Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 02 Jan 2011 07:24:26

InnleggSkrevet: 25 Feb 2011 23:38:47    Tittel: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkebok Svar med Sitat

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe med å tyde en oppføring av min slektning i en kirkebok. Jeg er ikke særlig stø enda i å lese "gammel" håndskrift...

Det gjelder oppføringen av fødselen til Johan Jørgensen Øiset, f 1821 d 1907, som jeg har funnet her:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=19&uid=147422&urnread_image size=full&hode=nei&ls=1

Han er nr. 45 (hvis jeg har funnet riktig person da... Rolling Eyes )

Håper en vennlig sjel kan hjelpe meg Very Happy

Camilla
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 11:28:22

InnleggSkrevet: 25 Feb 2011 23:45:27    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Velkommen til slektsforum! Jeg ser dette er ditt første innlegg som medlem.

Den lenken du har lagt inn varer bare en kort stund, deretter blir siden borte. Her kan du lese Laila N Christiansens oppskrift på hvordan man legger inn "permanent sidelenke" til kirkebøkene: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=32791

Ellers finnes det et eget forum for "Hjelp til tyding av kildemateriale" under "Slektsfaglige diskusjoner". Det er lurt å legge inn et innlegg som dette der.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Feb 2011 23:52:14    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Hei!

Takk for gode tips!!

Ja, jeg har vært her inne og kikka tidligere, men ikke deltatt aktivt. Men nå har jeg tatt opp igjen forskninga etter at den har ligget litt på is, så da er det gøy å kunne være med litt her også Very Happy

Jeg skal legge inn innlegget på det forumet du foreslo, og se om det er noen som kan hjelpe der også.

Takk igjen Very Happy

Camilla
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Mar 2009 06:26:24

InnleggSkrevet: 26 Feb 2011 00:46:57    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Er det denne du ser etter?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9138&idx_id=9138&uid =ny&idx_side=-19
Nr 45 eller 44

Her fam til Johan i Nord Odal

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 &filnamn=f60418&gardpostnr=501&personpostnr=3559&merk=3559#ovre.

Hvis denne er riktig?

Trond
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Feb 2011 15:24:49    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Hei, Trond!

Ja, det er familien jeg ser etter, han er min tippoldefar på farssida. Takk for link Very Happy

Det er nr. 45 i kirkeboka jeg er på jakt etter. Jeg har bare fødselsåret og dødsåret hans og trenger da mer nøyaktige datoer, og klarer ikke å tyde foreldrenes navn så godt i denne oppføringen.. Rolling Eyes
Far: Jørgen Johansen (?)....
Mor: ...... Pedersdatter

Camilla
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Mar 2009 06:26:24

InnleggSkrevet: 27 Feb 2011 09:50:20    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Mor skal hete Marie,hvis ikke leser feil. 7.11. 1921 ble han døpt.
Og du låne bygde bøker under Mo Nord Odal. For dette stede ligger under Mo.

Mvh Trond
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Feb 2011 23:48:04    Tittel: Re: Johan Jørgensen Øiset - hjelp til å tyde skrift i kirkeb Svar med Sitat

Joho!

Jeg fant svar i klokkerboka for Nord-Odal 1819-1838, se link i forumet "Hjelp til å tyding av kildemateriale" i posten "Slektsfaglige diskusjoner"
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet