Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Mar 2009 10:03:36

InnleggSkrevet: 09 Jul 2010 14:24:15    Tittel: Nils Stenersen født Sjølset i Øksendal, Møre- og Romsdal Svar med Sitat

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060428020150.jpg

Bildelenka over viser konfirmasjonen hans i Målselv. Han budde da på garden Nerdrum hos stefaren Gunder Paulsen Nerdrum og mora Brit Larsdotter Sjølset. Han var fødd i 1872 i Øksendal som konfirmasjonsinnførselen viser. Eg finn ikkje spor av han i folketeljinga 1900. Eg har sett på listene over døde i Målselv før 1900 utan resultat. Eg har og sett på emigrantdatabsen for Bardu og Målselv utan resultat. Er det nokon som kan hjelpe? Kanskje er han nemnt i bygdebok? Det er jo muleg at han tok seg teneste i ein annan kommune, f.eks. Tromsø, og at han døde der før 1900, eller emigrerte. Eller at han har falle ut av folketeljinga 1900 av ein eller annan grunn. Eg har prøvd å finne han i anna emigrantmateriale og, utan resultat. Kanskje han drog til Sverige eller Finland?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 10:12:05

InnleggSkrevet: 11 Jul 2010 19:07:15    Tittel: Re: Nils Stenersen født Sjølset i Øksendal, Møre- og Romsdal Svar med Sitat

I Knut Sæters "Meir om befolkninga i Sunndal på 1800" s 380 er han nevnt som sønn av Britt Larsdatter og Steinar Larsen, sønn av husmannen Lars Steinarsen på Nygarden under Virom. Det står ikke noe om hvor han blir av, men onkelen Erik utvandrer i 1882.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 11 Nov 2010 11:06:15

InnleggSkrevet: 05 Jun 2011 13:00:59    Tittel: Re: Nils Stenersen født Sjølset i Øksendal, Møre- og Romsdal Svar med Sitat

Nis Stenersen er min bestefar (farfar) !!
Holder på å undersøke hvorfor han heter Stenersen, hans mor var Brit Larsdatter Sjølset so riktignok ble gift med Gunnar Nerdrum, i Øverbygd, Målselv Kommune. I bygdeboka for Målselv står det ikke så mye om han. Men ha må ha reist videre nordover til Kiberg i øst-Finnmark for han ble gift og bosatte seg der. Der ble far min , Birger Stenersen, født. De var 6 søsken. Far min vokste opp hos besteforeldrene på gården Nerdrum, Målselv.
Er gjerne interessert å komme i kontakt med noen som er interessert i nevnte historie, kanskje vi har fellses interesse, kanskje vi er i fjern slekt ?

Bjørn Stenersen,
Venusveien 17 , 9024 Tomasjord,
91691205.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Des 2004 03:36:19

InnleggSkrevet: 07 Jun 2011 12:44:43    Tittel: Re: Nils Stenersen født Sjølset i Øksendal, Møre- og Romsdal Svar med Sitat

Det er vel en ganske naturlig årsak til navnet "Stenersen"!

Som det står i innlegget så er han "sønn av Britt Larsdatter og Steinar Larsen, sønn av husmannen Lars Steinarsen på Nygarden under Virom.

Etternavnet kommer fra enten faren eller bestefaren (en liten omskriving av Steinar eller Steinarsen)
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet