Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Apr 2009 05:24:53

InnleggSkrevet: 13 Mai 2009 15:42:04    Tittel: Ole Justesen Dahl i slekt med Lensm.1 Christopher Jørgensen? Svar med Sitat

Leter etter forfedrene til korporal Ole Justesen Dahl f.før 1751 d.etter 1787 g.m. Eleonora Magnusdatter Brewitz f.ca.1716-1718 - I live FT1801 - 83år - Elenora bor da hos datteren Olavas familie på gården Kolvereid."Lever av et aarligt vilkaar af pladsen".Sønnen Nicolaj - 41år ugivt - bor også der.Hun lever enda i 1803, da fikk hun fattighjelp. Ole og Elenoras død er ikke innført i Kolvereid Kirkebok." Kilde:Nærøy Bygdebok Bind 3 s.29.

Om Ole står det videre om hans liv på Øvre Hagen:"Temmelig sikkert var det Ole Justesen Dahl som rydda plassen Øvre Hagan i 1787. Hans opphav er hittil ikjent, men han var ingen hvem som helst. Den daglige fattigdommen var i vegen for det perspektiv han ønsket å ha." Kilde:Nærøy Bygdebok Bind 3 s.29.

Men det kan også være at Justesen er feil navn, og at det skal være Gustavsen. Antydet i Nærøy Bygdebok Bind 1 s.454. Brewits / Brevits / Bergwits burde kanskje noen kjenne til? Er selvfølgelig like interessert i Eleonoras opphav.

Foreldrene til Lensmann i Foldereid Christopher Jørgensen(1) f.1670 i Nærøy heter Jørgen Pedersen f.1610 og hustru Elisabet Justesdtr. Kilde: Nærøy Bygdebok 1 s.268.
Lensmann Christopher1 er nevnt som fadder til et av barna til Ole Justesen Dahl. Kan det være noe slektskap her? Question

Har forsøkt å finne lensmannens foreldre. Eneste kandidat jeg finner er en Jørgen Pedersen, fødested Flensborg, Borgerskap i Bergen 15.07.1651. (Kilde:Borgerskap i Bergen 1600-1751) Sansynligvis samme mann: Jørgen Pedersen Flemsborg Adresse 0 k. Død 28.02.1687.(Kilde. Døde i Bergen 1668-1815) Men Christopher er født i Nærøy, kandidat til far kommer til Bergen og dør i Bergen? Det er vel neppe rett mann.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Mai 2009 09:09:42

InnleggSkrevet: 14 Mai 2009 21:31:43    Tittel: Re: Ole Justesen Dahl i slekt med Lensm.1 Christopher Jørgen Svar med Sitat

Ole Justesen Dahl er en av mine forfedre. Jeg har dessverre svært lite om han herkomst. Jeg har arbeidet ut ifra en teori om at også han kom fra Sverige, og at han var døpt Olof Gustafson, eller noe lignende. Det er mange kandidater i det aktuelle tidspunktet, i Midt-Sverige. Jeg tror også at de ble gift et sted i Jemtland, før de kom til Norge. Dahl-navnet tok han etter en plass han bodde i Foldereid, så det er ikke mye å hente der.

Kona, Eleonora, vet jeg litt mer om. Hun var født i Lit, Jemtland, i 1721. Død i Kolvereid i 1805. Hennes far var Magnus Mattiasson Brewitz, født i 1682, død i Hallen, Jemtland, i 1730. Mor: Elisabeth "Lisken" Sundell, født i Undersåker, Jemtland, 16/7-1692.

Foreldre til Magnus: Far: Mattias Brewitz, født i Stettin, Tyskland. Død 1695 i Jemtland.
Mor: Eleanora Franzina, 1650-1730. Død i Hallen, Jemtland. Født i Tyskland.

Foreldre til Elisabeth Sundell: Far: Nils Sundell, 1648-1719. Jemtland, Sverige.
Mor: Margareta Berghemia.

Mattias Brewits var yrkesmillitær, og ble leid inn fra Tyskland som leiesoldat. Dette var få år etter at Jemtland ble svensk, og svenskene trengte vel offiserer/soldater. Mattias var med i et felttog/beleiring av Røros.

Dette er opplysninger jeg har fra ei historisk årbok fra Jemtland. Husker ikke år/tittel, men kan kanskje prøve å finne det ut.

Jeg stammer fra dattera Christianna Olsdtr., 1758-1839. Hun ble forresten gift med Hans Jørgensen Blix, etterkommer av flere lensmenn i distriktet. Han hadde også sitt opphav i Lit, Jemtland.

Vel, dette var kanskje ikke det du var ute etter. Om du finner noe om opphavet til Ole Justesen, er jeg interessert i å høre. kvaloy@hotmail.com

mvh Ørjan Kvaløy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Apr 2009 05:24:53

InnleggSkrevet: 15 Mai 2009 08:24:00    Tittel: Re: Ole Justesen Dahl i slekt med Lensm.1 Christopher Jørgen Svar med Sitat

Nå ble jeg kjempeglad. Very Happy Tusen takk. Selvfølgelig var jeg interessert i dette også!! Nå vet jeg jo absolutt mere om familien.Jeg er etterkommer etter sønnen Elias Olsen Hagen f.ca.1755.
Grunnen til at jeg konsentrerte meg om Ole, var etternavnet hans - Justesen - hektet opp mot lensmannens mors etternavn, Justedtr.
Vi får håpe at vi klarer å finne Ole opphav også.Kanskje noen andre sitte på løsningen? Rolling Eyes
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Feb 2009 10:47:16

InnleggSkrevet: 29 Jun 2009 11:20:22    Tittel: Re: Ole Justesen Dahl i slekt med Lensm.1 Christopher Jørgen Svar med Sitat

Hei

Lensmann Jørgen Pedersen med alder 55 år, og i mantall i 1666 med 64 år er omtalt på side 11, sammen med Christopher Jørgensen og Inger Larsdotter Flensborg i boka "Wendelbo slekta" av Sveinung Leirvik, Foldereid i 1988. Ellers kan det være nyttig å søke på "Barfot slekt".
Mvh

Reidar
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet