Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2005 08:03:36

InnleggSkrevet: 13 Jul 2008 22:18:13    Tittel: Antall utestående ?? i kildeavskrift... Svar med Sitat

Hvor stor andel uklare poster ("??") er det akseptabelt å ha før man sender registrert kirkebok til korrekturlesing? Det er gjerne slik at om en ukjent blir løst faller automagisk andre på plass.

Noen med erfaring (gjerne korrekturlesere) som har noen synspunkt på dette?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 13 Jul 2008 22:45:10    Tittel: Re: Antall utestående ?? i kildeavskrift... Svar med Sitat

Hei Espen.

Før korrekturlesing synes jeg det ikke gjør noe om det er mange ??, men hva som er for mange er vanskelig å svare på. Det kommer jo litt an på hvor lokalkjent en kan gjøre seg når det gjelder gårdsnavn o.l. Blir registreringen på over 25% ?? så synes jeg kanskje at registratoren bør enten gjøre seg mer lokalkjent, eller lære seg prestens/klokkerens skrift litt bedre, men dette kommer jo med trening ettersom en registrerer fra denne skriften. Som du sier så kan noen ord/bokstaver/bokstavkombinasjoner være vanskelige når en starter med en ny registrering. Ellers så kommer det jo også an på kopiens kvalitet, bildenes kvalitet og ikke minst kildens kvalitet. Mye kluss, flekker, svakt blekk og avrevne sider skaper jo større problemer.

Antallet bør synke betraktelig under korrekturlesingen, og jeg synes det ikke bør være så mange igjen når det sendes inn til usikkerhetssjekk ved statsarkivet, dersom registreringen er i DIS-Norge's regi, eller når registrereingen sendes til Digitalarkivet. Men dette beror jo igjen på kvaliteten til kilden. Av og til må en nok finne seg i å måtte bla i originalen, i stedet for en papirkopi eller skannede bilder, spesielt ved korrekturlesingen.

Hilsen Remi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2005 08:03:36

InnleggSkrevet: 14 Jul 2008 09:04:06    Tittel: Re: Antall utestående ?? i kildeavskrift... Svar med Sitat

Takk for innspillet Remi Smile
Kirkebokregistreringen jeg holder på med skal gnages gjennom Samarbeidsavtalen mellom DIS-Norge og Riksarkivaren.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet