Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 31 Okt 2008 12:14:13

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 10:20:19    Tittel: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Under mitt registreringsarbeid har jeg lagt til bokstaven K: foran alle merknader som er oppført i kirkeboken. Bokstaven E: foran de merknader jeg selv har lagt til. Ser nå i Kyrre at E: er nevnt, men ikke noe om at K: skal brukes.

Hvor jeg har fått denne ide fra kan jeg ikke huske. Bør jeg fjerne alle mine K: Question

Er det eventuelt mulig i statistikk til Augustus å fjerne alle K: med et tastetrykk eller må jeg slette en og en?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 12:44:36

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 10:30:46    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Den K'en har du vel fra den første registreringsstandarden, 4G. Den er sløyfet i Kyrre. Du må nok slette den enkeltvis i Augustus, men noen stor "feil" er det vel neppe å beholde den.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 10:38:38    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Takk for svar Knut Wink Med 1228 registreringer blir det like mange tastetrykk. Mulig de blir stående da Wink

Men nå vet jeg det til neste prosjekt jeg starter opp med. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 13:35:45    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Dette kan fjernes på få tastetrykk hvis man kan bruke en tekstbehandler og "søk-erstatt"-funksjonen. Eksporter registreringen og åpne i f. eks. notisblokk. Søk etter "K: " og erstatt med "" (ingenting). Da skal alle forsvinne i et jafs. Importer så filen til Augustus igjen. Digitalarkivet godtar egentlig ikke filer som inneholder trekk fra gamle standarder, slik at dette anbefales å gjøre. Trenger noen hjelp er det bare å spørre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 13:48:28    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Tusen takk Per-Olav!

Ingen sak når en får så god hjelp. Trenger jeg hjelp til dette, så hører du fra meg igjen Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Okt 2004 09:07:09

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 14:20:19    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Hei!

...fra en som ikke registrerer kirkebøker (men leser korrektur), jeg registrerer kun folketellinger:

Hva gjøres i de tilfellene der man brukte K før?
Jeg ser det er brukt i kirkebokregistreringer jeg korrekturleser, men disse er jo registrert før den siste Kyrre-standarden kom så det er vei ikke "feil"?
Eller skal dette rettes ved korrektur?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 14:27:16    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Hei Smile

I stedet for å markere med "K:" skriver man bare merknaden slik den står i originalen. Når man leser korrektur ser vi helst at "K:" fjernes, så slipper filen å måtte gjennomgå mer arbeid under kontrollen som blir gjort før den sendes til Digitalarkivet. Uansett må dette bort før det legges ut, selv om filen er gammel.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 12 Apr 2011 15:59:15    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Var ikke klar over dette. Men synes det var et dårlig påfunn. I mine første avskrifter var jeg grønn og ikke oppmerksom på det jeg ser som et viktig skille mellom K: og E:. Nemlig det at man ikke skal være i tvil om hva som står i originalen og hva som er egenmerknad. Med den nye praksisen i Kyrre legger man opp til usikkerhet.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 05:14:55

InnleggSkrevet: 13 Apr 2011 14:20:15    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Merknader skrevet av presten i kirkeboken skrives i merknadsfeltet nøyaktig slik det står.

Merknader fra registrator starter enten med en E: eller de står i klammeparentes [].

Jeg synes ikke det er vanskelig å skille mellom dem.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 13 Apr 2011 18:01:31    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Kanskje er det flisespikkeri, men forskjellen er at når man må bruke K: og E: tvinges man til å være nøyaktig og må foreta et valg hver gang. Når man nå i et tilfelle slipper å antyde hva det gjelder, er det lettere å gjøre feil og også skrive egenmerknad uten å antyde at det er det det er.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 18 Apr 2011 10:35:16    Tittel: Re: Merknader K: og E: Svar med Sitat

Det er ikkje flisespikkeri... Eg er samd med Arild i at det var eit dårleg påfunn. Særleg dårleg er påfunnet når avskrifter vert "reinsa" for denne K:-en. Teiknet vart sett inn for å sikre presisjon, og noko av dette forsvinn.

Det er snakk om detaljar som gjeld einskildpersonar - altså nokon i slekta til nokon. For ein ættegranskar kan slike detaljar vere viktige. For dei som granskar utviklingstrekk på bygde- eller region-nivå, og berre brukar statistiske uttrekk frå databasane, er K:-en sannsynlegvis uvesentleg.

Anar vi ei interessekonflikt mellom faghistorikarar og amatørar?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet