Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 09:48:55

InnleggSkrevet: 29 Okt 2011 13:19:37    Tittel: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Hadde det vært kjekt å kunne gå fra resultater/rapporter i GEDtreff til egene data i slektsprogrammet?

Det jobbes med å få dette til, det kreves det at programmet helt og holdent kan styres vha tastaturet (uten klikk med mus). Dessuten må det være en entydigmåte å identifisere personer på utifra Gedcom id.

Kan styres
DISgen

Kan kanskje styres
Brother's Keeper (For mange funksjoner har samme hurtigtast, en opprydding i språkfila må til)

Kan ikke styres - og folk bør advares mot å bruke disse om de skal ha fullt utbytte av Gedtreff. (Det betyr ikke at vi ikke vil at folk skal bruke programmet som fremkommer i listen nedenfor, men at man må være klar over de svakheter dette programmet har)
Legacy - Desverre lage Legacy nye gedcom id'er på personer fra gang til gang. Noen som bruker programmet bør ta opp det problem som er... Programmet bruker ikke id som finnes i programmet, som gedcomid

Fint om andre kan fortelle om deres programm kan

A)styres uten bruk av mus
    B)Gedcom id identifiserer person i databasen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 29 Okt 2011 15:52:27    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Jeg har bedt Alf å forfatte et brev på engelsk, som forklarer hva som bør gjøres for at programmene skal kunne gjøre det som blir sagt. Han har dessverre ikke tid til det. Er det andre som kan?

Det kreves en ganske god kunnskap både om programmering og om GEDCOM og det er ikke så mange forundt å sitte med de kvalifikasjoner. Så kommer det et "ferdig skriv på engelsk", vil det bli sendt videre.

Å gå til det skritt å advare mot bruk av de programmer som ikke tilfredsstiller "kravene" for full utnyttelse av GED-treff, er ette min mening betenkelig.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 07:09:13

InnleggSkrevet: 29 Okt 2011 17:23:46    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Rolf skrev:
Hadde det vært kjekt å kunne gå fra resultater/rapporter i GEDtreff til egene data i slektsprogrammet?
.......

Hva menes konkret (med et eksempel) å "gå fra resultater/rapporter i GEDtreff til egene data i slektsprogrammet?"?
(Jeg har aldri brukt GEDtreff...)

TMG kan styres med taster, feks Ctrl+I NNN for å finne personen med Idnr NNN.
TMG kan eksportere GEDCOM der INDI=Idnr i TMG, eksempel
.....
0 @I38@ INDI
1 REFN 38
1 NAME Marie Bertine /Hansen/
0 @I39@ INDI
1 REFN 39
1 NAME Haakon /Haraldsen/
.......

Torleif Haugødegård
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:57:15

InnleggSkrevet: 29 Okt 2011 20:05:22    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torleif skrev:
Rolf skrev:
.......

Hva menes konkret (med et eksempel) å "gå fra resultater/rapporter i GEDtreff til egene data i slektsprogrammet?"?
(Jeg har aldri brukt GEDtreff...)

TMG kan styres med taster, feks Ctrl+I NNN for å finne personen med Idnr NNN.
TMG kan eksportere GEDCOM der INDI=Idnr i TMG, eksempel
.....
0 @I38@ INDI
1 REFN 38
1 NAME Marie Bertine /Hansen/
0 @I39@ INDI
1 REFN 39
1 NAME Haakon /Haraldsen/
.......

Torleif Haugødegård

Ja, så langt tilfredsstiller TMG kravet.

Det som kan være mer kinkig er tittel på enkeltvinduer, teksten i blå bord på toppen av vinduet,

Gedtreff søker etter vindusnavnet som skal ta i mot tastetrykkene og gjør dem til vinduet med fokus.
Er tittelen varierende ut fra hvem man redigerer vanskeliggjøres dette,
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Okt 2011 20:09:00    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torgeir skrev:
Jeg har bedt Alf å forfatte et brev på engelsk, som forklarer hva som bør gjøres for at programmene skal kunne gjøre det som blir sagt. Han har dessverre ikke tid til det. Er det andre som kan?

Det kreves en ganske god kunnskap både om programmering og om GEDCOM og det er ikke så mange forundt å sitte med de kvalifikasjoner. Så kommer det et "ferdig skriv på engelsk", vil det bli sendt videre.

Å gå til det skritt å advare mot bruk av de programmer som ikke tilfredsstiller "kravene" for full utnyttelse av GED-treff, er ette min mening betenkelig.

Det er to måter å identifisere personer i gedcomfiler på, og likevel gjøre det entydig.

Bruke fortløpende nummerering som dannes der og da og ikke kan brukes til å identifsere noe i slektsbasen, f.eks. hvis eksporten kun skal brukes til overføring.

Skal f.eks. data brukes i TNG eller GEDtreff og man ønsker å kunne identifisere vedkommende i egen base må ID som brukes til å velge person være brukt i gedcom-id

Den enkleste måten å sjekke på er å åpne en gedcomfil, og sjekke at første person ikke er I1 og neste I2 I3 .... til In hvor n er antall personer.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 12:44:31    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Sitat:
Kan kanskje styres
Brother's Keeper (For mange funksjoner har samme hurtigtast, en opprydding i språkfila må til)

Det er kilart at BK har en del hurtigtaster og det er naturlig da det også er lagt til rette for at brukere med problemer med motorrikk i sine hender lett også skal kunne bruke tastene for å oppnå samme funksjoner som ved å bevege musa.

Men i samme skjermbilde, sakl hurtigtastene være entydige.
Det er jo klart at samme funksjon kan i to bilder være identiske, men det er da snakk og forskjellige funksjoner.
Er det doble hurtigtaster i noen bilder eller at de ikke virker som de bør, er det en tilbakemelding som jeg vil har på BK-Nordig eller fortrinnsvis til BKAssistanse (adresser finnes ved hjelp av webside hjelpefil eller programmets valg)
Jeg behandler ikke de tingen her i Slektsforum.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mai 2005 07:42:35

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 12:57:44    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Jeg er enig med Rolf H. og Alf C. at dette er en sterkt savnet funksjon i noen slektsprogram. Hvis vi prøver å se forover i tid burde dette være en standard for ged-com.
Mer og mer er nå web-basert og det blir bare mer.

Å argumentere for bruk i Ged-treff kan kanskje være vansklig over for en stor leverandør i USA som kanskje ikke kjenner til programmet og dets hensikter.
Derfor har jeg prøvd å sette opp en " forespørsel " på engelsk.

Da jeg ikke er dataekspert eller ekspert på Engelsk kan dere plukke dette forslag i sønder og fillebiter og kritisere meg for dårlig framstillingsevne. Eller få hjelp av noen som er bedre i engelsk og dataspråk enn meg og lage en forespørsel.

About the ged-com export (proposal)

We want that the ged-com id always match the id in the program database.
This have to be in this manner even if there are made new records or some records has been removed. The problem is for the next ged-com export the program always makes new gedcom-id diferent for the same person if new records are made or some records have been removed. From the same database.
We want like the Example ged-com

Duck Donald
Person ID I0350

0 @I0350@ INDI
1 NAME Donald Duck

There is many good reasons for such a funchion. If you make your own homepages for your family (example TNG based on web-word-wide) and also if you generate websites from your own program, you will always get the same link for a persons record even you have done some new registrations. Maybe you have sendt somebody a link to a selected person in your homepage. The link will always find the rigth letter.

The only purpose for ged-com export today is for exporting to a competitive (?) program.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 13:05:54    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Tusen takk Ronny! Very Happy

Da håper jeg Alf kommer inn med en "godkjenning" eller en korreksjon, før jeg sender en henvendelse til produsenten av Legacy.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Okt 2008 11:49:53

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 13:14:28    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Rolf skrev:

Det jobbes med å få dette til, det kreves det at programmet helt og holdent kan styres vha tastaturet (uten klikk med mus). Dessuten må det være en entydigmåte å identifisere personer på utifra Gedcom id.

Kan ikke styres - og folk bør advares mot å bruke disse om de skal ha fullt utbytte av Gedtreff. (Det betyr ikke at vi ikke vil at folk skal bruke programmet som fremkommer i listen nedenfor, men at man må være klar over de svakheter dette programmet har)
Legacy - Desverre lage Legacy nye gedcom id'er på personer fra gang til gang. Noen som bruker programmet bør ta opp det problem som er... Programmet bruker ikke id som finnes i programmet, som gedcomid

Hva mener du med at Legacy ikke bruker samme gedcom-id på personer fra gang til gang? Ved eksport av GEDCOM-fil bruker programmet personenes RIN som gedcom-id, og den er den samme hele tiden og brukes i den eksporterte GEDCOM-filen. Men du mener kanskje noe helt annet?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 16:22:45    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Alf skrev:
.....

Ja, så langt tilfredsstiller TMG kravet.

Det som kan være mer kinkig er tittel på enkeltvinduer, teksten i blå bord på toppen av vinduet,

Gedtreff søker etter vindusnavnet som skal ta i mot tastetrykkene og gjør dem til vinduet med fokus.
Er tittelen varierende ut fra hvem man redigerer vanskeliggjøres dette,

Vinduet som brukes ved redigering/visning av en persons data heter "Detaljer", dette kan aktiveres med Ctrl+P.

Etterlyser dessuten svar på dette:

Torleif Haugødegård
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 16:35:48    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Jeg håper jeg misforstår. Er det tanken att man automatisk skall føre data fra GEDtreff inn i egen database? GEDtreff kan vel ikke regnes som første hånds kilde? Data fra GEDtreff bør vel derfor ikke legges inn før det er kontrollert med kilder.

Jeg laster gjerne ned en GEDCOM fil, legger den i en ny database i mitt program for så kontrollere om data er korrekt. Deretter kan jeg sammenføre disse nye data i min hovedbase, flette eventuelle dubletter og rense opp. Det er mulig jeg er gammeldags når jeg ikke ser fordelene med "automatisk" slektsforskning, men håper jeg med min gammeldagse metode har korrekte data som jeg kan gi videre.

Om jeg missforstår håper jeg dere unnskylder.

Vennlig hilsen

Niels
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 16:45:53    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Trur nok du misforstår Niels

Du blander sammen DISTreff og GEDTreff Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 16:52:36    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Hvem blander hva?

Det er ikke alltid lett å folge dialogene her når det ikke finnes linker (Synlige) mellom de ulike innlegg og det i tillegg kan var mange innlegg og avstand mellom innleggene.

En stor Svakhet i dialogoppbyggingen i SF Confused
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 17:54:04    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Takk Ingmar for opplysning om att jeg missforstod.

Men jeg tror Rolf behøver forklare litt bedre hva man skall oppnå med å la GEDtreffs rapport styre det egne registreringsprogrammet. Er det for å få ut data eller for å korrigere innlagte data? Om det er for å få ut data skulle det ikke være bedre å se til att GEDtreff kan lese de forskjellige avarter av GEDCOM de vanlige slektsprogrammene genererer?

Vennlig hilsen
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 18:37:34    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Niels skrev:
Jeg håper jeg misforstår. Er det tanken att man automatisk skall føre data fra GEDtreff inn i egen database? GEDtreff kan vel ikke regnes som første hånds kilde? Data fra GEDtreff bør vel derfor ikke legges inn før det er kontrollert med kilder.

Jeg laster gjerne ned en GEDCOM fil, legger den i en ny database i mitt program for så kontrollere om data er korrekt. Deretter kan jeg sammenføre disse nye data i min hovedbase, flette eventuelle dubletter og rense opp. Det er mulig jeg er gammeldags når jeg ikke ser fordelene med "automatisk" slektsforskning, men håper jeg med min gammeldagse metode har korrekte data som jeg kan gi videre.

Om jeg missforstår håper jeg dere unnskylder.

Vennlig hilsen

Niels

Ikke noen fare, ja, du misforstår komplett Smile

Når du selv kjører GEDtreff for å lage bidrag har programmet et forhåndsvalgt valg som medfører at du i stedet for å lage bidrag til DIStreff i stedet lager en ren analyse av din GEDCOM-fil hvor også nålevende analyseres for diverse ting. (Siden intet blir eksportert til andre)

Deriblandt analyseres alle stedsnavn og du kan i etterkant av kjøring eller innlasting av opplysning om kjøringen i en .ini-fil velge 'Vis resultater' på hovedmenyen og der kan du igjen velge mellom å vise alle stedsnavn koplet til relaterte personer og ekteskap, alle datoer koplet til personer og ekteskap, mulige dubletter med samme informasjon, strukturerte kilder, ustrukturerte kilder, yrker og feilmeldinger (forskjellen er at dato-sperringer oppheves og at selve utskriften til RES-fil (primærfilen for bidrag) oppheves.

Velger du å åpne vis stedsnavn med personer får du tre trær, evt. to til, om du har avviste stedsnavn vises disse først, koplet til personene du har registrert for dette.

Du kan så høyreklikke på stedsnavnet og velge søk. Da startes støttet program opp og fyller i så søkefeltet med ønsket informasjon og søk utføres.
Eller du kan høyreklikke på person evt. giftemål og det er da her vårt spørsmål kommer til nytte.

Gitt Gedcom-ID kan vi så åpne valgdialogen og taste inn nr på vedkommende person og trykke på Ok og du kan så rette stedsnavnet som ikke gjenkjennes. F.eks. et gårdsnavn eller en grend som bør forfines med tilhørende soknenavn evt. kommunenavn.

Lager ditt program en sekvensiell ID 1, 2, 3 .... så finnes ikke informasjon om hva datasettet er identifisert med i databasen og dette er ikke mulig.

Det er ikke snakk om automatisk innlegging av data i slektsprogrammet ditt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 18:47:29    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Niels skrev:
Takk Ingmar for opplysning om att jeg missforstod.

Men jeg tror Rolf behøver forklare litt bedre hva man skall oppnå med å la GEDtreffs rapport styre det egne registreringsprogrammet. Er det for å få ut data eller for å korrigere innlagte data? Om det er for å få ut data skulle det ikke være bedre å se til att GEDtreff kan lese de forskjellige avarter av GEDCOM de vanlige slektsprogrammene genererer?

Vennlig hilsen
Niels

Det er for å styre slektsprogrammet ditt så du slipper å gjøre masse tastetrykk eller museklikk for å redigere feil i registreringen for en person.

F.eks. at du skriver gårdsnavnet Holt ut fra forutsetninger at det er innforstått for alle og enhver at du mener gården Holt i Sannidal og ikke soknet Holt. Og så oppdager at DIStreff tvangsforflytter slekta til soknet Holt (nå del av Tvedestrand)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Okt 2011 23:56:10    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Alf skrev:
...
Det er for å styre slektsprogrammet ditt så du slipper å gjøre masse tastetrykk eller museklikk for å redigere feil i registreringen for en person.

F.eks. at du skriver gårdsnavnet Holt ut fra forutsetninger at det er innforstått for alle og enhver at du mener gården Holt i Sannidal og ikke soknet Holt. Og så oppdager at DIStreff tvangsforflytter slekta til soknet Holt (nå del av Tvedestrand)

Det er ikke lett å forstå dette opplegget uten konkrete eksempel, så jeg antar da at brukeren finner en person i GEDtreff som ønskes kontrollert/oppdatert i brukerens slektsprogram.
Hun ser personens IDnr i GEDtreffrapporten og søker opp samme Idnr i slektsprogrammet og kan gjøre aktuelle endringer. Det viktige er at dette IDnr er identisk med INDInr i GEDCOMfilen som slektsprogrammet har produsert og GEDtreff analyserer.
Stemmer Alf?

Torleif H
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Okt 2011 10:47:12    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torleif skrev:
Stemmer Alf?

Torleif H

Ja. Det stemmer
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 16:12:52    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Rolf skrev:

Kan styres
DISgen

Kan kanskje styres

Påstandene ovenfor er dine personlige, eller fra DIS-Norge?
Hvor er i så fall testdokumentasjonen?

Både BK, Legacy og TMG leverer (iflg meldinger i denne tråden og egen testing) GEDCOMfiler der "gedcom-id" (INDI) er den samme som programmets interne IDnr.

Det gjenstår å få dokumentert fordelen(e) ved at GEDtreff kan "styre" brukerens slektsprogram, dvs å finne en person i slektsprogrammet utfra GEDtreffs IDnr (= GEDCOMs INDI).

Det er emrm ikke noe grunnlag for nevnte advarsel.

Torleif H.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 16:25:44    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Alf har en visning til

Sitat:
Kan kanskje styres

Hva som her tenkes på er meget uklart. Tekstene som presenteres er rene tekster og er språkavhengige. Jeg ville tro at det er snakk om forhold til selve databasen. Da må det komme bedre spesifikasjoner om hva man ønsker endret slik at proodusenten av BK, evt. kan vurdere dette i forhold til noe udefinert Question
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 17:12:42    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Otto skrev:
Alf har en visning til

Sitat:
Kan kanskje styres

Hva som her tenkes på er meget uklart. Tekstene som presenteres er rene tekster og er språkavhengige. Jeg ville tro at det er snakk om forhold til selve databasen. Da må det komme bedre spesifikasjoner om hva man ønsker endret slik at proodusenten av BK, evt. kan vurdere dette i forhold til noe udefinert Question

Nå har jeg ikke hatt tid til å kjøre selv utenom testen som skar seg i starten.

Men da vi skulle aktivere Søkefunksjonen fra hovedmenyen, husker ikke om det var Alt-S, så havnet man i stedet i et inputfelt og må bruke mus for å komme til ønsket hovedmeny.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 17:32:25    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Sitat:
Nå har jeg ikke hatt tid til å kjøre selv utenom testen som skar seg i starten.

Men da vi skulle aktivere Søkefunksjonen fra hovedmenyen, husker ikke om det var Alt-S, så havnet man i stedet i et inputfelt og må bruke mus for å komme til ønsket hovedmeny.

Da synes jeg at man venter videre med de kommentarene hvis dere ikke kan konkrtisere hva og hvor.

Hurtigfunksjonene i programmet overføres ikke til GEDCOM og det kan være at helt uten å se til andre program, f.eks. Gedtreff forandrer i BK. Det kan ikke forventes at det skal tas hensyn til Gedtreff som lever i sin verden bassert på Gedcom.

Men er det funksjonsfeil i BK, blir selvfølgelig slike ting rettet opp når det gis konkrete tilbakemeldinger om hva som er feil (dokumentert).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 18:32:58    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

[quote="Otto"]
Sitat:
Men er det funksjonsfeil i BK, blir selvfølgelig slike ting rettet opp når det gis konkrete tilbakemeldinger om hva som er feil (dokumentert).

At mann i redigeringsvinduet aldri vil komme til menyvalget Slett eller Stedsnavn fordi Alt-S også brukes av redigereingsvinduet som valg av feltet Legg til Søsken mener i hvertfall jeg er en programfeil i BK som har overhodet intet med innhold i Gedcom-fil eller GEDtreff å gjøre.

Å sikre at et hvert skjermbilde har UNIKE hurtigtaster (Altså kombinasjon av Alt + bokstav merket med underlinjer av hurtigkommandoen er oversetters hovedansvar, ikke brukernes.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 18:45:43    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

I samme skjermbilde er det dobbel definering av både Alt-F (Fil og Far, Vis og Vis aner, Rediger og Legg til foreldre, Rapperter og Ny partner

Slik gjenbruk i skjermbildet av menyhurtigtaster medfører at man må bruke musa for å aktivere menyvalget.

Altså kan man ikke styre programmet ved hjelp av kun tastetrykk.

Rett opp valg av hurtigtaster, f.eks. at du noterer deg hvilke du bruker i menyen øverst i skjermbildet og freder disse for bruk i vinduene hvor menyen er synlig.

Så lenge du gjenbruker hurtigtaster innenfor et skjermbilde, altså alt som vises nedenfor menylinja, så vil gjentatte tastinger av samme kombinasjon hoppe frem og tilbake, men siden meldingen fra tastaturet ALDRI sendes videre til menyen vil bruker aldri få aktivert disse menyvalgene vha. tastaturet.

Dette er den viktigste delen av kvalitetssikringen av et program og denne er dessverre ikke gjennomført for versjonen jeg lastet for et par dager siden.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 18:56:21    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Sitat:
At mann i redigeringsvinduet aldri vil komme til menyvalget Slett eller Stedsnavn fordi Alt-S også brukes av redigereingsvinduet som valg av feltet Legg til Søsken mener i hvertfall jeg er en programfeil i BK som har overhodet intet med innhold i Gedcom-fil eller GEDtreff å gjøre.

Å sikre at et hvert skjermbilde har UNIKE hurtigtaster (Altså kombinasjon av Alt + bokstav merket med underlinjer av hurtigkommandoen er oversetters hovedansvar, ikke brukernes.

De Alt+(bokstav) som står i norsk skjermbilder er satt av meg og du vil se at tilsvarende men med andre bokstaver er satt i de andre språkene. Så jeg vet fullstendig godt hvordan jeg gjør det. Men som jeg prøver å si: jeg må vite hvor jeg evt. har en slik feil som dere påpeker, slik at jeg slipper å jobbe igjennom alle skjermbilder og alle funksjoner. Men vær kklar over at samtlige språkversjoner kan ha forskjellige aktuelle husrtigtaster.

Det er så utrolig enkelt å ta skjermkopi av aktuelle skjermbilder, lime det inn i et Word-dokument og sende meg det privat i stedet for å bruke så mange resurser og frem og tilbake dialoger om tema.

Alle funksjoner som er feil, rettes av meg eller produsenten når det oppdages og rapporteres Shocked
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 19:14:54    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Otto skrev:
Det er så utrolig enkelt å ta skjermkopi av aktuelle skjermbilder, lime det inn i et Word-dokument og sende meg det privat i stedet for å bruke så mange resurser og frem og tilbake dialoger om tema.

Alle funksjoner som er feil, rettes av meg eller produsenten når det oppdages og rapporteres Shocked

Et skjermbildedump med de samme feil som jeg påpeker ovenfor har jeg sendt til deg tidligere i kveld og er det eneste eksemplet jeg oversender.

Det er ikke min jobb å gjøre kvalitetssikrin av et program jeg ikke bruker. Smile

Det er en del av den jobben som programutviklere forutser at oversettere foretar seg.

Dvs. at alle hurtigvalg på et skjermbilde er unike og i det minste lar bruker slippe frem til menyene, er et minimum av testing.

Om det er vanskelig å holde oversikten, anbefaleg jeg å åpne Word og lage et dokument hvor det står A B etc. nedover siden som her

A
B
C
D
E
F

etc. og lager en utskrift av dette for hvert eneste skjermbilde du har laget oversettelse for.

Så starter du med hovedmenyen og krysser over F, V, R, L, I, S, K (og så bytter du ut &S med &t for menyvalget Stedsnavn så det står S&tedsnavn i stedet for, og stryker ut T som brukt, og til slutt stryker du ut P. Det samme gjør du i manuset så alle sider som du skriver ut har alle oppbrukte hurtigkommandoer og som er faste pga. bruk i menyen.

Så kan du bruke fritt det resterende av alfabetet til valg av hurtigvalg av de enkelte felter og knapper. Så lenge de er innenfor samme gruppe, så kan du gjenbruke i nødsfall, f.eks. om du har mer enn 26 felter minus menyvalgene eller du har gått tom for bokstaver i menytekstene Smile

[/u]
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 19:33:58    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Sitat:
Det er ikke min jobb å gjøre kvalitetssikrin av et program jeg ikke bruker.

Det er en del av den jobben som programutviklere forutser at oversettere foretar seg.

Har heller ikke sagt at du eller dine medarbeidere for DIStreff skal drivekvalitetstesting, men når du påberoper feil og lager et stor tema av saken, er det skikk og bruk at man dokumenterer dette skikkelig.

Så langt jeg forstår det som du påpeker, så har jeg kontrollert uten å finne noe.

Forøvrig trodde jeg det var Gedcomfilen som var ditt hovedpoeng er med den programutviklingen du driver mot Distreff.

Jeg anser saken som avsluttet hvis det ikke skulle dukket opp noe som er av større interesse. Confused

Jeg har alltid øyne åpne for feil og forbedringer som kan gjøre BKL enda bedre. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Feb 2010 10:50:23

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 19:45:02    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Rolf skrev:

Gramps:
A) Nei
B) Ja
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 19:46:44    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Beklager Alf, men jeg henger ikke med.... Både "GEDCOM-problemet" og nå hurtigtaster.

Ser liksom ikke for meg at det her er "bare" Disgen som gjør alt "riktig" for å kunne benytte en kommende versjon av GED-treff på en finurlig måte, begrunnet med at man "sparer arbeide".

Dersom "alle andre" ikke tilfredsstiller de krav du stiller, hva blir da resultatet? Blir det da ikke mulig å benytte GED-treff for andre enn de som benytter Disgen?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 20:14:55    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torgeir skrev:
Beklager Alf, men jeg henger ikke med.... Både "GEDCOM-problemet" og nå hurtigtaster.

Ser liksom ikke for meg at det her er "bare" Disgen som gjør alt "riktig" for å kunne benytte en kommende versjon av GED-treff på en finurlig måte, begrunnet med at man "sparer arbeide".

Dersom "alle andre" ikke tilfredsstiller de krav du stiller, hva blir da resultatet? Blir det da ikke mulig å benytte GED-treff for andre enn de som benytter Disgen?

Ok, jeg vurderer sterkt å kutte ut mer programmering av GEDtreff og heller konsentrere meg om analysedelen til privat bruk.

Da slipper jeg å tenke mer på andre programmer.

Hvis det var det som ønskes med de kommentarer som kommer.

Trodde folk var interessert i hjelp med å redigere sine data ut fra opplysninger som gedtreff kommer med, men det virker som det er en fornærmelse.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 21:01:29    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torgeir skrev:

En forutsetning for å henge med er kanskje basert på at du følger med på DISforum der jeg for en tid tilbake postet denne tråden:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=100562

For å fortydliggjøre denne har jeg rettet litt i førstemeldinga slik at de tre hovedkravene for å kunne støtte slik styring er nevnt som pkt. 1, 2 og 3.

Kort.
1. Første krav er entydighet i Gedcom-id mellom eksporterte data og hva som brukes til å velge en konkret person.

2. At vinduer som skal motta tastetrykkene kan identifiseres entydig og ikke har situasjonsbetinget tekster da API-kallet Findwindow kun finner eksakte match. At et program i hovedvindustittelen også viser versjonsnr kan takles, derimot ikke hvis det står f.eks. Referens för Stahl, Jenny i redigeringsvinduet (notisdialogen i Disgen) men i tilfellet notisdialoger som skal være lukket ved valg av neste person, så er Ändra personnotiser en fast tekst så gedtreff oppdager da at denne dialogen fortsatt er åpen og det skal i stedet kommet et biip og tekst om å lukke redigeringsvinduet før man fortsetter.

3. krav er entydige tastetrykk for å navigere frem til ønsket vindu eller søketekstfelt
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 21:24:02    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Alf skrev:
En forutsetning for å henge med er kanskje basert på at du følger med på DISforum der jeg for en tid tilbake postet denne tråden:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=100562

Joda, jeg har fulgt med, men som jeg sa i en av mine kommentarer der "Jeg er ikke ute for å kverulere, men har så dårlige kunnskaper om slike ting at jeg trenger forklaring".

Forklaringene som har kommet, gjør det ikke enklere for meg ihvertfall. Kanskje det er flere enn meg som ikke henger med...... Embarassed
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 21:36:47    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Otto skrev:
eg anser saken som avsluttet hvis det ikke skulle dukket opp noe som er av større interesse. Confused

Greit. Jeg legger derfor BK på bunnen av lista over ting som skal utvikles inntil tastetrykk kan styre programmet entydig, f.eks. av blinde med brailletastatur (som også ikke kan bruke musa).

BK burde være såpass enkelt å bruke at også folk med Braillestastatur burde kunne lære seg å navigere, men ser at selv redigeringsvinduet mangler for mange hurtigvalg til at det lar seg bruke og som sagt, både alt-S og flere andre hovedmenyvalg er ikke entydige. Taster man Alt-S for å velge noe ut fra stedsnavn risikerer man å slette data f.eks.

Det vil ikke jeg få skylda for.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 21:54:47    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Sitat:
Greit. Jeg legger derfor BK på bunnen av lista over ting som skal utvikles inntil tastetrykk kan styre programmet entydig, f.eks. av blinde med brailletastatur (som også ikke kan bruke musa).

Det er nå en gangs lik, og det vet du Alf, at hver endring man gjerne gjør et sted hr inflyttelse et annet sted.
Det er mange ord og funksjoner som skal henge sammen i mange ulike valg. Og definerte funksjoner knyttet til Alt+bokstav/tegn bær ha en viss logikk knyttet til det ord/funksjon som skal erstattes.

Men jeg fikk den sidekopien fra deg (takk for den) og jeg skal se på dette etterhvert.[/quote]
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 23:01:58    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Asbjørn skrev:
Rolf skrev:

Gramps:
A) Nei
B) Ja

Tja, kanskje Gramps fungerer hvis det kun er snakk om å finne en spesifikk person og åpne denne for redigering?

<ctrl+J> åpner dialog <Hopp til Gramps ID>
Så må funksjonen kunne sende ID til dialogboksen.
<enter><enter> åpner personen for redigering.

Dette forutsetter at personlisten er valgt. Samme prosedyre for hendelser, steder og familier, med ID for disse objektene.

http://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Gramps_3.3_Wiki_Manual_ -_Keybindings
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Nov 2011 23:48:25    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Asbjørn skrev:
Dette forutsetter at personlisten er valgt. Samme prosedyre for hendelser, steder og familier, med ID for disse objektene.

betyr det da at valg av personliste kan være et problem? Alt som må gjøres fra det ms programmet er ferdig med initialisering, må skje med tastetrykk. Også valg av å gjøre personliste aktiv evt, andre lister.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Nov 2011 00:50:11    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Det er ikke noe problem, kategorien kan velges først:

<ctrl+2> Personliste
<ctrl+4> Familieliste
<ctrl+6> Hendelsesliste
<ctrl+7> Stedsliste
<ctrl+9> Kildeliste
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Nov 2011 10:31:01    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Det viktige for GEDtreff må være at personenes IDnr inne i slektsprogrammet og i eksportert GEDCOMfil fra slektsprogrammet er identiske uansett hvilken gruppe personer som eksporteres.
Dette er enkelt å teste og dokumentere.

a) velg ei gruppe personer å eksportere (det er ofte uaktuelt å eksportere alle personer)
b) produser GEDCOMfilen med disse
c) sjekk at linjene 0 @I1234@ INDI viser samme tallverdi for samme person i slektsprogrammet

Test av TMG:
a) valgte 6 tilfeldige personer
b) produserte GEDCOMfil med disse 6
c) kopi fra filen:

0 @I644@ INDI
1 NAME Inga Marie /Olsen/
0 @I646@ INDI
1 NAME Harda Karlsen /Haugen/
0 @I892@ INDI
1 NAME Celine /Pedersen/
0 @I1191@ INDI
1 NAME Hilda Anette /Sørensen/
0 @I1236@ INDI
1 NAME Unna (Unn) /Christophersen/
0 @I3811@ INDI
1 NAME Torkild /Haug/

Manuelt kontrollert, INDI stemmer med ID inne i TMG.
Det kreves ingen spesielle valg i TMG ved produksjon av GEDCOMfilen for å oppnå at INDI og TMG-ID blir identiske.

torleif h
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Nov 2011 03:35:46    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Torleif skrev:
Påstandene ovenfor er dine personlige, eller fra DIS-Norge?
Hvor er i så fall testdokumentasjonen?

Både BK, Legacy og TMG leverer (iflg meldinger i denne tråden og egen testing) GEDCOMfiler der "gedcom-id" (INDI) er den samme som programmets interne IDnr.

Det gjenstår å få dokumentert fordelen(e) ved at GEDtreff kan "styre" brukerens slektsprogram, dvs å finne en person i slektsprogrammet utfra GEDtreffs IDnr (= GEDCOMs INDI).

Det er emrm ikke noe grunnlag for nevnte advarsel.

Torleif H.

Min intensjon er å søke informasjon, for å kunne forbedre en eksisterende tjeneste DIS Norge har og som jeg har ett visst ansvar for. Minner jeg om at jeg skrev følgende

Kode:
Det betyr ikke at vi ikke vil at folk skal bruke programmet som fremkommer i listen nedenfor, men at man må være klar over de svakheter dette programmet har.

Kan man ikke utnytte ett medlemstilbud fullt ut, er det vel litt synd, men ikke dealbreaker.

Om det viser seg at jeg har feilplassert noen program, antar jeg at alle er tjent det rettes opp. At jeg ikke har plassert noen, betyr selvsagt at vi mangler info til å plassere det.

Fordelen med at Gedtreff kan styre ett slektsprogramm er ganske innlysende når man skjønner intensjonen. Dersom man ønsker å rette data så skjer det der dataene ligger. Gedtreff skal ikke rette "feil", men starte det slektsprogrammet man bruker og navigere deg til rett sted. Bruker skal bruke sitt normale program som man er kjent med.

Ved knytte slektsprgrammet til Gedtreff, og Distreff tjenesten generelt skal man kunne få en symbiose som skal til å forbedre/utfylle egne data. Ergo gjøre det mere lukrativt for medlemmer å bruke Gedtreff selv. Noe som betyr mindre arbeid på faddere, annen bonus er at medlemmene vil ha bedre kontroll over egne data.

Konklusjonene om at alt er ok med foranevnte programmer er ikke nødvendigvis korrekt. For å klargjøre dette skal vi komme tilbake med en fyldigere liste som må sjekkes. Alf har i hovedsak nevnt hva som skal til, men for å være helst sikker på at ingen misforstår dette ytterlig kan ett uttsjekk skjema være på sin plass å ha/vise til
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 04 Nov 2011 14:09:05    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Rolf skrev:

Fordelen med at Gedtreff kan styre ett slektsprogramm er ganske innlysende når man skjønner intensjonen. Dersom man ønsker å rette data så skjer det der dataene ligger. Gedtreff skal ikke rette "feil", men starte det slektsprogrammet man bruker og navigere deg til rett sted. Bruker skal bruke sitt normale program som man er kjent med.

Vi mennesker liker ikke å føle oss dumme. I denne og diskusjoner nær relatert til samme emne, kommer litt for ofte svar der folk må erkjenne at de ikke henger med. Jeg mener det er ikke fordi de er dumme, men rett og slett fordi temaene blir for dårlig forklart. Den pedagogiske delen er for svak.

Som i sitatet over. Ja, jeg skjønner godt at det er en fordel at idnr. i slektsprogrammer ligger fast, men jeg ser ikke den store fordelen med å styre slektsprogrammet via Gedtreff. For meg er det ikke innlysende at dette har noen betydning i det hele tatt.
Jeg tenker heller at svar fra Distreff er noe som må arbeides videre med, undersøkes og eventuelt verifiseres. Det kan ta lang tid. Når den jobben er gjort kan jeg åpne slektsprogrammet og legge inn det jeg har kommet fram til.
Forklar meg den store fordelen. Det er bedre å mate med teskjeer enn med for store skjeer, da er det ikke sikkert noe kommer inn i det hele tatt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Nov 2011 17:43:50    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Arild skrev:
Det er bedre å mate med teskjeer enn med for store skjeer, da er det ikke sikkert noe kommer inn i det hele tatt.

En ting er å mate med teskjeer, men noen ganger må man forutsette at noe er kjent.

For de som aldri har deltatt i Distreff så blir kanskje det kryptisk.

Det det handler om er rapportene som GEDtreff skaper som etterhvert også lagres i binærform og ikke bare som tekstlig rapport eller komma-separert form. For de som kjører GEDtreff selv (dette er uaktuelt for dem som likevel ikke kan kjøre gedtreff selv hvis de har en Mac av eldre type som ikke støtter virtuelle operativsystemer som Parallells) så vil GEDtreff kunne presentere rapportene i grafisk, klikkbar format ved å klikke på f.eks. en person man har registrert Øvregården som stedsnavn som GEDtreff derfor ikke klarer å oversette til et sokn, evt. kommune.

For øyeblikket kan jeg da klikke med høyre museknapp og be om å redigere personen i slektsprogrammet mitt.

Da brukes Gedcom-id og GEDtreff fyrer evt. opp Disgen hvis det ikke allerede kjører, og sender så de tastaturtrykk som skal til for å få opp vedkommende klar til å motta endringene som skal til så langt som det er mulig. I dette innebærer det at programmet sender Alt-kommadnoen som fyrer opp inputdialog, sender tastetrykkene som skal til for å velge redigeringsfeltet hvor man skriver ID, sender tegn for tegn de siffere som skal til og navigerer så videre til knappen som starter opp dialog etc.
Neste gang sjekkes det om redigeringsvinduet er synlig og i såfall, lukker dette, setter fokus til hovedvinduet og sender på nytt tastetrykkene som skal til.

Eller, man kan høyreklikke på stedsnavnet hvis det er registrert feil for mange mennesker og be om å søke frem alle personer som nevner stedet. Da sendes de tastetrykk som skal til for å aktivere menyvalgene og dialoginput som skal til for å starte søket og trykker så på fiktig tast for å søke frem personene.

i tilfelle ukjente stedsnavn er dette altså et hjelpemiddel til å få kjapt opp på skjermen den person det gjelder, og som når stedsnavnet har fått tilføyd riktig informasjon, vil komme med i DIStreff ved neste korsvei.

Rapportene som viser involverte personer er
1. Stedsnavn
2. Datoer
3. Strukturerte kilder
4. Ustrukturerte fritekst kilder
5. Mulige dubletter (forutsetter at slektsprogrammet kan vise samtidig to probander med familie rundt seg)
6. Yrker
7. Feilmeldinger av diverse typer.

Personene som vises i nevnte lister kan også brukes til å søke i DIStreff. Kan være nyttig om du ikke vet hvor "Øvregården" ligger i Norge. Da søker man i DIStreff om andre kjenner til samme person og hvis man har flaks er soknet identifisert, så kan man lete opp i vedkommende kirkebok og finne begivenheten, f.eks. død, døpt etc.

Stedsnavn kan også vises i Google Map om kirkens navn er kjent i Google Map (det mangler en god del soknenavn!) og etterhvert kommer også en visning av kjørevei i www.visveien.no som dekker hele Europa .-) (Fortsatt en feilmelding ved lasting av et javascript, men virker helt ok om reisested er kjent)

gedtreff har fortsatt en rekke andre rapporter enda som ikke er lagret på binærform, dvs. presentasjonstekst + gedcom id. Det vil ant. komme etterhvert.
F.eks. fornavn, slektsnavn, patronymer (og senere med forslag til normering)

hvordan du bruker evt. Distreff-søkeresultater på web er fortsatt brukers ansvar Smile

Dog har jeg nesten utviklet en 'databasebasert grid' hvor man første gang leser inn den returnerte trf-filen og for hver ny oppdatering leser inn på nytt.
Det medfører at man for det første kan sortere alle tilslag på tilslagsnivå ovenfra og nedover. Eller man bare vil vise tilslag på 3-nivå (en visning som tilsvarer for såvidt Slektsforskerbasen, men med den forskjell at gårdsnavn som man har registtrert i PLAC-feltet blir trukket og brukt ved sammenlikninger.

f.eks. Solbakken, Songe, Holt blir registrert som Holt\NOI Solbakken, Songe+ <første årstall><tellerkode><siste årstall> hvor tellerkoden oppgis i A<xxxxx>.txt

F.eks. Larfal\NOZ Schjerven+ 1520*1988 betyr at jeg har fått trukket minst 101 forskjellige PLAC-felt som nevner Shjerven i Lardal.

Har man mange 3-treff mot et annet medlem men ingen persontreff bør man ta kontakt da det kan være at den ene registrerer alle personnavn normert og i gammel dansk stil, mens den andre normerer strengt og derfor umulig å få sammenlignet fordi minst en bokstav er forskjellig i både fornavn og etternavn.

Selv mener jeg at etter 6- og 8-treffene er 3-treff mest av interesse! Smile For der kan det være at de virkelige gullkornene som finnes.
Evt. vil de være pekere til hvem man evt. skal kontakte for å komme videre med en gård og folka der, selv om det er nabofamilien vedkommende jobber med.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Nov 2011 01:22:36    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Arild skrev:
I denne og diskusjoner nær relatert til samme emne, kommer litt for ofte svar der folk må erkjenne at de ikke henger med. Jeg mener det er ikke fordi de er dumme, men rett og slett fordi temaene blir for dårlig forklart. Den pedagogiske delen er for svak.

...jeg ser ikke den store fordelen med å styre slektsprogrammet via Gedtreff. For meg er det ikke innlysende at dette har noen betydning i det hele tatt.
Jeg tenker heller at svar fra Distreff er noe som må arbeides videre med, undersøkes og eventuelt verifiseres.

Som Alf sier... Vi forventer nok at folk som kommentere denne tråden har brukt DIStreff, og gjerne også Selv brukt GEDtreff. Om så er tilfelle ber jeg om litt forståelse for at vi ikke tar frem de aller minste skjeene, denne gangen. Tar gjerne frem de i andre sammenhenger.

Gedtreff er det programmet som vanlige medlemmer kan bruke for å sende inn data selv, den kan også gi tilbakemeldinger i form av ulike rapporter. Disse kan brukes for å forbedre egne data. I denne sammenhengen vil jeg mene at det hadde vært kjekt å kunne redigere egne data (vha av eget slektsprogram). Det er bedre å kunne redigere data direkte via Gedtreff og eget slektsprogram, enn via utskrift og manuell inntasting.

Hvilke data som kan redigere og hvordan har Alf prøvd å forklare
I tillegg til å styre en person basert på gedcom id, er det om mulig flott å kunne håndtere ekteskap, stedsnavn, kilder, slektsnavn, patronymikon m.fl.

Videre diskusjon om hvorvidt noen synes det har noe for seg eller ikke, er etter min mening lite konstruktivt, beklager at jeg er krass.

Diskuterer gjerne i andre tråder alle aspekter ved Gedtreff/DIStreff, i denne ønsker jeg at man er mer tro mot min opprinnelig tråd
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 12:39:27

InnleggSkrevet: 05 Nov 2011 02:57:50    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Ser man det. Tror jeg henger bedre med nå. Jeg er/var noe låst i selve slektsgranskinga, arbeidet med å identifisere og koble personer. På det nivået ser jeg fremdeles ikke fordelen utover at man kan få ideer/hypoteser om personer og koblinger å arbeide med.

Hvis jeg da ikke misforstår blir et stort poeng at man kan få rettet opp føring av stedsnavn, datoer, dubletter og andre "tekniske" forhold slik at disse på en måte blir standardisert om de er ufullstendig ført.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Mai 2005 07:42:35

InnleggSkrevet: 11 Nov 2011 09:51:35    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Kan dette være en mulig metode.

Php-Gedwiev har 2 valg ved import av ged-com
Bruk RIN# istedenfor GEDCOM ID Valg Nei eller Ja.
Lag globale unike IDer automatisk Valg Nei eller Ja.

Legger ved en skjermdump av forklaringer fra hjelpeikoner / hjelpefiler i Php-Gedwiev.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Nov 2011 11:48:01    Tittel: Re: Vil ditt slektsprogram kunne styres av GEDtreff? Svar med Sitat

Problemet med RIN er at det ikke er en standardisert metode og det finnes ingen garanti for at den virkelig identifiserer den personen i databasen i etterkant.

Tekstforklaringen går ut på at det er en automatisk generert kode. Har sett filer hvor såkalt genealogisk unik kode er brukt som RIN-kode, også kalt GUID.

Men det får være opp til den enkelte å sjekke ved å lage en Gedcomeksport, lete frem en RIN-kode og sjekke om den kan brukes til å velge samme person når man skal velge person å redigere i slektsprogrammet.

Det er mange slektsprogrammer og jeg kan ikke bruke tiden til å teste alle disse tingene.

Det er andre rapporter i GEDtreff som er viktigere å bruke tiden til.

(F.eks. les gjennom de skriftligere rapportene og så sjekke hvilke er i dag tilgjengelige på strukturert grafisk vis i et treeview. (For dem med datateknisk interesse lages det med Steema tTree som er en tilleggspakke til kommersiell versjon av Steema tChart)

For øvrig har det liten interesse hvordan en Gedcom-id eller RIN ser ut fra php-gedciiews synspunkt i og med det der bare brukes som entydig identifisering innen websiden og ikke brukes til å starte opp igjen ditt slektsprogram for å kunne redigere vedkommende på direkten.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet