Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Mai 2008 08:50:15

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 15:45:26    Tittel: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei

Vurderer å kjøpe mac grunnet mange småproblemer med windows pc, men hvilke programmer fungerer på Mac?
Har brothers keepers idag på pc.

Tor Ole
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 10:50:04

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 15:54:15    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Det er nok et begrenset antall produkter for directe Mac, men du kan installere windows i tillegg på Mac og dermed kjøre de Windowsproduktene du liker.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mai 2005 08:03:36

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 16:04:30    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei Tor-Ole,
det finnes flere gode slektsprogram for Mac OS X. Har du problemer med Windows er det vel neppe brennaktuelt å installere det på Mac'en. Du må isåfall kjøpe Windowslisens for dette.

Om du ser på http://www.disnorge.no/cms/programmene kan du se en liste over noen slektsprogram. Her i heimen bruker kona Reunion og er fornøyd med det (det var dagens reklame).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 17:17:08    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei

Jeg ønsker egentlig å kunne ha windows på den nye å for da kan æ bruke programmet mitt videre, for å konværtere til reunion vet jeg ikke noe om og hvordan programmet ser ut og fungerer.

Tor Ole
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Des 2004 08:28:46

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 17:37:25    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Jeg byttet til Mac for ca 1 1/2 år siden, og testet 4-5 ulike programmer før jeg gjorde mitt valg. Fra Windows var jeg vant til Legacy, og valgte Reunion for Mac fordi både skjermbilder og innlegging av data var ganske likt. I tillegg er det mange muligheter for å konfigurere programmet slik du vil ha det. Mitt nr. 2 program for Mac er MacFamilyTree fordi det har mange ulike diagrammer/rapporter og en meget fin måte å vise slektstreet på. Det viktigste er at du laster ned testversjon av akttuelle programmer, legger inn 20-30 personer og velger det som passer deg best!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 17:54:12    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Mac har sine fordeler og ulemper som også MS har.

Spørsmålet er mye også om du vil ta det arbeidet og kostnad det medfører å skifte OS. Du bør tenke om fordelen med skifte er større enn å fortsette med det OS du har i dag og tilhørende programvare enn å skifte.

Alt har sine fordeler og ulemper.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Aug 2011 18:49:52    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei

Ja du sier noe der om både kostnad og det med tid og slikt. Vi får se hva det blir til. Men så klart jeg vilha en Mac da med gode redigeringmuligheter for foto og video så.

Tor Ole
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 06:57:15

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 10:43:17    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Om du bruker Mac eller PC som plattform er i dag helt hipp som happ om du vil fortsatt bruke Brothers Keeper.

Installer et VMS, f.eks. Parallells eller VMWare og du kan kjøre Windows XP, Windows Vista og Windows 7 eller Linux på en og samme maskin.

Bare husk i såfall å kjøpe maksimalt med RAM som er det som blir flaskehalsen om du samtidig vil f.eks. kjøre Apple OS X i bunnen, ha en Linux server gående og kjøre Brothers Keeper i Windows 7 eller XP.

Sist endret av dn01013 den 28 Aug 2011 12:15:04, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 10:51:39    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Mac er en PC

PC er Personlig datamaskin som bruker et operativsystem som Mac eller MS eller noe annet.

Ser man på tidligere innlegg i BK-Nordic og andre internasjonale lister om Brother's Keeper er erfaringene med bruk av BK på andre operativsystemer bare positiv.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 10:59:08    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

For øvrig, problem med PC er som oftest ikke relatert til operativsystem, men drivere i bunnen, først og fremst i BIOS. (Basic Input Output System)

Nye modeller har gjerne feil i BIOS og disse repareres etter hvert og nye oppdateringer av BIOS legges ut av produsenten av PC'en. Det er din jobb som eier av PC å holde BIOS oppdateringer a jour.

Du kan be leverandør om hjelp, men mange leverandører vil bare selge deg ny PC og late som om feilen er ikke reparerbar. Da får du spørre venner og bekjente evt. om hjelp.

En annen driver som gjerne feiler er skjermkortdriveren som også har feil som oppdages etterhvert som flere kjøper maskinen verden over.

Gå inn på produsentens hjemmeside og søk på modellens navn og 'driver' som stikkord og se om det er nyere versjoner på gang. Også utstyr som tastatur, mus, lydkort etc. etc. har drivere som det kan være en ide å oppgradere om du ikke har siste versjon.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 11:04:51    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Otto skrev:
Mac er en PC

PC er Personlig datamaskin som bruker et operativsystem som Mac eller MS eller noe annet.

Ser man på tidligere innlegg i BK-Nordic og andre internasjonale lister om Brother's Keeper er erfaringene med bruk av BK på andre operativsystemer bare positiv.

Dagens Mac-modeller kan nok sies å være en PC i og med de bruker Intel/AMD CPU, mens tidligere ble det brukt Motorola-CPU og derfor ikke en PC, men Mac.

I flg. ryktene planlegger Apple å gå over til ARM-CPU og da vil ikke lenger Mac være en PC lenger for å følge strikt definisjonen av PC, en mikromaskin basert på Intel-CPU Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 11:14:42    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hva er PC forkortelse for? Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 11:23:40    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Personal Computer som er Trademark for "IBM PC" basert på Intel 8086 og senere versjoner av Intel-chipen

Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 11:41:24    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Svenskene kaller det vel PD

og noe tilsvarende ville vel språkfolket i Norde bruke. De som har sin fornorskning bruker neppe Mac eller PC men noe norskt Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Aug 2011 12:17:15    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

I og med man visstnok kan kjøre OS X Lion under VMWare på en Dell-burk er nok begrepene PC og Mac heller utvannet.

Smile

Snart må du bruke en ARM basert maskin allikevel Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012 16:16:03    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei alle sammen

Som jeg har forstått så har det kommet et program for slektforskning som går på mac og det er family tree, men er det noen som kan fortelle meg om dette er bedre eller noe likt med brothers keepers?

Tor Ole
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Mar 2007 10:08:37

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012 16:48:01    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei!
Jeg tror ikke noen her vil uttale seg om et program er bedre enn ett annet, det vil utløse en håpløs diskusjon. Alle har sine preferanser, krav og subjektive oppfatninger.

Det jeg kan svare deg på er at det finnes flere alternativer for Mac:

1. Reunion for Mac, kan også fåes på norsk, henvendelse her:Reunion 10 på Norsk
2. MacFamilyTree som sikkert er det du tenkte på.
3. Heredis, ny oppgradert versjon, på engelsk
4. FamilyTreeMaker (ancestry.com sitt program), også bare på engelsk
5. Gramps, flere plattformer. Beklager, har ikke link, men du finner den ved å google
6. Og sikkert noen fler, som jeg ikke kjenner.

Hvis du har konkrete spørsmål om programmene, så kan du sikkert få svar her i forumet.

Lykke til!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012 16:57:55    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei

takker for svarene. Jeg tenker på å ha en mac for å jobbe med men ønsker samtidig at programmet skal være på Norsk så det er viktig. Ellers så må jeg kanskje bare prøve meg frem!

Tor Ole
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Sep 2012 17:02:04    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Det forstår jeg godt!

Jeg har erfaring med både Reunion 10 og MacFamily Tree. Vi har en egen brukergruppe for Reunion i Oslo, hvis du bor i nærheten. Der møtes vi en torsdag i mnd.

Selv bruker jeg Reunion, og har brukt den i mange år. Men jeg vet flere som har valgt Mac FamilyTree, spesielt før Reunion ble oppgradert til versjon 10.

Jeg anbefaler deg å laste ned en prøveversjon av begge to og prøve deg litt frem, for å se hvilken du liker best.

Begge programmene er bra, men litt ulike. Jeg kjenner ikke BK, så jeg kan ikke si om det er likt eller ulikt.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Feb 2010 09:50:23

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012 08:59:26    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Gramps er et kostnadsfritt og meget kraftig alternativ også for Mac-brukere, med norsk språkdrakt.

Link til Gramps, inklusive Mac-versjoner:
http://sourceforge.net/projects/gramps/files/Stable/3.4.1/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012 18:24:09    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Hei

Da ble Mac family, men lurer på om noen har tid og mulighet for å vise meg hvordan dette fungerer og slikt?

Tor Ole
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Sep 2012 21:24:31    Tittel: Re: Slektsprogram for MAC Svar med Sitat

Vet ikke så mange som bruker Mac Family Tree Tor-Ole...
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet