Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2006 03:40:34

InnleggSkrevet: 17 Mar 2010 16:14:03    Tittel: Lars Monsen Widevold Svar med Sitat

Lars Monsen (en tippoldefar) ble far til barnet Anne Marta, døpt 18.06.1843 i Borgund, M & R. Han var da dreng på gården Blomvig. Foreldrene giftet seg ikke. Jeg har ikke funnet flere oppl. om Lars i kirkebøkene/bygdebøker. Navnet Widevold forekommer ikke i Møre.
Etter spørsmål i Slektsforum/Ålesund ble jeg tipset om en dåp i Fjelberg 19. mars 1815:
Maans Widevolds sønn Niels (1788-1815).
Ukjent distrikt for meg, men gårds/bruksnavnet tente håp. En rask titt i kirkeboka (konfirmerte) åpenbarte at flere familier ser ut til å ha brukt navnet Widevold. I tellingene 1801 og 1865 finner jeg ikke W.
Her trenges lokal ekspertise! Jeg er spent på om noen har oppl. som bringer meg nærmere Lars, som ant. oppholdt seg en kortere tid i Borgund. Evt. om noen kjenner til om W. finnes andre steder i landet.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 21 Des 2004 01:11:17

InnleggSkrevet: 17 Mar 2010 18:40:03    Tittel: Re: Lars Monsen Widevold Svar med Sitat

Hei !
I Kvinnherad 5 side 216 under Kvitavoll finner jeg husmann Mons Larsson 1781-1856 gm Margrete Kristoffersdotter ,1786-1850.
De hadde 9 barn
a Lars 1808-1844, matros, drukna, og den 3 år gamle son hans døydde i 1846.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2006 03:40:34

InnleggSkrevet: 23 Mai 2010 10:56:56    Tittel: Re: Lars Monsen Widevold Svar med Sitat

Jeg takker for opplysninger som ga anledning til å vurdere saken med nye øyne. Det eneste jeg vet sikkert, er at Lars ble nedtegnet som far til en jente født på gården Blomvik i Borgund i 1843. Han ble betegnet som ”dreng” som jeg nå skjønner var prestens betegnelse for ungkar. Lars har neppe oppholdt seg lenge i sognet. Matros Lars Kvitavold er min eneste kandidat så langt. Navn og alder passer godt, og en sjømann kunne jo ha en kjærest i hver havn… Hvor paret møttes, er ikke godt å si.
Bygdebok for Fjelberg/Eik gir ikke mange sikre opplysninger om husmannsfamilien på Kvitaberg, og kirkebøkene er ufullstendige. Lars var ifølge alder ved konfirmasjonen i 1827 16 år – altså født ca. 1811 (neppe 1808 utregnet fra alder ved døden). Barnet Guri heter i kirkeboka Guri Nielsdtr. Widevold. og hører nok ikke med i denne søskenflokken. Lars’ angivelige datter i Fjelberg, er heller ikke hans barn. Finner ikke noe om foreldrenes bakgrunn – er ikke sikker på hvem faren er (alderen spriker).
Ifølge O. Rygh finnes gårdsnavnet Kvitevoll også i Ullensvang, men spørsmål i det forumet er ikke besvart.
Hvordan finne ut mer, er nå utfordringen. Er det noen som har kjennskap til hvilket fartøy han stod om bord i da han druknet? Det kan jo gi en pekepinne hvis båten gikk i en bestemt rutefart langs kysten.
Mange hilsener Steinar.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet