| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 21 Aug 2006 01:25:17 Innlegg: 33 Bosted: PORSGRUNN
|
Skrevet: 01 Sep 2006 07:51:39 Tittel: Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord |
|
|
Er det noen som har opplysninger om Theodor Svennungsen sitt skipsbåtfirma
i Sandefjord. Det jeg vet er at han startet sin virksomhet i Kragerø.
rundt 1930 startet han et verft i Sandefjord. Har hørt at det var en pyroman som tente på verfte senere. Noe mer hvet jeg ikke.
Hvor lå verfte ? Hadde han mange i arbeid ? Står det noen artikkler om han omtalt noen sted ? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 17 Okt 2005 11:38:56 Innlegg: 94 Bosted: SOLA
|
Skrevet: 01 Feb 2007 00:35:35 Tittel: Re: Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord |
|
|
Jeg vet ikke om det er samme firma, men da jeg vokste opp (50-60 åra) var det et båtbyggeri i fjeldvik som brødrene sveinungsen eide, antagelig sønner, båtbyggeriet lå mellom kamfjordverven og fjeldvik (huset til Vegger), jeg skal se om jeg kan finne noen bilder fra området
vidar røhne nilsen |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 17 Okt 2005 11:38:56 Innlegg: 94 Bosted: SOLA
|
Skrevet: 01 Feb 2007 00:54:24 Tittel: Re: Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord |
|
|
har vært inne på kvasir, kart over sandefjord, båtbyggeriet lå omtrent der hvor Vesterøyveien nr 23 ligger idag
vidar |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 20 Jan 2005 05:52:39 Innlegg: 80 Bosted: SANDEFJORD
|
Skrevet: 02 Jun 2008 21:24:07 Tittel: Re: Båtbygger Theodor Svennungsen i Sandefjord |
|
|
Hei
Etter muntlige kilder har jeg fått opplyst at T.Svennungsen hadde 2 sønner som drev båtbyggeriet videre etter faren. De skal visstnok både ha tegnet og bygget båter.
Det er riktig at båtbyggeriet ble påtent. Det går det sikkert an å finne ut av i Sandefjords Blad. Sandefjord bibliotek har mange filmruller med gamle aviser i "filmkroken" i 2.etg.
Navnet til den som tente på er kjent. Men dette er ikke rette fora å legge ut det på.
Etter som jeg har fått opplyst hadde de ikke så mange i arbeid. Kun et par stykker kanskje.
Etter at verkstedet brant ned ble virksomheten flyttet til H.Skjelbreds bygg i Kilgata.
Der ble siste innspurt gjort. Etter mine opplysninger ble det tegnet og bygget 3 like båter/tresnekker. Disse var bestilt av H.Skjelbred, Kåre Klinestad og Holmgreen.
Etter som jeg forstår er Svennungsen-familien i familie med Thorvaldsen fra Ormestadvika.
Også en båtbygger, som bygget nydelige tresnekker.
Mvh
Lisbeth |
|
| Til Toppen |
|
 |
|