Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 29 Jul 2011 11:34:56

InnleggSkrevet: 28 Des 2011 17:43:52    Tittel: Skifteprotokoller Svar med Sitat

Hei Smile

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan jeg skal bruke skifteprotokollene. Confused
Hvor begynner man å lete? Som et eksempel kan vi jo ta min 4x tippoldemor Malena Jonsdatter som døde i 1815. Hun var enke, og da hun døde var yngstesønnen Even 12 år gammel. Skiftet sier muligens noe om hvem som tok seg av Even etter morens bortgang?

Malena bodde i Åfjord på gården Teksdal.

Hvis det finnes noe skiftemateriale etter henne, hvordan går jeg frem for å finne det?

-Rune
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:15:36

InnleggSkrevet: 28 Des 2011 23:50:24    Tittel: Re: Skifteprotokoller Svar med Sitat

Først må du jo finne frem til rette skifteprotokoll.

Skifteprotokollene finner du jo her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet
Og da finner du jo frem til denne siden: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read

Åfjord regner jeg med er Åfjord i Sør-Trøndelag og Fosen sorenskriveri? Du velger da verdslig (by eller sorenskriveri) velger Sør-Trøndelag og Fosen sorenskriveri for deretter å trykke på UTFØR.
Da får da mellom anna opp skifteprotokoll 1790 til 1817. Og du vil se at det ikke finnes register for denne protokollen. Altså må du bla i boka. 1815 vil da bli på slutten. Ser ut som 1815 begynner ca side 530.
Noen steder er det laga søkbare register som ikke kommer frem her. Om det finnes noe slikt for dette distriktet kan kanskje andre svare på.

Tror neppe det går frem av skifteprotokollen hvem som tok seg av Even. Men du kan jo i skiftet (om det finnes noe slikt etter Malena) finne nære familiemedlemmer som kan ha tatt seg av gutten.

Andre har kanskje bedre forklaringer på hvordan du skal finne frem. Lykke til.

Mvh HelgeB
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 22 Sep 2009 08:10:02

InnleggSkrevet: 29 Des 2011 12:54:23    Tittel: Re: Skifteprotokoller Svar med Sitat

Formyndere til umyndige (barn) er ofte beskrevet i skifteprotokollene. Hvis ikke så kan du lete i overformynderprotokollene (eventuelt overformynderregnskapene). Disse kan gi endel info fratiden skiftet fant sted og opp til man ble myndig. Slik som bytting av formyndere, død og giftemål er noe av opplysningene man kan finne.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet