|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 09 Nov 2010 02:52:50 Innlegg: 236 Bosted: OSLO
|
Skrevet: 17 Feb 2012 05:20:02 Tittel: Helene Hansdatter og datteren Gunild Marie, døpt i Domen |
|
|
Gunild Marie ble døpt i Nidarosdomen som nummer 27 i 1805. Moren er Helene Hansdatter og faren Malachias Alstad fra Skogn/Levanger. Men jeg er ikke i stand til å få mening i det som står i denne dåpsnoteringen. Jeg har tidligere fra en annen kilde fått opplyst at dette paret giftet seg i samme kirke i 1801, men jeg kan ikke finne noen slik dokumentasjon, og det står da grangivelig at barnet Gunild Marie er "uægte"?
Er det noen av de eminente detektivene som kan bistå med å kaste lys over dette forholdet?
Og hvem var Helene Hansdatter?
Malachias kom fra Skogn fra en av husmannsplassene under Alstadhougs prestegård, sønn av Ole Erichsen Alstad. Han har vi noenlunde god kontroll på.
På forhånd takk for tips!
Odd Sørdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16 Innlegg: 3080 Bosted: MANDAL
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 17 Feb 2012 08:33:55 Tittel: Re: Helene Hansdatter og datteren Gunild Marie, døpt i Domen |
|
|
Hei Linda,
Tusen takk!
Jeg er dypt imponert over dine kunnskaper! Jeg har lett etter konfirmasjonen både i Domkirken og i Skogn / Levanger (dersom hun skulle ha flyttet til faren), men finner ingenting. Jeg synes jo likevel at indisiene er svært sterke for at vi har funnet rett Helena Hansdatter! Plasseringen av faddere i nærheten av bostedet, riktig alder og Tollev Be... støtter alt opp under denne teorien. Jeg skal se om jeg finner noe giftermål, men det blir litt som å lete etter den berømte nåla...
Odd |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 10 Jan 2005 10:33:00 Innlegg: 462 Bosted: TRONDHEIM
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 20 Feb 2012 07:59:19 Tittel: Re: Helene Hansdatter og datteren Gunild Marie, døpt i Domen |
|
|
Hei Randi,
Beklager at jeg ikke så ditt innlegg før nå! Og tusen takk for all informasjonen du har gravet frem! Jeg skal gå "den nye Helene" litt nærmere etter i sømmene. Det er jo et indisium at hun kommer fra Hitra!
Hilsen Odd |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|