Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2005 08:03:36

InnleggSkrevet: 06 Apr 2008 12:35:37    Tittel: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Er det utarbeidet en database/oversikt over offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer som er tilgjengelig for oss? I dokumentasjon for Kyrre står det (fotnote nummer 2 side 71) at dette skal bli tilgjengelig på Arkivverkets nettsted iløpet av 2006-2007. Jeg kan ikke finne dette, men det kan jo selvsagt være jeg rett og slett ikke er flink nok til å lete. Noen som vet?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jan 2007 10:51:41

InnleggSkrevet: 06 Apr 2008 13:14:13    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Kanskje det er dette du er ute etter?
Lenke soknehistorikk

Klikk på KB for det aktuelle fylket, så finner du soknehistorikken.
Mvh
RolfM
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 08:11:03

InnleggSkrevet: 06 Apr 2008 13:42:39    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Kan det være "Historisk database over prestegjeld og sokn i Norge" du mener? Isåfall er du ikke den første som lurer på dette Espen Smile

Arrow Lenke
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Apr 2008 18:29:00    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Mulig Per-Olav, men jeg er ikke helt sikker. Ifølge Kyrre skal man inn med bl.a. soknenummer i kildedefinisjonen. Soknenummeret er kommunenummer (4 sifre) etterfulgt av et lokalt soknenummer for kommunen (2 sifre) slik at det som skal inn i feltet for soknenummer er 6 sifre. Det er dette det henvises til i fotnoten på side 71 i dokumentasjonen for Kyrre som ligger på digitalarkivet.no.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 08:02:22

InnleggSkrevet: 07 Apr 2008 15:50:56    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Hallo.

Jeg bruker denne:

http://www.rhd.uit.no/dok/kommuner.html
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Apr 2008 08:04:20    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Takker for forslagene, men det virker som om den databasen det henvises til i dokumentasjonen for Kyrre (side 71) fortsatt ikke er på plass. Man behøver tydeligvis soknenummer i filene til Kyrre, men det virker nesten som om et slikt register ikke er publisert.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 08 Apr 2008 09:19:57    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Spørsmålet kan tydeligvis med fordel stilles i Digitalarkivets forum for kirkebokregistrering.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Apr 2008 21:37:06    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Det er gjort. Venter på svar...
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Des 2007 08:17:30

InnleggSkrevet: 18 Jun 2009 02:40:14    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Siden jeg jobber som prest i kirka husker jeg at det kom et brev for ett par år siden som omtalte at alle enheter i kirken var utstyrt med et nummer. Nummeret er på (sju eller) åtte siffer og er bygget opp etter følgende mal:

Bispedømme - Prosti - Fellesråd (Prestegjeld?) - Sokn

Eks.: Oslo Domkirke: 01010101

01 Oslo bispedømme
0101 Oslo Domprosti
010101 Oslo Fellesråd (Prestegjeld?)
01010101 Oslo Domkirke (sokn)

(Det er ikke sikkert nullen først i nummeret skal regnes med, slik at det i de ni første bispedømmene 1 - 9 innholder soknenummeret bare 7 siffer og de to nordligste bispedømmene har 8 siffer)

Jeg har ikke oversikt over dette nå hvordan det vil se ut, men i forbindelse med årets kirkevalg ble det sendt en excelfil med oversikt over alle kodene. Dokumentet kan ikke legges ut slik det ser ut nå, men jeg skal se om jeg kan få redigert dokumentet så det kan legges ut på DIS sine sider. (Hvis det nå er dette som menes som soknenummer i Kyrre)

Det er nevnt at noen bruker kommunenummer som første fire siffer, men jeg tror nok meningen med soknenummer følger kirkelig nummerhierarki og derfor ikke følger kommunal inndeling. særlig når man registrerer kirkelige bøker virker det mest sannsynlig at man bruker en kirkelig nøkkel og ikke en kommunal eller statlig.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2008 10:18:14

InnleggSkrevet: 18 Apr 2011 16:22:26    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Hei.

Nå har det gått et par år siden man etterlyste en oversikt over soknenummer her inne.

Jeg står på trappene til en innlevering av liste som er digitalisert gjennom Augustus2, og skulle gjerne hatt dette i orden før den leveres fra meg.

Vennlig hilsen,
Kjell
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jan 2008 10:30:37

InnleggSkrevet: 19 Apr 2011 12:37:12    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Jeg ville ha stilt spørsmålet til Arkivverket på deres forum for kilderegistrering, og i verste fall bare sendt inn arbeidet med en merknad om at soknenummer ikke er satt, så får de finne det ut selv.

Mvh
Petter Stene
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 08:11:03

InnleggSkrevet: 19 Apr 2011 14:47:25    Tittel: Re: Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer Svar med Sitat

Soknenummer er ikke et krav for å sende inn registreringer. Har selv aldri benyttet meg av det, uten at det har skapt noe problem.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet