Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2009 11:33:27

InnleggSkrevet: 30 Nov 2010 20:53:28    Tittel: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor? Svar med Sitat

Min tipp-oldefar, "Postpakkmester" Olaf Jørgen Solem og hans kone Selma Amalie f. Halvorsen, døde i Trondheim henholdsvis i 1927 og 1923.

Ifølge kirkebøkene meldte Olaf Jørgen seg ut av statskirken bare dager før han og Selma giftet seg borgerlig i 1898. De kan muligens ha gått inn i baptistmenigheten, ifølge:
Sør-Trøndelag fylke, Bakklandet (Bakke), Ministerialbok nr. 604A19 (1893-1900), Borgerlig viede 1898, oppføring nr. 8

Hvor kan de da ha blitt begravet?

Vil den eventuelle gravplassen (utenfor statskirken) være en del av den pågående gravstedsregistreringen?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 11:36:40

InnleggSkrevet: 30 Nov 2010 22:31:52    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

Hei Jan - Thore.

Har du forsøkt deg på denne Gravsteder i Trondhjem

Ellers vil jeg tro de kan være registrerte under Dissentere i kirkebøkene - evt. det trossamfunn de måtte ha meldt seg inn i.

Det siste spørsmålet ditt har jeg ikke noe svar på - dessverre.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 05:30:42

InnleggSkrevet: 30 Nov 2010 22:35:26    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

så lenge det er et gravminne på en kirkegård (uavhengig av religion) så tar vi bilder og legger dette ut
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Des 2010 15:17:34    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

Takker for tips.

Jeg har imidlertid funnet et notat i klokkerboken for Lademoen, 9. feb 1923, for konen Selma Amalies død og begravelse, hvor det står "Krem. kl. 2". (Jeg regner med det betyr "kremert".)

Olaf Jørgen og Selma Amalie hadde ikke barn, så det er kanskje da naturlig å tro at også Olaf Jørgen ble kremert etter hans død i 1927 (selv om det ikke er kommentert noe i klokkerboken for hans død.)

Det finnes vel ikke noe "gravminne" heller da......
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 07:42:38

InnleggSkrevet: 06 Des 2010 16:25:44    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

Hei

Her har det vært et offentlig skifte og det foreligger også testamente

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&fil namn=sk16011908&gardpostnr=10525&merk=10525#ovre

Mulig det kan finnes noe opplysniger der

Dette vil finnes i Statsarkivet i Trondheim

Hilsen Solveig
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Sep 2009 10:47:35

InnleggSkrevet: 06 Des 2010 17:16:19    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

Hei.

Av egen erfaring hvet jeg at folk som står utenfor statskirken også får sin gravplass på " en vanlig kirkegård ". Siden dine tippoldreforeldre bodde sin siste leveår på Bakke/ Lademoen er jeg sikker på at de ble begravet der.

Et gravminne får bare stå i 25-30 år så lenge det ikke finnes fester ( betaler ) til stedet.
Som mangeårig " nabo " til Lademoen kirkegård ble den gamleste delen av kirkegården omgjort for noen år siden og dessverre for oss som " leter " etter dem så forsvant mange av de gamleste gravminnene.

Men for at du skal få visshet i dette kontakt, Trondheim byarkiv, de har samme adress som statsarkivet i Trondheim. De oppbevarer gravprotokollene for hele Trondheim, jeg har brukt dem mye selv. Forklar dem hva du er ute etter og jeg er sikker på at de vil hjelpe deg med å få visshet i om dine tippoldeforeldre er gravlagt der.

Hilsen Inger.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Des 2010 19:54:06    Tittel: Re: Utmeldte av statskirken, døde i Trondheim, gravlagt hvor Svar med Sitat

Takker igjen for tips.

Jeg får forfatte en mail både til Statsarkivet og Byarkivet, og høre hva de kan si om gravminner og skifte.

Nå er det slik at det er (kun) Olaf Jørgen ("født som" Oluf Jørgen) som er min tippoldefar, Selma Amalie er hans kone. Jeg er et senere resultat av en "affære" i Tromsø (der han ble født) mange år tidligere. Det som er interessant for videre forskning, er at hans far Anton Olaus Solem (Dahl) var født i/rundt Trondheim før han (Anton Olaus) flyttet til Tromsø og giftet seg der.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet