Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2012 09:23:40

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 21:41:57    Tittel: Jeg leter etter om jeg har same i blodet! Svar med Sitat

Hvis jeg har same i meg så kommer det fra min morfar.

Han het: Gerhard Winther: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036806038357
Den lenken er faren til Gerhard, men han er ikke den som er markert som sønnen Gerhart! Gerhart døde, og Gerhard ble født etter 1910. Gjertine døde også når Gerhard var ung! Så jeg finner ikke han. Men jeg vet at hans foreldre var Gjertine Winther og Johan Winther. Da Gjertine er fra Molde tenkte jeg at jeg tviler på at hun er bæreren av samegenene! Kan ta feil, men mamma tvilte også på at hun er det.

Jeg vil påpeke at denne tråden: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=101542 har vært til stor hjelp! Jeg ble så overrasket når jeg fant denne tråden! Og det var slik jeg fant denne siden. Fordi jeg googlet på Johan Winther sin ID som da er: pf01036806038357! Og jeg fant den tråden på deres forum. Og der var det masse informasjon. Da fant jeg jo foreldrene til Johan Winther: Adolf Dorius Winther og Josefine Henriksen. Så står også navnene til Adolf der også. Men jeg fant ikke Josefine Henriksen sine, har ikke lest skikkelig.

Pappa påpekte at Henriksen kan være samisk fordi han møtte noen i forsvaret som het det som var same. Rolling Eyes Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan finne den samiske roten Smile Jeg syntes også det er veldig vanskelig å lese de bøkene med de løkkeskriftene. Ble Josefine Henriksen skilt fra Adolf? Eller døde Adolf? Den såkalte uekte sønnen, hvor ble det av han? Ble han adoptert? Er mange spm. vet han ikke har noe med oss å gjøre, men likevel interessant!

Beklager hvis dette ble bare ett stort rot!
Men bare spør hvis jeg skal påpeke ting bedre. Kanskje jeg kan tegne noe slektre slik jeg har forstått at ting er.

Hvorfor er jeg så interessert i samegenene? Jo min mormor har alltid tullet med det. Så over tid har jeg faktisk blitt nysgjerrig på det. Morfar Gerhard døde jo før jeg ble født, og mamma sa han aldri likte å snakke om slekten eller fortiden Crying or Very sad

Tusen takk for all hjelp!! Razz
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 25 Mar 2007 08:50:45

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 23:31:59    Tittel: Re: Jeg leter etter om jeg har same i blodet! Svar med Sitat

Hei,
Etter å ha lest den andre tråden så er vel dette familien i 1865, da hennes far skal være Anders Henriksen (oppgitt ved vielsen)
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1 0&filnamn=f62001&gardpostnr=106&personpostnr=948&merk=948#ovre

Dåp,
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&fi lnamn=2001daap&gardpostnr=3872&merk=3872#ovre

samme familie i 1875, http://www.digitalarkivet.no//cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr= 7&filnamn=f72001&gardpostnr=102&personpostnr=919&merk=919#ovre
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 05:52:03

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 23:51:27    Tittel: Re: Jeg leter etter om jeg har same i blodet! Svar med Sitat

Velkommen til Slektsforum Smile

I FT1865 via RHD ser du at dette var kvener, og du kan lese mer om kvener her.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2012 09:23:40

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012 17:03:53    Tittel: Re: Jeg leter etter om jeg har same i blodet! Svar med Sitat

Stilig! Det betyr jo at jeg er 6.25 % kven da Very Happy
Hvorfor ville Adolf Dorius Winther bli sammen med ei kven? Holder ikke kven med andre kvener?
Det får meg til å lure på mer!
Adolf Dorius Winther sin mor: Marthe Birgitte? Kan hun ha vært same eller kven? Hvordan finner jeg ut det? Hennes manns navn var Hans Henrik Winter Bragøen (1806).
Eller ta morfar Gerhard Winther sin mor: Gjertine Winther (1875) fra Molde, kan hun ha vært same eller kven?
Jeg er rett og slett nysgjerrig på om det er mer kven eller same gener i blodet mitt Smile
Det jeg sliter litt med er å finne f. eks. kvinnenes forrige etternavn etter de var gift Sad Slik som dere som fant Josefines forrige etternavn! "Andersdatter" Hvordan fant dere det?
Takk for all hjelpen! Dette er utrolig spennende Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Jun 2007 08:15:40

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012 23:36:23    Tittel: Re: Jeg leter etter om jeg har same i blodet! Svar med Sitat

Svar på det siste først ; Josefines navn før vielsen
Dersom du ser i rubrikken "Brugommens faders og brudens faders fulde navn og borgelige stillinger " , så ser du at hennes fars navn er ANDERS Henriksen,- derfor Andersdatter Idea
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet