Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 12:00:36    Tittel: Oppgave 6: Døgnoppgave 13.00-01.00 - Avsluttet (2009) Svar med Sitat

Ta for deg en person i basen din som du står fast på. Prøv å finn ut mer om denne personen.

Gi oss et kort sammendrag om hvor lenge du har slitt med denne personen og hvordan du gikk frem for å prøve å finne ut mer.

2 poeng for gjennomført oppgave og 0,5 poeng pr. ekstra opplysning du evt klarer å finne ut av.

Sist endret av dn22346 den 11 Feb 2010 20:23:56, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 15:25:47    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (Halvdøgnsoppgave) 13.00-01.00 Svar med Sitat

Maren Ana Olsdatter er født på Tåvær, Nordland. Noen flere opplysninger om henne hadde jeg ikke da jeg fant henne i høst. Nå fant jeg mer informasjon i kb. Hun er født 09. oktober 1850 og døpt 26. desember 1850, se

Nordland fylke, Tjøtta, Klokkerbok nr. 817C01 (1841-1869), Fødte og døpte 1851, side 27-28

Så skulle jeg finne konfirmasjonen. Hun må være konfirmert omkring 1864-65 så jeg sjekket kirkebøkene på DA. Jeg fant ikke noen konfirmasjon selv om jeg sjekket flere kirkebøker. Det kunne være et annet alternativ også, at hun kanskje var død før hun konfirmerte seg. Så nå har jeg lett etter dødsdatoen hennes. Den var 25. januar 1953. Permament sidelenke

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2546&idx_id=2546&uid =ny&idx_side=-122

Da har jeg funnet alle opplysningene om henne.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Apr 2009 09:09:38

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 18:00:14    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (Halvdøgnsoppgave) 13.00-01.00 Svar med Sitat

Harald Gottfried Hansen er min tippoldefar. Plutselig klarte jeg (med litt hjelp) å finne konfirmasjonen hans i ei kirkebok. Vi fant også morens dødsdato. Hva mer spennende er, klarte vi å finne ei stemor i 1900-tellingen, samt fem søsken. Det viste seg at Haralds far, altså min dobbeltippoldefar var født i Bodin, og ikke på Kjerringøya som tidligere antatt. Da det ble klart, løsnet det hele litt mer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jan 2008 10:30:37

InnleggSkrevet: 25 Apr 2009 21:06:17    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (Halvdøgnsoppgave) 13.00-01.00 Svar med Sitat

Her har jeg lyst til å ta frem John Christian Johnsen, som ble gift med Karen Sophie Ellingsdatter. De bodde på gården Sennesvik i Buksnes, Lofoten. De fikk sønnen Edvard Joachim i 1851. John Christian døde i 1866 og Karen Sophie i 1857.

John Christian Johnsen var fra Stamnes og skulle være født ca 1805. For å løse denne nøtten, så måtte jeg gå i skiftematerialet for Stamnes/Alstahaug, som heldigvis er utgitt på CD av Svein Edvardsen.

Der fant jeg:
** Reines; Alstahaug/1840
Ole Johnsen M Hovedperson
Bereth Jensdatter K Ektefelle
Ingeborg Olsdatter K Gift Mor; Povel Nilsen, Reines.
Daniel Johnsen M Gift Bror.; Reines.
Anders Johnsen M Gift Bror.; Reines.
John Christian Johnsen M Gift Bror.; Busknes i Lofoden.
Maren Johnsdatter K Gift Søster.; Ole Ellingsen, Lien i Nesna.

Det er altså hans bror som dør i 1840. Et annet skifte når faren dør:
** Reines; Alstahaug/1815
Jon Jonsen M Hovedperson
Ingeborg Olsdatter K Ektefelle
Daniel Jonsen M 28 Sønn; Hjemme.
Ole Johan Jonsen M 20 Sønn; Hjemme.
Andreas Jonsen M 9 Sønn; Hjemme.
Maren Dorthea Jonsdatter K 25 Datter; Hjemme.

Her er ikke John Christian nevnt. Så jeg må nok se orginalskiftene når jeg kommer meg til Trondheim neste gang. Enken Ingeborg Olsdatter giftet seg igjen med Povel Nilsen.

** Reines; Alstahaug/1855
Poul Christian Nielsen M Hovedperson
Ingeborg Olsdatter K Ektefelle; Sygelig.

Så dermed kom jeg forbi 1801 tellingen på denne greina også. Og det hadde ikke vært mulig uten skiftene. Dette er et problem jeg har slitt med i 20 år. En god del kirkebøker i Lofoten er forsvunnet i brann, og det vanskeliggjorde leting i "hullene" mellom folketellingene. Disse opplysningene er nå etterhvert bekreftet også i andre kilder.

Mvh
Petter Stene
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet