K
Fadder David Sukkestadst. M
Fadder Karrette Sukkestadst. K
Fadder Karen Sukkestadst. K

Datter Karen Dortea:

Protokoll: Østre Toten Mini A1
Side: 2
Nr: 7
År: 1829
Født dato: 24.12.1828
Døpt dato: 01.01.1829

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder
Barn Karen-Dorthea Sukkestad* K 24.12.1828 01.01.1829
Far Inderst Ole Johansen Sukkestad M
Mor Inderst Anne Eriksdr. Sukkestad K
Fadder Johannes Sukkestadst. M
Fadder Pernille Sukkestadst. K
Fadder Ole Sukkestad M
Fadder Tonete Sukkestad K
Fadder Johanne Sukkestad K

Datteren Christiane
Protokoll: Østre Toten Mini A1
Side: 60
Nr: 19
År: 1836
Født dato: 24.08.1835
Døpt dato: 21.02.1836
Døpt kirkedag: 1te S. i Faste
Hjemmedøpt: H
Hjemmedåpsdato: 18.02.1836

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt Alder
Barn Christiane Seierstadeie* K 24.08.1835 21.02.1836
Far Hm. Ole Jonassen Seierstadeie M
Mor Anne Eriksdtr. Seierstadeie K
Fadder Faderen selv Ole Jonassen Seierstadeie M
Fadder Marie Sukestadsetten!! K
Fadder Berte Sukestadsetten!! K
Fadder Ole Xstiansen Lundeneie M
Fadder Xstian Seierstadeie M
Hjemmedøper Ole Valdemarsen Seierstad M
-------------------------------------------
Så langt ser det ut til at disse to holdt sammen og fikk barn helt fre til 1836, ingen tegn til oppbrudd eller annet. Foreløpig slår jeg meg til ro med att dette er ikke rett person.

Måtte jo bare forsøke selvom det i utgangspunktet var dødfødt (astrid har jo allerede undersøkt en del på disse.. men... kunne ikke la være Smile)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jan 2005 08:44:46

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 13:09:22    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Vil bare si at jeg har sendt en mail til Riksarkivet med spørsmål om Sukkestadfamilien i 1891 telling for Fana.
Denne tellingen oppbevares der. Det er jo ikke sikkert vi hører noe fra dem, men det kan jo være en mulighet for å finne ut når omtrent de kom til Fana. Ole ble jo døpt der i 1892, men han var født 4 år tidligere.
Vi får vente å se.

Ha en fin lørdag Very Happy

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 14:21:59    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Smile

Tusen takk for alt du gjør Very Happy Very Happy Du gjør min frustrasjon mye mindre Very Happy
Jeg ble så lei av hele Sukkestads at jeg har beisa terrassen samt hjulpet gemalen med å tømme bassenget. Energi ut av frustrasjonen hadde jeg og til å klippe plenen og henge opp tøy samt male hammocen, og nå skal jentene hentes på korps "vårsleppet " og etter middag skal jeg nok snike meg til en slekts-data-nerde time igjen til å se på sukkestads med ny energi og iver Very Happy

Kan jo ta piffen av noen og enhver denne karen Wink Twisted Evil

Spennende om vi får noe svar fra arkivet, hadde vært fantastisk om noe kunne dukke opp. Jeg har funnet noen uekte barn av den johannes som gifter seg med drammens-Elen og ei anna dame på Toten, men ser ikke noe relevans til herren vi ettersøker. Senere i dag skal jeg ta for meg Kvikne-bøkene igjen, i håp om å se /tyde noe jeg ikke har sett før. Heldigvis er det en flott læringsprosess å lete etter denne sukkestad, jeg lærer mye geografi og historikk samt ikke minst om prestegjeld og hvordan kirkesognene spesielt i Oslo har utviklet seg. Ikke dårlig det heller, kommer nok godt med i neste jakt Smile

Tusen takk igjen Marit, riktig god lørdag til deg også Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 21:07:25    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Heisann Smile

Liten oppsummering av min leting i kveld. Ikke noen oppsiktsvekkende nyheter. Jeg snubler endel i gamle spor og strever med å holde hodet klart.

MEn, jeg har søkt mye rundt etter Erdal navnet, i forbindelse med koppervaksinen av sønnene til Ole og Marte. Enten var dette gjort av en vaskinatør som heter Erdal (og som jeg ikke har klart å finne) ellers så er det en plass som heter Erdal.

Plassene jeg har lokalisert Erdal er følgende:
1. Erdal, ei lita bygd med kirke på Akøy
http://no.wikipedia.org/wiki/Erdal_p%C3%A5_Ask%C3%B8y
http://www.askoy.kommune.no/Modules/articlecategory.aspx?ObjectType=Ca tegory&Category.ID=1431
2. Erdal i Sogn og Fjordane:
http://no.wikipedia.org/wiki/Erdal_i_Sogn_og_Fjordane

Jeg har prøvd å finne vaskinasjon på disse guttene på de ulike plassene men har ikke hatt hell. Tanken på Askøy er nærliggende siden de oppholdt seg mye rundt Bergen, men ingen ting kan tas for gitt her. Ikke lett å se noe mønster eller logikk i forflytningene til familien heller. Eneste jeg tenker på er at familien kanskje forflyttet seg med båt ?

--------------
Hellet har jeg heller ikke med meg i Kvikne søkene mine i dag. Ikke har jeg funnet noe nytt, heller har jeg vaset rundt i gamle spor og tullet det hele til for meg selv Embarassed
---------------
Videre har jeg prøvd å se i ulike bøker tilknyttet Hammersborg igjen i Kristiania i håp om å finne mer data på Ole og Trine Sukkestad. Når jeg sjekket alle Sukkestads på Toten igjen i går og i dag morges, slo det meg at jeg ikke fant mange navn som kunne forkortes til Trine Sukkestad. Fant heller ingen som ble døpt Trine eller som het Trine av mødre eller faddere.
-----------
jeg har også lett i omstreiferslekt tilgjengelig på nettet uten at jeg har sett/funnet noe data som kan knyttes til denne Ole Olsen Sukkestad eller Marthe Nielsdatter. Ei heller Ole Olsen Sukkestad og Marthe Johannesdatter.
-----------
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 22:18:25    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

fant ny og fungerende lenke til omstreifer-slekt just nå:
http://j-mydland.net/Register_Reisende_Slekter.htm
skal sjekke denne ut Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jun 2005 12:35:12

InnleggSkrevet: 26 Apr 2008 23:25:37    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Du, nå må jeg bare spørre ?? Ser at du stadig nevner TRINE og Ole Sukkestad. Det var vel STINE som var mor til Lauritz Theodor født 4 des.1840.
Da kan det jo være forkortelse av f.eks. Kristine , Christine e.l.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Apr 2008 07:44:05    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Wera Smile

Tusen takk for at du følger så godt med Very Happy Du har helt rett, selvfølgelig er det Stine og ikke Trine. Da blir utvalget av navn anderledes også. Jeg må skjerpe meg, nå ha jeg kvota full av slike slurvefeil på få dager.

Kjempefint at du sier ifra Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Apr 2008 20:54:50    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

kun en opplysning:
i lenka under finnes au en del stoff om sukkestad og familien (spes den ene søsteren) til den OLE vi ikke finner ut av hvor ble av etter 1801:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=69926
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 09:05:36    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har sett litt mer på dødsfallsdata til Karl Martinus Olsen og ser at det står "Bolledalen" som oppgitt bosted:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4521&idx_id=4521&uid =ny&idx_side=-117
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060620060117.jpg

Når jeg søker /googler etter dette stedet, får jeg bare opp at dette er en plass på fjellet:

http://www.bergen-turlag.no/activity.php?ac_id=11688

Kan dette være rett mon tro ?
Jeg har funnet en Johannes Olsen Bolledalen under utflyttede i 1902, utflyttet 1898:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4521&idx_id=4521&uid =ny&idx_side=-137
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060620060137.jpg

Får ikke data helt til å stemme med Johannes Olvius Olsen, men er dog en mulighet også ble jeg litt opphengt i Bolledalen...

Kan Bolledalen være navn på et hus, en plass eller annet mon tro ? eller er det logisk at denne familien her faktisk slår seg ned i fjellheimen...
Jeg finner ingen gårder eller husmannsplasser eller hus med dette navnet. MEn det kan bare være mine manglende kunnskaper som bidrar til det Smile

Jaja. Nok en ting jeg ikke har svaret på Smile Godt vi har funnet såpass mange data som en har om denne familien her, hadde ikke forventet at det var mulig med så mange krumspring som de har gjort Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 09:19:18    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei og god mandagsmorgen, regnvær her hos meg Crying or Very sad
Tror nok stedsnavnet skal være Volledalen, det finnes garder i Fana med det navnet.

På den som flytter fra Fana syns jeg det står Johanne Olsdtr Volledalen, uten å være 100% sikker på det.

Kan vi finne henne i 1900 i Aarstad?

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 09:30:49    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Takk Marit Very Happy

Jeg begynner å synes det er ganske utrolig at jeg klarer å tyde så mange ord og bokstaver feil... Jammen godt at jeg har hjelp av deg og andre Smile Smile

Det gir mer mening, skal jammen se etter Aarstad i 1900 samt søke opp Volledalen Smile

Tusen takk Marit, godt med litt solskinn på en regnværsdag Very Happy Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 09:34:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har også fått et lite hint om at jeg bør søke på alle gårder lokalisert på Kolbu på Toten etter spor av Sukkestad og omstreifere generelt, spesielt Hammerstad(?) og Solberg. Jeg er ikke så lokal kjent at jeg kan avgrense hvor Kolbu er /var. Gjorde et forsøk på disse gårdene i går, og fikk opp en Bernt Sukkestad som var utflyttet til Kristiania uten at jeg kan se noen sammenheng til saken her.

Videre fikk jeg hint om at søk i Søndre og nordre land kunne være smart. Kjent med hvor disse plassene er i forhold til hverandre er jeg heller ikke. Søkte litt på måfå i går og fant f eks sukkestad lagt ut under (Ingen sammenheng forøvrig til Ole Olsen Sukkestad):

Protokoll: Land Mini 7
Side: 17
Nr: 69
År: 1816
Kirke: Hougner
Født dato: 30.07.1816
Døpt dato: 04.08.1816
Ekte/uekte: U
Merknader: Folio 343. Kom vandrende til Pladsen Ruud Ødegaarden hvor hun fødte dette Barn. Givet Attest med Moderen.

Rolle Sivilstand Stilling/yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Født Døpt
Barn Hans Sukkestad af Toten* M 30.07.1816 04.08.1816
Far Gulbr. Hans. Sandbakken af Toten M
Mor Anne Jørgensd. Sukkestad af Toten K
Fadder Bonde Ole Ols. Ruud M
Fadder Bonde Østen Bondelie M
Fadder Marte Simensd. Lie K
Fadder Berte Olsd. Ruud K
Fadder Bonde Ole Ols. Ruud M

Klokere av hintene er ikke jeg, men kanskje andre kan se nytten av tipsene jeg fikk.
----------------------
Ellers har jeg i min jakt etter data funnet en Ole Olsen og Christine Johannesdatter som giftes under i Garnisonen. Ser ikke ut til at det er noen Sukkestadforbindelse her, og stedene Norderhoug og Gran nevnes, ikke Toten eller Biri eller Kvikne for den saks skyld. Dette er en av få jeg har funnet som kunne passe med Stine (jamfør Ole og Stine Sukkestad 1840). Dette er for lite data som stemmer overens til at det kan være rette folka, men av mangel på andre alternativer atr jeg det med for sikkerhets skyld. Om jeg tyder rett ser det ut til at de fikk en sønn i 1828 ?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7390&idx_id=7390&uid =ny&idx_side=-34
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061009040094.jpg

---------------------

Vil bare gjøre oppmerksom på at jeg ikke har noe bakgrunnstoff/historikk/kilde på disse tipsene jeg har fått, så jeg aner ikke om det er hold i dem. Men alle tips er greit å ta med seg for ei som ikke har kunnskap til å avfeie dem Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 10:06:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Wow, litt sjokk, på jakt etter innflytter-johanne til Aarstad fant jeg giftermålet til Ole Olsen Sukkestad og Thrine Birgitte Olsen:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1973&idx_id=1973&uid =ny&idx_side=-139
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050819010834.jpg

Det står noe under kolonne 11-14, håper noen kan skrive det tydelig for meg Laughing Embarassed tør ikke begi meg ut på glatta, det ender alltid med feil når jeg prøver meg på å tyde Wink
Har en liten formening om at det står noe der vedr utmeldelsen av statskirken, kan vi evt få noen nye opplysninger ?????

Moro hvertfall, da har vi vielsen au fra Kirkebok. Juhu Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 10:13:35    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Men, ok, nå er jeg litt "blond" igjen:
hvorfor gifter de se tilsynelatende to ganger ? Først hos byfogden 27.mars og så står de skrevet som gifte dissentere i Arstad den 6.april ? Hva kan være grunnen til dette ?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 10:39:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Forklaring på hva som står fra kolonne 11-14 samt en god forklaring på hva en dissenter er (at jeg ikke tenkte på å sjekke det selv Embarassed ) fra Astrid:

utdrag av mail:
...Han er uttr. Af Statskirken uden at (traadt?) ind i nyt kirkesamfunn, medens hun tilhører Statskirken....

...Dissenter betyr å være uenig. Dissenterloven kom i 1845, dvs. da fikk hvem som helst rett til å melde seg ut av statskirken. Utmeldte ble betegnet som dissentere, også de som ikke meldte seg inn i noe nytt trossamfunn. Så da var det vel kanskje en ren formalitet at de ble ført inn i kirkeboka som dissentere...

Tusen hjertelig takk Astrid Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 11:01:42    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har fått et flott oversiktskart over Oppland av Wera, tusen hjertelig takk Very Happy
Jeg legger det her i tilfelle flere enn meg kan ha bruk for det Wink

Sist endret av dn14608 den 28 Apr 2008 12:07:31, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 12:04:06    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kan dette være fabrikken Ole, Marta og Trine jobbet på ?
http://kulturnett.ivest.no/tema/kulturhistorisk_nettbok/salhus/knute/k nute.htm

Sikkert mange fabrikker som er alternativer her. Transport av varer og materialer med båt, kan det være noen forbindelse/forklaring på forflyttelsen til familien Olsen Sukkestad? har ikke mulighet til å sjekke dette opp mot Skåtøy/Frosta/Oslo nå, men ser det som en mulighet.
-------
Har så langt ikke funnet Johanne(s) som flytta til Aarstad. Ikke på gårder ved navn Arstad/volledalen i 1900 FT eller i kirkebøker der. Men har noen bøker igjen å lete gjennom.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 12:33:32    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Her har du vielsen fra kirkeboka og her kommer det fram om Oles utmelding av statskirka 14/11-1892
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2029&idx_id=2029&uid =ny&idx_side=-135

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 14:31:23    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Takk Marit Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 18:57:28    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Tror nok dette må være dåpen til den Johanne Olsdatter Volledalen som flytter til Årstad,
dåp nr 27
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6990&idx_id=6990&uid =ny&idx_side=-12

Lurer på hvor denne Johannes har gjordt av seg, kan han ha reist til sjøs han også?

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 20:43:20    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Smile

Tusen takk for at du fant ut av Johanne, supert !

Jeg har søkt etter johannes olsen i dag på ancestry. Fikk mange nesten match, så jeg har en jobb foran meg for å finne ut av om en av dem er den rette. Søker jeg på Johannes Olivius/olvius Olsen får jeg ikke frem noen match. Skal søke på family og ellisisland.org au. Har sett i kirkebøker fra Fana/Bergen etter utflyttere uten å finne noen.
Men jeg leter videre, kan jo være jeg har oversett han Smile

Ellers har jeg ikke rukket mye søk i dag, tenkte jeg skulle bruke litt tid nå på å søke etter Marte Nielsdatter og Ole Olsen som omtales i omstreiferfølget/evt tilknytningen til Bjørnstad gård.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 20:59:01    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har fått en hyggelig mail fra Astrid, hvor hun antakelig har funnet ut av hvor Niels Olsen (omstreifersønnen) døde og oppholdt seg, samtidig har hun tydet flyttemeldingen på nytt og åpnet for muligheten for søk etter nye navn (huse og bekkeli):

utdrag av mail:
Jeg har gått litt tilbake til den flyttemeldingen du fant for Ole og Niels Olsen til Biri etter at faren dør i Vardal i 1852. Det står at Niels er født 17. mai 1848 på gården Stuve (lurer forresten på om det kanskje skal være Huse) i Vesledalen i Tønsets prestegjeld og hjemmedøpt der. Vesledalen tror jeg må være Alvdal. Det ble tidligere kalt Lille-Elvedalen, på folkemunne visstnok kalt Vetledalen. Har kikket i aktuell kirkebok derfra, men finner han selvfølgelig ikke siden han var hjemmedøpt. Søkte på FT 1865 for hele landet. Der dukket det opp en aktuell kandidat i Christiania. Han er registrert i Storgaden (Tugthuset): Arbeidsmand Nils Ols., ug. 18 aar, født Lille Elvedal (Østerdal). Klarer ikke å finne han igjen i FT 1875, dessverre. Men i 1900 tror jeg at han bor på Biri på gården Uhrmagerstuen: Nils Ols., ug. Sysselsat med forskj. arbr, f. 1848 Lilleelvedalen Hed. Har lett over døde på Biri, må vel være han som dør i 1927: Nils Olsen Bekkeli, ug. fhv. dagarb., fattigl., f. 1848 Alvdal, bopæl: gamlehj. Død 16.5. 1927. Han brukte tydeligvis altså ikke Sukkestad-navnet.
lenke til dødsfall i kirkebok:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1559&idx_id=1559&uid =ny&idx_side=-334
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051104040876.jpg

Noe av dette har jo Marit funnet tidligere, men godt å få en oppfriskning av det sammen med nye data Smile

Sist endret av dn14608 den 28 Apr 2008 22:20:07, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 21:07:29    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Her er sjeleregisteroppføringen av Niels Olsen 17 år fra Biri i Tugthusprotokollene i 1865, nummer 1006:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4891&idx_id=4891&uid =ny&idx_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060717070344.jpg
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 22:42:08    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Så flott at Astrid fant dødsfallet til Niels Olsen. Vil en dødsfallsmelding etter han si noe om han hadde noe kontakt med etterkommere av sin bror?
Han har antagelig bodd på en plass kalt Bekkeli og tatt navnet etter det.

Spennende å se om du kan finne noe på Johannes Olavius i USA.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Apr 2008 22:50:16    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Smile

ja jeg har tenkt tanken jeg også, og lurer litt på om jeg skal sende en forespørsel på dødsfallsmelding avsted i morgen. Har mine tvil, men det vet en jo ikke før en har prøvd Smile

Jeg har sett på noen Johannes Olsen i kveld, men så langt ikke funnet rette personen. Skal lete videre i morgen, samt sjekke om han evt kan ha dødd tidlig.

Ellers er det ikke mye spennende jeg har funnet, jeg har sett gjennom kvinnelige sjeleregister i Kristiania tugthus i tilfelle det fantes noen data på Marte Nielsdatter som nevnes i fantefølget.

Ellers har jeg funnet ut at Bekkeli i allefall er en gård på grensa Biri/Snertingdalen og at det fantes et gamlehjem med det navnet på 1920-30 tallet på Biri med det navnet.

Spennende å se om det dukker opp noe nytt i morgen Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 14:57:10    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Klokere etter å ha lett etter rett Johannes Olsen i Amerika har jeg ikke blitt. Dog har jeg kunnet snevre inn utvalget etter å ha gått de ulike Johannesene litt mer i sømmene.

Kandidatene jeg presenterer her skal jeg jobbe videre med, men presenterer dem da de er ganske interessante. Den Johannes Olsen fra Bergen hvor fødselsår er feil, men alt annet kan stemme, klarer jeg ikke helt å legge vekk. Må søke opp fødte i Bergen på gitt tidspunkt for å sjekke hvem Ole Olsen som er hans far. Spennende Smile

Skal søke en gang til i emigrasjonslister fra Norge ulike plasser i kveld, samt at jeg skal gå i gjennom noen Johannes Olsen til som jeg har funnet men ikke sjekket .

Har ikke hatt treff på eksakt navn Johannes Olivius/Olvius Olsen, men har noen Oliver/Ollie kandidater samt noen John/Johnny som jeg vil ta for meg dersom alle andre faller fra.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Jan 2008 12:32:37

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 17:36:58    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei jeg har fulgt med en stund på deres leting etter denne Sukkestad.Helt sikkert et innteressant tema siden det er så mange sider.Men hva er det som gjør denne saken så mye mer spennende en alle de andre?Jeg ser jo at mange kanskje ikke får svar på sine etterlysninger.Er det sånn at dette er en veldig spesiell sak?Jeg skriver ikke dette som noen klage, tvert i mot.Tenk om alle saker fikk like stor oppmerksomhet.Da hadde flere fått svar og mange kunne fått hjelp.Jeg vet at andre som skriver inn på DIS undres over denne store innteressen for akkurat denne familien.Hva må til for at vi andre skal få den blesten om våre innlegg?Ønsker dere lykke til videre i letingen Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 18:32:52    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Lisbeth !

Jeg vet sannelig ikke hva som gjør at andre er interessert i denne saken her. Min interesse er jo klar, det er jo slekta mi jeg leter etter Smile

Men hvorfor mange har vært innom saken her og tittet er kanskje forunderlig. Jeg er en veldig uerfaren slektsleter som har gjort mange bommerter underveis og som sikkert har noen blundere igjen å gjøre Wink. Og jeg blottstiller nok min uvitenhet og uerfarenhet stadig. Uten at det egentlig har noe å si for interessen for temaet håper jeg Wink Ellers så har jeg stadig kommet med innspill i temaet selv, noe jeg sikkert kommer til å gjøre til jeg får vite hvor Ole Olsen Sukkestad den eldste kommer fra. Kan det gjøre at folk "tror" det er interessant ? ikke vet jeg.

Familien som det jaktes på er også en i utganspunktet vanlig familie som har vist seg å ha overraskende momenter i sin histore. Da jeg startet mitt søk etter Ole Olsen Sukkestad (ikke i forumet her) møtte jeg masse motvilje nettopp fordi det " er umulig å lete opp disse ole olsenene". Og jammen er det vanskelig au !
Men her har tre fantastiske damer vist meg at det er mulig å få til det utrolige med godt teamwork. Jeg kjenner ikke damene som hjelper meg fra før, ei heller har jeg møtt dem eller hatt personlig kontakt med dem annet enn det som gjelder saken her. Jeg har blitt rådet til å bruke dis-chatten på et tidlig tidspunkt, men dette passer ikke meg så godt. Derfor har jeg brukt temaet mitt for å nå andre.

Er det noen som har lyst til å fortelle hvorfor de tror det er interesse for denne saken her, så hadde det vært fint å høre. Er det grunner som vi kan lære av så er det flott:-)
Når det er sagt så vet jeg at disse damene som hjelper meg også hjelper andre parallellt med meg, slik at jeg vet at de deler av sin kunnskap og hjelper-vilje med flere enn meg - heldigvis Smile

Men for ikke å spore tråden av her i en "diskusjon " på hva som trigger folks nyskjerrighet her, så er det kanskje ide å opprette det som et tema under passende sted ? Jeg vet ikke helt hvor som passer best da Embarassed , men noen med bedre oversikt over det enn meg kan kanskje bistå med det ?

Det er et spennende spørsmål du stiller Lisbeth, med sikkert mange nyanserte svar. LA oss håpe det kommer noen lærerike svar Smile
Avslutningsvis vil jeg si at jeg inderlig håper at ingen føler de går glipp av hjelp på grunn av meg, det hadde vært veldig trist og i alle fall ikke meningen fra min side Smile

Sist endret av dn14608 den 29 Apr 2008 20:26:50, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 05:52:03

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 19:03:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Lisbeth Smile

Ja, dette er jo en spesiell tråd mtp antall innlegg, så skjønner at du undres Wink

Som moderator for Oppland er mitt svar følgende :

Ja, dette emnet er blitt en meget stor tråd etterhvert. Men som vi ser er det Liv Christin selv som har de aller fleste innleggene, etterhvert som hun kommer på flere innfallsvinkler. Samt kanskje bare en håndfull gode hjelpere som utgjør resten.

At dette innlegget har fått såpass stor oppmerksomhet i hht antall visninger, er det vel mulig, som du selv sier, nysgjerrighet og at folk er spent på en løsning, uten at de selv er aktive i tråden.

Men som ellers, holder man tråden "varm" ved å legge inn ny info eller bare spørre litt mer, slik at tråden kommer opp igjen, kan man holde debatten gående.

De få gode hjelpere i denne debatten, har jo også lokalkjennskap til Oppland, så kanskje ikke så rart de trår til der. Men når det er sagt, trår de samme til også i andres slektsområder.

Vi er mange her og vi ønsker at alle får hjelp, om enn ikke mer med noen tips for selv å lete Smile

Så avslutningsvis, vil jeg da si : Holde tråden deres "varm" Smile

Fint du kom med innlegget ditt, Lisbeth Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 20:17:35    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Så blir jeg navlebeskuende og hopper rett tilbake til Ole Olsen Sukkestad Very Happy Sender en stor takk til Moderator Gry for innlegg også Smile

Astrid har gitt meg en fantastisk hjelp i dag, nok en gang, og jeg gjengir hva hun har funnet ut av her:

Hei Liv Christin.

Har sittet ute på Kapp og lett i dag, dessverre uten resultat. Jeg har gått over Neumann’s lister for alt som dreier seg om en eller annen form for Bjørnstad, Sukkestad, Sogstad, Hammerstad og Solberg. Fant ikke noe hvor jeg kan se en forbindelse til det du leter etter. Det mangler ikke på Ole’r å lete på, men det er jo helt nytteløst uten noe mer enn navnet å gå ut fra. Jeg fant også en slektshistorie for Sukkestad, men det dreide seg om slekt etter Arne Johnsen Sukkestad og Ingeborg Olsdtr. som vi har sjekket ut tidligere. Fant også en slektshistorie for Bjørnstad, fant ingen ting der heller som kunne knyttes til ”din” Ole. Tviler derfor på om han hadde noen slektsmessig tilknytning til Bjørnstad fordi om det står at han skal kommet fra Bjørnstad på Toten. Kom over en slektshistorie for Stuve fra Biri. Kom på Niels som vi tydet til var født på gården Stuve i Alvdal. Her dukket det opp både Bjørnstad og Neråsen. Tenkte at nå hadde jeg kanskje snublet over noe, men nei da. Heller ikke der fant jeg noe interessant for din sak. Så på gårdshistorie for gården Huset i Alvdal, ikke noe resultat. Fant heller ikke noe i bygdeboka for Alvdal om omstreifere. Sjekket mapper for alle Ole gift med en eller annen Mart(h)e. Fant dessverre ikke ”dine”. Men vi gir ikke opp enda. Neste torsdag skal slektshistorielaget ha sitt møte på Kapp, så da tar jeg med meg problematikken og ser om det er mulig å få noen innspill ut fra hva du har kommet fram til inntil da. Konservatoren på Kapp syntes det var en interessant historie og lovet å ha den i bakhodet.

Hvis Ole fra Bjørnstad ikke har noen slektsmessig tilknytning dit, kan han jo egentlig ha kommet fra hvor som helst. Tenkte på dette at Ole og Marte Johannesdatter oppholdt seg mye i området Fana/Bergen. Kan det tenkes at det kan ha vært familie i området? Når Ole d.e. dør i Vardal i 1852, står det født 1792? Ser at det er Ole Olsen f. 1792 i Bergensområdet, bl.a. en på gården Erstad i Hammer.

Friskt mot Antonius. Vi får bare fortsette å lete

Hilsen fra Astrid

Jeg blir så glad og veldig takknemlig for det arbeidei som gjøres for meg og mitt tema Smile Jeg hadde ALDRI funnet ut noe som helst av denne familien her uten denne innsatsen til for eksempel Astrid. Håper virkelig jeg en dag kan gjøre gjengjeld Smile Smile
Astrid har også sjekket Gjerstad gård på Eina uten å finne spor etter Sukkestad

Jeg konsentrerer meg om Ole den eldste antakelig fra Bergen nå, er så godt i gang med å orientere meg geografisk og kildemessig der at det passer bra Very Happy

Tusen hjertelig takk Astrid, du er en engel Smile Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 08:42:38

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 20:52:33    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Liv Christin og de gode hjelperne

Jeg er en av de mange som følger med i den spennende jakten på Ole Olsen Sukkestad og familien
Det er jo bare fantastisk hva dere klarer å finne,dere viser at man ikke må gi opp.
Må si at det første jeg ser etter når jeg slår på PC er dette:Er det noe nytt i føljetongen om Ole Olsen Sukkestad

Lykke til videre

Mvh Solveig
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 01:01:32

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 20:58:19    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ja det har vært spennende Smile

Ikke alle som er like heldig, men morro er det Smile Regner også med at disse som har hjulpet har hatt det morro og spennende selv

Lykke til videre
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:05:14    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei solveig Smile

Tusen takk for koselig innlegg Smile
Det er helt sant det du skriver, det er viktig å ikke gi opp ! Ikke miste troen selv om en tror at alle muligheter er brukt opp, og ikke være redd for å gjøre feil. Det er hvertfall feilene jeg gjør som jeg lærer mest av, og jeg er så heldig at det er hjelpere her inne som tør å si ifra når jeg gjør feil Smile Det er uvurderlig hjelp Smile Smile

------------------------------------

så litt mer om Johannes:

Jeg er litt på etterskudd i min jakt på Johannes som iflg Ancestry ble født i 1883 i Bergen, men så langt har jeg ikke funnet han i Korskirken eller Domkirken i Bergen. Men det er fortsatt bøker å se igjennom, jeg holder på med resten av selve Bergen nå.

Likeledes prøver jeg å søke opp en evt Ole Olsen (Sukkestad) født i bergen i 1792. Jeg lar resten av ancestry-filene mine hvile til i morgen, det trenger mer innsats av meg enn kirkebok-lesing akkurat nå Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Sep 2005 02:49:12

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:11:20    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei jenter
- en hilsen fra Sør-Trøndelag til dere.
Jeg er også "innom" daglig for å følge med i denne spennende saken. Det er bare sååå bra og interessant å se hvordan dere jobber sammen og oppnår resultater. Kreative og dyktige er dere ! Lykke til videre - jeg kommer fortsatt til å følge med ...

Beste hilsen Aud Marion Røen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:23:25    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Liv Smile

Tusen takk for fint innlegg fra deg også Smile
Kjempespennende denne jakten her, en vet jo aldri hva som venter rundt neste sving Wink

Og er det lærerikt for meg kan det være lærerikt for andre også. Jeg lærer hvertfall masse av å se på andre temaer her i forumet selv om ikke folkene i temaet er i nærheten av min egen slekt. Jeg har lært mye av denne jakten "min" her også. Som uerfaren innen faget blir det til at jeg innimellom både lager "dumme" innlegg og roter det til. Godt er det å vite at en kan "reise kjerringa" igjen og gå videre uten at en mister gode hjelpere Smile Det har betydd masse for meg hvertfall Smile

og Hei Aud Marion !!

Så koselig med sånne innlegg !!! Nå er jeg full av energi og lete-lyst igjen etter en litt anderledes dag som beviser at de fleste ulykker skjer i hjemmet Shocked

Så ros og positive ord virker godt som drivstoff nå Smile
Tusen takk Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Jan 2008 12:32:37

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:33:42    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Liv.Så moro at du tok deg tid til å svare.Jeg er også en av dem som MÅ innom for å se hva nytt som har skjedd.Og mitt innlegg var på ingen måte noen kritikk.Er jo kjempebra at andre er så flinke til å hjelpe til med letingen.Det eneste jeg og andre jeg kjenner lurte på var om det var noe helt spesielt siden det var så mange innlegg.Det blir jo nesten som en føljetong dette her.Artig å lese hva som blir funnet.Det jeg egentlig ville sette søkelyset på var:
Tenk om flere kunne ta for seg en eller flere saker og hjelpe så langt man kunne.Da ble det kanskje flere som fikk et svar på det de letet etter.Og så mange smilefjes man hadde fått da.Men som sagt masse lykke til videre i letingen.Håper at du finner det du så gjerne vil.Så her får du mine smilefjes Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:35:06    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har funnet en mulig kandidat til Ole Olsen født i Bergen i 1792:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8636&idx_id=8636&uid =ny&idx_side=-39
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070306650593.jpg

"Som vanlig" er jeg ikke god på å tyde alt som står i slike bøker Embarassed , så har noen lyst til å renskrive teksten her blir jeg glad, så kan jeg sjekke om jeg er helt på bærtur i min tolkning eller ei Wink

Prøver å følge livsløpet til denne Ole nå.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 11:28:22

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:52:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Å jada, vi er nok mange som følger interessert med!

Vennlig hilsen Kjetil Straume
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:55:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Lisbeth !!

Takk for alle dem Very Happy Very Happy kommer godt med de !!

Jeg håper at jeg selv med min erfaring kan hjelpe andre etterhvert. Prøver å hjelpe andre litt i det små, men stoler svært lite på meg selv ennå¨. Er redd for å legge inn "gale spor" til andre, men det kommer seg nok Smile begynner å føle meg tryggere i rollen som slektsleter nå, og har blitt bedre kjent i det ukjente landskapet av kilder og andre slektsletere.

Jeg tror at mye av min "flaks" med hjelpere er at vi har fått en god tone oss i mellom, og at jeg aldri har gitt opp å legge ut det jeg finner, selv om jeg i ettertid har gått på både en og to bommerter Wink "Flaksen " min bygger vel også på at de som hjelper meg selv har slekt/efaring/kunnskap ifra de gitte områdene, slik at det faller seg naturlig for dem å hjelpe.
Jeg håper og tror at mine hjelpere vet hvor mye jeg setter pris på dem, det er viktig for meg å alltid gi tilbakemelding på innlegg på mine spm slik at motparten hvertfall får takk igjen for strevet sitt om ikke annet Smile

Videre er jeg veldig for å dele data. Jeg sitter ikke og gnur på dem på "min tue", derfor legger jeg ut det jeg finner i mine temaer i tilfelle det skulle sitte noen andre der ute som lurer på de samme menneskene, men som ikke nødvendigvis vil ha kontakt med meg Wink Derfor har nok innleggene blitt mange fra meg også. Samt at denne Sukkestad er svært vanskelig å finne ut av, slik at veldig mange data på Sukkestads i denne tråden her ikke dreier seg om herren jeg leter etter.

Håpet må jo være at alle som ønsker det kan få like mye hjelp som meg Smile

Synes det var flott at du stilte spørsmålet, konstruktive spørsmål kommer alltid godt med Very Happy
Får i gang de småe gråe hos noen og enhver Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:56:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Kjetil Smile

Takk for innlegg av deg au Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 21:59:57    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Henger meg på og sier jeg følger også spent med, og bruker mitt 400. innlegg her Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2008 22:22:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Per-Olav og alle andre Smile

Jeg blir imponert over at en "vanlig " kar som herr Sukkestad vekker interesse hos andre enn meg Very Happy

Morosamt Smile

Må bare si at jeg kaster inn håndkledet for kvelden nå - hjemmeulykken har tatt mer energi fra en sykepleier og hønemor enn jeg trodde, og hodet vil bare ikke studere kirkebøker nåSmile

Kommer sterkere tilbake i morgen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 01:05:00    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Artig at oss på sidelinja kommer med kommentarer, Liv Christin Smile MEN her tar du tak som fy for å holde debatten i gang Smile

Stå på Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 08:39:03    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Gry Very Happy

Ja, du vet, ukrutt forgår ikke så lett, og sta som fy så gir jeg ikke opp vettu Very Happy
Men, så bærer det frukter au, og det er jeg veldig glad for:-)

sant er det allikevel at uansett hvor mye jeg prøver å holde liv i denne saken her, så hadde den død ut tidlig om ikke jeg hadde fått respons, det er soleklart. For jeg hadde gått tom for ideer jeg au, samt at min mangel på kunnskap ville ha begrenset min jakt. Dessuten vil jeg forhåpentligvis få en tupp bak dersom jeg bare farer med svada her for å holde liv Wink
Jeg setter hvertfall stor pris på å få rettledning og "tilsnakk" Smile

Riktig god dag til alle som følger med, formiddagen min går med til å skrive sårprosedyre og visitere legen med eldstejenta og brannsåret fra i går. Forhåpentlig har jeg både tid og hodet på plass i ettermiddag/kveld til videre jakt Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 09:27:54    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Her her lenker til de Johannes Olsen født i 1878 som utvandrer/reiser ut fra Bergen i tiden 1874 - 1930:

Johannes Olsen, Nordes, sønn av gårdbruker, fødested Sogndal, utreise 20 feb 1900
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5 2&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=40838&merk=40838#ovre

Johannes Olsen, Drægni, sønn av husmann, fødested Lyster, utreise 29 mars 1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5 2&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=41173&merk=41173#ovre

Johannes Olsen, Dale, arbeidsmann, fødested Manger, utreise 30 maras 1903:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5 6&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=48206&merk=48206#ovre

Johannes Olsen, Hope, Snekker, fødested tysnes, utreise 9 mars 1928:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 5&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=105276&merk=105276#ovre

Johannes Olsen, Hope, snekker, fødested tysnes, utreise 14.juni 1930:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 5&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=109313&merk=109313#ovre

Ingen her som umiddelbart virker som rett person.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 19:10:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har funnet en Ole født i Kvikne i 1792 (tenker da på Ole den eldste her ):
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9230&idx_id=9230&uid =ny&idx_side=-48
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603450623.jpg

Aner ikke om dette er noe spor, blir litt måfå leting i Bergensdistriktet og Kvikne må jeg innrømme.

Likeledes har jeg funnet denne Ole Olsen i FT 1801 på Suttestad gård på Faaberg. Jeg undrer på om Sukkestad kan være evt feilskrivelse av navn. Vet det er et villt hamstrå, men får prøve ut noen "wildcards" og litt til før jeg gir opp.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3 &filnamn=f10524&gardpostnr=138&merk=138#ovre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 21:15:23    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen

Så flott med tilbakemeldinger på at mange følger med på denne "soga om den forsvunne Ole frå Toten" Laughing

Jeg husker ikke helt om vi har funnet noe mer på Marthe Nielsdatter (Oles mor) som sammen med barna kom til Biri fra Vardal i 1854.

Har funnet ei i 1865 som kan være henne uten 100% sikkerhet
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4 1&filnamn=f60525&gardpostnr=188&personpostnr=1128&merk=1128#ovre

Finner også dødsfall til ei her som kan være den samme
Død dato: 19-12-82
Begravet dato: 31-12-82
Kirke: BIRI KIRKE
Fornavn: MARTHE
Etternavn: NILSDATTER,
Stand: LÆGDSLEM/PIGE
Sted/bopel: GALTESTADHOLEN
Fødested:
Foreldre:
Født: 00-00-1810
Alder:
Dødsårsak: VATTERSOT
Linjenummer: 059

Finnes noen dødsfallsmelding etter henne mon tro?
Mener vattersot er en benevning på veskeansamling i kroppen, kanskje andre vet?

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 21:50:05    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit Smile

Hyggelig med innlegg fra deg Smile Godt å være "på track" igjen Smile

Veldig fint at du har funnet en Marte Nielsdatter Smile Mulig det står noe i en evt dødsfallsmelding etter henne, hun dør jo 11 år før sønnen Ole... tror jeg får sende avsted en forespørsel på henne gitt... Selv om jeg tror de er rimelig lei meg på SA Hamar nå Embarassed Embarassed

Her er en lenke til vattersott, eller ødem som vi kaller det i dag. Lungeødem er det vel mest sannsynlig at hun døde av da, og da som en sekundær lidelse av svikt i sirkulasjonssystemet som feks hjerte/nyre/leversivkt eller sykdommer. Kreft au kanskje som primær sykdom.
http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98dem
Merker at sykepleieren i meg våkner til live igjen om dagen Smile Jaja aldri så galt at det ikke er godt for noe Wink

Jeg har oppi sårstell og legebesøk i dag funnet noen kandidater til Ole Olsen. På sett og vis føler jeg at det er omstreifer ole som er rett far, men kan ikke fri meg fra å se etter han andre steds heller. Å føle at noe er rett holder ikke lenge her med krav til kildedokumentasjon i alle fall Smile

Mine forslag:
Ole Olse født i 1840 på Tynset, ekte:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9209&idx_id=9209&uid =ny&idx_side=-151
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400300.jpg

Ole Olsen født i 1840 men døpt i 1841, på Tynset, uekte:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9209&idx_id=9209&uid =ny&idx_side=-154
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400303.jpg
denne er igrunnen litt interessant....

----
ellers har jeg ikke fått sett noe mer på johannes i dag, mulig han døde tidlig i Bergen,men jeg finner ikke igjen notatene mine på dette så jeg må lete mer....
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 22:08:06    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Spennende innlegg fra Astrid, ad "fanter fra Toten":

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/ramberg/icr-52.html

"Spurte man en saadan fantekjærring hvor hun egentlig var ifra, fik man som oftest til svar: «Østantel», og derved forstod de da gjerne strøket omkring Larvik; nogle kunde ogsaa være længere «østantel» og enkelte helt fra Toten. "

Forat gjøre galleriet fuldkomment maa endnu nævnes: Østen Byldal, Lars Breigangen, Facilius, der laa efter folk paa veiene og kom paa slaveriet; gælne Halvor, der var spillemand, og Jenta med gjeitane, der heller ikke var ganske rigtig. Ole Baatmand og Marte Fillebaat kom omkr. 1870 fra Siljanbugten og nedsatte sig i Kokkersvoldstrand hvor manden drev skoflikkeri og Marte ofte gik «paa bøgda». Deres søn Ole var en tid sjømand, men reiser nu landelangs med en baat.

------------------------
Wera har også gitt tilbakemelding på at hun også har funnet Ole Olsen Sukkestad boende på Stubberud i Sørkedalen sammen med sin søster og svoger ved konfirmasjonen i 1901:-)
-----------------------
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2008 22:23:20    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

ad Johannes, kan en av disse i adresseboka fra Bergen være han ?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=3 38&storleik=

Fant en /ei Jussy Sukkestad her au Wink Dette er vel etterkommer av apoteker Sukkestad tror jeg...
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgadr&sideid=4 07&storleik=

....og en hel gjeng med OLER seff....
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 10:01:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Spennende innlegg fra Astrid om fantene fra Toten. Dette ligner jo veldig på familien vi leter etter da, men det er vel merkelig hvis det skulle være så enkelt Wink

Siljan ligger i Telemark i nærheten av Skien og det er jo ikke langt derfra til Skåtøy hvor Karl Martinus ble født.
http://www.caplex.no/Web/ImageView.aspx?ImageType=map&ArticleId=933201 1&ImageId=50000655

Kokkersvold ligger ved Porsgrunn http://www.gulesider.no/kart/map.c?q=kokkersvold&imgt=MAP&id=a_1000066 8544

Når disse folka fartet så mye som de gjorde er det ikke godt å vite om Johannes og Ole også var likeens og også fartet land og strand rundt. De kan jo ha bosatt seg hvor som helst.

Johannes kan også ha reist fra Fana uten å melde flytting, har ikke funnet ham blandt utflyttede. Jeg har også lett blandt viede en periode etter 1900 uten hell. Er heller ikke å finne under døde.

Marte døde i 1901 og oppga å ha to barn, en fraværende, hvem bodde da i Fana og hvem var fraværende??

Kan etterkommere etter Klara som jo bodde det meste av livet på Jevnaker vite noe?
Hun var jo den av barna som holdt seg mest i ro Wink

Tror nok muligens Ole som bodde hos Klara i 1901 i Sørkedalen flyttet sammen med dem til Jevnaker, for så å melde flytting til Amerika etter veldig kort tid.

Hadde du funnet noe på hans utflytting på Ancestry? Eller Ellis Island?

Forresten, holdt nesten på å glemme det, har fått svar fra Riksarkivet, ikke noe å bli klok på da de trenger å vite hvor de bodde og i hvilken tellingskrets. Se vedlagt svar.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 10:44:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hallo og god 1.mai Smile

Det er slettes ikke overraskende at en ikke finner eller får noen konkrete opplysninger om denne familien her nei Very Happy

Jeg finner ingen flyttemeldinger overhodet noen steder i de ulike kommunene denne familien har bosatt seg i. Jeg har begynt å se på faddere ved de ulike dåpene for evt å kunne finne navn /nye steder å lete. Jeg har akkurat begynt med dette så jeg har ikke noen funn ennå....

Jeg tenker og dveler en del på om jeg skal sende et brev til levende slekt etter Klara Teoline. Men... jeg er litt betenkt. Jeg har ikke fått noe svar på min andre forespørsel vedr. Gustav ennå, og jeg aner ut av denne historiens vinkling at kanskje det er vanskelig for den eldste generasjonen å ville fortelle. Merker jo i min egen familie at det er med skrekkblandet fryd jeg blir spurt om hva jeg finner ut, og spesielt; er det omstreiferslekt eller er det ikke. På en annen side, spør jeg aldri, får jeg heller aldri svar. Foreløpig vil jeg avvente å ta kontakt. Oppretter man kontakt må en ta følgende av det på godt og vondt også, og av personlig erfaring har jeg et par ikke fine erfaringer når det gjelder å ha fått kontakt med nær familie som har vært "borte" i mange år. Så det er et tveegget sverd, jeg går noen "onkel skrue" runder med seg selv...Smile

Ellers har jeg sett mer på Johannes Olsen utvalget mitt uten å ha blitt nevneverdig klokere Shocked Finner ingen som gir match slik at jeg umiddelbart går videre. På Ellis har jeg ikke funnet noen match, men jeg vet av erfaring at jeg kanskje må utvide søket mitt der for å finne rett svar.

Jeg driver og skriver en mail til slekt i USA, hvor jeg har en dame som er dyktig slektsforsker selv (slik vi fikk kontakt Smile ), hvor jeg vil spørre om hun kjenner til Sukkestadnavnet. Er jo egentlig ikke tenkelig at hun skulle vite det, USA er stort og når vi har utvekslet data har jeg ikke sett spor av disse, men hun er real og grei å spørre, så der er det "trygt" å henvende seg Smile

Ellers tenker jeg en del på denne fabrikken de jobbet på, kan en være så heldig at det kan være ansatte lister mm ? Eller var det kanskje bare sesongarbeidere de var ?

Jeg lette foressten i fattogprotokoller i Bergen i går på jakt etter Johannes eller andre, men har ikke funnet noen spor. Tenker på at Johannes gikk tre ganger til konfirmasjon... uten at jeg egentlig vet hva det betyr Shocked

Sukk..... det er så mange usikkerhetsmomenter her så det er ikke lett å vite hvor man skal lete Smile

Frosta, Skåtøy, Kristiania, Biri, Toten, Jevnaker, Lesja, Kvikne,Tynset, Lillelvdalen, Bergen, Fana, ... har sikkert glemt noe nå, men det er jo så mange plasser en kan finne flere data. Målete r å utelukke mest mulig fra disse plassene, før jeg personlig er villig til å legge en "closure" på denne familien...Very Happy

Nei, mens det regner og er grått og ikke noe står på planen for en liten time skal jeg jammen lete i nok noen kirkebøker:-)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 11:08:18    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg bare lurer litt igjen ....

Når jeg ser på dåpene til Johannes Olivius og Karl Martinius, står det at de er ektefødte, ved sistnevntes dåp står det jo til og med at foreldrene giftet seg i 1872.
Men... ved Klaras dåp er de jo ikke gift, og ei heller senere, når Ole blir døpt....
Dette er kanskje ikke pent tenkt av meg MEN: kan det være at den godeste Ole og Marte fremla falske attester ? eller var det slik på den tiden at presten tok ditt ord for sant ??
Tenker da også på attesten om at faren til Ole i midten skulle være Ole Olsen Sukkestad, fanejunker ?

Uansett:
Jeg har lett etter faddere ved dåpen til Karl ellers i kirkeboka for dåpen i håp om å finne dem igjen uten hell, ei heller finner jeg sikkert igjen kone Andrea Johnsen, Landaasen eller pike Hardine Nilsen ved 1875 eller 1900 FT. Ikke Karl Johan mathisen heller for den saks skyld Wink Jeg leter videre etter disse, samt etter data som kan knyttes til bopel ved de ulike dåpene i håp om å finne flere hint.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 12:13:44    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kronologisk liste over årstall og plass familien befinner seg fra 1875=>:

1875: Ole og Martha finnes både på Jevnaker og i Oslo ved FT

1876: 21.november: Datteren Klara blir født, hun er morens annet leiermål

1877: 29.juli: Datteren døpes i Østre Aker, Kristiania

1878: 10.oktober: Johannes fødes i Frosta, Nord Trøndelag
1878: 11.november: Johannes døpes i Frosta, Nord Trøndelag

1880: 28.januar: Karl fødes i Skåtøy, Telemark
1880: 6.juni: Karl døpes i Skåtøy, Telemark

1888: 12.september : Ole den yngste blir født i Aastevdt, Hordaland
1888: 22.sept : Ole den ynsgte blir hjemmedøt i Aastvedt, Hordaland

1892:1.mai: Klara Teoline konfirmeres på Jevnaker, Oppland
1892: ukjent dato men senest i Juni: Ole i midten må ha møtt Trine og gjort henne gravid
1892: 28.august: Ole den yngste døpes i Fana, Hordaland
1892: 14.november: Ole i midten melder seg ut av statskirken på Biri

1893: 4. Februar : Ole og Trine får sitt første barn sammen på Lesjaskog, Oppland
1893: 27.mars Ole og Trine gifter seg borgerlig i Bergen, Hordaland
1893: 6.april: giftermålet føres inn under dissentere i Aastvedt, Hordaland
1893: 7.mai: datteren Ovidia døpes i Korskirken i Bergen, Hordaland

1894: 1.april: Karl konfirmeres i Fana, Hordaland

1895: 21. april: Johannes konfirmeres i Fana, Hordaland
1895: 4.juli : Gustav Adolf, sønn av Trine og Ole blir født på Biri, Oppland
1895: 28. juli : Gustav døpes på Biri, Oppland

1896: 5.april: Ole Olsen den mellomste dør på Biri, Neråsen, Oppland

1898: 11.mai: Karl Olsen dør på Santos, Sao Paolo, Brasil

1900: ukjent dato : Gustav og Ovidia er satt ut på legd, Trine borte fra Biri, Oppland

1901: 23 oktober: Marte Johannesen dør i Fana, Hordaland

1903: 19.april: Ole Olsen den yngste konfirmeres i Vestre Aker

Datoene etter 1903 tar jeg ikke med her da vi vet alt om Trines liv etter 1900.
Jeg er mest opptatt av å få fatt i det siste barnet samt foreldre og sikre data Ole Olsen Sukkestad som giftet seg med Trine.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 12:28:22    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Når jeg studerer kirkeboka for Skåtøy, samme som dåpen til Karl er notert i, finner jeg noen sjøfolk og arbeidere fra Landaasen. Mon tro hva dette indikerer ? at de arbeidet på båt og bare derfor befant seg på skåtøy, såpass langt unna Landås ? eller er det en annen grunn mon tro ?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 12:53:57    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har ikke funnet noen flere data på Sukkestads på skåtøy denne kirkeboka under fødte og døpte: Telemark fylke, Skåtøy i Skåtøy, Klokkerbok nr. I 2 (1872-1884), De får ikke flere barn der og de dukker heller ikke opp som faddere. Ei heller ser jeg noen link til de som kommer fra Landaas og får barn på Skåtøy i det store og det hele.

Fant tilfeldigvis denne omstreifer Ole Olsen i FT 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 8&filnamn=f60420&gardpostnr=755&personpostnr=4819&merk=4819#ovre

Selv om jeg ikke har helt sikre data på at Ole kommer fra omstreifere, er det mye som tyder på at han og familien likte å streife rundt etter merittlista når det kommer til familiehendelser Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 13:27:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har lest igjennom fantefortegnelsene, lor sine sider samt http://bki.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1649, jeg finner ingen link eller benevnelse av Ole Olsen som jeg jakter på unntatt det som er funnet før, ei heller finner jeg noe mer på Marthe Nielsdatter.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 13:37:09    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

siste fra meg :
nyttig(?) info om div Ole Olsener:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=40963&sok=ole+olsen&nr=110&antinnlegg=9#anker

...og en del andre OleOlsener her:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 13:38:42    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

siste fra meg :
nyttig(?) info om div Ole Olsener:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=40963&sok=ole+olsen&nr=110&antinnlegg=9#anker
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=46115&sok=ole+olsen&nr=70&antinnlegg=1#anker
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=45412&sok=ole+olsen&nr=78&antinnlegg=2#anker
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=33455&sok=ole+olsen&nr=144&antinnlegg=9#anker
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 18:52:40    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mulig vi har skrevet dette før, men jeg finner det ikke: hva står det på bosted ved dåpen til Johannes ? :

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6588&idx_id=6588&uid =ny&idx_side=-12
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070420700468.jpg
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 20:26:34    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Kan det være Loksten, det er iallefall en gård i Frosta som heter det i 1865.
Ser at to av fadderene har også dette navnet med, Andreas Kristiansen Loksten, Oline Ottersdatter Loksten.

Kunne det være noe "spesielt" med Johannes, han var jo på det 17 året da han ble konfirmert. Broren som var to år yngre ble konfirmert året før. Confused

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 20:48:20    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit, min reddende engel Smile

Flott at du klarte å tyde det til Loksten, jeg prøvde meg på mye ulikt men fikk ikke noe til å stemme. Da skal jeg søke mer på det gårdsnavnet.

jeg har undersøkt kirkebøker på Skåtøy i dag i håp om å finne noe, men finner ingen ting. Faktisk finner jeg mindre enn jeg hadde ventet å finne :-S Tar jeg feil nå så arrester meg Smile
Problemet er at jeg har dåpen til Karl i Klokkerboka, men jeg finner den IKKE i Ministeralboka for samme periode..... Jeg har ikke stor kunnskap om kirkebøker, men er det ikke slik at klokkerboka er en "kopi" av ministeralboka, som bli skrevet av presten ? Rart da i så fall at jeg ikke finner samme data i de to bøkene...
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5993&idx_id=5993&uid =ny&idx_side=-100
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061128320692.jpg

Mulig det er en legitim grunn som jeg ikke kan selvfølgelig. Eller at jeg har gjort en bommert Smile

Ellers har jeg trålet FT for 1900 på jakt etter johannes uten hell. Muligens dør Johannes tidlig, jeg hadde engang notater som tilsa det, men de finner jeg ikke typisk nok.. Akkurat som med bildet av Trine, det forsvant i det øyeblikket jeg endelig forsto hvem bestemor Birigt var Wink Jeg får lete på nytt Smile

Jeg undrer meg over disse barna som oppgis ved Martes død, og er ganske sikker på at det finnes et barn til... har prøvd å se etter flere barn der hvor de andre barna ble født uten hell. Men svaret må være der et sted...

Dersom Johannes f eks var anderledes/tilbakestående og at dette var grunnen til at han ikke ble konfirmert med en gang, kan han ha bodd på et hjem/sykehus eller lignende ?

Sukk.... fortsatt mange løse tråder og ting som henger litt i lufta...

MEN:
mens jeg skriver svar her, detter det inn mail fra Astrid:

Hei, hei.

Synes det ser ut som det står Loksten. Finner en gård ved det navnet på FT 1865 for Frosten. Jeg har gått tilbake til flyttemeldingen for Marthe Nielsdtr., Ole og Niels til Biri. Skulle gjerne ha klart å tyde hele den siste delen, spesielt det som står om attester. Den er ikke lett, har holdt på ei stund nå. Sitter med gotisk alfabet og sammenligner bokstav for bokstav. Hm.

Hei igjen.

Tror jeg har blitt sånn noenlunde enig med meg selv om at det står noe sånt som: Attester fra vedkommende Sognepræster af 17. Marts 1852 og 13. Febr. 1852 med flere Documenter vedlagt Avhøret for 1854. Kan være mye god informasjon i de papirene der, altså. Har sjekket ”attester” opp mot både evt. dåp, vaksinasjon eller utflytting i aktuelle kirkebøker, men finner ikke noe. Skulle jo bare mangle.

Hilsen fra Astrid

Typisk typisk typisk hehehehe Smile

Skulle bare visst mer eksakt hvor jeg henvender meg for å finne nok opplysninger om disse papirene, der må mye av svaret ligge på hvem denne Ole Olsen var. Er redd det ikke er konkret nok det vi har til at jeg kan be SA Hamar om hjelp, det skal jo være så presist som mulig for at de skal ha mulighet til å gjøre oppslag...

Dette er flott arbeid Astrid, du er superdyktig og nøyaktig, hadde ikke klart meg her uten deg Smile Og Marit for den saks skyld Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 21:11:37    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen

Må jammen si at Astrid er iherdig med å tyde gotisk skrift Very Happy

Jeg syns du skal spørre Statsarkivet om de kan ha disse attestene hos seg jeg.
Og få sjekket om det finnes dødsfallsmelding etter Niels Olsen Bekkeli om du ikke allerede har gjordt det.

Samt Marthe Neilsdatters dødsfall jeg fant i 1882. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite.

En tanke slo meg ang. Ole Olsen som døde i Vardal i 1852, hvis han var født ca 1792 var han jo godt voksen da Ole og Niels ble født. Men jeg har dumpet borti karer før som har vært eldre ved barnefødseler så ingenting er vel "umulig for herrer" Very Happy

Dette er kanskje gamle-Oles dødsfall i Vardal. Tituleres som arrestant, betyr det at han satt fengslet eller hva?
Protokoll: A 5
Side: 273
Nr: 14
År: 1852
Kirke: Vardal
Dødsdato: 04.03.1852
Begravet dato: 07.03.1852
Jordfestet dato:
Fornavn: Ole
Farsnavn: Olsen
Slektsnavn:
Sivilstand:
Kjønn: M
Alder: 61 Aar
Født dato:
Fødested:
Oppholdssted: Brusveen
Dødsårsak: Naturlig Død.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2008 21:24:13    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Uten at det hjalp noe som helst, så har jeg lest meg gjennom disse sidene om Loksten/lokstein/Logstein gård..... men så er det gjort og jeg kan utelukke slektskap Very Happy... Trur eg.. Wink
http://www.tuxen.info/coldevin/coldevin_officersslaegt.htm
http://www.kildenett.no/artikler/2007/1198057964.51
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=& filnamn=f61717&gardpostnr=52&merk=52#ovre

og mens jeg skrev dette kom det et innlegg fra Marit Smile

Og da sier jeg ganske enkelt: Jeg gjør som MArit sier og smeller avsted en forespørsel med alle mine forespørseler jeg Smile Så kan de hjelpe meg eller la være Smile

Takk for at du gir meg en dytt Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mai 2008 09:55:49    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mail sendt til SA Hamar med dødsfallsmeldings-forespørseler på Ole, Nils og Marte samt spm om avhøret av omstreifer-ole.
Mail også sendt SA Bergen med førespørsel om det finnes noe dødsfallsmelding/skifte etter Karl Martinius Olsen.

Nå er det bare å vente, tvi tvi !

liten presisering: jeg refererte til avhøret på bakgrunn av flyttemeldingen, IKKE spesifikt til omstreifer-ole, da han døde to år før avhøret ble holdt ser det ut til, dersom omsterifer ole er den samme søm dør som arrestant da vel og merke Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mai 2008 12:06:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Mottatt svar fra SA Bergen:

De vil svare innen 3 uker , Juhu Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mai 2008 14:03:11    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Hvis du legger ut spørsmål om dødsfallsmeldingen etter Karl Martinus på denne sida med henvisning til kirkeboka kan det være du får svar mye raskere enn 3 uker.
Det var her jeg fikk svar på Martes dødsfallsmelding fra 1901, da fikk jeg svar dagen etter jeg spurte Wink Og det var her jeg fikk flere opplysninger om Trine med familie også.
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listtema&debatt=arkiv

Står følgende:
Eit arkivforum som gjeld spørsmål om Digitalarkivet og om kjeldene/databasane me har, om arkivsaker generelt, eller spørsmål direkte til Statsarkivet i Bergen. Velj gruppe etter kven spørsmålet skal rettast til.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mai 2008 15:45:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit !

Følger ditt råd og har lagt ut forespørsel her:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv& temanr=59282&sok=&nr=1&antinnlegg=1#anker

God Fredag !!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Mai 2008 20:12:46    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har fått et litt "merkelig innspill" fra sidelinjen her: en teori som ikke er annet enn hypotetisk. Bringer den her da jeg tenker som så at det er like sannsynlig/usannsynlig at dette er riktig som alt det andre vi har funnet i saken her:

Teorien er som følger:

Kan Lauritz Theodor som blir født i Kristiania i 1840 være den Ole Olsen Sukkestad vi leter etter ?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1865&idx_id=1865&uid =ny&idx_side=-122
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050829050869.jpg

Jeg finner jo ingen flere data på denne Lauritz, så dette er det vel ikke lett å finne beviser for åkke som... rart er det at dette er en av få Ole Sukkestad (far) som faktisk finnes i kirkebøker FØR 1875, så slikt sett er han et hett spor.

Men hvordan finne flere data ????

Noe å grunne på i helga Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 08:50:58    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har kikket inn på DA og der har det kommet svar på dødsfallsmelding etter Karl Martinius

Yngve Nedrebø, SAB / DA, 3.5.2008 08:06 (2)
Død i Santos ifølge Skr. fra Indredept. af 22/2 1900 overf. fra Lensmannen 3/3.
Dødsmeldingen sier at hans arving var 'Moderen Martha Johannesdtr (Voldedalen). Afdøde var uægte født.' Skrivelsen fra Indredepartementet var sendt til Søndre Bergenhus Amt, og videre derfra til lensmannen og presten.

Ikke noe nytt her altså, var vel naturlig at moren var nærmeste arving idet hun fortsatt levde.

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 09:14:14    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Tusen Takk Marit Smile

Typisk det, men slettes ikke overraskende Smile
Sender beskjed til SA Bergen nå om at de kan stryke min forespørsel per mail Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 19:06:47    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Masse spennende omstreifer-data her:
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar &temanr=18019&sok=omstreifere&nr=28&antinnlegg=55#anker

samt tema nummer: 17840
og dette temanummer: 17470
Holder på å lese selv nå Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 20:24:40    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Sakset fra emne i WebDebatt:

Søsken til Peder Nystu somjeg har skreve opp har rett årstall fra kirkeboka.Se lenger opp her.
Likeens barna til Peder Nilsen Dalvang.Han f.12/3 1797.og Pernille Johansdtr.På de er også årstall etter kirkeboka.Og de fleste er f.på Tynset.Der bodde de. Hvor har du Odalen fra? Dalvang er en gård på Tynset. Det er ikke de som er på tellinga fra Larvik. Ligner bare.
1801 Dalvang Tønset.
Nils Nilsen hesteskj,og kona Annike Christiansdtr,
Barn.Cathrine f.1794, Peder f.1797. Anders f.1799. Anne f. 1801. deres halvs.Marte f.1806.
Alle f.Tønset og er i kirkeboka. Tror det skal være en Christian her også GM:ei Stine?

lurer litt på dennne halsvøsteren Marte, født 1806, er dette den samme som den Marte Nielsdatter vi har her i denne tråden ? ?

masse spennende lesing på all den omsreisende data som er funnet og presentert i de ulike temaene på WebDebatt. Det som slår meg er at plassene Ole Olsen Sukkestad med familie frekeventerte er de samme som andre omstreiferfamilier gjorde. Jeg finner dog ingen sikker link fra verken Ole Olsen eller Marte Nielsdatter og til kjent omstreiferfamilie, men mulig den ligger her allikevel.

Kjenner igjen mange av navnene til barna til Ole og "konene" hans ifra omstreiferlsktene, men igjen...... mange hadde disse navnene uten å være av omstreiferslekt også Shocked

Akkurat nå er jeg ganske trist over at alt kildematerialt bror av min bestefar samlet fra slekta vår fra tidlig 1930 tall og frem til 1985 er gått tapt... han mente jo at grener av familien stammet både fra tater og sigøynerslekt, og han hadde egenhendig selv reist rundt til ulike garder på Hedmark og i Oppland samt i Oslo for å innhente historier og data. Likeledes hadde han mange timer på ulike arkiv og i kirker/kirkegårder på jakt etter slekta vår som alle tiet om. Han hadde gransket tilbake til 1500 tallet og han fortalte at for å komme videre måtte han reise til Romania/Spania for å finne ut mer.
Arg arg og arg Mad for at jeg ikke var gammel nok til å lese/skrive av hans papirer.... Jaja For sent å snyte seg når nesa er borte, jeg får bare brette opp ermene og lete og lese mer.

God lørdag Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 22:08:31    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

ok... som et lite hjerteSUKK til forrige innlegg og med tanke på omstreifersporet så må jeg innrømme at jeg ikke visste at motsetningene mellom innholdet i ordene omstreifer/tater/sigøyner etc var så stor som det skisseres her:

http://www.tatere.no/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35&postd ays=0&postorder=asc&start=15

Siden jeg ikke aner noe annet enn at det har stått omstreifer ved navnet til Ole i noen av kirkebøkene, så kan det være at han bare var en vanlig arbeidskar som beveget seg mye rundt, kanskje pga arbeid, og at han slettes ikke var omtreifer i noen annen betydning..

Itte veit je Wink

Nesten skummelt å begeve seg inn på områder med så mange motsetninger gitt.. Smile Lærerikt er det i alle fall Smile Men noen tanker klokere i forhold til Ole Olsen Sukkestad er jeg ikke.

Tilbake til kirkebøkene nå tror jeg Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 22:09:04    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei og god lørdagskveld.

Ja det er jo veldig synd at mange ikke skjønner verdien av alt arbeide en person i slekta legger ned med å forske på forfedrene.
Tenk for en gullgruve dette hadde vært for deg Crying or Very sad

Tror kanskje at mange ikke tenkte på verdien av dette arbeidet som var lagt ned over måneder, ja kanskje år. Tenk på hvilke kilder og ikke minst tilgangen til disse vi har i dag som de ikke hadde før.

Her er en "lang" morsom historie om slektsgranskerens mareritt:

Dette er brevet du håper at du aldri får....

Kjære fetter.

Som svar på ditt brev må jeg dessverre fortelle deg at bestefar døde for en stund siden og at det materialet du ber om ikke er tilgjengelig. Bestefars personlige eiendeler som ingen i familien ønsket å ha ga vi til loppemarkedet som musikkorpset hadde nå i vår. Men disse boksene med skrot var det jo selvfølgelig få som var interessert i, så jeg tror ikke korpset fikk så mye penger for det. En familiebibel fra 1840 fikk de 10 kroner for, mens bibelen fra 1870 fikk de ikke solgt i det hele tatt.

Vi beholdt selv noen ringpermer, slik at ungene har noe å ha skoleoppgavene i. Papiret som var in permene leverte vi til papirinnsamlingen. Ungene var ganske sure fordi de selv måtte ta alle notatene og de gamle bildene ut av permene, men som belønning fikk de bestefars disketter. Etter at de hadde formattert diskettene på nytt har de fått mye plass til å lagre spill og annet de henter ned fra internett.

De to tantene som du spurte om er også døde. De var så hyggelige, og de kunne snakke i timevis om det som bestefar hadde skrevet ned.

Jeg husker at de sa noe om noen papirer som var kopiert fra noen dokumenter som forsvant da lensmannskontoret brant for en del år siden. Ingen av tantene skrev så vidt jeg vet ned noe av det de fortalte meg. Og jeg husker ikke noe mer av det heller, fordi det var jo så gammelt og lite nyttig det de fortalte.

Jeg skulle ønske jeg kunne huske noe slik at jeg kunne hjelpe deg, men jeg syntes det var så kjedelig det de fortalte om døde familiemedlemmer som hadde flyttet til andre steder. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de var så stolte av de gamle papirene de alltid måtte vise meg. Det eneste jeg husker er at disse papirene hadde gamle lakksegl og at de visstnok handlet om noen eiendommer.

Etter at bestefar ble syk var det en mann som ringte og spurte om han kunne få kopier av alle papirene bestefar hadde. Bestefar sa at han skulle ringe tilbake når han ble friskere igjen. Bestefar sa at han gjerne ville gi mannen og den foreningen han tilhørte alle papirene, siden det tydeligvis ikke var noen i familien som brydde seg om disse menneskene som levde for flere hundre år siden. Bestefar døde uken etterpå.

Jeg beklager at både bestefar og far kastet bort så mye av livene sine på en så håpløs hobby som dette. Jeg håper du og familien din har bedre hobbier enn dette. Vi liker bingo og bowling, og der treffer vi mange spennende mennesker.

Det var hyggelig å få brev fra deg og jeg vil gjerne høre fra deg igjen. Nå må jeg slutte fordi ungene skal bruke PCen til å spille. Dessuten må jeg se kveldens episode av "Hotell Cæsar".

Med vennlig hilsen
din fetter

Og noen morsomme til:
Slektsgranskere er som apekatter, alltid i trærne.
Slektsgransking - får jeg noensinne tid til å klippe plenen igjen?
Er ikke slektsgransking morsomt? Du løser ett problem og får to nye.

Dette ble jo helt noe annet enn hva emnet tilsier, men litt humor i hverdagen skader ikke
Very Happy

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mai 2008 22:22:23    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Laughing Laughing Laughing Laughing Takk Marit , litt humor i hverdagen skader ei Very Happy

Ja, den store pappesken med papirer hadde vært gull verdt nå... Jeg vet ikke med sikkerthet om det ble kastet eller om "familievennen" eller hvem han nå var har tatt vare på den...
hint, hint, hvis rette vedkommende leser dette Very Happy

Jeg har jo fått bekreftet via Anna Martinsen-saken at ikke nødvendigvis alt hva han fant ut og som han fortalte stemmer helt, men du verden så spennende om vi hadde hatt de gamle notatene å jobbe opp i mot !! De gamle familiebildene som finnes i familien kommer fra han, han gav dem til min bestefar noen år før han døde, derav også bildet av Bestemor Birgit som jeg UTROLIG nok IKKE finner igjen... her har jeg gått og grunnet og undret meg over denne damen som ingen vet hvem er... så finner jeg det ut.. og så blir bildet borte... (hallo, hus-spøkelse, vil gjerne ha bildet tilbake nå Wink )

jaja... Laughing Laughing Laughing Laughing
Always look on the bright side of life Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mai 2008 20:43:33    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Har sjekket ut de johannes-ene jeg fant på ancestry, og så sant jeg ikke blander kortene så er ingen av dem "vår" johannes.

Videre har jeg ikke funnet noen data på Ole Olsen født 1888 som utpeker seg, krever å bli sjekka i dybden for å kunne si med sikkerhet om det er feil eller rett. Sjekker og sjekker nå Smile

Fant dette i Passprotokoll for Gudbrandsdalen just:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 2&filnamn=ps05001833&gardpostnr=441&merk=441#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 2&filnamn=ps05001833&gardpostnr=610&merk=610#ovre
Kan dette være Marthe Nielsdatter vi har her mon tro ??
fant ingen Ole Olsen i samme protokoll som jeg har grunn til å tro er "vår" Ole Olsen Sukkestad

Dett var dett fra meg denne gangen Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mai 2008 23:28:03    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

svaret på gåten Ole Olsen Sukkestad har kommet !

I dag er en merkedag i saken Ole Olsen Sukkestad. For litt over to timer siden fikk jeg en meget hyggelig telefon fra en dame, NN (av hensyn til personvernloven), som forteller meg at hun er barnebarnet til Ole Olsen Sukkestad. NN hadde egentlig lett etter annet på nettet de de hadde kommet over etterlysningen min her Smile .
Før jeg glemmer dataene jeg ble fortalt, : her er historien som følger :

Ole Olsen Sukkestad het i utgangspunktet kun Ole Olsen. Han er født i 1843 og han var sønn av enten amtsmann Sommerfeldt eller en av hans sønner fra sukkestadgårdene på Toten. Sukkestadnavnet tok ikke familien i bruk før etter at Sukkestadgårdene ble delt inn i tre og, Christiania amt ble oppløst og Oppland fylke oppstod. Faren eller bestefaren var altså amtsmann (samme som fylkesmann i dag), fanejunker og i tjeneste under danskekongen.
Ole Olsen begikk den feilen at han ble forelsket i ei jente under sin stand, tjenestejenta på gården, han ville gifte seg med henne, for dette ble han slått hånden av og umyndiggjort av sin far, og gjort arveløs. Likeledes ble han fjernet fra Kirkebøkene slik at spor etter han ikke skulle finnes.Siden ingen spor etter han fantes i noen kirkebøker, ble han ikke bare utsatt av statskirken, men han ble også utsatt av samfunnet og ble fredløs (derav all omstreifingen), og kunne ikke gifte seg eller få seg arbeid slik som andre folk.

Ole Olsen Sukkestad ble betegnet som omstreifer fordi han ikke tilhørte kirkesamfunnet eller kunne vise papirer som vanlige folk.

Ole Olsen giftet seg med Trine Birgitte i Bergen som vi vet, og vedlagt følger et papir angående denne vielsen som jeg ber om hjelp til å få tydet.

Trine Birgitte måtte reise tilbake til Bergen uten ungene da hun overhodet ikke hadde mulighet til å oppfostre disse selv. Ikke hadde Ole Olsen Sukkestad noen familie som kunne hjelpe han ( han døde forøvrig på ei lita hytte tilknyttet Neraasen gård), og selv hadde ikke hennes familie heller mye å stille opp med av hjelp, det var dårlige tider. Ole Olsen Sukkestad er forøvrig glavlagt på ukjent sted, "utstøtt" av samfunnet.

Ovidia Terese måtte fødes i skjul på Lesja fordi de var redde for reprimander. Ole Olsen Sukkestad meldte ikke seg selv ut av statskirken, dette ble gjort etter farens vilje, men gjort slik at det skal se ut som om han selv gjorde det, slik at ingen kunne anklage han for å ha slått hånda av sin egen sønn.

Både Gustav Adolf og Ovidia Terese vokste opp på Neraasen gård, som fungerte som et slags forsterhjem for flere på denne tiden.

NN som ringte meg er etterkommer av Gustav Adolf.

Gustav og søsteren hadde ofte kontakt med moren, og besøkte henne også flere ganger, senest før 2.vks utbrudd. Trine Birgitte giftet seg aldri igjen, og fikk heller ikke flere barn.

- Nå står det fullstendig stille i mitt hode samtidig som alle tankene surrer rundt på en gang. Jeg lar dette være for nå, legger ved vedlegget og lar hodet få hvile. Har jeg skrevet noe feil nå så retter jeg det i morgen.

Vil bare sende en stor og varm takk til NN og NN for en meget hyggelig telefonsamtale og for ENEDELIG å ha fått flere opplysninger på Ole Olsen Sukkestad. Denne delen av familien har også lett med lys og lykte etter sannheten om Ole Olsen Sukkestad i flere år.

Tusen takk også for imøtekommenheten og varmen NN viste på telefonen, tror jammen jeg har fått meg "ny" familie i dag Smile

Sist endret av dn14608 den 05 Mai 2008 09:34:12, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mai 2008 23:40:52    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

bare en liten klargjøring til :

Omstreifer Ole er derfor antakelig et blindspor, og det er vanskelig å vite om det går an å bevise nærmere historien slik Ole selv fortalte den videre til sine etterkommere , siden en fysisk gikk til verks og endret på f eks kirkebøker samt at de som satt med førstehåndsinformasjon er borte, er det ikke sikkert en 100% finner flere bevis.
Og Birgitte hadde altså ikke noe valg, hun måtte forlate ungene sine på Biri.

Nei, nå må jeg gi meg... trur eg Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 07:18:24    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Tenk om det hadde vært mulig å finne det endelige beviset på at dette stemmer, dvs finne et bevis på familierealsjonen (Oles foreldre f.eks). Er det virkelig mulig å slette alle spor etter en person vil det være noen som er oversett/glemt, eller er det helt umulig å komme videre i jakten på bevis ? Ole Olsen var jo som en del av en familie fra 1843 til han forelsket seg, muligens en gang på 1870 tallet. Kan det være noen i familien som ikke glemte han og som trosset farens ønske om å "glemme" denne sønnen ?

Jeg tror jeg får stride til verket i løpet av dagen og finne ut mer om denne amtmannen, for som vanlig er jeg ikke rede til å kaste inn håndkledet riktig ennå Wink

Det spiller ingen rolle om faren er omstreifer eller amtsman, uansett hadde det vært fint å finne et "bevis". Jeg høres kanskje nesevis ut nå som ikke godtar familiehistorien og setter punktm for søket, men jeg tror at det er mange som ikke vil tro på historien, og derfor hadde det vært veldig fint å funnet noe bevis. Men følelsen av at denne Ole Olsen Sukkestad ikke ville/kunne bli funnet er så absolutt bekreftet Smile Jeg har selv ingen grunn til å betvile historien som er fortalt, og jeg fikk vite i går at det er flere etterkommere som har lett etter fakta/bevis, og at når våre data nå kan sammenlignes så kanskje vi kan finne ut noe nytt ? Kanskje noen sitter på data som er av stor relevans her ? Magefølelsen min sier at det vil kommer frem flere data, håper inderlig den er til å stole på denne gangen Wink

Hvordan kan man bli strøket fra kirkebøkene ? hvordan ble dette utført ? kan vi finne noen merker etter slikt ?

Og klarer noen å tyde det som står i vielsesattesten ? jeg ser den er vanskelig å forstørre opp, jeg skal se om jeg evt kan få lagt den inn på annet vis som gjøre det lettere å lese.
Håper virkelig det finnes noe spennende der Smile
Et eller annet sted kan det kanskje være et ørlite hint eller direkte bevis ??

Nei, jeg får benytte en rolig stund til litt lesing .Jeg avventer fortsatt siste forespørsel til SA Hamar.

God mandag til alle som titter innom Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 08:03:55    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Litt info om sommerfeldt:
http://home.online.no/~kgroenha/sukke.htm
http://home.online.no/~fndbred/fc1782.htm
http://www.totenalmenning3.no/page/23976/
http://no.wikipedia.org/wiki/Ole_Hannibal_Sommerfeldt
http://museumsnett.no/naturmuseum/tusenaarshagen/rheum_x_cultorum.shtm l
http://www.hf.ntnu.no/rff/organisasjonar/skrifter/vol1/html/bjornaksda l.html
http://web.telia.com/~u60105008/filion/filion.html

http://www.dragly.com/slekt/pdf/Hilda%20Martinsen%20Sommerfeldt.pdf
http://onshus.no/html/wc26/wc26_439.htm
(Trine og Ole Somemrfeldt)
http://borreminne.hive.no/aargangene/1986/02-solberg.htm

MYe klokere er jeg foreløpig ikke, men mest sannsynlig må Ole Olsen Sukkestad som vi leter etter i tråden her være et barnebarn av enten Ole Hanibal Sommerfeldt eller Christian Sommerfeldt..
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 08:52:51    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei

Dette var litt av en historie, ble litt rørt av dette jeg Laughing Tenk for en skjebne, å bli strøket fra kirkebøkene, gikk det virkelig an å gjøre det. Hadde man makt og posisjon kunne man vel nå langt.

Så koselig å høre at du endelig har fått positiv kontakt med nær familie av Ole også.

Da er det nok ikke enkelt å finne morens navn heller da tenker jeg.
Men Ole hadde vel disse 4 barna med Marthe, det er vel sikkert, men hans dåp og konfirmasjon er ikke å oppdrive.

Jeg har sett på denne vielsesatteste og skal prøve med en oversetting. Enkelte ord har jeg ikke klart å tyde. Det som står nedert under underskriftene lurer jeg på om skal være noe av en annen sak.

Aar 1893 den 27de mars fremstillede sig paa Notarialkontoret ungkarl Ole Olsen SUkkestad og pige Trine Birgitte Olsen for at indgaa borgeligt ægteskab.
Han hvis fader er fanejunker Ole Olsen Sukkestad, er født i ir 1843 d 1/1. confirmeret i Biri i aaret 1857, udmeldt af statskirken d 14/11-1892, uden dog at tråde over til noget nyt samfund.
Hun hvis fader daglønner Andreas Olsen er født i Korskirken sogn i Bergen af 6/12-74, konfirmered sammesteds 6/10-1889, de forklarede sig ubeslægtede, uberegnede??, ?? af tidligere ægteskabelighed.
?? og fremstillede som forlovere blikkenslagersvend Peder Nilsen og arbeider Jan Ivar Larsen, her i Bergen, de bekræftede dette.
Efter at de havde forklaret den ægteskabelige betydning og pligter, ?? de at nu leve sammen som rette ægtefolk, ?? derpaa af mig forkyndes at være.

Ole Olsen Sukkestad Som forlovere
Trine Brigitte Olsen Jan Ivar Larsen
Peder Nilsen
?? agtefolkene vilde sig bopæle i Solheimssvingen.

Som notarialens sign

Å begynne leting etter Oles mor er vel som å lete etter den berømte nåla, men vi har jo bevist flere ganger nå og ikke minst med gjennombruddet nå at ting ikke er umulig, det tar bare litt lenger tid Very Happy

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 08:52:53    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Ser ikke ut til at Olaf Hanibal Sommerfeldt er rett spor, jeg kan ikke finne plass til noen Ole født i 1840-1843 her:
http://vestraat.net/iea-o/p2277.htm#i77106
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 08:58:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen

I 1801 på Sukkestad på Toten finner jeg en Kristian Sommerfeldt som er amtmann over Christians Amt.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2 &filnamn=f10528&gardpostnr=310&personpostnr=6371&merk=6371#ovre

Har jeg missforstått eller er det slik da at Oles (1843) sin bestefar som er en Sommerfeldt eller er det faren? Har tolket det at det er Oles(1843) far som er en Sommerfeldt.

Vi fåt lete videre. Kanskje du er av "finere" familie Very Happy Very Happy

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:14:27    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit !!!

Tusen hjertelig takk for fine ord og for hjelpen Smile Klarer du å tyde hva som står under underskiften allikevel ? Slik at vi emd sikkerhet kan skjalte det vekk som ikke tilhørende Sukkestad ? NN mente dette kunne være et spor serru Wink

Jeg tror at resten av familien fra nå av vil følge med på tråden her, og jeg tror de leser og leter rundt i egne papirer nå for å evt kunne finne flere data.

Jeg har søkt litt rundt etter å kunne finne spor av foreldrene til Ole Olsen nå, eneste jeg med sikkerhet kan gå ut ifra er (kanskje ?, jada jeg er ganske usikker og selvmotsigende Very Happy ) at faren må ha hett Ole, Olaf eller noe i den duren siden han heter Olsen til etternavn. Jeg har ikke funnet rett spor ennå, men leter innimellom de daglige gjøremålene jeg ikke kommer utenom.
Jeg forsto det slik i går at amtmannen enten er far eller bestefar, tror det ble sagt at det enten var amtmann sommerfeldt eller en av hans sønner. Sikekr på hva som er rett vet jeg fortsatt ikke. Men jeg tenker slik: Det ma da ha blitt et "hull " der hvor Ole Olsen ble født, dvs at i en oversikt over barna som foreldrene fikk, kan det da være at opphold/tomrom rundt 1840-1843 som kan bety at det mangler et barn ?

Jeg tråler nettet på jakt etter oversikt over amtmann sommerfeldts familiehistorie og evt anetre, slik at jeg kan nærme meg mulige kandidater som foreldre.

Ole Hanibal Sommerfeldt døde i 1821 (tror jeg) så han må evt være en bestefar til Ole.

Spennende dette, som du sier Marit, vi har klart det umulige før, så jeg håper vi kan klare det umulige igjen Smile Tenk om vi kan finne "the missing link" her.... Lurer på om det finens noen av Sommerfeldt-slekta som har hørt noe om denne historien ?
-----
Jeg fikk akkurat en tlf med info om at det kan væres lurt å oppspore data på en Blommenfeldt/Blumenfeldt som på 1900 tallet var ansatt(??) på Grandhotellet på Gjøvik, og at denne var i slekt med Sukkestad.
-----
Spennende dette er, om jeg slekter på en omstreifer eller en "bedrestilt" er i grunnen ikke så nøye, føler at disse to ytterpunktene inneholder like mye "grums" i sine familiehistorier åkke som Very Happy

Men må bare fortelle noe rart: i går etter tlfsamtalen forsvant bildene jeg har av Gustav Adolf.. er det noen som har en oppskrift på hvordan man oppdrar et husspøkelse så si ifra Very Happy Uansett så er det jo godt å ha et husspøkelse å skylde på når ting forsvinner Laughing

nei, hverdagen kaller, jeg får bare brette opp erma her Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:19:18    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Kanskje det går an ved å se på gårdsmappene på Sukkestad om det var ei tjenestejente der som het Marte Johannesdatter og en sønn som het Ole Olsen ?? vi vet jo at de reiste til Jevnaker som tilreisende fra Toten i 1875 tellinga ?!
Da får vi hvertfall en pekepinn.....
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:28:57    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Fant denne lista her med ulike Ole/Olaf ol Sommerfeldt:
http://www.uib.no/isf/people/jan/sommerfelt/wga8.html#I753

Har ikke sjekket den grundig selv ennå
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:41:30    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

ny tanke fra meg:

kan de ulike stedene Ole Olsen Sukkestad frekventerte indikere noe om at han hadde familie på de plassene/var kjent der/hadde bodd der tidligere ? Var faren fanejunker så kunne jo han ha flyttet mye i oppveksten.. Eller betyr det det motsatte ? at der var det ingen som kunne gjenkjenne han ? Hvordan tenkte en på den tiden ? hva innebar det at han var som " død" for familien ? Ville han bli straffet om noen gjenkjente han ?

Skulle ønske jeg visste mer gitt Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:53:07    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

jeg får ikke noe til å stemme i dag jeg da...
om dette stemmer fra Wikipedia så er i såfall ikke Sommerfeldt siste amtmann i Christians amt ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Christians_amt
http://no.wikipedia.org/wiki/Oppland

tians amt, opprinnelig Christians amt etter Christian VII, var et amt som dekket dagens Oppland fylke.

Det ble opprettet da Oplandenes amt i 1781 ble delt i Christians amt og Hedemarkens amt. Skrivemåten ble endret fra Christian til Kristian gjennom en gradvis prosess på 1800-tallet.

Amtet var først underlagt Akershus stiftamt. I 1864 ble amtmannen i Hedemarkens amt i forbindelse med opprettelsen av Hamar bispedømme stiftamtmann for Kristians amt og Hedemarkens amt.

Amtmenn

* 1781–1811 Christian Sommerfeldt
* 1811–1821 Ole Hannibal Sommerfeldt
* 1821–1851 Lauritz Weidemann
* 1852–1854 Hans Tostrup
* 1854–1859 Johan Christian Collett
* 1859–1869 Christian Jensen
* 1869–1878 Hans Thomas Meinich
* 1878–1900 Jan Greve Skjoldborg
* 1900–1908 Peter Theodor Holst
* 1908–1918 Sigurd Lambrechts

oppland fylke ble jo å så fall ikke "til" før i 1919 Shocked
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 09:59:28    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

virker allikevel som om Sommerfeldslekta har forgreininger til amtmenn med andre navn da:
http://no.wikipedia.org/wiki/Lauritz_Weidemann#Embetsmannen
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&regis ter=etternavn&pgj=137&teljing=ft1801&filnamn=f10920.wc2&amt=9&funnenr= 375
(forloldet mellom Sommerfeldt og Weidermann navna)

men det som står her jo allikevel av interesse:

sitat:
De fikk ti barn, hvorav fire døde små. Weidemanns døtre ble aldri gift, angivelig fordi faren ikke kunne godta noen av ektefellekandidatene. Dette er nok bakgrunnen for den lokale tradisjonen om at familien inspirerte Camilla Collett til å skrive Amtmandens Døtre. En av Lauritz Weidemanns brødre var Christopher Christian Weidemann.

Er jo ikke overrasket over at saken fortsatt er innvikla hihi Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 17:34:24    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen og gratulerer med mye nytt Smile

Vedr Sommerfeldt, kan du legge ut etterlysning under "Slekter" her på Slektsforum. Det er ingen pdd som har opprettet emne med denne slekten.

Da det er en såpass kjent slekt med embedsmenn, vil du sikkert få hjelp av noen som kanskje har en stor database over aner og etterkommere Rolling Eyes

Ellers ser jeg at Sommerfeldt er nevnt i diverse hefter, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, fra Norsk Slektshistorisk Forening, som du finner webside til her.

Jeg kan også se om de har noe på biblioteket her på Gjøvik....
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 17:37:56    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Det som er litt rart er at ved utmeldingen til Ole Olsen Sukkestad i 1892 står det at han er født i Innset annex i Kvikne i 1841, mens det i vielsesattesten fra Bergen står at han er født på Biri 1/1-1843. Confused Confused
Det skal da være samme mann.

Lurer på om far til Lauritz Theodor kan ha noe med dette å gjøre elle rom det er en helt annen mann, mystifistisk sak dette her.

Har du funnet igjen bildene dine enda da? Var da merkelig hvordan ting forsvinner for deg da Wink

Marit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 18:08:26    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Gry og Marit Smile

Jeg synes hele saken er ganske besynderlig jeg da..... Den beveger seg fra det ene ytterpunktet til det andre, og uansett hva jeg prøver å sjekke ut av opplysninger som kommer frem i saken så finner jeg IKKE noen som lett lar seg verifisere i kildeverdenen.

Har tenkt tanken jeg også, at jeg skal opprette en forespørsel på Sommerfeld under "slekter". Men, jeg vil avvente til etter at Astrid har vært på møte på Slektshistorielaget og undersøkt mer om Sukkestadgårdene. Det skjer på Torsdag tror jeg. Tror hun skal legge frem saken og se gjennom mappene på Sukkestad-gårdene en gang til. Jeg vil gjerne ha noe konkret med rot i en kilde når jeg legger ut forespørselen på Sommerfeld- det er så mange grener og forgreininger der au at det hadde vært fint om jeg kunne spurt mer konkret. Kunne selvfølgelig spurt generelt om amtmann Sommerfeld, det er bare det at han var jo ikke den siste amtmannen i christians amt, og da blir jeg redd for at resten ikke stemmer helt eller. Litt mer kjøtt på bena før jeg kaster meg ut i et nytt potensielt "ormebol" (tenker da på nok en familie hvor alt tydeligvis ikke alltd henger på nåtidens greip Very Happy ) hadde vært godt.

Rart er det med Kvikne og med Biri, av og til lurer jeg på om han het Ole Olsen eller om han het Lauritz Theodor Olesen Wink Forklaringen er vel at (om vi går utifra at familiehistorien er sann) farens strabaser etter å slette sønnens liv fra kirkebøkene samt den store hopen av Ole Olsener og conveniet nok, en omstreifer-ole vi ikke vet hvem er, gjør sitt til at prestene i distrikter langt vekk fra Oppland kunne ta det Ole Olsen Sukkestad sa for god fisk... Dersom faren fikk det til at han var født i Kvikne klarte han nok å forvire noen- det er jo jeg den nærmeste til å si hvertfall Very Happy

MEN: kan det være slik at Ole Olsen Sukkestad med vilje sa ulike årstall og at han ved et tilfelle kalte seg for karlsbak fordi han ville unngå å skape noen gjenkjennelse ? eller hadde han bare dårlig husk ?? Hvis han var en "ordentlig kar" i utgangspunktet, ville han ikke da ha husket når han ble født ? eller er jeg forutinntatt nå ? Kan det være at han var på rømmen ? ventet en straff om han ble gjenkjent ? han ble jo ikke gravlagt i vigslet jord...
Og hvorfor tok han i bruk Sukkestadnavnet hvis han IKKE vill bli gjenkjent/bli assosiert med Toten/Sukkestad ???

SUKK.....

og videre: kan det være at familiehistorien er om feil kar, at det er Ole Olsen Sukkestad den eldste som ble slått hånda av slik vi har tenkt oss før, og at han slo følge med Marte Nielsdattersom vi vet oppholdt seg på Bjørnstad gård ? MEn jeg tror egentlig ikke det heller, vet egentlig ikke hva jeg skal tro... trodde jeg hadde svaret på at han var omstreifer men neida... Wink

MEn jeg må spørre - er det noen som har svar så blir jeg glad: hvor lett og hvor vanlig var det på den tiden - selv for en amtmann - å fjerne en persons liv fra offentlige papirer ??
Hvordan gjorde de det i såfall ?? fantes jo ikke noen "delete" tast eller korreturlakk da... Wink
Meningen er ikke å være sur eller vrang her, men jeg får si som i reklamen at jeg er litt "skeptisk" fordi hele denne saken er så uhåndterlig og forvirrende...
og så til slutt:

Jeg har funnet en Ole Sukkestadeie som blir vaksinert på Østre Toten den 6.sept 1841, 20 uker gammel, bosted Sukkestadeie.Jeg klarer ikke å tyde hva som er farens (?) fornavn,men kan dette være et spor etter den forsvunne Sukkestad ? nummer 122:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9317&idx_id=9317&uid =ny&idx_side=-154
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603750620.jpg

er en Carl Anton Sukkestadeie lenger nede med en annen far.

Etterhvert skal jeg sende avsted en ny mail til den "nye" familien og høre om de har kommet over flere spor. Vet det finnes et barnebarn til som skal ha masse info om Ole Olsen Sukkestad - krysser fingrene for at noen gamle papirer med skikkelig info dukker opp der Smile

Og nei, bildene mine er borte ennå de - jammen godt jeg rakk å scanne dem Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 18:33:01    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Så snublet jeg over dette (tema nummer 37439 på WebDebatt) :

Lars (eller Laurs) Weidemanvar født i Morsø på Jylland, sønn av en prest. Fogd Lars Weidemanns foreldre var Christopher Weidemann (26.06.1685 - 24.02.1759) og hustru Elsebeth Andersdatter Koch. mer om slekta finnes i boka 'Samtaler over slegten Weidemann' av Lars F. H. Weidemann (Trondheim 1892).

Lars kom til Norge omkring 1770, og ble i 1775 gift på Toten med Maria Sommerfeldt på Sukkestad. De fikk 11 barn sammen, hvorav to sønner - Laurits (1775-1856) og Christopher Christian (1779-1858) var bosatt på Toten, henholdsvis på Stenberg og Billerud (begge del av Mjøsmuseet).

Tenkte på det, at i dødsfallsmelinga til Ole sto det fødested Bollerud medspm.tegn bak. Kan det være Billerud det var ment å være ?? (ref over)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 19:23:44    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Jeg har fått meg en liten historietime og har blitt fortalt at amtmenn på den tiden hadde uant makt og en stor posisjon som"kongens forlengede arm", som veldig gjerne kunne bety radering av en persons liv i offentlige kilder. Så usannsynlig og enestående er nok denne historien ikke. Akkurat hvordan denne raderingen foregikk vet jeg ennå ikke.

Smart kan det kanskje væe å kunne få lokalisert NÅR og HVOR Marte og Ole møttes- sikkert på den gården hvor han hadde tilhold og hun var tjenestejente. Så langt vet vi at det må ha skjedd mellom 1865 (marte er da på Jevnaker) og 1875 (marte og ole vender tilbake til Jevnaker)

Jeg skal gå gjennom utflyttere fra jevnaker en gang til nå og se om jeg finner noe årstall-
bare huske på at Marte au hadde et uekte barn i kristiania før 1875 - på utflyttingen for Marte.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 19:49:04    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Fant ikke noe på Marthe, men jeg fanst søsteren Karines utflytting til Kristiania i 1880:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=54&fi lnamn=granutfl&gardpostnr=8737&merk=8737#ovre
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 20:01:30    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei igjen

Fant litt info om garden Billerud på Toten, ser her at dette var embetsgard
http://no.wikipedia.org/wiki/Billerud

Christopher Christian Weideman bodde her, hans mor var Maria Sommerfeldt
Weidemann, Christoffer Christian (1779 - 1858) - male
b. 14 APR 1779 in Toten
d. 27 AUG 1858 in Billerud, Toten
mother: Sommerfeldt, Maria(1754 - 1823)
spouse:
- m. in Holmens Kirke, Kbh

Marit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jun 2005 12:35:12

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 20:02:59    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei !
Hans Johannesen er farens navn !
Jeg følger også med !
Dette er det rareste jeg har vært borti ! Ganske fantastisk egentlig !
Må være en rar følelse å varire fra omstreifer til adelsdame, frem og tilbake.
Holder meg mest til bondeslekt,bakover til noen kjente " fine " som de fleste stammer fra på 13- 14 00 tallet. Men alt er like spennende , for alle er jo mennesker, bare med veldig forskjellige skjebner. Hovedsaken er å snike seg bakover og finne disse personene.
Har forresten tenkt meg til Kapp på det møtet torsdag jeg også.
Treffer vel Astrid da, tenker jeg !!
God jakt videre !
Hilsen Wera
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2008 20:09:28    Tittel: Re: Ole Olsen Sukkestad og Trine Birgitte Olsen Svar med Sitat

Hei Marit og Hei Wera !

Jeg må aller først innrømme at jeg ikke egentlig vet hvilken ende jeg skal fortsette å lete i nå jeg Smile Så jeg virrer litt hit og litt dit og snuser litt på alt Smile

Takk Marit, for at du stadig er med Smile
og Hei Wera, jammen koselig å høre fra deg Very Happy Ja det svinger mye her Very Happy morosamt da, lærer jo litt av hvert får en si Smile

Har funnet ut at biblioteket i morgen er rette plassen for meg å gå for å søke opp emr litteratur rundt Sommerfeldt/Weidemann.

Takker og bukker for hjelp og fortsatt interesse - hvem hadde trodd at vi skulle astedkomme såpass langt og at veien var så kronglete å gå når vi begynte Wink

Hans Johannesen ja... hm... skulle gjerne sagt eureka nå men det føles litt som om strømmen har gått her Laughing Laughing
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Side 5 av 8

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet