Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Apr 2011 09:16:44

InnleggSkrevet: 05 Apr 2011 16:10:17    Tittel: Christen Anstensen i Vatne, født ca 1794 Svar med Sitat

Jeg er i gang med at finde slægtninge i Norge, og er stødt på et problem.

Jeg har fundet, at Christen (Kristen) Anstensen blev gift med Dorthea Samuelsdatter, døbt 10. februar 1805 i Hægebostad (f. i Gysland). Vielsesdato 3. november 1824 i Hægebostad.
Ved vielsen er anført, at Christen Anstensen kommer fra Vatne.
Jeg har fundet en Christen Anstensen ved FT 1801 i Qvale (søn af Ansten Johnsen), og samme person har jeg fundet i Hægebostad Eiken kirkebog, døbt 21. januar 1795.
Men jeg er meget usikker på, om det er den "rigtige" Christen Anstensen, jeg har fundet.

Er der nogen, som har forsket i denne familie, og som kender det rigtige svar, eller er der nogen, som bedre kan finde rundt i de norske kirkebøger, så vil jeg blive meget glad for et svar.

På forhånd tak og mange venlige hilsener
Kirsten Sanders
Danmark
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16

InnleggSkrevet: 05 Apr 2011 17:33:37    Tittel: Re: Christen Anstensen i Vatne, født ca 1794 Svar med Sitat

Jeg tror nok det er samme personen. Ser du på faddere i dåp av Christens barn, går søsken igjen fra 1801tellingen Qvale, men de har forflyttet seg. Broren John Anstensen er også på Vatne senere. Barna oppkalles også..bla. en datter Elisabeth (Christens mor heter Lispet/Lisbeth = Elisabeth).

Du kan også sjekke om det er skifte etter Christens foreldre, eller hans søsken/deres ektefeller, og se om han er ført opp som en bror eller svoger noe sted, for da blir du helt sikker. Eventuelt skifte etter konas foreldre/søsken.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:56:16

InnleggSkrevet: 05 Apr 2011 19:55:43    Tittel: Re: Christen Anstensen i Vatne, født ca 1794 Svar med Sitat

Familien er nevnt i bygdebøkene for Eiken, Eiken I (Kvåle) side 312, og Eiken II (Tveiten) side 290. Eiken III med Vatne er ikkje utgitt enda.
Anstein Jonsen (1733-1816) var fra Mjåland i Åseral. Han gifta seg i 1772 med Lisbet Kristensdatter (1753-1820) frå Sveindal i Grindheim. Dei budde på Sveindal, på Verdal, på Kvåle og til slutt på Tveiten.
Ni barn er nevnt, men ikkje så mange hadde etterkommere. Jon (1788-1863) blei gift med Abel Reiersdatter Håland (1798-1889). Ho er på Vatne i FT-1865, og sønnen Reier og sønnesønn Stener i FT-1900. Stener igjen har ein sønnesønn Stener, som er 74 år og bor der idag.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Apr 2011 22:16:52    Tittel: Re: Christen Anstensen i Vatne, født ca 1794 Svar med Sitat

Tak for hjælpen.
Det vil jeg tjekke ud.

Venlig hilsen
Kirsten
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Apr 2011 22:23:47    Tittel: Re: Christen Anstensen i Vatne, født ca 1794 Svar med Sitat

Hej Harald

Tusind tak.
Det var utrolig dejligt med din store hjælp.

Mange venlige hilsener
Kirsten
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet