Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Mar 2010 10:12:12

InnleggSkrevet: 20 Nov 2011 19:36:43    Tittel: My Heritage. Svar med Sitat

Hei.

Jeg har etter en stund valgt å ha slektssiden liggende på nett, åpen for redigering av alle medlemmer. Tanken var at siden da ville leve videre av seg selv, uten at familiemedlemmer måtte sende alle opplysninger til meg.
Det betyr imidlertid at jeg ikke lenger kan redigere i Family Tree Builder for deretter å laste det ut på nett, men selv må redigere direkte i nettutgaven.
Problemet som har oppstått, er at det har blitt "dobbeltoppføringer av enkelte grener. Og når jeg sletter personer/grener og legger dem inn på nytt, blir alt feil om jeg f. eks. har oversett en person.
Hvordan kan jeg velge "legg til eksisterende person" når jeg skal legge til barn eller ektefeller, slik jeg kunne i F. T. Builder?
På forhånd takk! Smile

Mvh. Egil.[/u]
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Nov 2011 08:50:19

InnleggSkrevet: 20 Nov 2011 20:24:42    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Jeg har gått andre veien. Fra åpen redigering fra medlemmer til egen redigering via Family Tree Builder. Ulempen er at jeg må ha software for å redigere.

Koble til eksisterende person er på menyen som kommer frem når du klikker på + tegnet under personene i treet. Du kan da velge relasjon.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Nov 2011 21:02:01    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Hei.
Takk for svar.
Synes enda det er vanskelig å rette opp feilene. Det er flere dobbeltoppføringer som kompliserer redigeringsmulighetene. Ved sletting blir de blir bare stående som "ukjent" i navneboksen, men tydeligvis eksisterer de videre i programmet. Fordi når jeg deretter legger dem inn på nytt, blir det bare en ny dobbeltoppføring.
Antar jeg får gå tilbake til redigering via F.T.Builder jeg også. Sad
Mvh. Egil.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 09 Nov 2011 08:50:19

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 11:48:28    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Det er vel tvilsomt at feilkoblinger og dobbeltoppføringer i treet har oppstått kun som følge av konvertering fra FTB til Family Site, men du åpner jo muligheten for at andre, som ikke nødvendigvis kjenner grensesnittet og metodene like godt, kan redigere personer og slektskap.

Har vært borti lignende, og det kan bli mye rot bare med en eneste dobbeltoppføring.

For eksempel; En hustru med samme ektemann ført opp to ganger med hver sine aner. Dersom den ene anerekka er kortere enn den andre, (det ser en lettest med moderne visning av slektstre og ikke klassisk visning) ville jeg slettet samtlige personer her, fra toppen og ned, og eventuelt notert ned informasjon som kun var i dette settet med aner og ikke det du vil bevare. Søkefeltet i trevisningen er nyttig til å se etter personer som er lagt inn dobbelt.

Dersom en har aner som går til felles stamfedre, er det generelt sett fare for duplikat oppføring dersom en ikke bruker koble til eksisterende person når en kommer bak til det leddet.

For å slette en person må du ofte fjerne koblinger først. Derfor kan det være vanskelig og fort bli uoversiktlig dersom du begynner med frakoplinger i kjernen av problemet og anerekker og personer "henger i løse luften".
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Nov 2011 12:40:43    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Hei.
Feilene har ikke oppstått pga. konvertering, men fordi (som du sa) andre som ikke kjente grensesnittet har lagt inn dobbelt sett med aner. Det blir derfor mye jobb med sletting og frakopling fordi, som du også peker på, alt må skje i riktig rekkefølge.
Disse problemene kan nok lett oppstå også senere. Derfor velger jeg å slette Family Site, og heller gå tilbake til redigering i F.T.Builder. Så får de som ønsker å legge inn opplysninger heller sende dem til meg.
Takk for hjelp! Smile
Mvh. Egil.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 11:02:49

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012 12:13:03    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Hei,
Jeg har nå 10 år + som slektsforsker og har gjennom flere år kjørt TMG som basis.
Jeg mente også, at MyHeritage var en genial nettløsning indtil jeg fik slått sammen for mange uønskede dobbeltgjengere - grusomt arbeide å rydde op i feil grunnet det.
Nå bruker jeg vel mest FT-builder sammen med TMG, hvor JEG har full styring.
Samtidig har jeg brukt geni.com til å 'finne' slektninger, som jeg kan sjekke i diverse kirkebøker. Om Jeg ikke finner disse kirkebøker, bruker jeg magefølelsen og 'nedgraderer' mine TMG-data om det er hensiktsmessigt!

Jeg har også funnet mange feil i andres utleggelser, hvilket har medført lidt mail-aktivitet til personene, som har stått for utleggingen!
Generelt savner jeg en form for 'kvalitets-kontrol' i nett-databasene, da det jo ikke er alle, som er like nøye med å slette dem.

Samtidig må jeg tilstå, at jeg aldri har fått 'dreisn' på GED-COM, som egentlig skulle innebære den garantien for korrekte data???

Uansett - Ha en god sommer, folkens! Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 17 Jun 2012 12:31:57    Tittel: Re: My Heritage. Svar med Sitat

Sitat:
Samtidig må jeg tilstå, at jeg aldri har fått 'dreisn' på GED-COM, som egentlig skulle innebære den garantien for korrekte data???
Shocked

GEDCOM er ikke noen garanti for kvaliteten av data. Det er en standardisert presentasjon av de data som ligger i den databasen som det tas GEDCOM fra, med alle feil og manglker enhver database har. Very Happy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet