Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Aug 2010 11:22:40

InnleggSkrevet: 22 Aug 2010 23:36:29    Tittel: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

På min farfars kant hadde vi aner fra Danmark. Slekten hette Brøndlund og kom opprinnelig fra Vestre Brønderslev i Hjørring Amt.

Arbeidet med min farmors aner har ført meg til en annen Brøndlund, nemlig Jens Nielsen Brønlund (angivelig f. 1768, død i Narestø 13 jan 1814 iflg. kirkeboken). Han bodde på Narestø i Flosta (nå Arendal kommune). Han hadde visstnok bodd på Borøya i Dypvåg også.

Jeg har mistanke om at JNB er av dansk opprinnelse og har søkt etter ham på DDD, men uten hell. Danske Carl Klitgaard har utgitt en bok om Brøndlund-slektene i Danmark, men den har jeg kun små utdrag fra.

JNBs etterkommere i Norge har jeg kontroll på, men jeg lurer på om han har noen forbindelse til min øvrige Brøndlund-slekt og hvor hans opphav er. Kan noen hjelpe?

IngeB Question
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Okt 2010 22:27:30    Tittel: Re: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

Det har skjedd en viss utvikling i saken.

Jeg har nå kommet i kontakt med deler av min Flosta-slekt som har informasjon om JNB. Informasjonen bekrefter etterkommerbildet, men JNBs opphav er fortsatt en liten gåte.

I en bok jeg har fått tilgang på omtales Jens Nielsen som Jens Nielsen Brøndum. Det fremgår også at han ved ekteskapsinngåelsen med Marte Helene Friederichsdatter i 1797 (Dypvåg/Flosta) skulle ha brukt navnet Kragholm, men det sier kirkeboken intet om. I nedtegnelsen ved vielsen fremgår derimot navnet Jens Nielsen Brønlund.

Nevnte slektsbok sier også at JN kom fra Brøndum noen mil vest for Ålborg, i Kollerup sogn i Vestre Han herred. Og fødselsåret er visstnok 1780. Dermed kan jeg ha kommet et steg nærmere oppklaring.

Fortsatt hyggelig om noen vil hive seg på og hjelpe.

IngeB Laughing
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2008 01:35:52

InnleggSkrevet: 22 Okt 2010 10:14:58    Tittel: Re: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

Inge, hvis Jens var født 1780 var han bare 17 da han ble gift med Marte, som vel var 27. Kan det være 2 forskjellige du snakker om ?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2008 01:35:52

InnleggSkrevet: 22 Okt 2010 16:43:41    Tittel: Re: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

På den annen side så var det faktisk et oldebarn av Jens Brøndlund som benyttet etternavnet Kragholm, nemlig Jens Arnold Nilsen Kragholm, f. 11/11-1896 på Skjeggestø..
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Okt 2010 19:48:54    Tittel: Re: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

Endelig litt fart i sakene her. Det er bra.

Jeg jobber ufortrødent videre og navnet Brøndum kan virkelig ha noe for seg. Et tipp-oldebarn av Jens Nielsen er faktisk døpt Arthur Brøndum Araltsen f. på Staubø 12 april 1903.

Ingeb
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Okt 2010 20:15:31    Tittel: Re: Vedrørende Jens Nielsen Brøndlund Svar med Sitat

For sikkerhets skyld, her er utdraget fra Dypvåg-boka som startet hele søket:

e 2 Marte Helene Fredriksdtr., g. m. Jens Nilsen Narestø.
Han er som nevnt også kalt Brønlund og er sagt å være fra Borøya,
men det er lite trolig at han var av Borøy-ætt. Barn:
a 3 Nils Jensen, f. 1797, d. s. år. — b 3 Kirsten, f. 1802, g. 1826 m. Nils
Pålsen Øv. Fl. — c 3 Nils, i. 1805, bosatt på Staubø. — d 3 Ole, f. 1807,
bosatt i Narestø. Jens Nilsen var matros. Han døde i 1814, 46 år gl. Cool

IngeB
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet