Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 31 Jan 2007 07:25:07

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 17:39:31    Tittel: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Hei!

En i min slekt var sjømann. I 1900 jobbet han på en båt som Bedstmand. På listen over mannskapet står Bedstmand som nr. 3 etter Skibsfører og Styrmand. Jeg lurer på om Bedstmand er det samme som Maskinist? Det var vel dampskip på den tiden. Fyrbøter var vel noe annet kanskje? Hva besto egentlig Bedsmandens arbeid i?

Jeg står og virrer litt med hodet Rolling Eyes Føler meg på gyngende grunn Wink

Håper noen der ute kan svare meg på dette.

På forhånd takk!

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Des 2004 07:49:14

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 17:49:07    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Bestmann

http://no.wikipedia.org/wiki/Bestmann
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 18:14:45    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Hei!

Takk for hjelpen! Jeg forsøkte meg på Wikipedia med Bedstmand, for det var jo tittelen og skrivemåten på den tiden, men fikk ingen treff. Jeg burde kanskje hatt litt mer fantasi og omskrevet til en litt mer moderne skriveform. Wink

Det står ingenting i hvilket tidsrom vi hadde denne stillingstittelen i Norge. Det hadde vært artig og visst. Er det noen som vet det, tro?

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Feb 2005 10:03:23

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 20:30:47    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Hvis det da ikke er båtsmann det skal være.
Bestmann er nr 2 etter skipsfører oppe i huset, mens båtsmann er på dekk

http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5tsmann

mvh Borgny
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2012 23:41:33    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Hei Borgny!

Takk for innspill!
Jeg tror nok ikke at det er båtsmann han var. Han står både tidligere og senere som styrmann, så det er vel nærliggende å tro at definisjonen til Carsten er riktig.

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Feb 2005 10:03:23

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012 15:53:57    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Ja da stemmer det nok med bestmann ja, tror styrmann og bestman ble brukt litt om hverandre.

Ser du lurer på når betegnelsen ble brukt

Har en meget nær kjenning Smile som var bestman på fiskebåt. De siste årene han var ombord, ble ikke stillingsbetengnelsen bestman brukt. Er ca 8 år siden han måtte "gå på land"

mvh Borgny
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012 17:06:43    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Takk for info om bruken av Bestmann.
Ut fra hva du forteller, så ble denne tittelen sannsynligvis brukt helt opp til år 2000. Den personen jeg snakker om, er oppført som Bestmann i 1900. Han var Bestmann på en større båt. Hvis vi ser på hva som står i Wikipedia om Bestmann, så kommer det tydelig frem at denne stillingstittelen også var vanlig i seilskutetiden. Begrepet har altså bestått i flere 100 år. Bestmann er nok et kjent begrep i sjømannsverden.

Det er artig hvor mye man kommer bort i gjennom slektsforskning og ikke minst, hvor mye man lærer og får oversikt over av historisk og kulturelt materiale!!

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:57:15

InnleggSkrevet: 21 Feb 2012 23:14:50    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Ser ikke bort fra at ordet best er det samme som i bestikk, altså navigasjonsinstrumenten, og som var ansvarlig for navigasjon når kapteinen sov/hadde frivakt,

Kikker litt på Google:
http://www.seilskuteklubben.no/index.php?option=com_content&task=view& id=333&Itemid=466

"Bestmann - Navigasjonskyndig dekksmann*, styrmann* uten styrmannseksamen på småskuter"
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2012 01:38:04    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Takk for ytterligere utdyping, Alf!

Det synes nå nokså klart at en bestmann på en skute er en navigatør, altså styrmann, og at de som hadde denne stillingen ikke hadde styrmannseksamen.
Denne stillingstittelen har tydeligvis eksistert i flere hundre år.

Jeg med min ringe viten innenfor sjømannsyrker lurer nå på når man i Norge begynte med organisert styrmannsutdanning med styrmannseksamen. Det hadde vært artig å vite.

Jeg vet ihvertfall at den flotte Sjømannsskolen i Kongsveien i Oslo, som forøvrig ikke er sjømannsskole lenger, har ligget der tilbake til ihvertfall begynnelsen av 1900-tallet, og de utdannet såvidt jeg vet, blant annet styrmenn.

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:15:36

InnleggSkrevet: 22 Feb 2012 09:50:00    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Kanskje en henvendelse til

Bergens Sjøfartsmuseum

Der fannt jeg blant annet denne publikasjonen

Fra "Vuggende Vågen" til de store verdenshav.
Maritim utdanning i Bergen 1600-1904. 2002
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Des 2004 07:49:14

InnleggSkrevet: 22 Feb 2012 10:24:15    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Et lite utsnitt fra Norges skibsførere 1933-1935:

Det en skipper og styrmann hadde å lære kunde de lese sig til i forordningen om sjøinnrulleringen av 1.februar 1770. Her heter det i § 29 bl.a.:

" Angir nogen sig at ville være styrmand, da skal han for sessionen bevise at have faret til sjøs i 7 aar som matros, og i den tid gjort et par reiser til Vestindien eller andre lange farvande og er bekjent med kanalen. Ligeledes skal han fremlægge attest fra et av de i rigene værende skipperlaugs huse gaaende ud paa at have bestaaet en prøve i navigastion for navigasjonsdirekt.."

I 1803 blir denne bestemmelse gjentatt og det fastsettes at der skal være to karakterer til eksamen: "Bekvem" og "Ei Ubekvem". Man befinner sig m.a.o. fremdeles i kaotiske forhold med offentlig understøttende skoler i konkurranse med private informatorer.

Så kommer den store omveltning i 1839. Iflg. lov av 9.august dette år skal der avholde to eksamener, 1) den almindelige styrmannseksamen som enhver var forpliktet til å underkaste sig, og 2) den høiere styrmannseksamen som var frivillig, og kunde tas av dem som hadde tatt almindelig styrmannseksamen.

Blandt fordringene blev der inntatt en betingelse om at ingen tillotes å underkaste sig eksamen før han hadde fylt 17 år og hadde gjort minst en sjøreise. Det beskjedne krav til fartstid blev gjeldende helt til 1891. I mellemtiden ophevet man i en tilleggslov av 23.juni 1854 bestemmelsen i loven av 1839 om at man skulde ha fylt 17 år for å underkaste sig eksamen. Efter 1854 var der m.a.o. ingen aldersgrense nedad. Begrepet sjøreise blev opfattet meget forskjellig. Nogen aspiranter møtte frem til eksamen med flere års fartstid, andre med kun en reise over Nordsjøen.

Det er skrevet 7 sider i boka om navigasjonsundervisningens historie, så hvis du ønsker å lese mer kan du sikkert låne boka på biblioteket. Den heter Norges skibsførere 1933-1935, utgitt 1935 på Dreyers forlag. Det finnes også en annen utgave 1935-1953. Bøkene inneholder biografiske opplysninger om skibsførere, så hvis du skulle ønske oppslag så har jeg begge bøkene tilgjengelig.

Carsten
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Feb 2012 12:45:36    Tittel: Re: Hva er en Bedstmand? Svar med Sitat

Takk for tipset, Helge. Det har garantert vært en rivende utvikling i Norge når det gjelder skoleringen innenfor sjømannsyrket (på lik linje med mange andre yrker i samfunnet i dette tidsrommet), og det fremkommer sikkert i den publikasjonen du nevner.

1800-tallet står generelt i en særstilling i Norge når det gjelder oppbygging av et organisert samfunn. Norge bygget seg blant annet opp til å bli en stor sjøfartsnasjon.

Takk, Carsten, for din klare redegjørelse av lovverket for utdanning av styrmenn i Norge på 1800-tallet, referanse til litteratur, samt tilbud om oppslag. Kan man ønske seg mer Question Laughing

Når det gjelder Oslo Sjømannsskole, som jeg nevnte, så ble selve utdanningen for sjømenn i Kristiania etablert i 1845. Skolen holdt da til på flere steder i Oslo sentrum. Bygningen i Kongsveien sto ferdig i 1917. Sjømannsskolen troner oppe i Ekebergåsen. Den ser ut som en borg. Fasaden er i Iddefjordgranitt. Fra Sjømannsskolen har man utsikt over Oslofjorden med Nesodden, Bærum og sentrale deler av Oslo. Bygningen innehar også freskomalerier av Per Krogh. Sjømannsskolen er et landemerke på østsiden av Oslo og er absolutt severdig, syns jeg. Oslo Sjømannsskole nedla driften i bygningen i 1989. Dette bare som en tilleggsinformasjon.

Mvh
Kjersti
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet