Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Apr 2006 08:55:49

InnleggSkrevet: 29 Des 2008 20:16:17    Tittel: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Hvem kan gi meg alle Norwegian military cemeteries i Norge.
MvH E
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 30 Des 2004 01:25:26

InnleggSkrevet: 30 Des 2008 00:01:44    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Hei
det finnes en oversikt over dem Du finner den på denne linken.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/tema/kirke/internasjonalt_kirkesa marbeid/krigsgravtjenesten.html?id=445108

Er det noen spesiele du letter etter ta kontakt. Vi har mange bilder som ikke er lagt ut ennå.
mvh Jarle
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Apr 2006 08:55:49

InnleggSkrevet: 30 Des 2008 10:56:05    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Hei jarl.
Tusen takk for info, vet du kanskje også en site hvor jeg kan finne Americans,Canadians and British soldiers som er gravlagt i Norge ????
MvH E
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Des 2008 13:47:12    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Hei
Det ligger ingen amerikanske gravlagt i Norge, alle er overført til Frankrike og england. Engelske graver er spred rundt i Norge på flere plasser ca 76 kirkegårder. du finner liste over dem på .
http://www.cwgc.org/debt_of_honour.asp?menuid=14

Vi har bilde av noen av dem.
Har ikke oversikt over canadiske som falt i Norge men regner med at de ble fraktet ut av landet. Sammen med Amerikanerene

jarle

Sist endret av dn09509 den 30 Des 2008 13:56:34, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Des 2008 13:54:41    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

dette er det som Krigsgravtjenesten har registrert 28 266 utenlandske falne:

12 678 sovjetiske
11 573 tyske
2 410 jugoslaviske
1 149 britiske
164 polske
131 franske
92 svenske
54 nederlandske
14 danske
1 estlender

Mange av disse er navnløse Ukjente

Jarle
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 11:28:39

InnleggSkrevet: 31 Des 2008 00:26:57    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Hei
Ble bare nysgjerrig.
Hvilke våpengren på den du leter etter?

Godt Nyttår

Sist endret av dn05301 den 20 Jan 2009 09:37:00, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 08 Jan 2009 21:10:41    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Våpengren? Den største våpengrenen blant disse døde registert under Krigsgravtjenesten tilhørte vel våpengrenen Krigsfanger.

Remi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 09:48:55

InnleggSkrevet: 08 Jan 2010 23:34:58    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Så vidt meg bekjent døde det kun 12 "amerikanske" soldater i på Plukketjønnfjellet i Snåsa. (Og er derfor de eneste amerikanerne som døde på norsk fastland under krigen)

Flere var trolig av norsk/svensk/finsk avstamming. De var en del av aksjon Rype. Ett fly med 8 besetningsmedlemmer og 4 komando soldater døde i ett flykræsj. Komando soldatene var ledet av den da 26 år gamle William E. Colby. Har ett dårlig avisutklipp fra avdukningen av ett minnesmerke i 1977. (klarer ikke lese av navnene og dato for flystyrten. Soldatene ble ihvertfall først begravd her oppe. Har navnene på de som overlevde. Min farfar sluttet seg til aksjon Rype som en del en norsk gruppe,på slutten av krigen.

(Har private bilder fra oppholdet på Gjævsjøen, og flyvraket tatt i mai 1945)

Noen amerikanske fly deltok på noen få tokt, om noen av disse ble skutt ned vet jeg ikke, men det kan jeg få bekreftet eller avkreftet av bekjente på Luftfartsmuseet
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 09:48:55

InnleggSkrevet: 14 Jan 2010 20:28:19    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Merkelig hvordan ting skjer samtidig.. Snakket i dag med Knut Støre fra flymusset om dette, og leser i dag om noe av det jeg snakket med Knut om i Bodø Nu, skrevet av en annen Knut (Hoff).
Knut Hoff kalte sin artikkel - "Verden er liten". Ja, sannelig er den det.

I 1943 var hangarskipet Ranger på tokt utenfor kysten. Operation Leader (het det om jeg tolket det Knut rett). Her døde 2 flyvere. En minne plate som stod på flyplassen i Bodø er tatt vare på av Krigshistorisk forening.

Det var flere tokt fra Amerikanske fly som rammet Norge, Porsgrunn, Trondheim. Flere fly ble skutt ned i disse.

Knut mente også at ett eller departement samlet inn opplysninger om krigsminner og (tyske)bygninger etc fra krigens dager, men kom ikke på hvilket for noen år siden.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Sep 2010 03:26:18

InnleggSkrevet: 05 Jan 2011 10:28:26    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Els Tveit skrev:
Hvem kan gi meg alle Norwegian military cemeteries i Norge.
MvH E

I Trondheim finnes det en krigskirkegård for Allierte soldater, (hovedsaklig amerikanere og kanadiere), WEB-adresse: home.no/ww2/ Her er også oversikt over den tyske kirkegården og samt flere steder med jugoslaviske, polske og russiske.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Jan 2011 11:41:36    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Godt år
krigskirkegårdene og minnesmerkene er i dag under
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
du finner litt om sammabeidet landene innimellom på denne hjemmesiden
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/tema/kirke/internasjonalt_kirkesa marbeid/krigsgravtjenesten.html?id=445108

her finner du også kontaktinfo
Flere land har også soldat orginisasjoner som passer på gravene sine i utlandet.
Jeg har adr på flere av disse hjemme.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 06:30:42

InnleggSkrevet: 05 Jan 2011 14:29:22    Tittel: Re: WW2 military cemeteries i Norge Svar med Sitat

Gravminner i Norge har en del, men disse er sortert inn under hver enkel kommune. Så da må du bla igjennom fylker/kommuner og se hva vi har
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet