Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:57:15

InnleggSkrevet: 13 Des 2011 01:05:17    Tittel: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

http://www.tamurajones.net/GEDCOMX.xhtml
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 17 Apr 2009 04:22:24

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 00:52:12    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Mja, jo... samme hva barnet heter bare det skjer noe? BetterGedcom, SORD og nå GEDCOM X. Hvor mange andre prosjekter finnes, tro? Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 01:07:12    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Det finnes mange prosjekter på dette.

Hva jeg savner her er realiteter for normale forhold, bla. samboere og ekteskap mellom to av sammekjønn. Selv om noen religiøse fanatikere ikke like det så er det fakta mange steder i verden.

Dessuten mangler hendelser som er helt naturlige, Vi har død, begravelse, bisettelse, urneneddsettelse, kistebegraving. Noe av dette har ikke blitt fanget opp heller ikke i dette forslaget.

Lever disse forfatterne i en "idealisting" verden? og ikke ser verden ut over sitt snevre innsikt?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 01:53:55    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Otto skrev:
Lever disse forfatterne i en "idealisting" verden? og ikke ser verden ut over sitt snevre innsikt?

Ja. Hos siste dagers hellige dør ingen f.eks. De skifter bare fysisk tilstedeværelse. Det er jo derfor de driver slektsforsking, for å føye sammen alle sine aner tilbake til Eva og Adams tid til en stor samlet familie.

Siden det er det overordnete mål kan man ikke stole helt på hva man finner Sad

Selv ser jeg at mine aner på Hvaler som er lett dokumenterbare i kirkebøker skulle komme fra helt andre steder i Østfold. var ant. et navn som passet. Men, det forklarer ikke hvorfor familien tildels i dag kaller seg Spjær.

Så, nei de kom ikke fra Onsøy, men fra Spjær og oldefar fra Spjærholmen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 02:04:14    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Med andre ord; ingen vits å tenke på dette. De tar hverken hensyn til at folk i resten av verden dør eller at to av samme kjønn gifter seg. Very Happy

Tror de at resten av verden skal omdøpes Question Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:16:22

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 02:20:10    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

At det arbeides med GedcomX har vært kjent siden februar, det er bare navnet som er nytt, og nå noe kode. Det kommer neppe mer om GedcomX før på Rootstech i februar.

Det ser ut som GedcomX ikke akkurat er geografisk og religiøst uavhengig. Slik går det når alle venter at alle andre skal gjøre noe, da er blir det Familysearch sitt verdensbilde som gjelder.

Mye av GedcomX dreier seg om å gjøre genealoger mer avhengige av nettsteder som FS, og å tilfredsstille disses nettstedenes behov.

Rart det ikke går an å gjøre noe på Europeisk nivå, slik som f.eks tyskerne har gjort. Finnes det ingen kommunikasjon mellom genealogiske dataforeninger i Europa?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 10:36:13    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Geir. Har kastet ut ballen i DIS forum, vår søsterforeningsdiskusjonsforum og bedt dem med synspunkter om å delta her.

Kanskje DIS-foreningene (Föreningen DIS, DIS-Norge og DIS-Danmark) kan initiere prosessen med å få med europeiske søsterorganisasjoner med på et slikt initiativ. Evt. via NordGen?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 11:39:01    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Geir

Det var for flere år siden initiativ i Norge for å arbeide med Gedcom. Det var på det tidsrom at DIS-Norge også hadde testing av programmer.

Desverre ble det mye diskusjoner om hva som var rett og riktig i forhold til de programmer deltakkerne brukte og ikke en overordnet strategi og profil (religionsuavhenging og samtigig relegionsfritt), men dette stopte av seg selv grunnet at for mange satt på sine hester og hevdet at de hadde rett i sine løsninger.

Ellers er det mye snakk om samarbeidosv, men lite tiltak for samordning og felles innsats. De som var aktiive for 5-10 år siden har nok pakket sammen de fleste faner og blitt fredelig personer. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 16:50:57    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Alf,

Flott at du tar et initiativ. Nå har jeg ingen illusjoner om at det blir enkelt å oppnå enighet på Europeisk nivå, men hvis man ikke foretar seg noe kan man risikere at neste Gedcom dikteres av FS og noen amerikanske programleverandører, og da har man svært lite å si. Jeg har jobbet med amerikanere i standardiseringsfora i mange år, og vet at de i utgangspunktet har en meget spesiell oppfatning av hva som er internasjonale behov - de er ikke veldig forskjellige fra de amerikanske. Men, noe av dette skyldes at de ikke vet hva som er behovene utenfor Amerika, og hvis Europeerne klarer å "undervise" dem litt så er det muligheter - husk at svært mange amerikanere har europeiske aner.

Hva hvis DIS-foreningene spleiser på å sende en eller to representanter til Rootstech for å spørre FS hva de har tenkt å gjøre for å få til internasjonal deltakelse i standardiseringsarbeidet de tydeligvis har intesjoner om å starte. Jeg tror ikke man skal se på dette initiativet som enda et mislykket forsøk, jeg regner med at FS ikke setter i gang dette uten at de ser det som realistisk å få til en standard. For å sette det litt på spissen, hvorfor har vi DIS-foreninger hvis ikke dette er en prioritert sak.

Det er mulig at toget går i løpet av noen uker.

Otto,

Å diskutere GEDCOM internt i Norge har ikke så veldig mye for seg, bortsett fra et aspekt ved saken - Hva er de særnorske (særnordiske) behovene. Hvis vi ikke klarer å fortelle verden hva disse er, er det liten sjans for at vi får løsninger som tilfredsstiller våre behov - og ofte viser det seg at behovene ikke er så særnorske/særnordiske - 20% av par i UK er samboere selv om noen der ikke liker å innrømme det, det at folk har flere etternavn har vi felles med store deler av Europa, at genealogi også kan handle om befolkningen i et område (bygdebøker), ikke bare en familie, er det også mange utenfor Norge som har funnet ut.

-----
Hvis det er noen i dette forum som har kunskap om RDF (Resource Description Framework) eller bibiotekarer som kan noe om Dublin Core - som ser ut til å spille en rolle i GedcomX - så hadde det vært interessant med en debatt om hva disse kan brukes til i genealogi-sammenheng.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 17:52:13    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Geir. Av leders blogg, http://www.disnorge.no/cms/lederblogg/levert, er det folk på vei dit, ja.

Men det vil jo være flott om vi kan være med alle og forberede hva leder og de andre som deltar skal ta opp ang. Gedcom. Og ikke bare være tilhørere.

Så la oss bruke denne tråden til å finne ut mer på nordisk nivå som VI trenger, som mormonere ikke trenger.

Samt argumenter for at Gedcom ikke bare skal være en sak for å overføre våre data til deres database, men også til å overføre data mellom slektsforskere, samt konkurrerende tjenester som f.eks. DIStreff.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 18:03:31    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Jeg nevnte tidligere et par hendelser som jo bryter med "moralen" til mange mennesker, men som er realitet.

Selv i dag er det en rekke program som ikke har den muligheten til å registrere og langt fra bruke til overøring mellom programmer.

Kanskje første skritt er "lobby-virksomhet" på det programmet hver av oss bruker.

I utgangspunkt er nåværende standard brukbar til overføring mellom ulike program. Noen avvik finnes, menm her må brukerne arbeide mot "sine" programleverandører. Jeg arbeider mot min. Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 19:57:18    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Alf,
Jeg hadde ikke fått med meg at DIS skal sende representanter til Rootstech, håper det blir med noen med teknisk kompetanse. Hvis det er noe overhodet som burde interessere DIS så burde det vel være de to "sesjonene" som handler om standardisering, mye av det andre som foregår er å karakterisere som en salgsmesse med slagside mot FS. Mye teknologi på jakt etter en anvendelse, og mange sesjoner som ikke har annen hensikt enn å bygge opp under teknologi som passer de store genealogi støvsugerne. Legg merke til at det knapt finnes noe om slektsforskningsprogram som kjører på brukernes datamaskiner - det meste handler om mer eller mindre kommersielle webtjenester.

Utover det som har med standardisering å gjøre er det et par andre ting som er interessant fordi det handler om ting som FS ser ut til å ville putte in i GedcomX (f.eks ting om Metadata, RDF, Dublin Core), og noen som har prinsipiell interesse, f.eks "Privacy in a Collaborative Environment" (men dette er en salgssesjon).

Hvis vi skal forberede noe i denne tråden tror jeg ikke det viktigste er teknologi, men krav til en evt. organisasjon/prosess som bedrive standardisering. Ting som har med transparens, maktfordeling, internasjonalisering, åpen tilgang til resultatene og like premisser for deltakelse (f.eks skal alle møter foregå i USA, skal kun leverandører med store ressurser kunne delta, skal brukere kunne påvirke prosessen) - for å nevne noe. Jeg deltar i en internasjonal liten klikk som prøver å komme opp med noe om dette, men det er ikke lett å bli enige fordi noen tror at standardisering kan skje med en haug med vanlige brukere involvert - det er forskjell på standardiseringsprosesser og diskusjonfora på internett.

Otto,
Jeg tror ikke påvirkning på programleverandørene er så veldig effektivt så lenge det ikke pågår noen standardiseringsprosess, men hvis den kommer i gang er det et virkemiddel hvis vi er mange nok som kan pushe på i brukerforaer o.l. Men, det beste er å kunne påvirke standardiseringsprosessen direkte. Og, vi trenger en standard, løsningen er ikke at alle program kan importere propritære GEDCOM-utvidelser fra alle andre program.

----

Hvis man skal trekke fram konkrete "særnorske" (se dog mitt tidligere innlegg) ting, så kan vi jo starte på en liste:
- samboere
- stedpreposisjoner
- ?deler av etternavn som ikke sorteres?
- samspill mellom slektsprogram og tjenester ala Digitalarkivet - som i motsetning til tjenester i andre land tillater folk å laste ned kildedata. F.eks ønsker jeg at når jeg automatisk laster ned et bilde eller avskrevne data til mitt slektsprogram, så legges metadata automatisk inn i programmet.
- til en viss grad data relatert til sted, f.eks identifikatorer for sted - Gnr/Bnr
- ?land-uavhengige geografiske nivåer i hierarkier? (GedcomX har kun amerikanske)
- særnorske hendelsestyper
- generelt også ting som tillater utveksling av "konfigurasjonsdata" mellom programmer, med henblikk på å bli uavhengige av programleverandører - vi vet hvor lett det er å få tilpasset programmer til våre behov og hvor krongelete det er å overføre disse data til et nytt program.

Jeg har bevisst ikke nevnt Patronym over fordi jeg ikke ser noen bruk for det, men se under. Tegnsett anser jeg løst av UTF/Unicode/ISO10646.

I tillegg er det vel en del ting som strengt tatt ikke har noe med en utvekslingsstandard å gjøre, men mer med hvordan programmet oppfører seg - f.eks. program som insisterer på at kona skal ta mannens etternavn ved gifte og lik håndtering av etternavn når det er flere (f.eks for patronym).

Hva har jeg glemt?

Så håper jeg at vi kan unngå en diskusjon om hvilke program som håndterer det ene eller andre.

Sist endret av dn06878 den 15 Des 2011 20:19:35, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 20:10:33    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Enda en ide. Hvis andre genealogiske dataforeninger fra Europa skal ha representanter på Rootstech, kanskje det hadde vært en idee å møtes? Kanskje det går ann å ta noen kontakter rundt i Europa.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Des 2011 21:07:19    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Standard eller ikke standard
Jeg får kalle det den rennt teknisk forståelsen av dataene, men for de fleste er er det det som til syvenbde og sist presenteres som er viktig og hvordan det gjøres.

Det er derfor jeg har nevnt det med parforhold, "normale ekteskap", samboere, parskapsforhold mellom to av samme kjønn etc. Kan ikke utdype begrepene. det må sees vidt uten at det støter noen. Men vi vet at med en gang vi er inne på dette området, kommer det frem en del moralske pekefingrer.

Uansett; alle forhold skal registreres. Det er teksniskk og modellen skal dekke alle områder og former uten å sette grenser., Livet er livet slik det leves.

Så dette med navn. Personnavn kommer tilrette i navnelover og her skiller man på hva som er lovtekster og styres av sådanne eller hva ooppfattes av folk. Et navn som Per Ivar er i i prinsippp fornavn Per og mellomnavn og skal av mange registreres i to felter, For meg er det et navn, da personenn omtales som Per Ivar.

Så i eldre tider hadde man Patronymikon og bruk av gardsnavn. Utviklingen av Gardsnavn har variert fra en identifisering av at Per bodde på Bø til at Bø senere for etterslekten ble slektsnavn. Hvor skal dette føres. Dertil har vi alle skrivemåter. Hva er navnet? Skal navnet være det som står i kirkeboken eller normaliserte navn eller slik en bygdebo0kforfatter har satt det.
Her er mange prinsippielle spørsmål som må stilles om konkretiseres.

Stedsnavn har over tid variert både ved ulike skrivemåter og fortolkninger. Dette også knyttet til ulike perioder.
Hva er riktig og hva skal registrers og hva skal normaliseres. Se også på bruk av lnr/gnr/bnr.

Særnorske hendelser. Tja. Er de så særnorske? Har vi mer særnorske enn hva som finnes i andre land. Mange av våre regler i gammel tid hadde sin knytting naturgitte forhold, religion; hvilket man vil finbne i de fleste andre land også.

Jeg tror man her må starte med det elementære og bli enige om hvordan er det livet vi registrerer sett over den perioden vi snakker om. Vi bør også ha åpne øyner for hva som skjer i andre land. Våre slektninger har vandret og tatt til seg andre regler ogver tid. Til Norge er også kommet nye medborgere som har med seg andre kulturer og skikker.

Jeg tror vi ha utrolig mye å ta fatt på i Norge for å rydde opp i eget bord. Dette er viktig også før en setter igang å bygge datamodell.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Des 2011 00:51:56    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Geir skrev:
Hva har jeg glemt?

Så håper jeg at vi kan unngå en diskusjon om hvilke program som håndterer det ene eller andre.

F.eks. forskningsnotater. Flere muligheter for tillegg for hendelser, som nettopp forskningsnotater og tilleggskommentarer. Problem for Disgen å eksportere slikt som et eksempel.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Des 2011 12:57:09

InnleggSkrevet: 16 Des 2011 01:12:24    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Jag tror att FamilySearch (LDS) är tillräckligt stora för att kunna få lite tryck bakom en ny gedcom-standard. Men under alla omständigheter krävs det att ett par kommersiella aktörer står bakom det hela för att det ska hända något. Detta tar säkert 5 år eller så.

Vill vi motverka detta kunde vi starta en "task force" lokalt här i norden och köra två spår parallellt - dels ett tekniskt spår där vi försöker få fram en användbar standard som är tillräckligt väl definierad, och dels ett politiskt spår där vi försöker förankra det tekniska spårets resultat i så många släktforskarorganisationer som möjligt.

Jag är lite oklar över vart vi vill komma. Utbyte av släktdata mellan olika program i de nordiska länderna är kanske en god början. Släktforskning är ju rätt stort här. Vi kunde stångas med LDS i ett senare skede. De lär köra sitt "gedcom x"-race ändå, alldeles oavsee vad vi gör. De har väl inte varit så intresserade av samverkan tidigare..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mar 2007 12:54:19

InnleggSkrevet: 16 Des 2011 11:04:16    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Hei, hiver meg med i diskusjonen her, da jeg er en av de som skal til SLC i februar.

Har allerede blinket meg ut en del foredrag jeg ønsker å delta på, blant annet Ryan Heatons foredrag angående ny GEDCOM-standard og hva denne bringer med seg.

Ser også at han har foredrag om semantisk web, RDF, Dublin Core og FOAF. Spennende områder med semantikk og emnekart/relasjonsdata.

Hvis dere har noen spørsmål innen spesifikke områdere dere ønsker at vi tar med oss til SLC, så rop ut her, i en egen tråd eller til meg direkte, så skal vi prøve å få svar på spørsmål så godt det lar seg gjøre, enten underveis i konferansen eller i etterkant.

mvh
Tormod
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 21 Mar 2007 12:54:19

InnleggSkrevet: 16 Des 2011 12:08:33    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Geir,
Ser du nevner at GEDCOMX bare har amerikansk oppsett for geografiske angivelser, og det er vel bare delvis riktig. XML-standarden de foreslåer er bygget opp til å kunne utvider med nødvendinge tags for adresseoppsett, og ikke nødvendigvis kreve feks. "State" på alle adresser. GEDCOM v6.0 dokumentet som ligger tilgjengelig ute[xml.coverpages.org/Gedcom-XMLv60.pdf] beskriver dette på side 13.

Ang. andre spesifikke angivelser som gårds og bruksnummer etc, så blir jo dette litt for spesifikt for Norge til at dette blir en del av førsteutkastene til ny standard. Men det vil jo være nyttig med innspill for å åpne standarden nok til at slike spesielle noder kan hektes på, eller komme som områdespesifikke tillegg til standarden.

t.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Des 2011 23:07:59    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Alf,
Forskningnotater er vel ikke spesielt særnorsk? Det finnes mange forslag til tillegg til Gedcom for ting som ikke er særnorsk, men de tingene kan man vel diskutere internasjonalt, liten vits i å diskutere det her hjemme med mindre vi har spesielle behov, eller hvis man skulle få et ben innenfor i en standardiseringsprosess.

Daniel,
Hvordan vet du at GedcomX vil kreve 5 år for ferdigstillelse? Hvem skulle implementere en nordisk GEDCOM? Men, avhengig av hva som skjer med GedcomX kan det jo bli aktuelt å vurdere alternativer.

Tormod,
Gedcom 6.0 har vel vært død og begravet i nesten ti år. Den er ikke det samme som GedcomX, selv om noe fra 6.0 kan dukke opp i X. Vedr Gnr/Bnr - litt for spesifikt - neppe, hvis du kaller det en identifikator.

Får komme tilbake til evt andre sesjoner enn de jeg har nevnt, men det som hadde vært topp hadde vært om noen hadde reist seg opp å spurt hva FS har tenkt å gjøre for å få til internasjonal deltakelse - forutsatt at det hele ikke skal dikteres av FS. (Jeg deltok i høst i et møte med Gordon Clarke i FS (sitter et stykke opp i hierarkiet over Ryan Heaton som har lagt ut GedcomX koden), selv om han ikke sier det i klartekst så tror jeg ikke at han ser for seg at FS skal styre dette - alene - men intet er meg bekjent sagt offisielt fra FS.)

Jeg vet ikke hva Ryan har slags planer med RDF og FOAF, men i utgangspunktet synes jeg dette er å starte i feil ende - det finnes etter min mening ganske mange andre problemer med Gedcom som er mye viktigere å løse - det finnes allerede mange utvidelser i slektsprogram som ikke kan overføres vha Gedcom.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Des 2011 00:08:52    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Flere her fraskriver at vi ikke skal ta opp særnorske forhold. De er nepepe særnorske Very Happy Det er imidlertid viktig at også de særnorske forholdene nevnes ellers blir de glemt.

Et slektsprogram og tilhørende gedcom og andre forhold skal også dekke norge, Skadinavia og resten av verden og ikke bare spesielle forhold knyttet til utviklterne.

Typiske eksempel i dag er at eksisterende Gedcom og i prinsipp en rekke forhold til samlivsformer ikke er innarbeidet i dagens programmer og tilhørende verktøy.Hvorfor Question Fordi utviklerne ikke har sett. vil se eller er for trangsynte og snevre i sin horisont Question
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Jan 2012 20:00:38    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

FS jobber med å få til en egen session på Rootstech, med mange innledere, som skal handle om "Citations", et tema som kan bli hett i videreutviklingen av Gedcom. Programmet for konferansen er fortsatt under utvikling.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Feb 2012 15:32:37    Tittel: Re: Gedcom X ? En ny giv eller nok et dødfødt prosjekt? Svar med Sitat

Som mange sikkert har fått med seg lanserte Familyserach GEDCOMX som et "prosjekt" på torsdag 2 feb. See gedcomx.org og gedcomx.net

Dagen før ble Familiy History Information Standards Organisation (FHISO) lansert.
FHISO har sitt utspring i BetterGEDCOM prosjektet. Forkortelsen har visse artige egenskaper på norsk - ordet FART-O er hørt. BetterGEDCOM er uten tvil en vesentlig medvirkende årsak til at GEDCOMX er lansert nå, og vi ser på det som positivt at "nå skjer det endelig noe"etter ca 16 år.

GEDCOMX er ikke ferdig og det er ikke avgjort hvem som til syvende og sist blir stående bak spesifikasjonen/standarden. Familysearch har uttrykt ønske om at den blir en standard eiet av "the community". Det foregår mer eller mindre formelle samtaler mellom et stort antall aktører, bla FHISO - Familysearch og FHISO - Ancestry for å nevne et par sentrale. Det virker som svært få har helt klare meninger om hvordan dette bør gjøres.

For ordens skyld nevner jeg at FHISO potensielt har et videre og mer langsiktig perspektiv en kun å evt. arbeide med GEDCOMX.

Noen mener at GEDCOMX forsøker å ivareta web-tjeneste leverandørenes behov, og at den tar for lite hensyn til de behov brukere av PC program har. Dette kan bli ytterligere forsterket ved at det store antall realtivt små programleverandører har vanskelig for å avse ressurser til å delta i en standardiseringsprosess. Det er derfor viktig at brukere av slike programmer gjør sine behov kjent i den videre prosessen, uansett hvor den vil foregå.

Jeg regner med at det etterhevrt vil komme en mer "brukervennlig" dokumentasjon av GEDCOMX.

Det blir en spennende vår! Det kommer uansett mye spennende teknologi framover. Det anbefales å ta en titt på videoer fra Rootstech (rootstech.org) - jeg vet ikke om de er lagt ut enda.

(Jeg følger ikke hele tiden med på dette forumet, så send evt. kommentarer til geir pkt thorud krøllalfa getmail pkt no )
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet