Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Nov 2004 12:52:27

InnleggSkrevet: 04 Okt 2011 22:41:31    Tittel: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Hei
Jeg har problem å tyde navnet Gunder Simensen's far. Jeg finner ham døpt 25 sept 1825 i Trøgstad som sønn av Simen ?? og hustru Helene Gundersdatter, Berger.
Døpte Trøgstad, 1815-1844, folio 117, post 42.

Jeg er ukjent på Trøgstad og med de forskjellige gårdsnavn. Er Berger en gård, er Braathe en gård? Eller er Braathe en plass under Berger (vestre)?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 25 Jun 2007 08:15:40

InnleggSkrevet: 04 Okt 2011 22:50:10    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Legger til linken til dåpen du nevner :
Kildeinformasjon: Østfold fylke, Trøgstad, Ministerialbok nr. I 6 (1815-1844), Fødte og døpte 1825, side 117-118.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7479&idx_id=7479&uid =ny&idx_side=-77

Det står vel "Simen Christensen ".
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Okt 2011 23:19:32    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Det står vel "Simen Christensen ".[/quote]

Takk Marit, for raskt svar.
Kan jeg spørre om du kan tyde de andre navnene også?
Jeg leser at kona heter Helene Gundersdatter, men hvad står de etter navnet hennes? Noe med ....Berger.

Likeså faddere: Inger Marte Christensen, Berger Bergersen Sauenes. Leser jeg de riktig?
Er Berger ved siden av et mannsnavn. også en gård?

Hilsen
Jan
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 06:10:42

InnleggSkrevet: 05 Okt 2011 08:09:34    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Jeg har Gunders slekt i databasen:
- Simen Kristensen Soprim, f. 25 jul 1781 i Høland. Han giftet seg med Helene Gundersdatter Nordli, gift 24 mar 1812 i Trøgstad.
- Helene Gundersdatter Nordli, f. 5 apr 1789 i Trøgstad.

Jeg sender deg en PM!

Mvh Gunnar
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Okt 2011 12:12:47    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Under denne forskningen støtter jeg hele tiden på gårdsnavn, som er total ukjent for meg. Aktørene opptrer hele tiden med nye "adresser" og blir deretter omtalt med disse som "etternavn". Jeg har derfor for lengst sløyfet gårdsnavnene som etternavn, og bruker patronymicon. Deretter en komma, og så gårdens navn.

Så vidt jeg vet finnes det ikke bygdebok for Trøgstad. Og savner derfor en oversikt over gårdene i denne district. Finnes det likevel et oversikt, et eller annet sted på nettet?

Hilsen
JanM
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 11:30:51

InnleggSkrevet: 06 Okt 2011 12:32:12    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Jeg kjenner ikke til noen oversikt over gårder/plasser i Trøgstad. Men en kilde som vil kunne gi nyttig informasjon er folketellingene. Disse gir ingen god samla oversikt, men kan være et fint sted å søke om en har noen av bokstavene i navnet, jeg har gjort dette med stort hell flere ganger.

mvh Bjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00

InnleggSkrevet: 06 Okt 2011 13:47:10    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Jan skrev:
Under denne forskningen støtter jeg hele tiden på gårdsnavn, som er total ukjent for meg. Aktørene opptrer hele tiden med nye "adresser" og blir deretter omtalt med disse som "etternavn". Jeg har derfor for lengst sløyfet gårdsnavnene som etternavn, og bruker patronymicon. Deretter en komma, og så gårdens navn.

Så vidt jeg vet finnes det ikke bygdebok for Trøgstad. Og savner derfor en oversikt over gårdene i denne district. Finnes det likevel et oversikt, et eller annet sted på nettet?

Hilsen
JanM

I den andre tråden din fra Aurskog-Høland, har jeg lagt inn lenke til FT 1801 for Trøgstad.

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Okt 2011 22:57:21    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Takk for alle innlegg. Det har vært litt stille med akkurat denne slekten i det siste; mest vel fordi jeg følger noe andre spor, samt at jeg ventet på å få låne bygdebøker for Høland.

Man blir jo aldrig ferdig med slektsforskning.
Jan
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Des 2004 11:22:43

InnleggSkrevet: 03 Nov 2011 17:35:20    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Litt "påfyll" her, i tilfelle det ikke er dekket i Gunnar's PM:

Helene Gundersdatters foreldre har jeg som Gunder Nielsen Riisbraate døpt i Trøgstad 30.05.1757, som ble gift 21.03.1785 samme sted med Gunbjør Hansdatter døpt 13.09.1761 fra Jøerud. Farslinjen her kan spores langt tilbake.

Simen Christensen Soprim sine foreldre, Marthe Jensdatter Heyerdahl og Christen Simensen Soprim lar seg også tildels spore svært mange generasjoner bakover.

Petter
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Des 2004 06:10:42

InnleggSkrevet: 03 Nov 2011 18:22:35    Tittel: Re: Gunder Simensens opphav er vanskelig å tyde Svar med Sitat

Petter skrev:
Simen Christensen Soprim sine foreldre, Marthe Jensdatter Heyerdahl og Christen Simensen Soprim lar seg også tildels spore svært mange generasjoner bakover.
Den Simen Kristensen vi søker har antagelig ikke har noe særlig med Soprim å gjøre.
Simen er antagelig døpt 25/7 - 1781 og er sønn til Kristen Jonsen (gift 4/4 - 1764) med Marie Simensdatter og bodde kanskje en tid på Nygård i Høland. (Opplysningene er fra Familysearch; og er IKKE sjekket med kirkeboka!)

Mvh Gunnar.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet