Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 28 Des 2005 11:29:38

InnleggSkrevet: 30 Des 2005 12:09:45    Tittel: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/fødested? Svar med Sitat

I Norderhov kirkebok står det at Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f. 1769) og Martha Nicolaisdatter(f 1785) ble trolovet 24.11.1804 og viet 20.03.1805. De fikk en sønn Nicolai Bastian som ble døpt i 1806. Nicolai Bastian har jeg fulgt videre, men jeg står foreløpig uten far eller/og mor til Petter Jacobsen Wølner. Martha Nicolaisdatter var født 1795 på Hønefoss og var datter av Nicolai Nicolaisen og Ingeborg Larsdatter. Petter Jacobsen Wølner døde 30.04.1826 og ble begravet 08.05.1826, 57 år (antatt fødselsår er derfor 1769 – fødested og dåp er ukjent). Året etter giftet Marta Nicolaisdatter seg 2. gang med Tosten Olsen. Martha er sannsynligvis søster av Lars Nicolaisen som kjøpte en del av gården Tronrud i 1825, ble eneeier i 1831 – 42, overtok del av Ve østre i 1831 og kjøpte hele Veme(Wehme) på auksjon 1833. Problemet er å følge Petter Jacobsen Wølner tilbake i tid, for å finne hans mor eller far. Håper noen kan sette meg på sporet. All informasjon om disse personene er av interesse, også Marthas mor Ingeborg Larsdatter og far Nicolai Nicolaisen født 1764 på Hønefoss
tor.a.wolner alphakrøll hive.no er riktig e-postadresse

Jeg har i dag 10. november 2013, fått en melding fra en person ved navn Ragnar Thorvaldsen (Gjennom MyHeritage) som har lagt ut følgende person:
Petter Jacobsen Wølner
DAto for fødsel: 1769
Sted for fødsel: Fosseviken ved Sperillen
Død30. apr 1826
Norderhov, Ringeriket

Er du medlem på MyHeritage og har kontakt med Ragnar Thorvaldsen, vil jeg gjere ha kontakt og vite litt met om hvor han har opplysningen fra. Jeg finner ikke hans e-posadresse.

Det er sannsynligvis lest T som F der han har lest dette. Det finnes ikke noe sted ved Sperillen som heter Fosseviken men derimot er Tosseviken et gårdsnavn ved Sperillen. Samtidig ligger det i denne profilen at (Sofie) Petronelle Ulberg (Født Andreassdatter wølner) gift med Niels Olsen Ulberg, som da etter sigende er Petters foresatte. Noen som har sett noe lignende Tosseviken er et nytt sted. Det ligger antagelig ved Nes, men Nes hadde ikke noen kirke før ca 1860. Før det har Nes vært under Norderhov. Petronella og Niels har jeg tidliger gjort forsøk på å koble med Petter. Hvis dette er en riktig opplysning, vil svaret være nærliggende. Men er denne informasjonen riktig?

Se også innlegg to plasser ned, hvor det står noe om Niels Olsen Ulberg

Kj

Sist endret av dn06276 den 07 Des 2013 13:49:11, endret 7 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 04 Jan 2006 17:15:58    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

Se svar under Ringerike på samme emne.

Lenke

Remi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Jul 2008 21:08:25    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

I min jakt på Petter Wølner har jeg kommet over Peter Wolner , som er døpt 6. desember 1770 i Kongsberg. Han er da døpt Peter Wølner, og som far står Niels Olsen Ulberg. Dermed er dette en potensiell mulighet. Problemet mitt så langt er at jeg ikke finner så mye om Niels Olsen Ulberg. Er det noen som kjenner til denne personen? Et annet lite mysterium er at han giftet seggiftet segmed Marie Juulsd. Grinager i 1760. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid =ny&idx_side=-290 Kan noen skaffe meg opplysninger om han og henne(Marie)?
Døde Maria i perioden fram mot 1770, og har Niels Olsen Uleberg giftet seg på nytt med en Wølner? Eller har Niels og Marie adoptert og døpt et barn, som gis navnet Peter Wølner?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid =ny&idx_side=-30Under faddere finner jeg Johan Christopersen Wolner. Det som også forundrer meg litt med Niels Olsen Ulbergs dåp, er at Peter Wolner er ført inn som døpenavn. Er det vanlig, og kan noen svare meg på dette? Opplysninger mottas med takk.

Lenken med forskjellige svar ligger også under samme emne på Ringeriket, men jeg flytter den over hit da jeg tror forbindelseslinjene ligger på Kongsberg. Se andre svar og drøftinger på Ringerike.

En annen mulighet kan også være at Gregers Jensens Sinchlærs sønn Peder som ble døpt i 1770 på Kongsberg. Også denne Peder kan være aktuell. En av han faddrene var Jørgen Andreasen Wølner. Gregers giftet seg med Maren(Maria) Andreasdatter Wølner i 1765 på Kongsberg.

Både Peter og Peder kan altså være aktuelle i min jakt på Petter. Question

Det finnes flere opplysninger om Greger Jensen Sinchlær, dersom noen ønsker dette.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Nov 2004 09:28:42

InnleggSkrevet: 19 Aug 2008 15:14:28    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

Peder Gregersen Sinchler (f. 1770) ble gift på Kongsberg 1797 med Berthe Maria Stephensdatter Rose. Han døde allerede i 1800 (falt overbord fra et skip) og ble gravlagt fra Strøm kirke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8 &filnamn=gr06281771&gardpostnr=1750&personpostnr=1997&merk=1997#ovre

De hadde barna Gregers (1797-f. 1801) og Maren (f. 1800, g. 1829 p. Kongsberg m. Hans Jacobsen Ørbeck).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mai 2010 20:06:52    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

Flere opplysninger om Peter J. Wølner ligger under Ringeriket på lenken [url]http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=27325 Ringeriket[/url]

Jeg står fortsatt fast i forhold til hvem som kan være foresatte til Peter Jacobsen Wølner, og tar fortsatt i mot nye opplysniner. Det kan være en liten ting jeg/vi har oversett. Har du noe så kom med det Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mai 2010 20:07:19    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

Flere opplysninger om Peter J. Wølner ligger under Ringeriket på lenken http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=27325

Jeg står fortsatt fast i forhold til hvem som kan være foresatte til Peter Jacobsen Wølner, og tar fortsatt i mot nye opplysniner. Det kan være en liten ting jeg/vi har oversett. Har du noe så kom med det Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Apr 2010 08:24:54

InnleggSkrevet: 28 Sep 2010 19:04:17    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

På ditt spørsmål om det var vanlig å føre inn etternavnet også som døpenavn, har jeg sett det flere steder hvor etternavnet skulle være noe annet enn det som var naturlig å anta ihht. foreldrene.

Jeg har lett etter foreldrene til Petter da jeg deler disse anene med deg. Du nevner Petronelle Andreasdatter Wølner og en Jacob, og det virker sannsynlig. Men da tror jeg han må være født utenfor ekteskap for å ha fått morens etternavn. Og dette med Niels Ulberg er litt rart.

Jeg har lett etter andre muligheter, da først og fremst etter en med navn Jacob Wølner. Jeg finner en Jacob (Iacob) Wølner, oberstiger i skiftet etter hans svigerfar i 1741. Tenkte først dette kunne være faren til Petter, men fant skiftet etter denne Jacob allerede i 1742, så han var det ikke.

Legger ved denne linken litt for artighetens skyld om en Jackop Wølner som skadet seg da han vrikket foten(?) ved sølvgruvene i 1739, det er :
Skaderegister for Sølvgruvene

Så finner jeg en Jacob Jacobsen Wølner i skiftet etter sin kone i 1768:

Enkemann Jacob Jacobsen Wølner 1768

Her ser vi at han og hans kone har to døtre som er voksne og en sønn som er død. Kanskje kan han allikevel være far til Petter som er født i 1769.

Så jeg har forsåvidt ikke kommet noe nærmere, men ville dele det likevel. Mest for å få litt liv i mysteriet igjen! Har du funnet noe mer?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 24 Nov 2010 04:31:07    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/foresa Svar med Sitat

Se nytt innlegg ang. Petronelle under Stavanger: Lenke

Remi
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Nov 2013 19:36:25    Tittel: Re: Pottemager Petter Jacobsen Wølner(f.1769)foreldre/fødest Svar med Sitat

Ny informasjon om Petter Jacobsen Wølner. se første innlegg.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet