Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 04:05:14

InnleggSkrevet: 26 Feb 2010 11:22:32    Tittel: Bjelland, Husnes, Kvinnherad - Lars Østensen i 1770-årene Svar med Sitat

Iflg bbok Tysnes-bd.4 dro en ung husmannssønn og soldat fra Laukhammer, Lars Østensen, til Bjelland på Husnes og giftet seg 3. juledag 1770 (iflg kirkeboken) med den mer enn 30 år eldre enken der, Marta Pedersdtr. Hun døde 63 år gammel i juni 1777. Et halvt år senere (2. juledag 1777) giftet Lars seg med pigen Sidsele Hemingsdtr, som iflg kirkeboken også bor på Bjelland. De får sønnen Johanes 1. søndag etter påske (26. april?) 1778. Jeg ser at Sidsele er nevnt som fadder en gang i 1779, men deretter finner jeg ingenting om familien i kirkebøkene for Kvinnherad.

Jeg ville sette pris på om noen (evt. med oppslag i bygdebok) kunne gi flere opplysninger om denne familien, spesielt Sissel Hemingsdatters opphav og alder, og evt. opplysninger om hvor de dro da de forlot Bjelland.

Iflg bbok Karmøy/Åkra kom Lars Østensen og Sissel Hemingsdtr til Åkra (bnr 16) i 1887 og hadde da flere barn (Johannes født på Husnes nevnes ikke).

I folketellingen 1801 for Åkra finner vi Lars Østensen med 8 barn, men gift med Sesele Torchildsdtr. Jeg er spesielt interessert i Sissel Hemingsdatters alder da hun var på Bjelland, for om mulig å se om Lars kan ha giftet seg for 3. gang, eller om det dreier seg om samme Sissel, men med feilskrevet farsnavn i folketellingen.

Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2007 01:17:52

InnleggSkrevet: 04 Mar 2010 19:27:05    Tittel: Re: Bjelland, Husnes, Kvinnherad - Lars Østensen i 1770-åren Svar med Sitat

Hei
Dette har jeg ikke sjekket med KB enda, men på FS står vielse 26/12-1777 med Sidsele Hemningsdatter ,

og i 1793 vielse med Sesele Torchildsdatter.f. 1754

Hilsen
Grethe Aud
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2010 19:51:45    Tittel: Re: Bjelland, Husnes, Kvinnherad - Lars Østensen i 1770-åren Svar med Sitat

Vielsen i 1777 som du har fra FS, stemmer med kirkeboken (2. juledag) som jeg nevnte i første post.
Vielsen i 1793 er spennende å finne ut av, for navnet på denne Sissel (Sesele Torchildsdtr) stemmer med navnet i folketellingen 1801.
Ble det sagt noe på FS om hvor vielsen i 1793 kan ha funnet sted, slik at jeg kan begrense letingen?

Ellers har jeg i dag funnet Sissel Hemingsdatters foreldre i kirkeboken for Kvinnherad. Hun ble født på Døsland, Kvinnherad, døpt 23. januar 1754. Foreldre Hemming skoleholder (Hemming Torchelsen) og Malene Johansdtr.

Mvh
Sigmund
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2007 01:17:52

InnleggSkrevet: 04 Mar 2010 20:05:11    Tittel: Re: Bjelland, Husnes, Kvinnherad - Lars Østensen i 1770-åren Svar med Sitat

Hei
Fra FS :
---------------------------------------------------------------------- ----------

Sissel Torkelsdtr Pedigree
Female Family

---------------------------------------------------------------------- ----------
Event(s):
Birth: 1754 , , Norway

Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: Lars Ostensen Family
Marriage: About 1793 Of Jakra, , , Norway

Hilsen
Grethe Aud
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2010 21:47:17    Tittel: Re: Bjelland, Husnes, Kvinnherad - Lars Østensen i 1770-åren Svar med Sitat

Takk for godt forsøk, Grethe Aud. Men den oppføringen du viser til på FS, er vel kanskje ikke mer enn en antagelse om at Lars Østensen må ha vært gift med Sissel Torkelsdtr på den tiden, siden hun står som kona hans i folketellingen for Åkra 1801.
Kirkebøkene for Skudenes prestegjeld brant på 1840-tallet, og den rekonstruksjonen som sognepresten laget for 1770-1842 nevner ikke Sissel Torkelsdtr, bare Sissel Hemmingsdtr.

Jeg ser forresten ikke bort fra den muligheten at de to stk Sissel kan være samme person, og at hun ved feilskrift er kalt Torkelsdtr i folketellingen (de er født samtidig og Sissel Hemmigsdatters far het Hemming Torkelsen!).

Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet