Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 10:20:36

InnleggSkrevet: 25 Feb 2009 12:53:12    Tittel: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

I 1822 kommer Gjertrud Lagesdtr. og Erik Eriksen flyttende til Lyngstad i Kvernes prestegjeld, nå Eide kommune, Nordmøre, sammen med 3 døtre. Hun var f. ca. 1783, mens han var f. ca. 1782.
De hadde da bodd i Nistua under Eikrem, se Gards- og ættesoge for Straumsnes, b. 1, s. 97. Her står det ikke noe om opphavet deres, når de var født eller hvor det ble av barna. De hadde kjøpt denne gardparten i 1811 og solgte den videre i 1825.

De ble gift 17. april 1811 i Tingvoll kirke og begge brukte da bostedsnamnet Eikrem (Eichrem) som er en gard i Straumsneset, Tingvoll, se kirkebok for Tingvoll s. 153 – http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-134

De fikk etter hvert 5 jenter:
1. Marit f. 13. august 1811 på Eikrem - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-136
Hun ble konfirmert i Frei kirke 28. oktober 1827 – Her står det at hun ble vaksinert av Skoleholder Nils Anders. Sorset, attest av 7. januar 1823 – http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16130&idx_id=16130&u id=ny&idx_side=-101

2. Kirsti f. 2. januar 1815 på Eikrem - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-156
Hun ble konfirmert i Frei kirke 18. oktober 1829 - Her står det at hun ble vaksinert av Klokker Nils Anders. Sorset, attest av 6. desember 1822 – Det står her at hun ble f. 3. januar 1813, men det må være feilinnførsel - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16130&idx_id=16130&u id=ny&idx_side=-102
Hun ble gift i 24. mai 1837 (trolig i Frei kirke) m. Ole Sivertsen Ranem. De bodde på Ranem, se Gards- og ættesoge for Gjemnes b. 1, s. 30. Her er giftermålet i kirkeboka:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16106&idx_id=16106&u id=ny&idx_side=-148

Da de blir forlova, står det at hun var f. i Kristiansund, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17149&idx_id=17149&u id=ny&idx_side=-41
Da deres eldste sønn blir døpt i 1838, heter en av fadderne for Anne Eriksdtr. Ranem.

3. Ane f. 12. februar 1818 på Eikrem - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-175
Hun døde 14. august 1818 - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-178

4. Ane f. 12. juli 1819 på Eikrem - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16121&idx_id=16121&u id=ny&idx_side=-187
Hun ble konfirmert i Kristiansund kirke 12. oktober 1834 - Her står det at hun ble vaksinert av Nils Anders., attest av 7. januar 1823 – Det står her at hun ble f. 12. februar 1818, men her må presten ha tatt feil da de ba om attest fra presten i Tingvoll. Det var datter nr. 3 som var født denne dagen, og hun døde i 1818. -
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16106&idx_id=16106&u id=ny&idx_side=-105

5. Elen f. 10. oktober 1822 på Lyngstad - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16098&idx_id=16098&u id=ny&idx_side=-22
Hun døde på Lyngstad 12. juni 1823 - http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16098&idx_id=16098&u id=ny&idx_side=-93

Er det noen som kan fortelle meg hvor Gjertrud Lagesdtr. og Erik Eriksen kommer fra? Og hvor ble det av dem etter at de flytta fra Lyngstad i 1823? Jeg har sjekka folketellinga i 1825 for Kvernes prestegjeld uten resultat. Trolig flytta de til Frei eller Kristiansund da barna er konfirmert der.

Gjertrud Lagesdtr. er et sjeldent navn. I folketellinga i 1801 finner jeg kun ei som passer. Hun er f. ca. 1783 og er tjener hos Ingebrigt Simensen Sletten i Kvikne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1 2&filnamn=f1801&gardpostnr=12134&personpostnr=176463&merk=176463#ovre

Det er trolig hun som ble konfirmert 15. oktober 1797 ved Kvikne kirke, s. 545:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9230&idx_id=9230&uid =ny&idx_side=-151

Er det noen som har oversikt over slektene på Kvikne?

I bygdeboka for Kvikne, den nye, finner jeg s. 148 en Lage Tøllevsen som ble g. 2. påskedag 1784 m. Ragnhild Simensdtr. Hadde disse ei datter som het Gjertrud? Hvor er denne familien nevnt i bygdeboka for Kvikne? Ved folketellinga i 1801 bodde de på gard/hus nr. 94 i Kvikne.

Samme dag som Elen Eriksdtr. Lyngstad ble begravd i 1823, ble også ei enka Marit Eriksdtr. Lyngstad, 78 år gl., begravd. Kan hun være mor til Erik Eriksen Lyngstad?

Sist endret av dn10283 den 18 Mar 2009 07:58:52, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 25 Feb 2009 15:06:28    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Hei Jonny.

Har ikke noe svar på Spørsmålene dine, men ved et foreldresøk på Family Search fant jeg disse barna til Lage T. og Ragnhild S. og da ser du at fra vielsen i 1784 og til den første her så er det plass til ei Gjertrud.

1. MALENA LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 25 SEP 1803 Kvikne, Hedmark, Norway

2. IVER LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 03 MAR 1799 Kvikne, Hedmark, Norway

3. SIMEN LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 25 SEP 1791 Kvikne, Hedmark, Norway

4. TOLLEF LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 09 APR 1786 Kvikne, Hedmark, Norway

5. KARI LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 12 APR 1795 Kvikne, Hedmark, Norway

6. INGEBOR LAGESEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 02 NOV 1788 Kvikne, Hedmark, Norway

Tenkte da at det muligens går ann å se etter dåp mellom vielsen og Tollef eller også litt før vielsen. Har ikke sjekket om det er utflytterlister for aktuelle årstall i Tynset, men det finner du muligens ut av sjøl.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Feb 2009 15:51:33    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Takker for innlegg og svar.
Men det du kommer med her, er kjent ut fra folketellinga 1801 for Kvikne:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3 &filnamn=f1801&gardpostnr=12210&personpostnr=176870&merk=176870#ovre

Jeg har også vært inne i kirkeboka for Kvikne og leita etter dåpen til Gjertrud, men ikke funnet den.

Jeg er på leiting etter noen som har skikkelig greie på Kvikne og som er kjent i den nye bygdboka slik at de kunne fortelle meg hvor denne familien bodde.

Muligens hadde de også vært borti arveskiftet etter enten Ragnhild eller Lage for å få bekrefta om Gjertrud var deres datter.

Dette spørsmålet er også lagt ut under Nordmøre, ukjent kommune, http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=78108.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 11:01:39

InnleggSkrevet: 17 Mar 2009 13:17:33    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Vil nevne noen detaljer her som muligens kan ha betydning:

Gjertrud Lagesd. nevnes i 1801 som tjener hos Ingebrigt Simensen Ween (f. 1754) på Sletten i Kvikne. Han er sønn av Simen Nilssen og hans første kone, Kirsti Hansd. Hals Storeng, på Nordre Ween. Simens far er fra Utgård på Tynset.

Lage Tollefsen Prytz (sønn av Tollef Halvorsen Prytz og Kari Johansd. Prytz på Iverstuen, som later til å være søskenbarn) er gift med en i nye Kvikneboka ukjent Ragnhild Simensd.
på Dybdal (Djupdalen). Paret er ikke nevnt med noen datter Gjertrud.

Lage Tollefsens søsken Guri og Iver er begge gift i Hals-familien, som altså Ingebrigt Sletten også tilhører. Navnet Gjertrud ser ikke ut til å forekomme noe særlig hos disse.

Utenom dette nevnes på Fossen (Lillifos) i Kvikne Kirsti Hansd., som (1776) er gift med Lage Steffensen Steffensplass i Innset (1749-1785). (Innsetboka 71/1 og 67/1.) Denne Kirsti er søster av Ingebrigt Simensens kone på Sletten. Deres foreldre er Hans Rasmussen (sønn av Rasmus Hanssen Hals Storeng og Kirsti Olsd. Brevad.) og Marit Hansd. Fossen. Her har vi altså både Kirsti og Marit, som samsvarer godt med døtrenes navn på Eikrem.

De to nevnte døtrene på Fossen har også en bror Hans. Han er gift med Mette Simensd. Ween, som er søster av Ingebrigt Sletten. Deres to første døtre er Kirsten og Gjertrud.

Er det kanskje så enkelt som at Gjertrud Lagesd. fra Steffensplass i Innset i 1801 er i tjeneste hos sin tante Marit på Sletten? (Har dessverre ikke tilgang til Innsetboka, så jeg får sjekket der.)

Legger til at Kirsti Olsd. Brevad er søster av Nils Olsen der, og navneskikken viser at også Hans Olsen på Botnan (mitt opphav) er en bror. Forbindelser ellers, navn m.m. tyder på at disse muligens kan være barn av Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt, sønn av pliktsfut Hans Iversen Brattbost (og bror av Per og Iver Hanssen Brattbost). Foreløpig er dette min teori, som bygger på en del indisier mer enn konkret dokumentasjon. Den virker imidlertid ganske sannsynlig, bl.a. pga. diverse forbindelser mellom Brattbost-folket og gårdene ved Brevad.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2009 11:48:10    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Tusen takk til Odd Roar.

Jeg tror nok at vi her har funnet rett person.

I Innsetboka b. 2, s. 71 står det at Kirsti Hansdtr. og Lage Steffensen hadde ei datter som het Gjertrud. I boka er det ikke oppgitt når hun var født. Hun hadde også en bror Steffen f. 1776 og død 10 år gl., samt en bror Hans uten oppgitt fødselsår. I bygdeboka står det at Gjertrud "reiste ut, visstnok til Rennebu."

Etter litt leiting i kirkeboka for Innset dukka begge to opp:

Hans f. 1779 - døpt andre pinsedag i Innset kirke -
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9229&idx_id=9229&uid =ny&idx_side=-95

Gjertru f. 1782 - døpt andre pinsedag i Innset kirke -
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9230&idx_id=9230&uid =ny&idx_side=-110

I den nye Kvikneboka s. 519 står det at Kirsti som var gift m. Lage Steffensen, hadde en bror Hans (1750-1828) g.m. Mette Simensdtr. Ween. De hadde bl.a. ei datter Gjertrud Hansdtr. f. 1786 som ble g.m. Iver Hansen Haugen, nye Kvikneboka s. 288. Disse to er nevnt i Innsetboka s. 255 og 292. I 1822 kom de flyttende hit til Lyngstad hvor de kjøpte en fjerdepart av garden Lyngstad sommeren 1822. Vel 6 år seinere solgte de parten til Iver Lorentsen fra Grøtlia i Kvikne, og de flytta til nabogarden Bollia hvor Gjertrud Hansdtr. døde i 1850 og Iver Hansen i 1854.

Denne Iver Lorentsen og hans kone Maria Justdtr. fra Brattbost er mine tippe-tippoldeforeldre. Ingeborg Nilsdtr. fra Breivasslia f. 1800, Nye Kvikneboka s. 513, og hennes mann Erik Kristensen Stuthaug er også 2 av mine tippe-tippoldeforeldre. Også dette ekteparet kom flyttende hit til Eide kommune. De bodde først i Hemne, Sør-Trøndelag før de kjøpte en part av garden Strand her i Eide i 1834, se Eideboka b. 1, s. 129. Odd Roar, trolig er du og jeg i slekt gjennom noen av disse.
Som dere forstår, det kom masse folk fra Kvikne, Folldal, Innset etc. hit ut til kysten på den tida.

Det betyr at Gjertrud Lagesdtr. f. 1782 og Gjertrud Hansdtr. f. 1786 var søskenbarn. I og med at Gjertrud og Iver Hansen var kommet til Lyngstad i 1822, må man gå ut fra at de var skyld i at Gjertrud Lagesdtr. og Erik Eriksen kom dit dette året.
Det betyr at ved ft. 1801 var Gjertrud Lagesdtr. i tjeneste hos tanta si, Marit Hansdtr. og hennes andre mann Ingebrigt. Simensen (slik som Odd Roar skriver).

Jeg er ganske sikker på at vi her har funnet rett Gjertrud Lagesdtr., men hvor Erik Eriksen kommer fra, tror jeg blir vanskelig å finne ut. Trolig vil søk i militærrullene for Straumsneset kunne gi svar på dette.

Kirsti Hansdtr., mor til Gjertrud Lagesdtr., døde i 1819. Dersom det finnes skifte etter henne, vil man kanskje få svar på hvor Gjertrud bodde eller var gift med.

I dag 18. mai 2010 har jeg vært inne for å legge inn rett henvisning til de 2 dåpene i 1779 og 1782 da jeg oppdaga at feil sider i kirkeboka kom fram da jeg trykte på sidehenvisningene.

Dåpen i 1779 fikk jeg nå lagt korrekt opp, men den for 1782 fungerer fortsatt ikke, sjøl om henvisningen til rett kirkebokside er der.

Sist endret av dn10283 den 18 Mai 2010 07:51:50, endret 4 ganger
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2009 15:27:10    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Takk for hyggelig svar, som jeg ikke har hatt tid til å lese grundig ennå. Vi er antagelig i slekt på flere vis i Kvikne, men det må jeg se nærmere på. Kirsti Hansd. skal altså være datter av Hans Rasmussen Hals (og kan da skrives med det etternavnet), men nye Kvikneboka sier bare at han antagelig er sønn av Rasmus Hanssen Hals på Storeng, men det stemmer også med at Rasmus er gift med Kirsti (Brevad), som oppkalles hos Hans Rasmussen på Fossen. Tror ikke dette er så mye å tvile på.

Navnet Rasmus i denne slekten nedarves fra hr. Rasmus Madssen (fra Møn), som er morfar til prestedatteren Dorthe Hansd. (Lauritzen), som nok er farmor til Rasmus Hanssen Hals. Hun er datter av Kvikneverkets grunnlegger. (Jeg ætter selv fra Dorthes bror, lensmann Hans Hanssen på Utby på Tynset. Det finnes mange data om dette miljøet i flere temaer i Brukerforum og Slektsforum, ikke minst det om Hals i Kvikne. I tillegg ligger det en god del stoff om den eldste presteslekten på Kviknes nettside.)

Jeg regner som før nevnt med at Brevad-folket kan ætte fra Brattbost ved at Ole Hanssen Brattbost på Grøntvedt flytter til Brevad når Grøntvedt blir utlagt som areal for verksplasser rundt 1700, men det gjenstår å dokumentere dette nærmere. Det er før den tid diverse forbindelser mellom familiene på Brattbost og Brevad, noe flere leiermålssaker gir opplysninger om. Det kan derfor være naturlig at Ole på Grøntvedt flytter til Brevad, som vel ligger i en litt annen del av Kvikne. Verket har imidlertid avdelinger begge steder.

Jeg har også en sterk mistanke om at den i svært lang tid ukjente Maren Iversd. som er den norskfødte konen til Johan Prytz, stamfaren til den kjente Rørosslekten Prytz, kan være datter av den eldste Iver Helgesen Brattbost, og at det i mange generasjoner brukte Prytz-navnet Elias rett og slett er en oppkalling av det tradisjonsrike Helge ("Helie" på Brattbost). Iver er bror av lensmannen i Kvikne rundt 1630.

Skulle det jeg nevner ovenfor være riktig, vil Prytz og Brevad-folket fra 1700 av (inkl. Botnan og Fossen) være i ganske nær slekt. Min Botnan-linje (fra Brevad) gifter seg senere med Prytz-ætlingene på Amundstuen og Skåret (+ Baggarden og Jørgensplassen).

Dette får være nok foreløpig.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Mar 2009 17:21:45    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Kopierer et avsnitt fra Jonnys innlegg ovenfor for oversiktens skyld:

---Denne Iver Lorentsen og hans kone Maria Justdtr. fra Brattbost er mine tippe-tippoldeforeldre. Ingeborg Nilsdtr. fra Breivasslia f. 1800, Nye Kvikneboka s. 513, og hennes mann Erik Kristensen Stuthaug er også 2 av mine tippe-tippoldeforeldre. Også dette ekteparet kom flyttende hit til Eide kommune. De bodde først i Hemne, Sør-Trøndelag før de kjøpte en part av garden Strand her i Eide i 1834, se Eideboka b. 1, s. 129. Odd Roar, trolig er du og jeg i slekt gjennom noen av disse.---

Min kommentar:

Ingeborg Nilsd. Brevadsli er også en Hals med navnelinje bakover til stamfaren. I tillegg ætter hun via sin mormor på Haugen fra oldeforeldrene Hans Olsen Botnan (som jeg regner med er fra Brevad) og Ingeborg Iversd. Bagge (fra Botnan). Sistnevnte er av smelterslekten Bagge, med smelter Iver Knutsen Bagge som far og smelter Knut Iversen Bagge og Ingeborg Knutsd. som besteforeldre. Om disse er av samme Bagge-slekt som pliktsfuten i Innset og lensmannen og klokkeren i Kvikne vites ikke, men første ledd der heter også Knut. (I Gudbrandsdalen finnes en tidligere Knut Halvorsen Bagge, som av og til hevdes å være opphav til Bagge'ne i Innset, men jeg vet ikke om noen har klart å bevise dette. En mulighet er jo at et mellomledd kan ha et eller annet med Selsverket å gjøre, som starter opp noen år før Kvikneverket. Det virker som om Bagge er et slektsnavn i begge disse familiene, altså ikke bare et kallenavn, som det ofte påstås. I så fall kan de tenkes å ha adelig opphav lenger tilbake. Jeg har faktisk funnet nevnt en Knut Iversen Bagge i Hallingdal, men han er en omtrent jevnaldrende med Iver Knutsen her, så det kan ikke være faren.)

Ingeborgs oldefar på Brevadsli, Nils Hanssen Hals, oppgis å være gift med en Ingeborg Johansd. "fra Viborg i Finland". Dette skyldes gjerne en gammel feillesning, siden ikke noe ellers her tyder på så fjerne forbindelser østover. En mulighet er at hun kan være datter av Johan Iversen Prytz, men det finnes ikke dokumentert noe slikt. (Enkelte andre mulige Johan finnes også i verksslektene, f.eks. Schwanner og Francke.)

Ingeborg Nilsd. Brevadsli er via Botnan tremenning av Ole Iversen Hylen på Utbynesset (Tunnesset) på Tynset (senere folkehøyskolen Tunheim), som er min tipptipp. (Han er gift på Flaten i Alvdal.) Men her er det gjerne også andre felles aner i bildet. Ingeborg har via linje helst arvet sitt navn fra Knut Iversen Bagges kone på Botnan, mens hennes filletantes mann Iver Knutsen Amundstuen på Hylen nok direkte er oppkalt etter sin tippoldefar Iver Johansen Prytz. (Det blir litt mange Knut Iversen og Iver Knutsen her, så det er litt lett å gå i surr.)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Mar 2009 08:44:23    Tittel: Re: Gjertrud Lagesdtr. f. ca. 1783. Svar med Sitat

Ang. den ukjente Erik Eriksen på Nordmøre vil jeg nevne at navnet Erik finnes på Fossen i Kvikne der Erik Hanssen (død 1738) er oldefar til Gjertrud Lagesd. Etter Hans Rasmussens død i 1759, blir Knut Eriksen eier av gården i 25 år før Hans Rasmussens sønn overtar.
Denne Knut Eriksen er gjerne identisk med nærboende Knut Eriksen Sletten (d. 1785), som er svigersønn av Hans Botnan (og dermed svoger av Johan Pettersen på Haugen), samt sønn av Erik Tollefsen (d. rundt 1740). Knut Slettens sønn Hans (d. 1787) er gift med Hans Rasmussens datter, så denne identifiseringen er ganske sikker.

En av de tre søstrene til Hans Rasmussens kone Marit Hansd. er gift med en Erik Evensen, som helst bor utenbygds, siden nye Kvikneboka ikke kjenner identiteten. Han holder vel gjerne til i Innset eller Rennebu?

Vet fra egne anelinjer at folk som flytter ut til kysten, ikke sjelden er gift i bygdemiljøet de flytter ut fra, så en mulighet er at Erik Eriksen også kan være fra innlandet. I så fall er det ikke helt utenkelig at han kan være et barnebarn av Erik Evensen og dermed tremenning av Gjertrud Lagesd., men det er vel å merke kun en løs gjetning.

Eneste aktuelle Erik Evensen registrert i manntallene for Rennebu bor på Gorset og er 42 år og ugift i 1769. Det gjør det vel mindre sannsynlig at Gjertrud Lagesd. sin mann har noe med han å gjøre.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet