Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jun 2009 04:25:55

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010 21:17:44    Tittel: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

En del av dere DNA-interesserte har kanskje i vår sett oppslag i bl a her på forumet og i pressen om britiske forskere som søkte etter norske menn til et forskningsprosjekt om vikinger og DNA. De har testet Y-DNA for en rekke engelske menn med slektsbakgrunn fra områder med stor andel av vikingbosetninger, og ønsket en norsk referansegruppe å sammenligne de britiske mennene med. Mange meldte seg som frivillige til dette, og forskerne fikk fort fulle lister for de aktuelle områdene i Norge.

I disse dager har omtrent 400 menn sendt inn en DNA-prøve til University of Leicester. Disse mennene er plukket ut fra ti forskjellige geografiske områder i Norge, alle med kjente aner i ren mannslinje i minst fem-seks generasjoner bakover.

De norske testpersonene vil få testet 17 STR-markører, og i tillegg SNPs for å avgjøre haplogrupper. I tillegg til de 400 som testes nå vil studien også bruke data fra B.M. Dupuy et al. 2005, en studie mange av dere kjenner, og den eneste som hittil har tatt for seg norsk Y-DNA. Testingen, analysen og vurderingen av resultater vil ta tid, og forskningen skal først publiseres gjennom vitenskapelige kanaler, så testpersonene vil først få resultater om ca 18 måneder.

Dersom noen av testpersonene eller andre interesserte har spørsmål, kan dette forumet brukes til det.

Sist endret av dn23999 den 08 Jul 2010 21:23:20, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jul 2010 21:19:32    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Litt flere detaljer og lenker med informasjon:

De engelske testerne er plukket ut på grunnlag av etternavn, siden de har hatt arvede etternavn i mange hundre år. Testpersonene er inndelt i dem som har etternavn av norrøn opprinnelse og de som har andre. Forsøkene vil prøve finne ut om de nørrøn-baserte navnene viser større slektskap med nordmenn og altså har sannsynlig vikinglinje, sammenlignet med kontrollgruppene.

Dette forskningsprosjektet har pågått i noen år allerede i flere trinn. Første del var å kartlegge mannslinjer i Wirral-området på vestkysten av England, som skal ha hatt mange vikingbosetninger. Videre er området for de britiske testpersoner utvidet, og flere områder i nord- og øst av England er også med, og blir testet i disse dager. Dette gjelder Cumbria, Northumberland, Durham, North Yorkshire, Lancashire og Cheshire. Nå skal altså en stor norsk referansegruppe analyseres også.

Forskjellige nettsider til forskerne og prosjektene deres:
Prof. Mark Jobling, leder for prosjektet, med lenker til flere av artiklene han er forfatter og medforfatter for:
http://www.le.ac.uk/ge/maj4/

Tverrfaglig forskning på feltet ved Uni of Leicester:
http://www2.le.ac.uk/ebulletin/news/press-releases/2010-2019/2010/01/n particle.2010-01-27.2021245033

Liste over forskjellige prosjekter som samarbeider innen dette feltet, som Vikingprosjektet er en del av:
http://www2.le.ac.uk/projects/roots-of-the-british/projects

Spørsmål forskerne ønsker finne ut av:
http://www2.le.ac.uk/offices/itservices/resources/cs/pso/halogen/key-r esearch-questions

Artikkel av Turi King og Mark Jobling som drøfter første del av studien:
http://www.le.ac.uk/ge/maj4/KingJoblingRevisedWeb.pdf
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Okt 2010 13:43:39    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg har sendt en henvendelse til Professor Jobling om hva slags resultater de frivillige vil få når forskningen er klar om et års tid. Det vil være en stor fordel om testerne får resultater for de 17 STR-markørene sine i en slik form at de kan legges ut på Ysearch og sammenlignes med andre testere i hele verden.

Forskningsprosjektet startet med å teste menn i Wirral-området i nordvestlige England, og så på forskjeller mellom menn som hadde etternavn med norrønt opphav/etymologi sammenlignet med menn som har etternavn med annet opphav. Her er en plakat i pdf.-format som viser resultatene på en enkel måte.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2010 21:50:01    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Nytt fra de britiske forskerne på vikinggener:

Selve analysen for de norske frivillige er stort sett gjennomført. Det gjenstår mye når det gjelder analysen av norske sammenlignet med britiske data, men de er straks klare til å se over de norske resultatene.

Systemet de bruker skal gå an å konvertere slik at brukerne kan legge inn sine data på Ysearch, og dermed bli sammenlignet med mange andre rundt om i verden som har testet med kommersielle selskap. Dette er en god nyhet. Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Des 2010 11:25:30    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Forskerne bak Vikingprosjektet har i høst publisert en ny bok med resultater fra forskningen på menn og Y-kromosomer i nordvestlige England. Boken heter Viking DNA: The Wirral and West Lancashire Project, les omtale på websidene deres (på engelsk).
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 08:18:23

InnleggSkrevet: 21 Jan 2011 11:34:51    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg er en av de frivillige som sendte inn DNA, og har ikke hørt noen ting etter det. Ut fra det som står her forstår jeg at man heller ikke kan forvente å få høre noe før til høsten 2011?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Jan 2011 21:38:48    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Både i papirene som ble sendt ut sammen med testsettet og i informasjon senere ble det oppgitt 18 måneder som antatt tid til resultater er klare. Men vi har fått opplyst at de aller fleste norske testene allerede er gjennomført, og at det i disse dager diskuteres detaljer for når og hvordan dette skal sendes tilbake til testerne i Norge.

Kommer tilbake med mer når jeg har informasjon! Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 08:18:23

InnleggSkrevet: 22 Jan 2011 02:35:13    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Takk for opplysningene. Fint at du holder oss oppdatert. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:27:47

InnleggSkrevet: 29 Jan 2011 13:08:43    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg er også en av de frivillige.

Veldig spent på resultatet og setter pris på informasjonen du deler med oss så vi vet at det skjer noe.

Så i informasjonen etter når vi kunne vente å få resultatet. Ser at det står i slutten av 2011. Jeg og muligens Tor Kvien har nok bare bitt oss merke i 2011 Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Aug 2009 01:03:56

InnleggSkrevet: 15 Jul 2011 16:23:51    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Hei, jeg er en av deltakerne. For en stund siden fikk jeg en e-mail hvor det stod at vi skulle få tilbake resultatene fra prosjekt i juli måned. Har noen av dere andre fått noe av dette tilbake enda?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Jul 2011 14:14:26    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Ingen har fått tilbake noe enda - men vi venter i spenning!

Om noen i mellomtiden har lyst til å teste mer av sitt DNA via kommersiell testing, se under Kjøp og salg. Wink
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2011 01:30:47

InnleggSkrevet: 06 Sep 2011 01:35:26    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Det siste jeg hørte fra prosjektet var at man regnet med svar i løpet av juli 2011. Ny teknologi skulle tas i bruk. Som deltaker er jeg spent på resultatet. Vet noen her på forumet noe om fremdriften og når resultatene sendes ut til deltakerne?

Finnes det en oppdatert link til akkurat dette prosjektet? De jeg har sett er forholdsvis gamle.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Mai 2011 06:39:50

InnleggSkrevet: 06 Sep 2011 21:38:59    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Finnes det en oppdatert link til akkurat dette prosjektet? De jeg har sett er forholdsvis gamle.

Professor Hardings pesonlige web-side røper ikke når han sist oppdaterte den, men den inneholder en referanse til en norsk bok som ikke ser ut til å ha kommet ut til planlagt tid:
Sitat:
Det Norske Liverpool. Vikinger, DNA og Nåtid (S. Harding and S. Vaagan). In press – due Spring 2011

Det er også vist til en annen kommende bok, In Search of the Vikings, men rask googling etter konferanseprogrammet til Chester Viking Conference i november 2010 ga ingen henvisninger til DNA-studien.

Nå er det kanskje greit å minne om at forskningsprosjekter nå og da støter på uforutsette utfordringer som kan skape forsinkelser, helt uavhengig av hvor stor interesse det er for å se resultater. Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Sep 2011 22:05:37    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Tilbakemelding til den norske testgruppen nærmer seg!

Jobling og King holder på å gjøre klart resultater til hver enkelt, som sendes ut sammen med et informasjonsskriv med forklaringer og bakgrunn. Dette kommer på norsk.

Hver deltager får en oversikt over de individuelle resultatene sine. Ut fra det jeg vet vil dette vise:

* Verdier for 17 STR-markører (Y-filer)

* Hvilke SNPs av totalt ca 20 som er testet positive, og dermed hvilken haplogruppe/undergruppe folk tilhører.

Selve publikasjonen av forskningen med sammenligning av alle de britiske testerne med de norske og eventuelle konklusjoner, er ikke ventet før våren 2012. Dette er arbeid som tar tid.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Sep 2011 00:40:18    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Takk for bra svar! Svært spennende forskning! Europas haplogrupper er mange, og noen krever dybdegranskning for å forstå bedre. Storbritannia har et stort mangfold, og i Norge har vi et forholdsvis lite tallmateriale. Spesielt Rib1b2 (Atlantic Modal Haplogroup, tolkes som en keltisk linje) som jeg nå i flg Nat Geos Genographic project tilhører, omfatter en forholdsvis stor del av vest-Europas befolkning. Avvikene i dys-verdiene kan for eksempel fortelle noe om hvor lang tid det er siden man havnet der man er.
Når kom for eksempel denne haplogruppen til Norge og Norges andre haplogrupper? Ble gruppene blandet inn i befolkningen i sør-Europa under siste istid? Innvandring i steinalder, bronsealder, jernalder eller ganske nylig? Mange spørsmål som krever svar, som igjen genererer enda flere spørsmål.

Vi finner nok uansett ut at folk i tidligere tider nok reiste mer enn mange tror, og at selv i det høye nord er vel ikke disse vikinggenene så homogene som man skulle tro. Island er jo et bevis på dette. Ganske stor andel keltisk farslinje på Island ser det ut til. Og gener fra nord-Amerikas urbefolkning i morslinjen hos noen mennesker på Island. For eksempel.

En gammel drøm om å vite mer om opphavet blir virkelighet ved hjelp av genetikk. Fantastisk! Stor takk og respekt til de og dere som jobber med dette!

Og det blir meget spennende å se dypere ned i resultatene fra dette prosjektet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Sep 2011 12:54:54    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Spesielt R1b1b2 (Atlantic Modal Haplogroup, tolkes som en keltisk linje) som jeg nå i flg Nat Geos Genographic project tilhører, omfatter en forholdsvis stor del av vest-Europas befolkning.

Bjørn, se egen tråd om haplogruppe R1b og mer informasjon på DNA-sidene her.

R1b1b2 er den gamle betegnelsen på menn som er R-M269 (dvs nesten alle) - nå kalles den greinen R1b1a2 - jeg bruker bare R1b og nevner alltid SNP-navn dersom kjent, altså R1b-M269.

Nesten alle R1b-menn har M269, og videre testing er nødvendig for å se hvilke av undergruppene man er en del av.

Siden du har testet gjennom Genographic-prosjektet er det flott om du blir med i Norgesprosjektet, se beskrivelse hvordan i denne tråden - scroll ned til innlegg 31. okt. 2010.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Des 2004 01:31:46

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 17:09:16    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

I dag kom resultatet fra analysen, - i alle fall for mitt vedkommende. Min haplo-gruppe er bestemt til I1 - M253. Jeg forstår av det generelle materialet som fulgte med at haplogruppe I1 har et klart tyngdepunkt i Skandianavia. Det står videre om haplogruppe I1:
    "Del av den større haplogruppe I, som representerer den opprinnelige jeger- og sankerbefolkningen som fantes i Europa før jordbruket kom, for 10000 år siden i eldre steinalder (paleolittisk tid)."

Foreløpig kan jeg ikke si annet enn at det var interessant, selv om det selvsagt hadde vært enda mer interessant om jeg hadde Y-kromosomer som stammet fra eskimoer, vest-gotere eller mer overraskende folkeslag.

Min mannslinje kan føres til Sogn på begynnelsen av 1600-tallet. Er det andre fra sognerøtter her i forumet? Det kunne være interessant å høre om vi har noe felles.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 18:34:47    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Spennende! Jeg antar at alle vil få sine resultater i disse dager, og selv om vi må vente en stund på forskernes undersøkelser og konklusjoner er det morsomt å se hvilke lange linjer man stammer fra, såkalte haplogrupper.

Om man vil lese litt mer om de forskjellige Y-haplogruppene står det mer på DIS' DNA-sider her.

Jeg er litt usikker på om STR-verdiene dere har fått tilsendt er direkte kompatible med Ysearch.org (må sjekkes - kan komme tilbake til det), men jeg vil altså oppfordre dere alle til å legge inn resultatene deres der også. Les ev litt mer om dette i annen tråd om Norgesprosjektet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 18:48:21    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
Foreløpig kan jeg ikke si annet enn at det var interessant, selv om det selvsagt hadde vært enda mer interessant om jeg hadde Y-kromosomer som stammet fra eskimoer, vest-gotere eller mer overraskende folkeslag.

Haplogrupe I1 er interessant som bare det. Kanskje ikke så eksotisk eller sjeldent, men det defineres stadig nye undergrupper som gjør det mulig å tolke eksisterende data på nytt. I1-prosjektet knyttet til FTDNA har over tre tusen deltagere.

Nå vet jeg ikke hvilke 20 SNP-markører vikingprosjektet faktisk har testet, men det er uansett oppdaget nye SNP-markører og blitt definert nye undergrupper siden vikingprosjektet startet. Dermed kan antagelig din haplogruppe kan bestemmes mer nøyaktig i dag ettersom det for tiden er definert en 11-12 undergrupper av I1.

Tilføyelse: Det er mulig å forutsi sannsynlige undergrupper basert på verdiene til STR-markører, og for I1 kan du kanskje ha glede av analysen til Terry Robb. Jeg får understreke kanskje ettersom jeg ikke vet hvilke STR-markører vikingprosjektet har testet.

En nettside med mer informasjon og teorier om historien til haplogruppe I finner du her: www.buildinghistory.org/distantpast/haplogroupi.shtml
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 20:50:43    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

De STR-markørene jeg har fått opplysninger om er flg.:
    DYS19
    DYS385a,b
    DYS389I
    DYS389II
    YGATAH4
    DYS390
    DYS391
    DYS392
    DYS393
    DYS635
    DYS437
    DYS438
    DYS439
    DYS448
    DYS456
    DYS458

Jeg oppgir ikke verdiene her nå. Som novise på dette området vil jeg først spørre om det er noen personvernhensyn eller andre grunner som taler for at man holder disse dataene for seg selv, - eller er det kanskje tvert i mot?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 22:10:56    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
Jeg oppgir ikke verdiene her nå. Som novise på dette området vil jeg først spørre om det er noen personvernhensyn eller andre grunner som taler for at man holder disse dataene for seg selv, - eller er det kanskje tvert i mot?

Du har helt rett i at det er personvernhensyn du må vurdere her, både hensynet til egen person og for den saks skyld overfor far og eventuelle brødre og sønner. Det er mulig å bruke verdiene psevdonymt, og enkelte velger å være svært tilbakeholdne med å koble sitt virkelige navn med disse DNA-profilene.

Nå er ikke 17 STR-markører mye, og sannsynligvis er det flere mennesker som deler samme sett med verdier. Likevel er det greit å tenke framover og muligheten for at en får lyst til å teste mer. Hensynet til personvernet kan veies opp med fordelen det kan gi å bruke DNA i slektsgranskning og/eller i genforskning generelt, og hva som veier tyngst for den enkelt blir et personlig valg.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 22:27:02    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
    DYS19
    DYS385a,b
    DYS389I
    DYS389II
    YGATAH4
    DYS390
    DYS391
    DYS392
    DYS393
    DYS635
    DYS437
    DYS438
    DYS439
    DYS448
    DYS456
    DYS458

STR-markører på Y-kromosomet avslører nesten aldri helseinformasjon, men unntak av mangel på DYS-markør DYS464 og infertilitet. Grunnen er at Y-kromosomet er svært lite (det minste) og bærer så vidt man vet ikke mye annen informasjon enn å få et foster til å utvikle seg til gutt.

Bøygen her er "såvidt man vet" - det ser ut som om det aller meste av menneskets DNA er "junk DNA" og at bare en liten del bærer genetisk informasjon. Siden dette er en svært ung vitenskap er det jo slik at dette kan endre seg.

Dette er en av hovedgrunnene til å bruke Ysearch.org - legg inn initialer som "kontakt", informasjon om eldste ane - og om noen får treff og vil ha kontakt gjøres dette via et kontaktskjema.

Det er forøvrig ganske vanlig blant de ivrige og erfarne å avsløre og publisere svært mye om sine data - siden disse genealogiske DNA-testene og særlig ikke Y-DNA avslører noe "farlig".

Se listen over Y-resultater fra Norgesprosjektet også for mer om Y-DNA i Norge. Vi kan se navn på eldste kjente ane - men ikke på hvem som har testet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 22:29:17    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Det fins også litt mer om etiske problemstillinger på DNA-siden til DIS.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Sep 2011 23:21:56    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Anne skrev:

Bøygen her er "såvidt man vet" - det ser ut som om det aller meste av menneskets DNA er "junk DNA" og at bare en liten del bærer genetisk informasjon. Siden dette er en svært ung vitenskap er det jo slik at dette kan endre seg.

Med andre ord kan det være en god idé å være oppmerksom på usikkerheten om hva disse opplysningene etter hvert kan fortelle om den enkelte av oss. Og samtidig ikke glemme at forskningsresultater kan være feil og dermed være høyst midlertidige sannheter, og at forskningsresultatene også kan bety at enkelte sykdommer kan behandles. Smile

Du skal ikke lese så veldig mye i diskusjonsgrupper om haplogruppe I før du snubler over slikt som er helserelatert. Vi vet lite om hvilke teorier og hypoteser som kan bli publisert neste år, eller om en ti års tid. Eller hvilke teorier og hypoteser som vil bli forkastet. Confused

Med andre ord er det god grunn til å være varsom, men antagelig ingen grunn til panikk. Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Sep 2011 12:26:54    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Håkon skrev:
Med andre ord er det god grunn til å være varsom, men antagelig ingen grunn til panikk. Wink

God vurdering: og grunn til at Ysearch anbefales (det er altså anonymt) i stedet for å publisere alle sine resultater offentlig.

Det er ellers en trend at folk som har testet med 23andMe der DNA fra hele genomet testes, også masse sykdoms- og helserelatert, laster opp (altså gir bort) sine data til diverse aktører som GEDmatch og Ancestor-Projects. Dette er noe jeg vil råde folk til å tenke nøye gjennom, for slike rådata med autosomaltester fra 23andMe inneholder masse helseopplysninger. Tilsvarende Family Finder-test fra FTDNA er "vasket" for helsedata, men disse kan også teoretisk avsløre en del ting.

Tenke seg om, altså.

Men for Y-STR verdier er altså genetisk informasjon minimal.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Okt 2011 08:04:43

InnleggSkrevet: 13 Sep 2011 13:33:52    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg fikk også mitt svar fra Vikingprosjektet idag.

R1a1-M17

Jeg kan spore mine farslinje i 10 ledd i Stavangerområdet, Endre Jakobsen A. Goa f.ca. 1622

Jeg vet ikke så mye om dette enda, og vet ikke hva STR-markers kan fortelle meg.

Sist endret av dn07172 den 14 Sep 2011 11:33:35, endret 3 ganger
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Okt 2010 10:28:01

InnleggSkrevet: 13 Sep 2011 21:04:50    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

I1-M253 her også, 12-13 generasjoner alle i indre Ryfylke.
Jeg kikket på Ysearch.org, men det så ikke ut til å være kompatibelt (men jeg har ikke greie på dette)
Etter manuell sammenlikning i Norgesprosjetets oversikt kom jeg frem til at det nærmeste treffet var Lars Kilen , Lyster i Sogn f.c. 1570. Bortsett fra DYS456 så det helt likt ut....
Hva dette måtte bety hvet jeg ikke. Kansje var min eldste kjente på farsiden samtidig med Lars Kilen "bare" en ti-menning eller mye fjernere ?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Sep 2011 23:59:45    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Nå har også jeg sammenlignet STR-markørene mine med oversikten som finnes på Norges-prosjektets nettside. På to personer stemte markørene for 13 av 15 markører. Jeg er litt usikker på hva jeg kan slutte av det, - antakelig ingenting. Det må vel være 100% match før man kan tenke på noe sånt som felles aner de siste 500 år?

Kanskje er det mer interessant at jeg for to personer har treff på 9 av 9 markører.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2011 00:48:36    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Håvard skrev:
I1-M253 her også, 12-13 generasjoner alle i indre Ryfylke.
Jeg kikket på Ysearch.org, men det så ikke ut til å være kompatibelt (men jeg har ikke greie på dette)

Alle STR-markørene som er listet over finnes i skjemaet til Ysearch.org, og de markørene som en bruker ikke har testet skal registreres som standardverdien "-" i skjemaet.

Det som er usikkert er om verdiene på de STR-markørene vikingprosjektet har testet er de samme som de FTDNA bruker. Forskjellige laboratorier bruker litt forskjellige notasjoner og skalaer. Litt tidligere i denne diskusjonen har Anne skrevet at hun skal sjekke dette. Inntil det er gjort er det ikke lett å si om dere sammenligner epler og appelsiner når dere sammenligner STR-markørene i vikingprosjektet og norgesprosjektet. Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2011 11:08:29    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Ysearch for Viking-testere

Da har jeg sjekket med forskerne Mark Jobling og Turi King, som kan opplyse om at den eneste endring man behøver gjøre for å legge inn på Ysearch er følgende:

Sitat:
H4: subtract 1 from the number of repeats from Y filer to get the number of repeats used by FTDNA.

Det gjelder altså GATA H4 - der må vikingene trekke fra 1 når dere legger inn i skjemaet til Ysearch.

Lenke til å legge inn ny bruker på Ysearch fins her. Legg merke til at rekkefølgen av de forskjellige STR-markørene er forskjellig, så se nøye hvor de forskjellige tallene skal legges inn.

Jeg håper flest mulig av dere norske frivillige vil legge data inn der - slik at flere data for norsk DNA blir tilgjengelig for allmennheten. Dere velger selv hvor mange detaljer dere ønsker legge inn, men lurt å føre opp mest mulig om eldste kjente ane i direkte farslinje: navn, sted, fylke og det man vet om år for født/død.

Professor Joblings nettsider er under construction, men nå er det lagt ut lenke til dette forumet slik at de frivillige kan legge inn spørsmål osv her.

Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Sep 2011 10:56:51

InnleggSkrevet: 14 Sep 2011 11:08:52    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

R1a1-M17 her.
Mannslinje tilbake til ~1680 på Jæren, nærmere bestemt Matningsdal.

mvh
morten mattingsdal

Sist endret av gj14708 den 15 Sep 2011 23:11:47, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2011 11:52:00    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
Nå har også jeg sammenlignet STR-markørene mine med oversikten som finnes på Norges-prosjektets nettside. På to personer stemte markørene for 13 av 15 markører. Jeg er litt usikker på hva jeg kan slutte av det, - antakelig ingenting. Det må vel være 100% match før man kan tenke på noe sånt som felles aner de siste 500 år?

Kanskje er det mer interessant at jeg for to personer har treff på 9 av 9 markører.

Det fins flere forskjellige lister og programmer for å regne ut ca når en felles ane ville levd, basert på hvor mange felles STR-markører man har. Family Tree DNA har en tabell her og et eget program her (ikke sikker på hvordan denne virker).

Mutasjonene skjer altså med en beregnet gjennomsnittlig hastighet, og basert på dette får man en sannsynlighet for når felles ane må ha levd. Denne blir mer nøyaktig jo flere STR-markører som er testet.

Vi ser likevel ofte at:
* felles ane ser ut til å være lenger bak, altså at beregningen fra f eks FTDNA virker for "optimistisk"
* man som oftest må ha minst 37 STR-markører for å finne treff som er relevante for slektstreet
* forskjellige markører har forskjellig mutasjonsrate, og må vurderes forskjellig, les mer på engelsk her.

Det fins noen eksempler i Norgesprosjektets Y-resultater:

Y-haplogruppe G2a3b
* 19614 og 204491 er femmenninger i direkte farslinje (testen er ikke ferdig analysert, men den eneste forskjell så langt er CDYb som regnes som "super-rask" og altså ustabil). 199551 har en annen farslinje, men ser ut til å ligge svært nær i verdier til disse to (venter her også på hele test-resultatet) - om granskingen er rett har de kanskje felles stamfar en gang før 1500.

Y-haplogruppe R1a1a1
* 166286 og 193960 har begge testet 67 markører. De er timenninger (+ to generasjoner for den ene linja) og Guttorm Askjum som nevnes er deres nærmeste felles ane. Den eneste forskjell er CDYb
* 182600 og 151268 er farbror/nevø, og på 67 markører skiller det én markør, DYS460.

Konklusjon er altså at med 17 markører som er testet i Vikingprosjektet vil treff være usikre, men dersom man ser at farslinjene er fra samme sted/fylke, så er det svært interessant å utforske videre, enten ved tradisjonell gransking eller også med videre testing.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:27:47

InnleggSkrevet: 14 Sep 2011 22:06:14    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

R1a1-M17 er jeg.
Mannslinje tilbake til ~1610 i Verdal
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 09:52:38    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Rib U-106 ble det her. Farslinje fra Trysil og tilbake til Elverumstraktene noen generasjoner tilbake.

Jeg har tidligere tatt en standardtest (12 markører) på The Genographic Project. Der står jeg fortsatt med gammel betegnelse R1b1b2. Det prosjektet sier også (fortsatt) at dette er an av Europas eldste linjer, tilbake til Cro Magnon, og mange har tolket dette som en keltisk linje.

På Eupedia tolkes dette svært annerledes, og jeg leser på ulike kilder at det tolkes som en linje som kom til Europa for svært få tusen år siden, og muligens kom til Norge i folkevandringstiden.
Uansett viser kart jeg har sett at denne gruppen er konsentrert rundt Hallstatt i Østerrike, og opp langs elvene til rundt Friesland i Nederland.

Kan noen oppklare min forvirring litt? Smile

Og hvis ny kunnskap er kommet, burde kanskje Nat Geo og Gen prosjektet oppdatere brukernes info?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 09:56:30    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml

Er linken over til å stole på?

Bjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Okt 2011 08:04:43

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 09:58:01    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Kan noen kaste litt lys over dette for en som er novise innen DNA i slektsgransking.

Jeg har på Ysearch funnet en match både på haplogruppe R1a1-M17 og på alle de 17 STR-markørene som jeg fikk i svaret.

Så vidt jeg forstår betyr det at vi har felles farsane, men går det an å begregne noe om når denne felles anen levde ?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 14:08:09    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Bjørn skrev:
www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml

Er linken over til å stole på?

Eupedia er ganske bra, ja, bl a med flere nye, gode kart. Jeg har lånt/sitert deler derfra på de norske DNA sidene her på DIS.

For all informasjon om haplogrupper generelt: Dette er en ny vitenskap, og nye oppdagelser gjør at stoff revideres og diskuteres hyppig.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 14:10:12    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Stein skrev:
Jeg har på Ysearch funnet en match både på haplogruppe R1a1-M17 og på alle de 17 STR-markørene som jeg fikk i svaret.

Så vidt jeg forstår betyr det at vi har felles farsane, men går det an å begregne noe om når denne felles anen levde?

Se mitt innlegg over her, med lenker til tabeller for slike beregninger. 17 STR-markører er lite i seg selv, for å finne felles ane innen genealogisk tid.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 14:17:34    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Jeg har tidligere tatt en standardtest (12 markører) på The Genographic Project. Der står jeg fortsatt med gammel betegnelse R1b1b2. Det prosjektet sier også (fortsatt) at dette er an av Europas eldste linjer, tilbake til Cro Magnon, og mange har tolket dette som en keltisk linje.

Er det riktig? I så fall er sidene til Genographic svært utdaterte.
R1b1b2 er gammel betegnelse på R1b1a2 - men best å bruke R1b og så navn på definerende SNP (om man vet). Les mer på DNA-sidene her.

Om det er flere der ute som har testet med Genographic, men ikke har overført resultatene sine til Family Tree DNA (gratis, samme lab) og blitt med i Norgesprosjektet DNA: det er supert om dere tar kontakt! Vi finner alle ut så mye mer om alle norske testere er med i prosjektet. Ved spørsmål ta gjerne kontakt med meg direkte. (Følg lenke i min signatur.)

Se også epost sendt til deg, Bjørn. Wink
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 14:38:11    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Som nevnt i et tidligere innlegg, har jeg fått vite fra Leicester at jeg hører hjemme i haplogruppe I1. Jeg la dataene fra analysen inn i skjemaet på nettsiden til ysearch.org. Da kom jeg ut med gruppe I1* som vel betyr at jeg ikke hører hjemme i noen av de undergruppene som er definert. Men det skjer vel forskning hele tiden på dette, og en vakker dag får jeg kanskje vite hvilken undergruppe jeg hører hjemme i. Dette gjør mitt "fingeravtrykk" straks litt mer interessant!

Eller har jeg misforstått? Er det fordi de resultatene vi har fått, inneholder for få markører til å bestemme undergruppen at jeg har fått denne asterisken etter I1?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mai 2010 06:14:08

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 15:14:34    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
Eller har jeg misforstått? Er det fordi de resultatene vi har fått, inneholder for få markører til å bestemme undergruppen at jeg har fått denne asterisken etter I1?

Det er hyggelig å se at resultatene fra Viking prosjektet har begynt å komme inn - håper alle dere som kan melde dere inn i FTDNAs Norway Project vil gjøre det så snart som mulig. Det er i dag 442 medlemmer, men dess flere dess bedre.

Knut, man får en asterisk etter haplogruppen, I1, når de SNP testene man har tatt ikke viser noen undergruppe. STR markørene brukes ikke direkte for haplo-undergruppe definisjon.

Som du sier er det stadig utvikling på dette feltet og det kan godt bli slik at flere SNP mutasjoner blir kartlagt i I1 familien og at du kan i framtiden ta flere SNPtester og finne en mindre undergruppe. Du kan sikkert følge med i diskusjonen om dette på hg I siden på DNA forum. http://dna-forums.org/index.php?/forum/12-i-haplogroup-y-dna/

I min haplogruppe, N1c1*, er det gjennom WTY testing funnet flere mulige SNP som vi nå undersøker nærmere for å se om de kan brukes som undergruppe definisjoner.

Men det er jo ikke noe "skam" å være I1* - det viser jo at din farslinje har ikke endret seg på mange, mange tusen år (i hvert fall ikke på 3 - 4 steder på Y-kromosomet)!!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 15:32:21    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
Som nevnt i et tidligere innlegg, har jeg fått vite fra Leicester at jeg hører hjemme i haplogruppe I1. Jeg la dataene fra analysen inn i skjemaet på nettsiden til ysearch.org. Da kom jeg ut med gruppe I1* som vel betyr at jeg ikke hører hjemme i noen av de undergruppene som er definert.

Mener du at du fikk høyt treff med en I1* modal? Ysearch bestemmer ikke haplogruppe, men man kan se hvilke haplogrupper og undergrupper man har flest treff med. Kanskje tenker du på Y-filer?

Sitat:
Men det skjer vel forskning hele tiden på dette, og en vakker dag får jeg kanskje vite hvilken undergruppe jeg hører hjemme i. Dette gjør mitt "fingeravtrykk" straks litt mer interessant!

Både og!

I1 er blant de haplogruppene der vi ikke anbefaler "Deep Clade" test (en standardpakke av SNPs for å finne undergruppe nedover), fordi det er mange mange grupper av I1 som ikke har noen definerende SNP (ennå) og fordi de få som testes i standardpakken stort sett er irrelevante eller sjeldne. Men det skjer stadig nye oppdagelser gjennom bl a "Walk through the Y"-testing som Svein nevner.

I1-treet ser f eks slik ut på ISOGG. Viking-prosjektet har ikke testet alle disse.

"Draft-tree" på FTDNA har enda flere SNPs som ikke helt er plassert i hierarkiet ennå, scroll ned til I for å se.

I tillegg fins ikke definerende SNPs for så mange av undergruppene. Et eksempel er "Ultra-Norse" som er mest typisk for norske linjer. Disse er vanligvis L22 (I1d) - jeg vet ikke ennå om noen av "vikingene" ble testet for den - jeg tror ikke det, men kan få sjekket.

Ta også gjerne en titt på det store I1-prosjektet på Family Tree DNA med over 3000 medlemmer. Ken Nordtvedt som nevnes på I1-siden her inne er en av administratorene. Der kan dere se hvordan han deler inn undergrupper av I1: Om dere kikker på Y-resultatene (NB: lang tid for å laste hele) ser dere ca hvem som har testet hvilke SNPs - og at dette ikke stemmer helt med alle undergruppene, fordi mange ikke har tatt SNPs-tester, og fordi det må oppdages flere SNPs før det blir "ryddig".
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 15:40:14    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Lite tillegg til Knut her:
Du er nok I1-M253 og ikke I1* - ennå. Det må flere tester til før man kan vite at ingen av de hittil kjente SNPs under M253 fins.

Vikingprosjektet har ikke testet alle, men et utvalg av de viktigste.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 16:21:59    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

SNPs testet i Vikingprosjektet

Da har jeg fått raskt svar fra Dr Turi King om hva som er testet. Det varierer mellom haplogruppene, og i første omgang poster jeg bare listen:

Sitat:

M173
    M170
    M253
    M172
    M35
    M201
    M242
    Tat
    M223
    M17
    M153
    M167
    M222
    U152
    U106
    U198
    L11
    S116
    S145

and M269 on people who were derived for M173 but ancestral for L11.

Skal få laget en oversikt over hvilke som hører hjemme hvor om litt - om ikke noen andre har gjort det i mellomtiden. Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 17:38:46    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Her er listen sortert og haplogrupper/undergrupper lagt til (ut fra ISOGG-treet). Rekkefølgen er endret. Stjerne antyder tre-strukturen.

* M170 I
** M253 I1, under M170
** M223 I2
* M172 J2
* M35 E1b1b1
* M201 G
* M242 Q
* Tat N1c
* M173 R1
** M17 R1a1a, under M173
** M269 R1b (R1b1a2), under M173
*** L11 R1b (R1b1a2a1a1), under M269
**** U106 R1b (R1b1a2a1a1a), under L11
***** U198 R1b (R1b1a2a1a1a1), under U106
**** S116 (=P312) R1b (R1b1a2a1a1b), under L11
***** M153 R1b (R1b1a2a1a1b2a), under S116
***** M167 (=SRY2627) R1b (R1b1a2a1a1b2b1), under S116
***** U152 R1b (R1b1a2a1a1b3), under S116
***** S145 (=L21) R1b (R1b1a2a1a1b4), under S116
****** M222 R1b (R1b1a2a1a1b4b) under S145

Om noen lurer på hvorfor så mange undergrupper av R1b er testet, vær oppmerksom på at minst 60 %, noen steder over 80 % av britiske menn tilhører en R1b-gruppe. Det er også den haplogruppen i vestlige Europa man kjenner flest undergrupper til.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Sep 2011 21:41:37    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Anne skrev:
Eupedia er ganske bra, ja, bl a med flere nye, gode kart.

Eupedia har en del fine kart og figurer, og merker alt som opphavsrettslig vernet. Den store ulempen med Eupedia er at det er meget vanskelig å identifisere kilder og referanser for de enkelte framstillinger og utsagn. Det er en ulempe på et fagområde som endrer seg så raskt som dette.

For øvrig la Jean Manco ut en side om vikingene i dag.

Med hensyn til vikingprosjektet er det kanskje litt skuffende å oppdage at det som er tilstrekkelig DNA-informasjon for et avgrenset forskningsprosjekt slett ikke gir noen uttømmende analyse for den enkelte deltager. Men dette er et fagfelt i stadig utvikling, og det oppdages noe nytt hver eneste uke.

Det er laget programmer som analyserer STR-markørene for å finne hvilken haplogruppe en sannsynligvis tilhører. For dem som har havnet i haplogruppe I finnes det en nettside som finner sannsynlige undergrupper basert på STR-markører. Hvor godt svar den kan gi på 17 markører vet jeg ikke, men det koster ingenting å prøve den: members.bex.net/jtcullen515/haplotest.htm

Knut skrev:
Men det skjer vel forskning hele tiden på dette, og en vakker dag får jeg kanskje vite hvilken undergruppe jeg hører hjemme i. Dette gjør mitt "fingeravtrykk" straks litt mer interessant!

Neida, allerede i dag kan du kjøpe flere tester. FTDNA har definert 18 undergrupper av I1 i sitt tre, men det er å regne som en arbeidshypotese. Likevel, de tester faktisk for 11 mulige undergrupper i dag dersom du er I1-M253 og bestiller en såkalt Deep Clade test.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2011 01:50:39

InnleggSkrevet: 17 Sep 2011 21:43:29    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Håkon skrev:
FTDNA har definert 18 undergrupper av I1 i sitt tre, men det er å regne som en arbeidshypotese. Likevel, de tester faktisk for 11 mulige undergrupper i dag dersom du er I1-M253 og bestiller en såkalt Deep Clade test.

Vil bare presisere at en Deep Clade test ikke nødvendigvis tester alle 11, men tar de sannsynlige først og jobber seg nedover i treet. Derfor kan det være lurt å gjøre som Anne M. skriver, å spørre om hjelp først, så man ikke bestiller en test til $89 når man kunne kjøpt en til $29. Cool
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Sep 2011 00:52:46    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Kai skrev:
Vil bare presisere at en Deep Clade test ikke nødvendigvis tester alle 11, men tar de sannsynlige først og jobber seg nedover i treet.

Det er gjerne en viss forskjell på å teste for 11 mulige, og å teste alle 11, ja. Wink

Med members.bex.net/jtcullen515/haplotest.htm kan du plukke den mest sannsynlige, og har du flaks slipper du med å teste en eller to SNPer. Med andre ord, prisen på Deep Clade er et slags veddemål.

Men spør du om hjelp til å finne den mest sannsynlige SNP-markøren vil svaret ofte avhenge av hvor mange STR-markører du har testet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Sep 2011 11:49:01    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Kai Ove har et godt poeng her, men enda noen presiseringer er på sin plass:

Deep Clade-testen er altså en pakke med "offisielle" SNPs fra FTDNA til $89 - denne endres og oppdateres gjerne en gang i året, så man må sette seg inn i hva som til en hver tid gjelder.

Se forskjell på offisielle SNPs som testes i Deep Clade og tilgjengelige SNPs ved å studere Ytree-sidene til FTDNA. Deep Clade inkluderer SNPs som er med i YCC2008, mens det er mulig å teste separat for SNPs nevnt i Draft Tree.

Det er stor forskjell på de forskjellige Y-haplogruppene om det lønner seg å bestille Deep Clade pakken eller ikke.

For R1b anbefales Deep Clade til alle, bortsett fra de (få) som har testet 67 markører og via sine treff kan være rimelig sikre på undergruppe av R1b derfra. Disse kan teste "nederste" SNP direkte for $29 + 9,50. Deep Clade for R1b tester over 50 SNPs.

For R1a anbefales ikke Deep Clade - det er nesten ingen opplysninger man får fram for vestlige R1a gjennom en slik test, der alle (unntatt sjeldne "Old European") vil være M417+ og ingen andre definerende SNPs er med i Deep Clade - ennå. Se figuren til Lukasz Lapinski fra R1a1a and Subclades-prosjektet.

For I1 anbefales heller ikke Deep Clade (se også over) men heller en vurdering fra I1-administratorene om hvilke SNPs det kan være vits å teste.

For andre grupper: spør en administrator for haplogruppeprosjektene som fins. De kan ofte se direkte fra STR-verdiene hvilke SNPs som er aktuelle.

For vikingene: dette gjelder altså menn som har testet Y-DNA gjennom Family Tree DNA eller et samarbeidende selskap.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mar 2006 06:25:56

InnleggSkrevet: 18 Sep 2011 22:11:44    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Resultatet for meg i Vikingprosjektet er I2b - M223. Aner frå Sunnmøre, eldste f. ca 1620.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Sep 2011 23:15:37    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Kai skrev:
Resultatet for meg i Vikingprosjektet er I2b - M223. Aner frå Sunnmøre, eldste f. ca 1620.

Interessant. Nå kalles M223 for I2b1 hos FTDNA, men hos ISOGG har gruppen skiftet navn til I2a2a.

Et eget prosjekt for M223-klanen finner du her: www.familytreedna.com/public/M223-Y-Clan/
og et diskusjonsforum her: dna-forums.org/index.php?/forum/110-i2b1m223-project/

En bruker i M223-prosjektet er registrert med eldste ane fra Møre, ca 1620, og Y-haplogruppe I2b1a, dvs M284. Om det er samme ane kan du jo sjekke selv. M284 er kan hende interessant mht Vikingprosjektet ettersom det er en subgruppe som trolig har oppstått i Storbritannia: www.buildinghistory.org/distantpast/haplogroupi.shtml#I2-M438 og knordtvedt.home.bresnan.net/Tree%20and%20Map%20for%20Hg%20I.pdf
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Des 2006 08:28:54

InnleggSkrevet: 18 Sep 2011 23:44:21    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

I1-M253 her, med aner tilbake til 1680 på Aukra, M&R. Er sylfersk på dette, men la inn STR'ene jeg fikk fra prosjektet på Ysearch og får 83 treff med 16 av 17 STR'er, ingen med alle 17 utenom meg selv. Det er kanskje ikke så verst?

Før jeg så innlegget til Anne M. Berge med at YGATAH4 skulle justeres med -1 så var det bare 1 treff med 16 av 17, altså betydelig færre. Greit å vite Wink

Dette ble jo litt spennende og lærerikt, må jeg si. Selv om det ikke er så mye til hjelp i slektsgranskinga så blir det jo interessant ift. norsk historie og når jeg via andre greiner også har klart å hekte meg på ynglinge-slekta og de gamle kongerekkene, så har norsk historie blitt mer interessant i alle fall Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Sep 2011 03:54:22

InnleggSkrevet: 19 Sep 2011 04:13:33    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

According to my Vikingprojektet results, my yDNA subclade is I2b-M223 for a line I can trace to 1674 in Stordal, Sunnmøre. I've posted my results here:
http://www.ysearch.org/search_view.asp?uid=QFCAV&viewuid=QFCAV&p=0

Ken Nordtvedt has informed me that I'm probably of the Continental-1 or 2 clade, but I would need to identify more markers to determine that. I'm curious as to whether my results indicate a foreign ancestor in this line in the last thousand years, so I probably will have additional testing done.

(Apologies for posting in English. I should be able to understand replies in Norwegian!)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2011 01:50:39

InnleggSkrevet: 19 Sep 2011 15:20:15    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Knut skrev:
    DYS19
    DYS385a,b
    DYS389I
    DYS389II
    YGATAH4
    DYS390
    DYS391
    DYS392
    DYS393
    DYS635
    DYS437
    DYS438
    DYS439
    DYS448
    DYS456
    DYS458

For spesielt interesserte, så har jeg gjort en sammenlikning mellom disse markørene og hva FTDNA tester. Ti av dem er fra YDNA-12 pakka, tre er fra YDNA-25 pakka, og tre er fra YDNA-37 pakka. I tillegg testes DYS635, som ikke er blant de 67 markørene FTDNA tester i standardpakkene sine. Mulig den er med i YDNA-111, men det vet jeg ikke.
De eneste markørene som ikke har blitt testet som er med i YDNA-12 er DYS426 og DYS388.

Dette betyr at dere får sammenliknet følgende antall markører mot folk som har testet hos FTDNA på ysearch.org:
YDNA12: 10 markører til felles
YDNA25: 13 markører til felles
YDNA36: 16 markører til felles
YDNA67: 16 markører til felles

Så har man spørsmålet, hva betyr et treff på f.eks. 12 av 12 markører? Og der er det mange kriterier som spiller inn. Jeg er i haplogruppe R-L21** og har over 1300 treff på 12 markører. En kamerat av meg er Q-L53* og har null treff på 12 markører. Så det er helt tydelig at vanligheten av haplogruppa spiller inn. På internasjonale fora brukes felles etternavn som et viktig aspekt i å se relevansen i treff, men den muligheten har vi jo ikke her i landet.

Det er en god del uenighet om verdien av disse treffene, men det de fleste ser ut til å enes om er at man bør opp på minst 37 markører før man gjør noe særlig med konkluderinger.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Sep 2011 11:39:58

InnleggSkrevet: 21 Sep 2011 23:53:09    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg har en sønn som var med på vikingprosjektet. Han har ikke mulighet og tid til å sette seg inn i tingene nå, og jeg skal prøve så godt jeg kan Confused Er det noen som enkelt kan fortelle hva str markørene og "haplogroup" vil si? Jeg ser at du har skrevet ned identisk str markører som min sønn har, har alle fått de samme? også noen tall bak som jeg ikke forstår.. Er helt nytt for meg dette Wink
Sonja
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 23 Jan 2008 08:51:16

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 11:23:14    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg har fått resultatet I1-M253, testet på 17 STR. En kamerat av meg som også fikk samme haplogroup er testet på bare 16 STR. Han er ikke testet på DYS458. Er det noen som føler seg kvalifisert til å svare på hvorfor?

Er det noen av dere "eksperter" som har prøvd Haplogroup Predictor å kan si at den kan tas på alvor.
Terje
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 12:12:00    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Sonja skrev:
Er det noen som enkelt kan fortelle hva str markørene og "haplogroup" vil si?

Det står ganske mye grunnleggende informasjon om slike Y-DNA tester her på DIS Norges DNA-sider.

Haplogrupper og SNPs
Fra informasjonsskrivet som ble sendt ut sammen med resultatene:
Sitat:
Hva er SNPs og haplogrupper? Den andre typen av markører som ofte brukes er Single Nucleotide Polymorphisms (SNPs). Dette er endringer av "enkeltbokstaver" i DNAet til Y-kromosomet - for eksempel en "T" i stedet for en "A". Et eksempel på en SNP vises i diagrammet. SNPs forekommer ganske sjelden, dermed kan de ofte spores tilbake i tusener av år. Variasjonsmønstre i sett med SNPs definerer Y-kromosomtyper som kalles haplogrupper, som kan plasseres i et "slektstre". De har navn som "R1a", "I1" og "E1b1b" og konsentreres i forskjellige land. I Nordvest-Europa er for eksempel R1a vanlig i Skandinavia. Vi har brukt et sett på omtrent 20 SNPs for å definere haplogrupper i denne studien.

Forenklet kan man si at haplogruppen forteller hvilke av de forskjellige stamfedre man kommer fra. De aller fleste menn i Norge stammer fra kun fire forskjellige slike stamfedre: I1, R1a, R1b og N.

STR-markører
Se også forklaring i informasjonsskrivet. Vikingprosjektet testet 17 slike. Om DYS458 mangler kan det bety at denne testeren hadde 0 i verdi på denne, en såkalt deletion. Dette bør sjekkes med forskningsteamet.

Haplogroup Predictor
Alle viking-testerne har blitt SNPs-testet og haplogruppe er dermed sikker. En slik Predictor er mest for dem som bare har testet STR-markører. Whit Athey's Haplogroup Predictor er slik jeg har erfart svært pålitelig, men den deler ikke inn i i undergrupper. Til det bør man teste SNPs.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 16:35:19    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Tusen takk for svar.
Ser at det er bare til å sette seg inn i tingene , spennende og interessant. Kanskje noen kan svare for svarene min sønn fikk? Vet ikke om det er lurt å legge det ut her? (personvern) ?
Sonja
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 17:00:38    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Sonja skrev:
Kanskje noen kan svare for svarene min sønn fikk? Vet ikke om det er lurt å legge det ut her? (personvern)?

Du kan trygt fortelle hvilken haplogruppe han ble plassert i - det er interessant for oss å vite. Smile

STR-verdiene kan du legge inn på Ysearch.org slik at dere kan sammenligne med andre i samme haplogruppe og med samme STR-verdier.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 17:02:17    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Jeg har fått resultater fra Vikingprosjektet - Hva nå?
Her er noen tips for å forstå mer av resultatene:

1. Les informasjonsskrivet - der står en del grunnleggende informasjon om hva testen forteller
2. Les det som står om DNA-testing på DIS Norges DNA-sider, spesielt det om Y-DNA og den aktuelle Y-haplogruppen du tilhører
3. Legg inn STR-verdiene (gjerne anonymt) på Ysearch.org - og søk etter treff med andre som har testet andre steder - dette viser hvor andre som stammer fra samme direkte farslinje kan befinne seg i verden
4. Still spørsmål - gjerne her på Slektsforum
5. Vurder om det kan være spennende å investere i videre testing

Y-haplogrupper:
Les og diskuter på Slektsforum (lenker til flere etter hvert):
* Lær mer om R1a
* Lær mer om R1b
* Lær mer om I1
* Lær mer om N1c
* Lær mer om Q
* Lær mer om G2a3b

Interessert i videre testing?
Det fins flere muligheter, start gjerne med å ta en titt på denne oversikten.

Siden viking-testerne allerede har fått vite en god del om haplogruppe vil det nok være testing fra Y37 eller mer omfattende som kan være interessant.

Det er også mulig å teste direkte morslinje gjennom mtDNA, eller bruke en autosomaltest til å få treff med nærere slektninger fra hvilken som helst linje via Family Finder. Se mer om hva som fins av tester i lenken over.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 18:39:07    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Så kjekt å få raskt svar fra deg, takk igjen!

Det var svaret han fikk.:
haplogroup: R1b-S116

Har funnet litt ut om R1b, prøver fortsatt å finne ut om S116.

Sonja
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 19:58:45    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

S116 er det samme som P312 - og han har altså ikke noen av de andre "under" S116 som er testet.

Sitat:

**** S116 (=P312) R1b (R1b1a2a1a1b), under L11
***** M153 R1b (R1b1a2a1a1b2a), under S116
***** M167 (=SRY2627) R1b (R1b1a2a1a1b2b1), under S116
***** U152 R1b (R1b1a2a1a1b3), under S116
***** S145 (=L21) R1b (R1b1a2a1a1b4), under S116
****** M222 R1b (R1b1a2a1a1b4b) under S145

Det er mulig han tilhører en av de andre gruppene av R1b-P312 som ikke ble testet i dette prosjektet, f eks L238 som er en nordisk R1b-type - se mer under R1b-lenken over.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Sep 2011 20:59:16    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

For meg blir nok dette en masse tall og bokstaver så jeg må nok bruke mye tid til å forstå dette, men kanskje jeg til slutt finner ut hvor han "stammer" fra. Idea
Takk for hjelp
Sonja
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Nov 2011 21:08:07    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Dersom noen av de frivillige fra Viking-prosjektet kunne tenke seg videre testing gjennom et kommersielt selskap for å finne undergrupper osv, så har Norgesprosjektet fått kampanjepriser på en del tester i forbindelse med Slektsforskerdagen.

Informasjon finnes andre steder på Slektsforum. Wink

Kontakt meg også gjerne direkte på norwaygenes at yahoo dot com for å få tilsendt informasjon.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mar 2012 12:15:04

InnleggSkrevet: 21 Mar 2012 00:22:51    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Anne skrev:
Dersom noen av de frivillige fra Viking-prosjektet kunne tenke seg videre testing gjennom et kommersielt selskap for å finne undergrupper osv, så har Norgesprosjektet fått kampanjepriser på en del tester i forbindelse med Slektsforskerdagen.

Informasjon finnes andre steder på Slektsforum. Wink

Kontakt meg også gjerne direkte på norwaygenes at yahoo dot com for å få tilsendt informasjon.

Jeg så dette prosjektet på Norske Røter på NRK forrige søndag og ønsker å delta, hvordan må jeg gå frem? Det var forresten noe om Doggerland også Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Mar 2012 18:28:10    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Rolf-Arne skrev:
Jeg så dette prosjektet på Norske Røter på NRK forrige søndag og ønsker å delta, hvordan må jeg gå frem? Det var forresten noe om Doggerland også Smile

Første episoden av Norske Røter handlet om de aller første menneskene som kom til Norge, og vi må nok vente til tredje episode før det dukker opp noen vikinger. Wink

Gentesting ble derimot omtalt allerede i første episode av NRK-programmet, men vikingprosjektet som er omtalt i denne diskusjonstråden har avsluttet prøvetaking i Norge.

Det du kan gjøre er å bli med i Norgesprosjektet som er omtalt i en annen diskusjonstråd i dette forumet. Der kan du teste deg både for mtDNA, som var den typen testing som ble vist i første episode av Norske Røter, og Y-DNA som er tilsvarende den testingen som ble gjort i Vikingprosjektet. Spørsmål om Norgesprosjektet er det best om du poster i diskusjonstråden for dèt prosjektet.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Okt 2009 07:51:15

InnleggSkrevet: 10 Sep 2012 11:31:53    Tittel: Re: Vikingprosjektet: DNA Svar med Sitat

Hei
Jeg har eksakt samme STR som du har. Kan det slektskep? Min slekt kommer fra Trysil.

PS. DYS19 er 16 hos meg. :? :?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet