Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Jan 2009 10:06:23

InnleggSkrevet: 25 Sep 2009 22:53:07    Tittel: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Jeg har skannet en god del dokumenter, bilder, negativer og dias den siste tiden. Er det noen som har tips om god programvare for arkivering av bildene sammen med bildeinfo, skulle gjerne også være med tagging av personer på bildene i tillegg til hvor, når, av hvem osv...

Har sett litt på Photoshop Elements og Adobe Bridge. De har mye bra, men det må vel også være noe som er mer egnet for arkivering for slektsgransking? Må ha god søkemulighet. ser for meg at det blir en stor jobb å katalogisere bildene rett.

Ofte trenger jeg hjelp fra familie for å finne ut hvem som er på bildene. Hadde da vært supert og hatt alle bildene klare slik at man kan ta med seg PC og vise bilder samtidig som man legger inn info til hvert bilde.

Håper på gode tips.

Mvh
Morten
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mar 2007 09:31:15

InnleggSkrevet: 26 Sep 2009 09:30:11    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Det norske programmet FotoStation er meget godt egnet til dette. Bruker det selv og er meget godt fornøyd. Du kan ta en titt her http://www.fotoware.com/

Kjell
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 11 Des 2004 11:30:32

InnleggSkrevet: 26 Sep 2009 17:59:05    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Hei!
Da min samling av scanna bilder ble så stor meldte behovet seg for et program som kunne holde styr på det meste. Valge for meg ble ACDSee http://www.acdsee.com/ Har ikke prøvd PhotoStation som kjell refererer til men sjekk gjerne dette også jeg er iallefall meget fornøyd:) Lykke til

Anne Sofie
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Nov 2005 11:42:50

InnleggSkrevet: 27 Sep 2009 13:29:40    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Hei!
Kom over et fotoarkiveringsprogram som heter FotoTime som jeg synes virker ganske ok. Det sorterer alle bilder du har i mappene etter dato. Du lager selv fotoalbum på de tema du måtte ønske. I tillegg har det en funksjon der du kan feste fotoet til kartet på en veldig lettvint måte. Dette er kun på din egen maskin. Du velger selv om du eventuelt vil dele med andre. Her er sida deres:
http://www.fototime.com/pages/Features_FotoAlbum

Sist endret av dn07562 den 10 Jan 2010 23:59:06, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Apr 2007 10:40:53

InnleggSkrevet: 27 Sep 2009 17:26:18    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Bruker selv Windows Live Fotogalleri, da all data jeg skriver inn på bildene blir lagt inn i bildefilen, så hvis jeg sender det til noen andre så vil de få opp den samme informasjonen da de ser på samme bilde selv.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Sep 2009 20:10:01    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Takker for gode forslag. Nå har jeg noen alternativer jeg kan teste før jeg velger.

Noen som vet om metadata som lagres sammen med bilde kan eksporteres og importeres sammen med bilde

Mvh
Morten
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 11:28:39

InnleggSkrevet: 30 Sep 2009 08:27:43    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Adobe Lightroom.
Noen som har erfaring med det?

Vi hadde en demo på RA virket bra.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Aug 2009 09:46:29

InnleggSkrevet: 06 Okt 2009 16:03:40    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Lightroom er et meget bra program ja, og har et "vell" av muligheter.
Eneste aberet med det er prisen synes jeg.

Den gang jeg skulle velge programvare (er også en glad amatørfotograf) så falt valget på Adobe Photoshop Elements. Den har - i tillegg til relativt avanserte redigeringsmuligheter, også en meget habil albumdel hvor man kan tagge, rangere, sortere osv. av hjertens lyst - og dette til en mye bedre pris enn Lightroom kan.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Mar 2007 11:08:37

InnleggSkrevet: 24 Nov 2009 22:05:00    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Dette svarte kommer sent, men forhåpentligvis godt.

Det finner mange muligheter, til bildeorganisering, både for Windows og Mac.
Utfordringen kommer når du har valgt et program, legger masse arbeid ned i å tagge bildene, og så bestemmer deg forå gå over til et annet program senere, kanskje fordi du etterhvert blir mer avansert og organisering av bilder.

Selv bruker jeg Mac, men allikevel tror jeg mine erfaringer lett kan overføres til Windows. Jeg begynte nemlig med Windows selv for mange år siden da jeg kjøpte mitt første digitalkamera.

Jeg kjøpte førte PhotoShop Album, og tagget i vei. Det var litt teit, for etterhvert syntes jeg ikke det var noe bra program (det var versjon 2, urgammal). Det var dengang et helt eget program som la alle bildene inn i en slags database. Så da jeg etterhvert bestemte meg for å gå over til noe annet, måtte jeg gjøre jobben på nytt. Derfor anbefaler jeg deg å sjekke opp et program for "fremtiden", dvs at du tester litt ut ulike programmer og finner ut hva som har de funksjonene du er ute etter.

Har du "enkle" behov, så anbefaler jeg Googles Picasa2. Det er gratis, det søker opp alle bildene på maskinen, lar dem ligge der de er, og hvis du selv flytter dem, oppdaterer den seg av seg selv. Den har gode funksjoner for tagging og søking, du kan legge bilder rett opp på web, gjøre enkel redigering, har kobling til web, både blogging, bestilling av bilder på papir etc. Det har også gode utskriftsmuligheter.
Hvis du ikke vil bruke Picasa, kan Bridge i Photoshop Elements være er bra valg. Det koster litt (noen hudrelapper), men du får Photo Elements med på kjøpet (eller omvendt er det visst). PhotoShope er supert!!
Bridge har mange gode funksjoner for tagging og organisering, et veldig bra valg.
Dersm du ønsker noe mer avansert, kan du vurdere Lightroom. Lightroom er egentlig laget for profesjonelle fotografer, slik som Aperture på Mac (som er mer avansert enn iPhoto).

Er du av den typen som ønsker avanserte organiseringsfunksjner (prosjekter etc), vil nok Bridge bli for begrensende.
Lightroom og Aperture (Mac) er likestilte programmer (for det profesjonelle markedet), der kan du opprette prosjekter, gjøre en del redigering av bildene, tagge og mye mye annet.

Fordelen med å gå rett på Bridge (Photoshop Elements) er at du da får med deg alle taggene dersom du vil gå over til Lightroom senere.
-----------------
Bruker du PC og Windows, holder jeg en knapp på PhotoShop Elements med Bridge
Bruker du Mac, så er ikke problemstillingen så relevant, da har du iPhoto, som elegant løser de aller fleste behov for organisering og behandlig av bilder etc.

Er du fattig, eller vil ikke bruke penger, så anbefaler jeg uten tvil Picasa2.

Så kan du jo vurdere Lightroom senere Very Happy Very Happy

Lykke til!

PS: jeg glemte å si at tagging i Picasa ivaretas hvis du etterpå velger å gå over til Bridge, dermed slipper du å gjøre alt om igjen hvis du ombestemmer deg.

Sist endret av dn19853 den 24 Nov 2009 22:43:01, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Nov 2009 22:22:53    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Takk gode forslag. Jeg har prøvd både Bridge og Lightroom. Ender nok på Lightroom, men blir også til at man bruker litt Bridge til annet.

Det er en stor og litt kjedelig jobb å tagge alle bildene. Har begynt, men mye igjen. Det jeg savner litt hos begge disse er at det ikke er noen mulighet for å henvise en tag til et punkt på bilde. Det hadde vært veldig kjekt. Jeg kjenner ikke alle personene på bildene, og når det er bilder med flere personer kan det være vanskelig å si hvem som er hvem ut fra taggingen. Selv om man skriver inn f.eks navn i rekkefølgen fra venstre til høyre, vil Lightroom sortere taggene alfabetisk. Noen tips her? Man kan selvfølgelig lage en kopi hvor man skriver navn på bilde med piler og slikt, men det vil ta enda lengre tid.

Lightroom er også et fantastisk verktøy for bilderedigering, selv om man fortsatt må bruke programmer for Photoshop for noen oppgaver.

For justering av bilder kan jeg også anbefalle å ta jpeg bilder inn i Camera Raw. Veldig bra verktøy. Fungerer best for digitale foto tatt i Raw format, men fult ut mulig å åpne jpg og tiff filer for justering også.

Morten
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Nov 2009 21:25:17    Tittel: Re: Programvare for fotoarkiv Svar med Sitat

Hei!
Har ikke Lightroom ansiktsgjenkjenning? Det kommer mer og mer nå, jeg lurer på om ikke Bridge har det...

Camera Raw er til å "fremkalle" bilder fra raw-format. Det gir begrenset med muligheter, fordi jpeg-filer er prosessert og komprimert, og det du får gjort der får du også gjort i photoshop eller Lightroom.

Lightroom er et godt valg Very Happy

Det jeg bruker taggene til er å finne igjen bilder på grunnlag av dem. Enten til å lage "smarte" mapper, basert på utvalg av tagger eller bare taste dem inn i søkefeltet. Tagger er jo til å filtere og finne igjen bilder av ulikt innhold. Må innrømme at jeg ikke helt forstod problemet ditt?
Hvorfor skal du sortere etter taggene? Du bruker vel prosjekter eller mapper til å organisere bildene i ulike grupper? Hvert bilde kan inngå i ulike mapper eller album (jeg vet ikke hva Lightroom kaller det). Slik kan en person forekomme i et album basert på f.eks taggen "bryllup" pluss f.eks "2009", og et album dem "Onkel Tore" osv....

Eller misforstår jeg?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Des 2009 11:54:06    Tittel: Tagging av slektsbilder Svar med Sitat

Jeg kunne gjerne tenke meg å høre litt om hvordan andres erfaringer er med å tagge (bruke nøkkelord) på slektsbilder.
Selv bruker jeg Aperture (omtrent som Lightroom) og iPhoto (mer som Aperture, men enklere) til å arkivere alle mine bilder.
Jeg har nå gått over til å ha slektsbildene i en egen database og ikke sammen med øvrige bilder. Jeg tar veldig mye bilder, og de faller inni 3 kategorier:
Familie og feriebilder, opplevelser
Fotoprosjekter: eksperimentering, kursvirksomhet, naturbilder ets
Slektsbilder: som regel skannet inn fra gamle albumer og bilder jeg har arvet. Det kan være litt vanskelig å sette grensen for hva som er "slektsbilder" og hva som er "familiebilder". Er det noen som vil dele sone tanker og praksis om det?

Videre bruker jeg tagging eller nøkkelord veldig mye. Hvert bilde blir tagget med alle personene (et nøkkelord for hver person) på bildet pluss hvilken "slekt" de tilhører. Og det er her jeg gjerne vil høre litt om andres erfaringer.
F.eks, jeg heter Fjeldvig, men alle min 4 besteforeldre kommer fra ulike slekter/familier. Jeg tilhører jo strengt tatt alle 4 slektene (Fjeldvig, Hammer, Haaseth og Haugness). Legger jeg alle fire familienavnene som nøkkelord på meg da?
Fordelen er at :
Hvis man tenker seg at man én dag skal lage et album med alle fra Hammer-slekten, så skal jo jeg også komme med der, da er det jo greit å lage et filter med nøkkelordet "Hammer" og så kommer alle som har dette nøkkelordet automatisk med, også jeg og mine barn.
Skal jeg gjøre det tilsvarende for en annen gren, slik som f.eks Haugness, vil jeg også komme med der siden jeg også har nøkkelordet "Haugness" ved meg.
Også mine barn (som har samme tagging, men de har i tillegg alle fra sin fars side) vil komme med i begge slektene.

Ulempen: det blir veldig mange tagginger på hvert bilde, f.eks mine barn må ha alle mine besteforeldre pluss de fra sine far, det blir mye å holde styr på.

Hva er andres erfaringer her?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jan 2008 11:30:37

InnleggSkrevet: 07 Jan 2010 03:22:39    Tittel: Re: Tagging av slektsbilder Svar med Sitat

Her er et annet alternativ som kjører under Windows, Linux og Mac.

blueMarine
http://bluemarine.tidalwave.it/

"An open source application for the digital photo workflow, the blueMarine project will provide you an all-in-one tool for managing your photos, from the shoot up to the archiving and beyond. blueMarine is an expandable, open platform and includes specific support for different photographers communities, as well as the latest technologies."

Altså et gratis program, definitivt verdt å sjekke ut.

Mvh
Petter Stene
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 11:28:39

InnleggSkrevet: 07 Jan 2010 09:58:56    Tittel: Re: Tagging av slektsbilder Svar med Sitat

Hei
Kjøpte lightroom 2 og PS oppgradering til meg selv i julegave Smile

Lightroom ser spennende ut.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Jan 2010 10:12:54    Tittel: Re: Tagging av slektsbilder Svar med Sitat

Heldiggris!
Tør jeg spørre om Lightroom2 har ansiktsgjenkjenning og kart-stedskobling? Hvis den har det, så må vel Aperture få det også i sin neste versjon.... Den bør komme snart for nå er det lenge siden Razz
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan laste opp filer til dette forumet
Du kan laste ned filer fra dette forumet