Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 11:02:22

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 11:59:05    Tittel: Oppgave 5: Lunsjnøtt (12.00-13.00) -Avsluttet (2009) Svar med Sitat

Prøve å finn ut mer om en gård eller plass du har registrert på en person. En fin side å lete på kan være:
http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

Kart kan også være en fin måte å finne ut ting på:
http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Fortell oss hva du fant og om det var noe du ikke visste fra før.
Oppgaven gir 3 poeng.

Sist endret av dn22346 den 11 Feb 2010 21:25:38, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 04:37:55

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 12:53:33    Tittel: Re: Oppgave 5: Lunsjnøtt (12.00-13.00) Svar med Sitat

Indrehus, Bremanger i Sunfjord

Her skal jeg si litt om hva jeg har funnet ut om Indrehus som jeg har registrert på min oldefar Ola Pedersen Indrehus. Jeg tar utgangspunkt i opplysninger som jeg ikke har hatt noe særlig kjenskap til.

I O. Rygh: Norske Gaardnavne fant jeg forskjellige stavemåter som har vært brukt på gnr 44 Indrehus gjennom tidene: Inderhuß 1603, Innderhuus 1608, Indre Huuß 1667 og Indre Huus i 1723. se
http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_bla.prl?enhi d=197045&avid=43906&s=n

Ifølge Bremanger bygdebok band 2 av Årstein Svihus er det fire bruk på gården. Bnr 1 Inni Gara, bnr 2, Gommabøen hvor kristoffer var født i 1860. Bnr 3 Tunet og bnr 4 Ystebøen er de to siste brukene. Ifølge bygdeboka bodde dte folk på Indrehus i 1563. Da bodde Ivar der, og han var skatteyter. Siden har det vært en jevn økning i folketallet på gården. Se oversikt som er sakset fra Bremanger bygdebok side 497.

Næringsveien har i hovedsak vært jordbruk, skogbruk og fiske. Men i noen perioder har den ene næringen vært litt mer dominerende enn de andre. De hadde også husdyr på gården. I følkge matrikuleringa i 1723 var det 2 hester, 12 storfe, 17 sauer og 17 geiter på gården. I 1865, da Ola Perdersen var født var det fire hester, 32 storfe, 143 småfe og og fem svin på gården.
På 1600-tallet var det to som hadde hver sin deel av Indrehus. 1820-tallet fikk de tre bruk på gården da det som senere var brnr. 2 Gommabøen, ble skilt ut fra bnr. 1 Inni Gara. I 1845 var det andre bruket delt i to like store parter. Dette ble bruk nr. 3 Tunet og bnr 4 Ystebøen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet