Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Des 2009 11:06:05

InnleggSkrevet: 21 Jul 2011 09:43:10    Tittel: Berit Marie Mathisdatter, konfirmert 1832 * Svar med Sitat

Jeg har klart å finne frem til konfirmasjonen til Berit Marie Mathisdatter, hun blir konfirmert i Nesna i 1832 - person nr. 12, link her :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16589&idx_id=16589&u id=ny&idx_side=-134

Jeg klarer å lese at foreldrene er Mathis Pedersen og tror at moren er Fredrikke Jonsdatter og at hun ble født i Venesset i Nesna.

Berit Marie giftet seg med Jens Brose Jacobsen i 1852 - par nummer 15, link til dette her :

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid =ny&idx_side=-318

Legger også med en link til folketellingen i 1865 da hun bor sammen med familien på gården Storhaugen :

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5 &filnamn=f61828&gardpostnr=357&personpostnr=2571&merk=2571#ovre

Jeg prøver å finne ut hvem som kan være besteforeldrene til Berit Marie Mathisdatter, men har foreløpig ikke klart dette, og lurer nå på om andre kan hjelpe meg med dette ?

Mvh.
Roy Søfting
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 21 Jul 2011 10:46:54    Tittel: Re: Berit Marie Mathisdatter, hvem er besteforeldrene ? Svar med Sitat

Ved konfirmasjonen står det Berit Maria Mathiasd. Fødested Steenneset i Nordrana.
Tror Morens navn er skrevet som Fredrica Jensd.

Jeg lurer på om det er hun som er døpt her (6. på høyre side), men bare innført med navnet Maria.
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Mo (Nord-Rana) i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A06 /2 (1807-1819), Kronologisk liste 1816, side 371-372.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17096&idx_id=17096&u id=ny&idx_side=-46
Slik jeg forstår det er dette bekreftelse på en hjemmedåp. Hvis dette er riktig person kan det forklare at alder/fødselsdato/dåpsdato ikke er påført ved konfirmasjonen.

Ved vielsen står hun oppført med fødested Venes, Stiøren. Forøvrig er det par nr 16.

Er kanskje ikke mye hjelp i dette. Confused

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Jul 2011 14:59:42    Tittel: Re: Berit Marie Mathisdatter, hvem er besteforeldrene ? Svar med Sitat

Takk for at du har svart på min forespørsel Paul Johan, det hjelper meg til å få på plass riktig fødested. Det er utrolig at du klarer å lese det som står skrevet i kirkeboken om hvor hun er født og døpt, tusen takk for hjelpen.

Mvh.
Roy Søfting
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23

InnleggSkrevet: 21 Jul 2011 19:51:24    Tittel: Re: Berit Marie Mathisdatter, hvem er besteforeldrene ? Svar med Sitat

Denne skrifta er ikke av de værste.

Her er hele teksten for dåpsinnføringen (med forbehold om feil):
Mathias Pedersen Stennæsset P.B. Maria. fød d. 2 april - Faddere Joe Olsen Løekberg, Peder Olsen Baasnes, Elias Eliasen Lilalteren, Berith Johansdatter Baasnes, Dorothea Abrahamsdatter Aanæs, Karen Hansdatter Enget.

Mvh Paul

PS. Datoen er 12/5 (står på venstre siden)

Rettelse: 1. fadders fornavn rettet fra JIoe til Joe (Skrivefeil) Embarassed

Sist endret av gj05668 den 22 Jul 2011 10:03:04, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Jul 2011 09:21:34    Tittel: Re: Berit Marie Mathisdatter, hvem er besteforeldrene ? Svar med Sitat

Jeg hadde i allefal ikke mulighet til å lese det du har gjort, tusen takk for hjelpen igjen Very Happy

Mvh.
Roy Søfting
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet