Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2011 09:26:46

InnleggSkrevet: 18 Nov 2011 21:33:15    Tittel: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Hei
Jeg har akkurat startet å registrere endel av min familie, og synes dette er meget spennende, jeg har valgt et gratisprogram My Heritage Familiy tree fra nettet. Dette kan man betale en måndelig leie for, fra ca 5 dollar pr mnd og oppver.
Er det andre bedre dataverktøy som er på et nordisk språk som er bedre?
Kan dette kjøpes, slik at man slipper den månedlige kostnaden?
Uansett, hvordan synes dere det varktøyet jeg bruker i dag fungerer?
håper på svar
MVH
Arve Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 18 Nov 2011 22:50:00    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Hei og velkommen hit

Dette med slektsprogramm er omtrent slik som med biler, min er best Laughing

Denne sida kan du lese litt om dei forskjellige programma og ka DIS-Norge sei om dei.

Det er anbefalt at man prøver ein tre fire programmer for å finne noko som passer.

Sjølv så bruker eg Legacy og er svært fornøgd med det.

Lykke til med valget.

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 18 Nov 2011 23:02:10    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Ta en titt på denne linken, der får du noen synspunkter.
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=88995
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Nov 2011 15:20:06    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Takk for flott svar, det er mange systemer, og det er et par ting jeg er litt tvilsom til. Hva med all informasjonen inkl foto jeg deler med hele verden, kan noen misbruke dette?
Det andre er min datakunnskap, jeg vet ikke hvordan jeg kan klare å kopiere det jeg har lagt inn i et system over i et annet. og om det kommer frem i et annet verktøy på en riktig måte.
En av de innleggene jeg har lest er at mange har en database på egen PC, og en noe lettere verson ute på nett, uten for mye opplysninger om hvert medlem i familien. Og det vil vel da si at man må registrere alt to ganger.
Så langt har jeg lagt inn noe over 150 navn, fødselsdata osv, og har liten lyst til å legge inn så mange fler hvis jeg skal bytte system.
Takk enda en gang for at du hjelper meg.
Arve
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 19 Nov 2011 15:37:09    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Når du i MyHeritage står i Slektstre klikker du på fanen Administrere trær. Der finner du muligheten til å Eksporter til GEDCOM.

Når du har fått lastet ned din GEDCOM-fil kan denne importeres til andre slektsprogram. Er du litt heldig, får du med deg det meste på rett plass i det/de andre programmer du forsøker.
Selv hadde jeg den erfaringen med å importere en GEDCOM-fil fra MyHeritage til flere av de program DIS-Norge anbefaler, http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html
at det ble en del opprydding, men man kan jo spare noe arbeid. GEDCOM import/eksport er jo det som kan gi de største problemer dersom man finner ut at man vil skifte program. Dessverre.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Des 2004 01:40:15

InnleggSkrevet: 19 Nov 2011 15:42:45    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

hei

har holdt på med slektsgransking i fra før data var aktuelt, men begynte med Brothers Keepers på 1980/90 tallet. Det som er vesentlig er egentlig å passe på å legge inn kilder og kommentarer fra første person en registrerer.

Hvis du følger de vanlige regler for stednavn, kilder etc så kan du jo via GEDCom overføre data til et annet program senere.

Har lastet ned noen GedComfiler det samme stednavnet finnes i flere utgaver, selv på en og samme person. Alle programmer har jo en eller annen metode for å lete opp stedsnavn som ligger i databasen allerede, fra personer født samme sted.

My heritage fulgte med slekt og data på CD og er på Norsk også.

Ellers vil jeg bemerke at hvis du er nøye med å gjøre det rett, med alt i de felter de skal være og ikke skrive annet en datoer i datofeltet, nesten alt annet krasjer med GEDCom. untak er vel før, ett(er) ca og noen til, så går det greit å bytte program om en øsker.

Steinar
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Nov 2011 17:59:08    Tittel: Re: Hvilket slekstprogram bør jeg velge? Svar med Sitat

Takk igjen
Dette gikk greit, nå har jeg fått en kopi på skrivebordet, om noe galt skulle skje.
Det var enkelt med din beskrivelse.
Man blir jo engestelig for alt nytt, men med god hjelp så går det flott.
Arve
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet