Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 03:06:21

InnleggSkrevet: 25 Feb 2008 17:44:22    Tittel: Wikier Svar med Sitat

I et veldig flott Slekt og Data nr 4 har vi blitt satt på sporet av fremtiden for oss slektsgranskere.

Selv er jeg lykkelig Embla-bruker og undres hvordan jeg kan kombinere dette programmet med en Wiki. Noen som kan noe om dette?

Jeg er ellers veldig imponert over et private initiativ som Slektswiki, men vil sette pris på om vi snart får en DISwiki. At vi slektsgranskere trykker våre kort tett til brystet gjør det ikke lett for oss å legge dem ut på en helt privat wiki.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 08:11:03

InnleggSkrevet: 26 Feb 2008 10:02:30    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Hvis du vil at DIS-Norge skal vurdere dette bør du legge ønsket/spørsmålet inne på slektsforum, ikke nyhetsgruppene.

Det kan være at du trykket på Data og Multimedia inne på Slektsfaglige diskusjoner og derfor kom hit? Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men et eget forum for Data hadde vært det beste.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 03:06:21

InnleggSkrevet: 26 Feb 2008 15:43:13    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Jeg har oppretet dette emnet under Data og Multimedia på Slektsfaglige diskusjoner. Ser at det også ligge under nyehetsgrupper. Her må admin komme inn og gjøre noe fornuftig.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Jan 2008 04:27:03

InnleggSkrevet: 09 Mar 2008 00:07:42    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Hei:D
Jeg tror ikke det finnes noen gode metoder for å føre slektsdata direkte over i et wiki (jeg vil understreke at jeg altså tror, ikke vet). Det du derimot kan gjøre, er å opprette individuelle sider i et wiki for hvert individ Smile Ganske tidkrevende, men sikkert verdt det!
Hvis embla oppretter egne numre for hver person/familie/gård, kan du jo f.eks. integrere dette nummeret i hver sidetittel, og kategorisere sidene etter geografi, gårder, "bragder", o.a.Smile Jeg tror imidlertid at du vil være tjent med å ha en separat slektsside med anetrær og slikt, og referere, evt. lenke, til den enkelte persons wikiside derfra (nok en gang tro fremfor viten Wink).
Noe du bør være forberedt på, er at en wiki krever ganske mye i startfasen - mange kjedelige "hjelpefiler" o.a. som skal settes opp, før du kan begynne det møysommelige arbeidet med å bygge opp wikien! (Hvilket er grunnen til at jeg, som admin i slektsWIKI, ennå ikke har bidratt med annet enn halvkjipe regler og retningslinjer Wink )

Lykke til, i alle fall! Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 07:14:36

InnleggSkrevet: 12 Mar 2008 11:07:23    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Til informasjon så har vi jobbet med ideer om å etablere en Wiki hos DIS-Norge, men det er foreløpig på et planleggingsstadium. Renate har en del viktige innspill som vi må hensynta for at det skal bli en nyttig tjeneste, ikke bare noe som oppstår og forvinner.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Nov 2005 07:46:20

InnleggSkrevet: 08 Jun 2008 19:40:06    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Hei,

jeg har benyttet Wikitree i noen grad siden 2005. Exclamation http://www.wikitree.org/index.php?title=Main_Page Det fungerer greit og man kan lenke til artikler på andre Wiki-sider eller lage eksterne lenker, Arrow f.eks. til KB, FT eller andre databaser på DA eller andre steder. Man kan legge inn foto fra egen PC. Alt fungerer ypperlig. Very Happy

Mvh
Laughing Arnfrid
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Nov 2005 07:46:20

InnleggSkrevet: 08 Jun 2008 19:51:32    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

..og en ting til, om Gedcom-filene våre er ryddige og greie, kan man få hjelp til å importere hele Gedcom-filer til Wikitree. Dette har imidlertid ikke jeg forsøkt.

Mvh
Arnfrid Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 08:11:03

InnleggSkrevet: 08 Jun 2008 20:09:50    Tittel: Re: Wikier Svar med Sitat

Takk Arnfrid, kanskje noe jeg skal se på nå som skolen endelig er over Cool
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet