Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Jan 2005 12:49:45

InnleggSkrevet: 27 Sep 2010 22:12:33    Tittel: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Har testet FTDNA (67) og har funnet mange personer som peker mot .Finland DNA Projecti. De to øverste i denne tabellen viser en distanse på 2 for markør 570 og 511, ellers er vi like på markørene. Hvor nært slektsforhold kan dette tyde på ?

Likeså er vi to personer fra DIS (med finurlig registreringsnummer +/- 1 fra en annen uten å vite om en annen), som nå i den seneste tid har funnet frem til hverandre ved FTDNA (37) og med en distanse på 2, og at vår forfedre kommer fra Salangen med navn henholdsvis, Ole (1729-1780) og Gunnar (1726-1763) Johnsen. Søskens navn i begge familiene på denne tid er nokså like og dukker opp igjen hos etterkommere. Og her stopper alt opp for oss. The Missing Link. Hvor nært slektsforhold kan dette tyde på ?

Dette var starten på min forespørsel i en annen tråd...

Tillater meg å kopiere inn Svein sitt svar som kom meget raskt på meg...Håper han tilgir meg Wink

Hei Jan Adrian,

Gratulerer med det gode treffet du har funnet på Finland Project. Jeg er også med på samme projectet, men på hg N delen, hvor mitt nærmeste treff har en GD på 8.

Hvis du ser på tallene i den neste rubrikken, den som sier "TMRCA Gens 50% Prob" sier de at det er en 50% mulighet for at dere to hadde en felles ane 6.5 generasjoner tilbake, dvs 180-190 år siden, så det er jo sikkert innen kirkebøker tider. Fra kartet ser du vel at Øferberg bodde på den Svenske/Finske grensen i 1762, dvs ca 240 år siden. Har du forsøkt å ta kontakt med ID 167142? Det skulle være veldig mulig å spore de felles aner og slektninger dere to har skulle jeg tro.

Jeg ser også at du har mange andre finske treff med 67 markører med TMRCA av 15 generasjoner, dvs ca 450 år og da er det vel vanskeligere å finne tråden, men husk at dette er bare statistike utregninger, det er ganske stor +/- variasjoner, men, som de foreslår, "Use the FTDNATiP calculator to estimate TMRCA using a better infinite allele model." Den metoden gir mindre feilverdier.

Håper at du vil fortelle oss om eventuell framgang.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Sep 2010 22:31:10    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Joda Svein. Jeg har vært i kontakt med "slekta" i Finland. På grunn av mange aktiviteter på andre områder har denne saken blitt liggende i sommer.

Det har dukket opp et navn: Nils Nilsson Hana (knecht) born about 1734, lived in Övertorneå in Sweden (Finland and Sweden was then the same state).

Nils og Nilsen(son) navnet dukker opp i mine anetavler. Men neste avsnitt satte meg en del tilbake - there is not at all 19d results.

There is deviations on DYS 570 and DYS 511 and in our results there is not at all 19d results. DYS 511 is to some extend remarcable because "they" wanted to solve more information about it. In common it gives 9 and my brothers test gives 10.

Hvorledes skal en tolke dette ? Både avsender og jeg er nokså grønne på dette område med DNA. Og jeg har valgt å holde litt tilbake før jeg setter igang med noe videre kontakt.

Noen forslag for hvilken vei jeg / vi bør ta videre...
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mai 2010 06:14:08

InnleggSkrevet: 28 Sep 2010 18:57:46    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan Adrian,

Dette er litt vanskelig å "oversette", men jeg tror kanskje vi har litt av et språk problem her plus hva er 19d?

Tror du at "19d" kanskje er en skrivefeil for haplogruppe "I1d"? Hvis det er det så kanskje vi kan forstå hva de sier. ID 167142 er jo listet som I1d, mens du er bare I, så kanskje det bare er en kommentar om at dere to ikke tilhører den samme sub-haplogruppen? Har du sett på ISOGGtreet for hg I? Kanskje du også er hg I1d? Jeg ser at på din 12 markør test er du notert som I1d og i og med at du er så nær en person som er I1d er det en god sjanse for det.

Mutasjonshastigheten for DYS570 markøren er 127 generasjoner og for DYS511 er det 783 generasjoner fra de data jeg har notert. Men igjen dette er statistiske verdier og mutasjonene kan hende når som helst.

Jeg tror den neste kommentaren om DYS511 refererer til at den typiske verdien av 511 er 9, som du har, men ID 167142 har 10 som bare noen få prosent av hg I har og kanskje sier hun at de skal sjekke om verdien 10 var det riktige resultatet. I og med at skriveren sier at hennes bror/brødre har verdien 10 må det være en søster av ID 167142 som skriver til deg.

Det vil bli interessant å se hvordan du løser gåten!!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Sep 2010 12:34:30    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Svein.

Du er nok inne på noe at 19d kan være I1d.

ISOGGtreet for hg I - hvor finner jeg dette ? Eller mener du Interactive Haplotree ?

Min 12 markør test er jo notert med I1d og shorthand L22, negativ på P109. Tok det for gitt at dette resultatet ville dukke opp i min bestilling av Y-DNA67+mtDNAPlus, men slik gikk det ikke Confused Tydelig at en må vite hva en bestiller før en bestiller.

Og vist jeg ønsker svar på nye retninger i Haplotree må jeg jo bestille nye tester. I så tilfelle hvilke bør jeg ta sikte på for å komme ned i dybden og videre.

Joda. Brevskriver er søster av ID 167142 som kun forstår Finsk. Hun vil sjekke om verdien 10 er korrekt. Resultatet vil vel bli det samme eller kan to like tester medføre feil ?

En sak jeg stusser på er at resultatet av ID 167142 og meg selv avviker med kun to "verdier". Dersom avviket hadde vært en "verdi" - hadde vi da vært halvsøsken ? Embarassed

For eksempel på en av disse to DYS 570 og DYS 511.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Sep 2010 19:51:11    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan Adrian,

Jeg var litt for snar med referansen til ISOGG for det treet hjelper bare hvis du har tatt SNP tester, dine 67 STR markør testresultater hjelper ikke. Hva du kan prøve, hvis du ikke allerede har gjort det, er Whit Atheys prediktion program http://www.hprg.com/hapest5/hapest5b/hapest5.htm
som bruker STR allele verdier til å "gjette" haplogruppen. Men jeg ser at I1 har ingen undergruppe der!

Hva du sikkert nok må ta, nå eller senere, er en Deep Clade SNP test. Jeg brukte Ethnancestry for min, men FTDNA og andre tilbyr sikkert mye av det samme. http://www.ethnoancestry.com/products#Y_Sub

Selv om du bare hadde en GD=1 med ID 167142 ville det ikke bety halvbror! Og hvis det var samme mor, men forskjellige far ville dere kanskje ikke være samme haplogruppe heller!

Med en GD=1 ville dere, statistisk, ha en mye nærmere ane, men husk dette er bare statistikk/muligheter. Dere må bruke kirkebøker og lignende for å være sikker. Det er et problem hvis din kontakt bare skriver finsk- kanskje du må be henne skrive på finsk så kan du bruke Google translator for å oversette det til norsk.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jun 2009 04:25:55

InnleggSkrevet: 30 Sep 2010 20:51:20    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan Adrian:

Treff med 65/67 markører
Når man har 65/67-treff på en 67-markørstest antyder FTDNA at man har felles ane ut fra tabellen under:
Sitat:
Comparison Chart
Generations Percentage
4 45.55%
8 84.97%
12 96.89%
16 99.45%
20 99.91%
24 99.99%

Konklusjonen er altså at sjansen er svært stor for at du og den andre personen har felles "stamfar" 8-12 generasjoner tilbake, kanskje allerede 4 generasjoner bak. Det antydes å være nesten helt sikkert at dere i alle fall deler felles ane innen 24 generasjoner, men med høy sjanse for at det er mye før.

Identisk 67-test (67 av 67 mulige punkter like) betyr ikke at man er brødre eller far/sønn, selv om man kan være det. Mutasjonene som gjør at man får litt avvik kan skje når som helst og det kan derfor ikke forutsies nøyaktig i hvilket ledd de forekommer. En tester jeg vet om har én grads avvik med farbror - og dette er i samsvar med statistikken. Man kan også ha null avvik med en person som viser seg være seksmenning i ren mannslinje.

Herfra er det bare tradisjonell slektsgransking som kan hjelpe deg videre, eller eventuelt testing av flere menn som tilhører samme farslinjer som dere to.

Subclade/undergruppe
Du har tatt en slik test, og den viser som du forteller over at du tilhører
I1d L22+ P109-
Dette har ikke noe direkte å si for treff og hvor lang tid eller mange generasjoner det er til felles ane.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012 21:45:07    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Nå er det bekreftet at jeg har hg I1d3* (L22+, L287+) og avventer resultat på L258. Sannsynligheten for hg I1d3a er høyst tilstede for Y-DNA67.

Y-DNA Matches > https://my.familytreedna.com/y-dna-matches.aspx viser også at jeg har en person med steps = 1 og som nevnt tidligere en person med steps = 2 ved Y-DNA67. Listen inneholder 37 personer fra steps = 1 til steps = 7 og øker betraktelig ved Y-DNA37. Stort sett over grensen mot Sverige og Finland.

Men noe nærmere løsning for å finne ut av hvor min forfar kommer fra er jeg ikke kommet. Har noen av dere har noen forslag til hvor jeg kan begynne å lete bakover og over grensen (arkiver o.l.).

Personen med steps = 1 sitter muligens på info i følge en annen opplysning jeg har fått, men ser ikke ut til å gi noen respons på min henvendelse til han.

Forøvrig har jeg FF under behandling og avventer resultat av denne testen.

Ser at lenken jeg henviste til ovenfor (også tidligere i tråden) ender opp ved innlogging, men dere finner sikkert ut av dette Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012 22:42:34    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan Adrian,

Bare et hurtig spørsmål i kveld før jeg slår av - hva er ditt FTDNA ID?

Det jeg finner, N77933, har bare en 12 markør test og du har 67 ?!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 10:46:54    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

For Y-DNA 67 kit # 176476.

Ser nå at listen jeg henviste til for Y-DNA67 treff har minket fra 37 til 35 personer. Tydelig at endringer er underveis Very Happy

Hvor alvorlig skal en ta disse resultatene når jeg f.eks. ser på Y-DNA25 at 93 personer ligger inne med steps = 0 til steps = 2
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Mai 2011 06:39:50

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 18:46:00    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan skrev:
Hvor alvorlig skal en ta disse resultatene når jeg f.eks. ser på Y-DNA25 at 93 personer ligger inne med steps = 0 til steps = 2

Det er to grunner til at du får færre "treff" med 67 markører enn med 25 markører. Den ene er at det er langt færre som har testet 67 markører enn 25. Den andre årsaken er at det er større sannsynlighet for å måle en genetisk distanse på 7 (eller et hvilket som helst annet tall) når du måler over 67 markører enn når du måler over 25.

Det som bør være interessant for deg er å bruke TiP-kalkulatoren for de nærmeste treffene. Den forteller deg sannsynligheten for at dere har en felles ane innenfor N generasjoner ved å liste opp e tabell med forskjellige verdier for tallet N. Vær oppmerksom på at sannsynligheten for at en markør skal endre verdi er ikke lik for alle markørene. Det betyr at tabellene ikke nødvendigvis er like for alle treff med samme genetisk distanse. Faktisk kan du i noen tilfeller oppleve at et treff med større genetisk distanse i antall trinn har større sannsynlighet for felles ane.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 19:36:08    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Håkon skrev:

Det er to grunner til at du får færre...

Er forsåvidt inneforstått med dette du nevner.

Ta for eksempel under "Advanced matching" hvor en person som viser følgende på DNA25 > 1 Step match, DNA37 > No match, og DNA67 > 7 Step match. Personen har testet for DNA67.

Betyr dette at han fortsatt har testet DNA37, og at resultatet mellom DNA25 og DNA67 viser ingen match i det hele tatt? Ville ikke dette ende opp med mye større avvik når man sammenligner resultatene totalt mellom ham og meg?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 21:15:00    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan skrev:
Betyr dette at han fortsatt har testet DNA37, og at resultatet mellom DNA25 og DNA67 viser ingen match i det hele tatt? Ville ikke dette ende opp med mye større avvik når man sammenligner resultatene totalt mellom ham og meg?

Av hensyn til personvern har FTDNA satt noen grenser for hvor stor genetisk distanse de viser. Ved 25 markører vises treff med opp til og med 2 trinn. Ved 37 markører vises treff med opp til og med 3 trinn. Ved 67 markører vises treff med opp til og med 7 trinn genetisk distanse.

Det er godt mulig at vedkommende du ser på har genetisk distanse 4 på de første 37 markørene, og da vises den ikke på dette nivået - selv om distansen er innenfor maksgrensene ved både 25 og 67 markører.

(Før noen iler til og korrigerer grenseverdiene mine: ja, i noen tilfeller vises det treff med større distanse enn tallene jeg har sitert over.)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 21:43:09    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Håkon skrev:

Av hensyn til personvern har FTDNA satt noen grenser for hvor stor genetisk distanse de viser.

Ved "Advanced matching" for DNA67 vises både step = 1 og step = 2 så da undrer jeg på om vi to snakker rundt en annen om dette temaet...
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Okt 2012 22:59:16    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Jan skrev:
Ved "Advanced matching" for DNA67 vises både step = 1 og step = 2 så da undrer jeg på om vi to snakker rundt en annen om dette temaet...

Antagelig har du rett i det.

Jeg skrev "til og med 7 trinn" for 67 markører, og det vil si at alle treff med 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 eller 7 trinn genetisk distanse blir vist.

Når du i et søk ber om at bare de 37 første markørene blir sammenlignet så vises bare treff med 0, 1, 2 og 3 trinn genetisk distanse. Og selv om en person har testet mer enn 37 markører så blir bare de 37 første markørene sammenlignet i dette søket.

For to personer som har testet 67 markører gir det egentlig ikke noen mening å kun sammenligne de første 12, 25 eller 37 markørene. Om du ikke arbeider med statistisk analyse da.

Oppgraderer du STR-testen til flere markører så avdekker du flere opplysninger som brukes for å estimere hvor mange generasjoner det kan være til en felles ane. Og de nye opplysningene er du nødt til å ta med i beregningene.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Des 2004 10:50:43

InnleggSkrevet: 07 Jan 2013 01:03:06    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Nå kan du be om å få se matcher med opp til 7 steps både på 25, 37 og 67 markører.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Jan 2013 14:12:27    Tittel: Re: DNA vandring via Sverige (Finland) til Norge. Svar med Sitat

Arnstein skrev:
Nå kan du be om å få se matcher med opp til 7 steps både på 25, 37 og 67 markører.

Det utsagnet betyr nok dessverre at FTDNA sliter med feil i programvaren sin. Det er ikke meningen at vanlige brukere skal se slike treff, og det er i strid med FTDNAs personvernpolicy.

På den annen side så ble programvaren som beregner genetisk distanse og finner treff endret like før årsskiftet. For Y-DNA består endringen i av at genetisk distanse forårsaket ev en type mutasjoner som kalles RecLOH blir mindre (og forhåpentligvis mer korrekt). Dermed har antall treff blitt større for en del brukere. For noen brukere har antall treff blitt vesentlig større.

Den som ikke har sjekket på en stund bør så absolutt sjekke etter at denne endringen ble gjort.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet