Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 31 Okt 2008 12:14:13

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 11:47:38    Tittel: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Jeg registrerer døpte fra kirkebok i Skoger. Foreldre er noen ganger oppført med fødested og vielsested her.

Kyrreregel sier at vi skal registrere ordrett som det står i kirkeboken. Unntak er hvor det står do./ditto for gjentagelse.

Bør jeg skrive det som det står her eller gjøre det om til Skoger? Tanken min går til brukere som ønsker å søke opp foreldre med fødested Skoger. De vil da ikke få treff på de som er oppført med fødested her.

Eller syntes dere jeg skal registrere føde/vielsested her og forklare i dokumentasjon at ordet her er brukt på foreldre som er viet og døpt i sognet?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 12:44:36

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 12:18:58    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Nå er jo det viktigste med registreringen at den er kildetro - at man ikke legger til noe som ikke kan leses direkte eller indirekte av kilden. Dette tilfellet er vel å sammenligne med do/ditto, slik at det trengs en tolkning av innførselen. Jeg ville vurdert å registrere Skoger* som fødested, med en merknad om at det står 'her' i kilden.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 12:24:50    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

I tillegg burde vel også eksemplet legges inn i forklaringen til Kyrre på linbje med "do/ditto" for at man i fremtiden ikke lurer på det samme flerre ganger Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 12 Nov 2005 09:11:03

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 13:14:43    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Jeg støtter Knuts forslag, som både vil være brukervennlig og kildetro i og med at merknadsfeltet forklarer hva det egentlig står der. Noe sånt kan det stå i merknadsfeltet:
Sitat:
E: fødested/vielse til foreldrene står som "her" i kirkeboken.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 12:44:36

InnleggSkrevet: 25 Apr 2011 13:37:25    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

En liten bemerkning bare - i følge Kyrre må en ikke bruke doble anførselstegn i registreringen. Se side 19.

Et problem her er at det ser ut til å være en feil i Augustus. Når jeg skriver enkelt anførselstegn ' på hovedsiden er dette blitt dobbelt når jeg kommer tilbake fra faddersiden. Hver gang jeg er innom faddersiden senere dobles tegnene hver gang. '' blir '''' osv. Dette har jeg måttet gå gjennom og rette til slutt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2011 10:49:03    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Glemt å takke dere for svar, jeg.
Så tusen takk. Bedre sent enn aldri. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 11 Feb 2006 11:04:45

InnleggSkrevet: 01 Mai 2011 14:12:44    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Tilsvar på to spørsmål:

1. Det er slik Knut bskriver dessverre en feil i behandlingen av apostrof i tilknytning til loggføringen i feltet 'Korrektur', når rettingen skjer fra bipersoner.

Programmerer er forlengst gjort oppmerksom på feilen. Den vil bli rettet ved neste versjon.

2. En annen variant av 'her i Skoger' - Skriv: her [Skoger].
Det tilfredstiller både kildetroskap og Kyrre. Hakeparantesen er sidestilt med 'E:'.

Mvh Gunnar +
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2011 17:23:59    Tittel: Re: Vielse og fødested "her" Svar med Sitat

Takk Gunnar!

Den var fin Very Happy her [Skoger]
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet