Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Feb 2009 03:05:14

InnleggSkrevet: 02 Des 2011 15:42:08    Tittel: Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede, f.ca 1683 Svar med Sitat

Hvem var hun før hun giftet seg med den senere lensmann David Halwordsen i 1707 eller 1708 og kom til Vea på Karmøy (Weaae, Achre sogn i Skudenes prgj.)?
Hun sies å være 75 år i sjeleregister 1758, dvs født rundt 1683. Da hun fikk folgebrev av sine sønner 2. desember 1754, kalles hun "Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede". Hvis jeg har forstått det riktig, omfattet dette skipredet (bl.a.?) gårder i Time, Orre og Gjesdal.
Et mulig spor:
Mette og David døper sin eldste sønn Bendt, et navn som ikke synes å forekomme i Davids slekt. Kan hun ha vært en ung enke etter en Bendt da hun giftet seg med David?

Jeg ville være takknemlig om noen med bygdebøker for det aktuelle området kunne se etter om hun eller en mulig far Tomas eller mann Bent kan finnes der.

(Bygdebok Åkra plasserer henne som datter til Tomas Simonsen på Veas nabogård Østhus, men det er ingenting som tyder på at han bodde på Jæren da Mette ble født. Og det er vel lite trolig at hun i 70-årsalderen skulle kalles "af Hougland Schibrede" hvis hun var født på nabogården, men var f.eks. i tjeneste på Jæren da hun giftet seg?)

Med von i hangande snøre Wink
Sigmund
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Okt 2011 07:04:43

InnleggSkrevet: 02 Des 2011 18:04:11    Tittel: Re: Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede, f.ca 1683 Svar med Sitat

Et tips kan være å sjekke skifteavskriftene på Statsarkivet i Stavanger. De inneholder register over alle personer, også arvingene, og Tomas er tross alt ikke så veldig vanlig navn på Jæren rundt 1700.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Des 2011 01:52:39    Tittel: Re: Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede, f.ca 1683 Svar med Sitat

Naturligvis kan det finnes en løsning på problemet i Statsarkivet, men det er ikke så greitt når man bor langt unna...
Jeg håpet (og håper fortsatt) i første omgang at noen med bygdebøker for det aktuelle området kunne forsøke å slå opp og se om navnene ovenfor kunne gi mulige spor. Da kunne søket i Statsarkivet kanskje konsentereres såpass at man kunne spørre dem om hjelp til å lete fram et bestemt skifte e.l.
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Okt 2007 01:26:42

InnleggSkrevet: 05 Des 2011 14:47:54    Tittel: Re: Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede, f.ca 1683 Svar med Sitat

VEA. Bruk E, nr. 24. 1719-1754: David Halvorsen, f. ca. 1684, d. ca. 1763. sønn ti førre brukar. Gift ca. 1706 m Mette Tomasdtr., f. ca. 1683, d. 1761, datter til Tomas og Anna på Østhus bnr. 8. Barn: a. Bent, f. ca. 1707, busett på Munkejord bnr. 15. b. Tomas, f. ca. 1714, busett på Åkra bnr. 1. c. Ingeborg, f. ca. 1718, g.m. Nils Olsen på Munkejord nr. 5. d. Halvor, f. ca. 1721, neste bruker. e. Anna, f. ca. 1725, g.m. Halvor Kristoffersen på Østhus bnr. 8. f. David, f. ca. 1728, busett på Vea bnr.1. g. Anna, f. ca. 1728, g.m. Nils Olsen på Langåker i Skudenes.

David ser ut til å ha butt på Klubben av Brekke ei tid før han ikring 1719 kom heim til Vea att. Då tok han ikkje i bruk heile garden med ein gong slik faren hadde gjort, men bygsla bort 22 spann.........

Side 136 og 137 Åkra bygdebok av Arnvid Lillehammer
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Des 2011 23:28:26    Tittel: Re: Mætte Thomesdatter af Hougland Schibrede, f.ca 1683 Svar med Sitat

Jo, jeg kjenner til at Åkra-boka sier hun kom fra Østhus, nabogården til Vea, men det er dette jeg stiller spørsmål ved etter at jeg så hva hun ble kalt i det tinglyste folgebrevet.
Men takk for viljen til å hjelpe.
Mvh
Sigmund
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet