Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 25 Mar 2009 10:03:36

InnleggSkrevet: 27 Nov 2011 12:35:48    Tittel: Marit Christensdt Halset, f.ca. 1750, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

I Sunndalsboka bind V side 321 på plassen Nygarden under Virum b1 Nestua blir ifølgje forfattaren Lars Jonson Virum f 1757 ”gift 1780 med Marit Kristiansdatter Halset, f. ca. 1750, antakelig en innflytter”. Det er oppført ei Marit Christensdatter i hushaldet til Knut Jørgensen Dalsbø og den nye kona Maren Larsdotter Øyen på Oppistua Hallset i ”Ekstraskatten Stangvik 1762” (Picasa Nettalbum – v Stig Dragseth, gard nummer 18 ). Eg finn det ikkje lett å lese alt som står her, og det kan vere opplysningar der eg ikkje har forstått, men Marit er der oppført som pige på garden. Det er og oppført ei Eli Olsdotter på garden, og ho ser ut til å vere av slekta , men eg skjønar ikkje korleis. Men denne forklaringa kan kanskje vere rett?: Knut Jørgenson Dalsbø var først gift med Marit Olsdotter (Stangvikboka bind II side 479) og ho skulle vere ei søsterdotter av førre gardkona Eli Endresdotter gift med Ole Olson Ørsal. Kan Eli Olsdotter vere ei søster av Marit Olsdotter? Og kan ho hatt dottera Marit utanfor eksteskap med ein Kristen? Ein nærliggjande kandidat vert i så fall Kristen Jonson Øyen (Stangvikboka bind II side 437-438), halvbroren til Maren Larsdotter gift med Knut Jørgenson Dalsbø.

På Nygarden Virum døyper dei første dottera si Gjertrud. Dette er truleg etter mora til Lars (Eg fann ei Gjertrud Virum død i kyrkjeboka for Sunndal som kunne passe, men ho er ikkje nemnt i Sunndalsboka). Den andre dottera si døyper dei Elsebe. Kan det vere Eli Olsdotter som er oppkalla her, eller heitte mora hennar Elsebe (og var mor også til den avdøde Marit Olsdotter og søster til Eli Endresdotter)?

Sist endret av dn19725 den 28 Nov 2011 08:54:19, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 10:47:39

InnleggSkrevet: 27 Nov 2011 13:49:12    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Hei Magnar,
Marit står oppført i kolonna for tjenestepiger mens Eli Olsdtr står i kolonna for barn.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Nov 2011 13:57:45    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Takk for raskt svar! (Eg såg at det står barn i kolonnen, og skjønte at piger i den andre dreidde seg om tenestejenter, men det står noko meir der som eg ikkje skjønar) Må ein da tolke det slik at ho var barnet til Maren Larsdotter? Eller berre eit barn som dei hadde tatt til seg? Og kor gamal kan ho vere når ho er oppført som barn?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Nov 2011 14:23:31    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det står Børn over 12 Aar og deres Navne
Det betyr at Eli måtte ha vært født seinest i oktober 1750, og at hun ble regnet som datter i familien. Om hun var fosterbarn, stebarn, eller datter av Maren står ikke i kilden, dessverre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Nov 2011 15:38:22    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Takk! Eg klarte å sjå det sjølv med ei anna innstilling på datamakina. Eg har leita etter skifte etter Eli Olsdotter, men ikkje funne nokon som kan stemme med denne enda. Men det er mange Eli Olsdøtre. Og eg bør nok sjå om eg finn skifte etter andre innblanda og, litt meir systematisk enn eg har gjort til no.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2011 01:01:58    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Hva med å se etter et skifte etter en Ole? Hvis han var far til Eli, og eventuelt gift med Maren før hun ble gift med Knut? Det er kanskje et forsøk verdt å se etter?

Men Magnar, jeg har nettopp sett på manntallet for Stangvik prestegjeld i forbindelse med ekstraskatten i 1764. Jeg fotograferte det på Riksarkivet i sommer. Det er andre kolonneoverskrifter enn i 1762.
På Halset står Knut Jørgensen og hustruen (dessverre ikke med navn i denne kilda). Tjenestefolk er Dr. Knut Larsen og Tøs Ane Larsd..
I kolonna for Leilendinger, Husmend og Indersters barn under 16 Aar står Marit Christiansd.

Hva dette betyr, vet jeg ikke helt sikkert. Knut og hustruen var leilendinger siden Halset var benefisert gods. En liten ting kan vi vel få ut av det, og det er alderen til Marit. Hun var over 12 år i oktober 1762 og under 16 år i april 1764.
På denne Halsetgarden er det en husmann; Peder Johansen med hustruen. Marit regnes vel som barn i denne husmannsfamilien, eller som barn hos Knut og hustruen. (I 1762 ble alle husmennene og innerstene ført på den andre Halsetgarden.) Nå ser jeg at jeg også burde ha sjekket manntallet for 1763.

Eli Olsd. står ikke på Halset, og jeg har heller ikke funnet henne på gardene i nærheten som tøs i denne kilda.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2011 08:52:06    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Takk! Takk! Eg har sett på ein god del aktuelle skifte alt, men ikkje funne noko enda. Takk for tipset om å sjå etter ein Ole. Skal følgje opp, men er i fullt arbeid enda, så det er avgrensa med tid. Når det gjeld Marit Kristiansdotter så er det trasige at det er så få opplysningar i innskriftene om henne. Eg har funne giftarmålet, men der står det ingen forlovarar, og forlovingskunngjeringa har eg ikkje funne. Det manglar og fadderopplysningar når det gjeld dei to siste barna, men dei tre første barna viser tilknytning til Virum og Holten og Opdøl på Ålvundeidet og til Hjellbøen i Øksendal.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2011 12:32:34    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Forlovinga til Marit har nok skjedd i hennes hjemmesogn. Det var skikken, og siden kirkebøkene brant i 1781, får vi nok aldri se den kunngjøringa. Sad
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2011 18:43:51    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Fann skifte etter Ole Erickssøn Holte datert 8.april 1745:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 09 , 1741-1746, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Fol. 432-842. Nytt register bakerst.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24642/330/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202650330.jpg

Skiftet viser at han hadde vore gift med Marit Olsdotter og hadde dottera Eli 1 1/2 år med henne. Han hadde omkomme på sjøen. Vurderingsmenn i skiftet er Lars Holden(?) og Ole Halset. Lars Øyen er laugverge for enka og Morten Kvenset for dottera Eli. Ole Olsen Halset vart utnemnd til formyndar for Eli Olsdotter. (Skiftet er lett å lese, men det kan vel finnast opplysningar av verdi som eg ikkje har forstått).

Ein kan slå fast: Eli Olsdotter var iallfall ikkje nærskyld med Marit Kristiansdotter!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2011 19:56:12    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Etter å ha sett vurdert den infoen vi no sit inne med, ser det ut som Ole Olson Ørsal/Halset og slektningen Eli Olsdotter har flytta frå Halset etter at Marit Olsdotter døydde og Maren Larsdotter Øyen kom til gards. Det tyder kanskje at Marit Christiansdotter først og fremst har tilknytning til Knut Jørgenson eller Maren Larsdotter, viss ho da har noko tilknytning til Halset i det heile teke.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Des 2011 07:44:53    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det var kanskje denne Eli Olsdotter som vart gift med Mons Olson Ulvund? Sjå Stangvikboka III side 176-177. Men alderen hennar er i så fall i Stangvikboka oppgjeven ca. 10 år feil
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 01 Des 2011 15:48:37    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Hei Magnar,

No vart eg interessert, for dersom Eli Olsdotter er ho som vart gift med Mons Olson på Ålvund, så er ho brorkona til mi 3x tippoldemor, Ane Olsdotter Ulvund, som vart gift i Andersstua på Kvennset med Anders Mortenson. Ser vi på fødselsåret som er oppgjeve i bygdeboka for Eli Olsdotter på Ålvund, 1732, er det rimeleg at dette er feil, for eldste barnet, Anne Monsdotter, må ha vore fødd rundt 1769, og yngste dotra Eli Monsdotter rundt 1783 (ho var konfirmert i 1799 i alle fall). Og Mons Olson var vel fødd i 1740, etter det eg har notert. Så at ho kunne vere fødd 1743 slik skiftet tyder på, rimar vel betre med dei andre opplysningane.

Litt meir spekulasjonar. Morten Andersson Kvennset er inne i biletet som verje, og hadde vel da truleg ei slektstilknytning her. Kona hans heitte Gunnhild Eriksdotter, eg har ikkje funne kvar ho er frå. Ei mulegheit er da at ho er søster til Ola Erikson, som døydde på sjøen iflg skiftet. Morten Andersson må ha vore født dei aller første åra etter 1701 (da var faren 30 år og utan born, og i 1724 tok Morten over bruket etter faren, som levde i mange år enno). Aldersmessig ser det dermed ikkje heilt urealistisk ut. No hjelper vel ikkje spekulasjoner oss så mykje framover, men det kan kanskje vere ein muleg start på vidare leiting.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Des 2011 18:53:46    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Så det var der at Eli var i 1764. Very Happy
I manntallet i ekstraskatten april 1764 var ei Eli Olsdatter tjenestejente på Ulvund. Dette var nok på Utistua for gardfolkene står som Ole Knudsøn og Hustruen. Tjenestekaren på samme gard står som Mogens Olsøn. Smile Det var vel dem som ble gift?
Den tredje i tjeneste på denne garden var Guru Størchersdatter.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 13:09:24    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Berre ein liten kommentar: Ole Knudsen i Utistua på Ålvund, som her nemnes av Tore, er samme mann som Ola Knutson Åsprong, som er nemnt i skiftebehandlinga etter Ola Erikson, far til Eli. Muleg det finns meir opplysningar i skiftet som kan gje indikasjoner på kvar Ola Erikson heldt til. Det står tydeleg Holte i skiftet, men kva gard dette er, er ikkje så opplagt, det passer dårleg med Todalen, der det ligg nærast til å leite.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Des 2011 14:00:01    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Og ein kommentar til. Tok ein leiterunde etter Ola Erikson-kandidatar på dei ymse gardane som vart kalla Holte eller Holten i dåverande Brøske og Surnadal Tinglag (Holten i nedre og i øvre Surnadal, Tretta i Stangvik, Holten i Bæverdalen og Myrholten og Neverholten i Bæverdalen). Tok og med Holten i Virumdalen, der det tradisjonelt har vore mykje hopehav med Todalen.

Eg finn berre ein som KAN passe inn, det er Ola Erikson, f. 1798, frå Utistua Holten i Bøverdalen, nemnt i FT 1701, men ingen opplysningar ut over det. Holten der høyrde denne tida til Stangvik. Far til denne Ola Erikson var tømmermannsmeister Erik Jakobson Holten, som m.a. var ansvarleg for ombygginga av Stangvikkyrkja i 1705. Og bror til Ola Erikson, jordkaren Jakob Erikson, var og kyrkjebyggar, han bygde m.a. den gamle Aurekyrkja. Men å få stadfest ein slik muleg sammanheng med "vår" Ola Erikson er sikkert ikkje enkelt, eg har ikkje funne skiftet etter Erik Jakobson, i alle fall.

Andre Ola Erikson finn eg ikkje med nokon Holte-"link", men det kan sjølsagt vere born som ikkje er registrert frå denne tida (fødde tidleg på 1700-talet). Det er Erik-ar som brukarar både i Tretta og på Holten i Virumdalen, så muleg er det. Kunne i alle fall vore interessant å funne noko meir på dette.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Des 2011 02:02:49    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det var en Erik på Holten i 1723-matrikkelen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Des 2011 14:55:38    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Eg har litt problem med å sjå kvar Ola Erikson og kona heldt til da han døydde, og trur det kan vere ein nøkkel for å komme videre her. Skiftet etter Ola Erikson ber etter mitt skjønn preg av at dei dreiv eit gardsbruk, med sjødrift i tillegg, altså truleg eit gardsbruk ved sjøen. Og da helst i Todalsfjordsområdet.

Om vi tek vidare tak i hypotesene over, og ser litt på tidslinja oppi det heile, kan ein tenkje seg at det var Oppistua på Hallset dei dreiv, ut frå følgjande resonnement:

1726: Ola Olson frå Austigard Ørsal bykslar Oppistua. Han var f. ca 1694, og gift med ei Eli Endresdotter (kanskje frå Talgøy??). Dei hadde ikkje born så langt ein kan sjå. Det er derfor rimeleg at dei ville ha ein slektning til å ta over, og Eli Endresdotter hadde søsterdotra Maret Olsdotter som kan ha vore "sett på" til dette.
Ca 1742: Maret Olsdotter gifter seg med Ola Erikson Holte, som kan ha vore frå Utistua på Holten i Bøverdalen, og bykslar Oppistua på Hallset??
1743: Maret og Ola Erikson får dotra Eli Olsdotter
1745: Ola Erikson druknar, Ola Olson Hallset vert formyndar (rimeleg dersom situasjonen er som skildra her)
ca 1746: Enkja Maret Olsdotter giftar seg oppatt med Knut Jørgenson Dalsbø, f. ca 1714, som tek over byksla på eindel av garden. Samme år kjøper han og 10 marklag . Paret fekk ikkje born så langt ein veit.
1759: Maret Olsdotter døyr, Knut Jørgenson giftar seg oppatt få år seinare med Maren Larsdotter Øyen. Dei får 5 born, den eldste født 1765.
Ca 1763: Eli Olsdotter kjem til Ulvund som tjenestetaus. Ho var da 20 år, og heime på Hallset var det kome nykjerring til gards.

Eit par nøkkelspørsmål for å få brekrefta/avkrefta at dette stemmer, vil vel vere om det finns informasjon som kan vise at Ole Erikson hadde byksel før han døydde, vidare om det finns skifte på Hallset etter Maret Olsdotter i 1759, der det framgår at Eli Olsdotter er arving.

Men eg sporar vel av debatten her i forhold til Magnars utgangspunkt, som var Marit Christensdotter, og ikkje Eli Olsdotter!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Des 2011 17:43:19    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det står i skiftet i 1745 at de bodde på en Holtegard.
Kan det være denne i Surnadalsfjorden mellom Torvika og Sjøasætra? Er det denne garden som heter Follerø? Jeg har ikke Surnadalsbøkene her jeg er, så jeg får ikke sett etter om HH har en Erik på et av brukene i 1723.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Des 2011 18:19:15    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Javisst står det "På gaarden Holte", har visst lest meg blind som ikkje registrerte det. Bra korrigering, Tore!

Det er rett at Holten blir brukt som namn på Follerø, slik det og vert på Tretta. Folket på Follerø har og tildels skreve Holten som etternamn, og Follerø sag har vore kalla Holtasagja i daglegtale. No har det vore sagt at Holten er eit nyare namn, men det var kanskje kome i bruk alt på 1700-talet?

Kva Hans Hyldbakk seier om dette: Erik Larsson Vigen fekk byksel på Follerø i 1719 ifølge bygdeboka, og Erik som står som brukar i 1723 er vel da samme mann. Men kring 1730 er det ifølge samme bok ein ny brukar, det er Erik Knutson, som hadde ein kjent son, Peder Erikson, f. rundt 1714, gift med Brit Ellevsdotter. I 1750 har tydelegvis Peder vore brukar lenge,dette går fram av ei sak der Erik Knutson er innklaga av eigaren av Follerø, Markus Torvik, fordi han i 16 år har hatt tilhald hos Peder på Follerø utan at Markus har kjent til dette. Erik vart da dømt til å "fravige" garden innan 15 dager og betale 2 rd. i sakskostnad.

Etter at Brit Ellevsdotter døydde i 1754, var Peder Erikson oppattgift med ei Eli Olsdotter, men dette er vel neppe "vår" Eli.

Heng vel ikkje heilt sammen med Ola Erikson som brukar på Follerø dette, men det kan no likevel tenkjast at vi ikkje skal ta det som står i innstevninga heilt bokstaveleg, og at Ola er ein eldre bror av Peder Erikson, og hadde garden før han.

Om så var, kan det fortsatt vere at Maret Olsdotter på Hallset er same Maret Olsdotter som ho som var gift med Ola Erikson, ref forrige innlegg.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Des 2011 13:07:58    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Den Erik som jeg fant på garden Holten som jeg har lenket til i 1723-matrikkelen bodde nok heller på Utistua Holten i Bøverdalen. For Follerø står også i 1723-matrikkelen, og med det navnet, ikke Holten... Jeg ble litt for opphengt i at dagens navn på garden var Holten, og sjekket ikke grundig nok, dessverre. Og Holten i Bøverdalen (Åsskardboka side 438) er for langt unna til at den passer. Vurderingsmennene kom fra Todalen, og da skal vi nok dit eller i nærheten, som Erling skrev.

Selv om vi sporer litt av så hjelper det vel alle, også Magnar?, om vi får en bedre oversikt over slektene i Stangvik før kirkebøkenes tid? Jeg håper det. Jeg har noen planer for å forsøke å finne fram til riktig gard, og skal se om jeg rekker det i dag.

Magnar; har du sett om det finnes skifter etter Knut Jørgenson, hans to koner, ei Elsebe som mulig mor, en Kristen som far?
Hvis det ikke lykkes, er det også en mulighet at du kan lete gjennom alle skifter i nærområdet (Brøske, Halsa, Surnadal, Gagnat og Sunndal tinglag) og se om ei Marit Kristensdtr står nevnt som arving. Selv om hun var tjenestetaus på Hallset, kan hun ha arvet ugifte onkler, tanter, besteforeldre etc.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Des 2011 17:54:38    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Da har jeg, mener jeg, funnet ut hvilken gard Eli Olsdatter kom fra. Det var garden Tretten, nr. 33 Holten i 1723, for den het tidligere Holte og Holten (Heimar og ætter i Stangvik bind side 35.)
Rigtignok står det i skiftet om gaarden Halte. Andre bokstav i gardsnavnet er samme som i Haldset på samme linje og ulik o'en i Holden i linja over. Dette må være en skrivefeil. Gardsnavnet kan da også være Halle. Mer om det seinere. Garden omtales i kildene som Holte, og siden dette står i skiftet bør dette være garden. Og jeg mener at løsninga på hvilken gard dette er, ligger i at Ole Knutson Åsprong møtte på vegne av landdrotten.

Jeg tror ikke som Erling skriver, at denne Ole Knutson er den samme som Ola Knutson Ålvund. Ola Ålvund fikk byksel på Utistua, Ålvund i 1737 (Heimar og ættar i Stangvik bind 3, side 176), og da ville han ha blitt kalt for Ulvund i skiftet.
Jeg mener at denne Ole Knudsøn Aasprung i skiftet, var Knut Knutson Åsprongs sønn, Ola, som var skolemester i Stangvik, og bodde på Hundneset under prestgarden. (Heimar og ættar i Stangvik bind 3 side 15, og bind 1 side 411). Siden han var skolemester gikk han kanskje under navnet Åsprong og ikke Hundneset eller Stangvik?
Garden Holte (kalt Tretten i Heimar og ættar i Stangvik, bind 1 side 35) var eid av Stangvik prestebord. Landdrotten her var sognepresten. Er det ikke naturlig at skolemesteren som har en husmannsplass under prestegarden, kan møte på vegne av sognepresten i en slik sak?

Av de andre gardene som kan passe, var tre av brukene på Halle sjøleid i 1745. (Heimar og ættar i Stangvik bind 2 side 348): Pestuå, Erkstuå og Austistuå. Øyann og Steinarstuå var eid av Gjertrud Gudmundstr Nordvik som var gift med Eivind Olson Fugelsøy i Surnadal. Skolemesteren kan selvsagt ha møtt på vegne av Eivind Fugelsøy. Men når det gjelder Steinargarden (Heimar og ætter i Stangvik bind 2, side 366) har HH funnet bykselbrevet til Johan Steinarson i 1730 og sønnen hans, Steinar Johanson, i 1753. Det virker ikke som om det har vært en Ola innimellom disse to. På Øyann (Heimar og ætter i Stangvik bind 2, side 369) har HH funnet bykselen til Ola Pederson i 1730 og sønnen hans igjen, Peder Olson i 1764. Det virker som om HH har kontroll på brukarrekkene her. Derfor vil jeg utelukke at Halte i skiftet er skrivefeil for Halle. Smile

Og så over til Holden der eierskapet var arvinger etter en Sunndalsprest. (Heimar og ættar i Stangvik bind 1, side 107) Der mangler det også brukere i perioden 1731-1750 i bygdeboka (side 108 og side 114), så dette kan være riktig gard. Men jeg er usikker på hva HH har funnet ut når det gjelder brukere, for matrikkelen i 1723 har Jon og Esten på garden, og det har ikke HH. Skolemesteren kan selvsagt ha vært utsendt fra disse eierne også, men jeg har mest tro på at han representerte sognepresten i skiftet på Holte i 1745. Det kan også være en pekepinn på at den ene vurderingsmannen var fra Holden, og at det gardsnavnet skiller seg i skiftet ut i fra navnet på garden der skiftet fant sted.

Og siden navnet på garden står i skiftet, mener jeg at vi kan gå ut i fra det er korrekt. Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Des 2011 20:21:36    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Hei igjen,

Det kan rimelegvis vere rett det som du skriv om Ola Knutson Åsprong, Tore. Men eg har større problem med å følge deg når det gjeld Tretta og Eli Olsdotter. No var eg og innom Tretta (som forresten er nabogarden min her) innledningsvis, men det var heilt sikkert Peder Pederson Åsen frå Surnadal som byksla der i 1720, og han er og oppført som brukar i 1723 (matrikkelutkastet). Peder var f. ca 1793, og gift med Maret Arntsdotter frå ein annan nabogard, Nestua på Haugen. Ein kjent son, Erik, f. 1719. Han er for ung til å vere far til Ola Erikson, og elles meiner eg at etterkommarane der er kjende. Erik Pederson byksla garden rundt 1745, seier Hans Hyldbakk, vi finn han og i 1762.

No er det rett nok ein eldre brukar i Tretta som og heiter Erik, Erik Jonson f. 1653, truleg frå Steinberg. Han var brukar i 1701 og 1711, og kom til gards da han vart gift med enkja på garden (etter Lars Olson), Maret Olsdotter. Erik og Maret hadde ikkje barn, men Erik fekk i 1699 eit barn med tjenestejenta si, Gjertrud Jonsdotter Kvande, og vart dømt for ekteskapsbrot. Det er neppe nokon slektssammenheng mellom Erik Jonson og seinare brukar, Peder Pederson, og derfor lite truleg at nokon son av Erik skulle ha vore brukar mellom Peder Pederson og sonen Erik Pederson.

Når det gjeld Holden er vel brukarrekkja ganske klar på den parten som fortsatt er eige bruk, kalla Holden i bygdaboka. Der gjekk det frå far til son fram til 1756, og det er vel og greit etter dette. Den andre gamle Holla-parten som er kalla Åsbøparten i bygdaboka, og som no er underbruk under Bortistua på Stenberg, er vel litt mindre grei. Hyldbakk har Lars Pederson som brukar i 1696 og 1701. Han var og brukar ved skoskatten 1711. Så nemner Hyldbakk Jo Jonson som neste brukar i 1767. Men det var i alle fall ein brukar til mellom desse, det var Gunder Nilsson, med kone Gjertrud Olsdotter, ifølge ekstraskatten 1762. Men altså ingen Erik eller Ola Erikson å finne så langt eg kan sjå.

Ei vanskeleg nøtt dette, men nøtter er til for å knekkast.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Des 2011 22:12:06    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Av ein eller annan grunn har eg ikkje fått varsel om dei siste innlegga dykkar på denne lenkja, og eg har ikkje studert dei enda. Det hastar med å få fram det eg har funne. Eit skifte etter Magnille Pedersdotter på Drøpping viser at Ole Eriksen var derifrå. Dottera Eli Olsdotter er nemnd der og. Skifte i 1748, no 55, side 1020b:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 10 , 1746-1750, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 843-1202. Nytt register bakerst.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24643/177/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202660177.jpg
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Des 2011 22:47:31    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det var i leitinga etter Marit Christiansdotter sitt opphav eg fann skiftet som viser kven Ole erikson var. Eg har akkurat begynt å leite slik som Tore rår meg til i eit av innlegga ovanfor. Tidlegare har eg prøvd å finne spor etter Marit på andre måtar. Eg har leta etter Elsebe, men det er stort sett berre i Sunndal og Halsa eg finn denne namneforma. Det var forresten ei gardkone Elsebe i Halsa i passande alder, men henne har eg ikkje funne skifte etter. Ellers er det ein gardbrukar Kristian i Sunndal som kunne ha vore faren, og som er knytt til slekta på Virum. Eg har ellers arbeidd litt med at Marit Christiansdotter var knytt til Opdøl i Sunndal, for Synnøve Opdøl ag andre av Opdøl-slekt er fadrar til nokre av borna. Og Marit Olsdotter Opdøl var gift med Kristen Kristenson Reinset. Men skiftet etter henne viser berre dei to døtrene som står i Stangvikbøkene. Men kanskje Kristen hadde ei dotter MELLOM 1. og 2. kona si? Eg held iallfall fram med skifteundersøking. kanskje det dukkar opp noko.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 00:05:55    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Ole Erikson og dottera, her namna Ellen, er også nemnde i dette skiftet etter Gudmund Pedersen (og her er det mykje folk):
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 11 , 1750-1755, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 1-279. Nytt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24644/67/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202660434.jpg
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 00:37:45    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Flott å finne et slikt skifte med så mange navn, Magnar Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 07:49:30    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Eg har leita etter skifte etter Knut Jørgenson Dalsbø/Halset og Maren Larsdotter Halset, men finn ikkje noko. Marit levde enda i 1801. Ho var da enke etter 1. ekteskap. Knut er altså død før 1801. Han var jo fødd alt i 1714, så det er vel naturleg. Sonen Josva overtok garden i 1791, så Knut har vel døydd rundt den tida. Men skifte finn eg ikkje i registra. Kanskje skiftet har falle ut i registeret? No begynner jo kyrkjebøkene i Stangvik i 1784. Kanskje eg kan finne når han døydde der. Likeins må det vel vere muleg å finne når Maren Larsdotter døydde.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 16:21:03    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Knut Jørgenson døydde i 1800, begravelse 12. oktober. Maren Larsdotter døydde den 19. januar 1803, begravelsesdato ikkje lesbar (blekkflekk).

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 16:32:30    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Takk for funna, Erling!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 17:14:05    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

I eit tidlegare innlegg skreiv eg dette:

"Litt meir spekulasjonar. Morten Andersson Kvennset er inne i biletet som verje, og hadde vel da truleg ei slektstilknytning her. Kona hans heitte Gunnhild Eriksdotter, eg har ikkje funne kvar ho er frå. Ei mulegheit er da at ho er søster til Ola Erikson, som døydde på sjøen iflg skiftet. Morten Andersson må ha vore født dei aller første åra etter 1701 (da var faren 30 år og utan born, og i 1724 tok Morten over bruket etter faren, som levde i mange år enno). Aldersmessig ser det dermed ikkje heilt urealistisk ut. "

Skiftet etter Gudmund Erikson bekrefter da at dette stemmer, og at Gunnhild Eriksdotter og Ola Erikson er søsken, og vi får altså lokalisert dei til Innergarden på Drøppingå. Søstra Gjertrud er gift mellom 1748 og 1751 med ein Lars Pederson Høgset, om eg tolkar skrifta rett. Er det Høgset som står, eller les eg feil?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 18:59:24    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Gudmund Pederson skulle det stå i førre innlegget, ikkje Gudmund Erikson.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Des 2011 19:47:31    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Eg meiner som du at det står Lars Pedersen Høgset.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Des 2011 19:43:25    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Har arbeidd litt med denne vedrørande Lars Pederson Høgset, og komme til at vi helst må tyda feil. Eg trur det skal vere Lars Pederson Søyset (Oppigard). Han var gift tredje gongen med ei Gjertrud Eriksdotter, dette går fram av ekstraskatten i 1762. Vidare ser vi av dødsfallet til Gjertrud i 1785 at ho da var 75 år gammel, og det stemmer bra med fødselsår ca 1710. Eg sette inn ei etterlysing på Høgset i Gjemnes og, men trur altså at det er eit feilsteg.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Des 2011 16:38:22    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Etter å ha "konferert" med det gotiske alfabetet i Digitalarkivet, er eg einig med deg i at den midtre bokstaven er y og ikkje g. At første bokstaven er S er derimot vanskeleg å akseptere, men ut frå alfabetet i Digitalarkviet, kan det kanskje vere tale om ein variant av liten s.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 01:15:43    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det var skifte etter Ole Olson og Eli Endresdotter Halset her:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12 , 1755-1760, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 280-544. Nytt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24645/171/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202660822.jpg

Ole Olson hadde fire halvsøsken: Henrik Olson Søyset, Niels Olson i Trondheim, Brit Olsdotter 59 og ugift, Guru Olsdotter 56 og ugift.
Eli Endresdotter hadde ei avdød søster Guru Endresdotter med 4 barn: Esten Olson - myndig, Marit Olsdotter gift med Knut Jørgenson, Ingeborg Olsdotter gift med Hovlik Roedal i Aure, Kari Olsdotter gift med Jon Sverkeson Skei i Surnadal.
Heilt sikker på at eg har tolka alt rett er eg ikkje. Og eg kan ikkje sjå at nokon Marit Kristiansdotter er nemnt. Viss Marit kristiansdotter hadde noko tilknytning til Halset, må det truleg vere gjennom Knut eller den neste kona hans.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 01:16:01    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Det var skifte etter Ole Olson og Eli Endresdotter Halset her:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Nordmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12 , 1755-1760, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Fol. 280-544. Nytt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24645/171/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202660822.jpg

Ole Olson hadde fire halvsøsken: Henrik Olson Søyset, Niels Olson i Trondheim, Brit Olsdotter 59 og ugift, Guru Olsdotter 56 og ugift.
Eli Endresdotter hadde ei avdød søster Guru Endresdotter med 4 barn: Esten Olson - myndig, Marit Olsdotter gift med Knut Jørgenson, Ingeborg Olsdotter gift med Hovlik Roedal i Aure, Kari Olsdotter gift med Jon Sverkeson Skei i Surnadal.
Heilt sikker på at eg har tolka alt rett er eg ikkje. Og eg kan ikkje sjå at nokon Marit Kristiansdotter er nemnt. Viss Marit kristiansdotter hadde noko tilknytning til Halset, må det truleg vere gjennom Knut eller den neste kona hans.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 15:41:10    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Finn to til i bygdeboka av desse halvsøskena til Ola Olson Hallset eller Ørsal, det er Lars Olson, som skal være død 1745, og så er det Anders Olson, som er "vankelmodig i sindet". Det kan kanskje finnast skifte etter Lars som gjer enda fleire opplysningar. Henrik Olson var sagmester på Øyasaga i Todalen, og bodde seinare på Midtiøra på Søyset. Trur det står Søjsetøren i skiftet, ikkje Søjset. På Nils står det brandtvagt eller noe slikt. Ellers tolkar eg namna slik du gjer.

Far til desse heitte Ola Olson Ørsal (Austigard), mor til Ola Olson Hallset heitte Beret Pedersdotter, født Søyset, ho døydde 1694 ifølge HH, og mor til dei andre heitte Maret Andersdotter.

Eg lurer fortsatt på om desse Endresdøtrene kan vere frå Talgøy, Endrenamnet var ikkje så vanleg her ikring, og esten-namnet finnes og der. Men eg har ikkje heilt klart for meg korleis ein eventuell sammenheng kan vere. Blir litt av eit puslespel dette, men nokre brikker har du i allefall fått på plass, Magnar!

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 16:03:30    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Då har eg lokalisert kvar Gurå Endresdotter var gift, det var i Heimigard på Tellsebø i Surnadal, mannen hennar heitte Ola Gunnarson Tellesbø, f. ca 1657. Dette framgjekk av bygdeboka når eg nøsta opp kvar Jo Sverkeson Skei heldt til. Kari Olsdotter var f. 1714, og først gift med Berau Andersson Skei på Berahaugen (seinare Sommero) på Skei. Oppattgift med Jo Sverkeson frå Ner-Dalseggja. Der framgår og at Esten Olson, f. 1705, døydde ugift på Skei i 1772. Da va søstra Ingeborg framleis i Rodalen, og om Maret Hallset står det at ho hadde dotra Eli, gift med Mongs Ulvund.

Går seg til.
mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 16:19:47    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Her er skiftet etter Esten i 1772, der vi får bekrefta at Eli Olsdotter er gift med Mongs Ulvund.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24648/755/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202680755.jpg
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 11:20:36

InnleggSkrevet: 28 Des 2011 14:53:23    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Dette skiftet etter Ole Eriksen i 1745 er et godt eksempel på at det kan ligge skjult informasjon i teksta som medfører at man må lese hele skiftet for å få dette ut.

I sitt innlegg den 18, november har Tore et flott resonnement for å finne fram til garden Halte - Holte hvor Ole Eriksen bodde.

Øverst på s. 762 b står følgende:

"1. Ole Knudsøn Aasprung, paa Landdrotten,
Hr. Arnt Harders vegne begiærede, at gaar-
dens huuse maatte tages udi øyensiun;..."

Her ble det ei åbot på totalt 20 rdr., ei ganske høg åbot.

Litt lenger ned på samme side finner vi:

"Enken declarede, at hun intet
vil have for sin begravelse,-
men begierede, at der maatte ud-
læggesbegravelses bekostning til
de 2de gamle folk som var paa gaar-
den, Hvilchet dem forhen var lo-
vet, med 2 rdr."

Hvor denne Arnt Harder var prest, har jeg ikke undersøkt.

Det er også tydelig at de tidligere brukerne av garden fortsatt levde på garden.
Kanskje var Eli Olsdtr. oppatkalla etter den gamle kona på garden? Dette var vanlig når unge folk tok over en gard etter barnlause brukere.

Så er det diskusjonen om Søyset eller Høyset.
Umiddelbart ville jeg ha sagt at det var en stor H, men det gir ikke noe mening i forhold til et gardsnavn. Her ville jeg ha sammenligna med andre skifter hvor denne bokstaven er brukt.

Det er også viktig å se på hvem som var vurderingsmenn på skiftet. De kom som regel fra garder som lå i nærheten av der skifte ble holdt.

Kan dere bruke noe av det jeg har skrevet her til å finne den endelige garden?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Des 2011 19:19:07    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Arnt Mathiasson Harder var prest i Stangvika, han var kapellan der først, frå 1721, og vart innsett som sokneprest 23. november 1731 etter mathias Christofferson Gram. Den 12. mars 1746 døydde han i Stangvik, og Edvard Meyer Tyrholm, som seinare vart prost i Nordmøre prosti, tok over embetet.

Stangvik prestegjeld er altså sentralt her, men vi har vel "brukt opp" Holten-namnet i tidlegare innlegg.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Des 2011 19:31:07    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Jonny siterer og frå skiftet:

"Enken declarede, at hun intet
vil have for sin begravelse,-
men begierede, at der maatte ud-
læggesbegravelses bekostning til
de 2de gamle folk som var paa gaar-
den, Hvilchet dem forhen var lo-
vet, med 2 rdr."

Dette stemmer bra med Halset, der det var to gamle folk utan arvingar, og av samme slekta som Maret Olsdotter. Det same gjer og det at enkja Maret Olsdotter vert gift med neste brukar på garden. Sjå mitt tidlegare innlegg av 4. desember (unnateke henvisninga til Holten i Bøverdalen) Det er i alle fall sikkert at så langt vi har opplysningar om folka på dei ymse Holten-gardane i ganske vid omkrets, så stemmer ikkje dette med dei som desse skifta omtalar. Og ser vi på dei andre namna i skiftet, inkl. vergene, tyder alt på at vi er i Todalen/Todalsfjord-området.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Des 2011 19:57:50    Tittel: Re: Marit Christensdotter Halset, Todalen. Kven var ho? Svar med Sitat

Enno ein kommentar. Jonny viser til oppkallingsskikken:

Sitat: Kanskje var Eli Olsdtr. oppatkalla etter den gamle kona på garden? Dette var vanlig når unge folk tok over en gard etter barnlause brukere.

Gammelkjerringa på Hallset, og morsøster til Maret Olsdotter, heitte Eli Endresdotter.

mvh Erling
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet