Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 09:02:22

InnleggSkrevet: 09 Des 2008 15:00:03    Tittel: Slettede graver Svar med Sitat

Hei.
Hvordan er det med slettede graver og gravminne? Når dere får inn data fra kirkevergene får dere da også de gravene som er slettet?

Det er så mange som spør om dette, så på vegne av vannvittig mange.... Confused
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Jun 2006 03:23:52

InnleggSkrevet: 10 Des 2008 19:26:07    Tittel: Re: Slettede graver Svar med Sitat

Jeg kan ikke svare for andre, men her i Øksnes prøver jeg å få tilgang til de kirkebøkene som ikke er lagt inn på data. Disse vet jeg skal inneholde en del graver man ikke finner igjen i dag.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 06:30:42

InnleggSkrevet: 10 Des 2008 19:32:09    Tittel: Re: Slettede graver Svar med Sitat

Om vi får inn data som er slettet eller ikke er veldig variabelt fra kommune til kommune.

Når vi registrerer fra kirkegården er det jo kun de som står der i dag som kommer med

Noen kirkeverger har lagt inn begravede så langt tilbake i tid som de har protokoller, og da får vi med alt.

Andre kirkeverger igjen har bare lagt inn tilbake en viss tid, dermed er det ikke mange slettede som kommer med derfra (i alle fall ikke gamle slettede).

Vi prøver å få inn så mye som mulig!
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 09:02:22

InnleggSkrevet: 19 Des 2008 12:21:12    Tittel: Re: Slettede graver Svar med Sitat

Takk for svaret, det er igrunnen det jeg har svart til de som spør. Greit å få det verifisert fra "høyeste" hold.
Razz
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 01:01:32

InnleggSkrevet: 19 Des 2008 23:53:15    Tittel: Re: Slettede graver Svar med Sitat

Vet noen kirkeverger har en såkalt "historisk" database hvor de slettede gravene ligger, kanskje noe og undersøke ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 20 Des 2008 01:19:11    Tittel: Re: Slettede graver Svar med Sitat

I tillegg så har alle kommuner før dataen kom i bruk skrevet kirkegårdsprotokoller. Disse er ofte tatt vare på, enten på kirkekontoret/menighetskontoret i kommunen, i kommunens arkiv, på interkommunale arkiv eller på statsarkivene.

For egen del vet jeg at Statsarkivet på Kongsberg har en del kirkegårdsprotokoller, IKA (Interkommunalt Arkiv) Kongsberg har også noen fra kommuner i Buskerud, Vestfold og Telemark.

Så det er bare gå til rette kontor og spørre. Kanskje sitter ditt lokale menighetskontor med kirkegårdsprotokoller som er 100 år gamle.

Hilsen Remi
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet