Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Sep 2011 04:52:21

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 10:30:47    Tittel: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne forbindelsen i min slekt mellom Jørgen Flood født 1615, far til Peder Jørgensen Flood som igjen er far til Peder Pedersen Flood, og John Flood død 1621.

John Flood er den 7 sønn av Aulay Mac Aulay (1493-1546) og en av hans etterkommere er William S.Floods førte slekten mot Norge.

All hjelp mottas med STOR takk.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 04:54:43

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 21:16:34    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

Hei,

Har du flere opplysninger om disse personene som f.eks hvor i verden de oppholdt seg?

mvh
Vidar
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 02 Okt 2011 09:35:26

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 22:46:57    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

http://en.wikipedia.org/wiki/Clan_MacAulay
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 22:56:21    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

http://news.google.com/newspapers?nid=2507&dat=19510206&id=gGFAAAAAIBA J&sjid=jpQMAAAAIBAJ&pg=6048,2899650
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 22:59:21    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

http://www.electricscotland.com/webclans/m/macaula2.html
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2011 23:54:22    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

http://no.wikipedia.org/wiki/Flood

Flood er en norsk slekt som stammer fra Jørgen Ibsen (død 1667 i Tønsberg). Hans fødselsår, fødested og foreldre er ikke kjent. Han drev skipsrederi, var kirkeverge og 1661-1667 rådmann i Tønsberg. I ekteskapet med Anne Christophersdatter Stockman (død 1667) ble de foreldre til seks barn som var umyndige da foreldrene døde. Barna kom til morens slektninger.

Navneformen Flod ble tatt i bruk av sønnen Christopher Jørgensen Flod (død 1711 i Skien) som var student fra Odense i 1673 og ble lærer og rådmann i Skien, samt av dennes brorsønn Peder Pedersen Flod (død i Skien 1727) som også hadde utdannelse fra Danmark og ble kemner i Skien. Deres etterkommere endret navneformen til Flood.

Det er ikke påvist noen slektsforbindelse til andre slekter Flod eller Flood i Norge, Storbritannia eller andre land.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2011 05:45:01    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

Hanne skrev:
http://no.wikipedia.org/wiki/Flood

Flood er en norsk slekt som stammer fra Jørgen Ibsen (død 1667 i Tønsberg). Hans fødselsår, fødested og foreldre er ikke kjent. Han drev skipsrederi, var kirkeverge og 1661-1667 rådmann i Tønsberg. I ekteskapet med Anne Christophersdatter Stockman (død 1667) ble de foreldre til seks barn som var umyndige da foreldrene døde. Barna kom til morens slektninger.

Navneformen Flod ble tatt i bruk av sønnen Christopher Jørgensen Flod (død 1711 i Skien) som var student fra Odense i 1673 og ble lærer og rådmann i Skien, samt av dennes brorsønn Peder Pedersen Flod (død i Skien 1727) som også hadde utdannelse fra Danmark og ble kemner i Skien. Deres etterkommere endret navneformen til Flood.

Det er ikke påvist noen slektsforbindelse til andre slekter Flod eller Flood i Norge, Storbritannia eller andre land.

Takk for hjelpen, du har rett, det er ikke påvist, men innad i min slekt så er det påvist ifølge de som har jobbet med dette før meg. Johan W.Flood som skrev en del av slektshistorien om Skiens familien Flood nevner også dette at enkelte i Floode familien mener det er en forbindelse til Flood i Skottland og Irland uten at han fikk bekreftet det. Og vi har hatt slektsforskere fra Flood i Skottland som har oppsøkt vår slekt i Norge og sagt de fant en forbindelse til Flood i Norge. Så bedømt ut i fra Engelsk / Skotsk Floods slektsforskning, så er det en slektsforbindelse mellom Flood i Skottland/England/Irland og Norge.

Det går to grener fra Skottland inn i Flood familien, den ene skal da være fra Mac Aulay og den andre kommer på 30 tallet fra Ritson familien.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2011 08:03:43    Tittel: Re: Klan Mac Aulay, Aulay Mac Aulay og John Flood Svar med Sitat

Vidar skrev:
Hei,

Har du flere opplysninger om disse personene som f.eks hvor i verden de oppholdt seg?

mvh
Vidar

Har fått litt mer spredt info fra en slektning som vet litt mer enn meg, men som ikke vet nok til å kunne utfylle den manglende infoen.

Klan Mac Aulay sitt overhode skal være en ættliing av den normanniske familien de Fluid som går tilbake til Raoul de Fluid som levde i Normandie i år 1073. Her er det første gang Fluid/Flood kommer inn i bildet.

Raouls sønn, Aluin (Aluay) kommer til Skottland i 1120.

Aulay Mac Aulay (1493-1546) sin 7 sønn døde i 1621. Han tok opp igjen navnet Fluid fra tidligere i slekten og ble hetene John Flood.

John Flood er stamfar til William A.S Floods gren, og sønner fra den grenen har avtjent krigstjeneste i Svergie og Danmark og på den måten ført slekten videre til Skien og Norge.

Dette samsvarer med det Skotske slektsforskere fra familien Flood der borte har funnet ut. Men det de fant ut var lenge før jeg levde og den informarsjonen er gått tapt i slekten, så der vet jeg bare bruddstykker. Og da blir det et puslespill å sette sammen disse brudstykkene til et helt slektstre og det håper jeg på hjelp til så jeg kanskje kan føre det helt tilbake til Raoul de Fluid.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet