Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 07:04:42

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 16:36:54    Tittel: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Mange svar her inne baserer seg på funn på FS, det legges lenke til en kirkebok ut fra hva som er funnet på FS.

Mitt spørsmål er: Hvorfor ikke nevne sekundærkilden FS? Lenken går gjerne til kirkeboka uten at sekundærkilden FS er nevnt!

Jeg pleier selv å si "funnet førsr på FS".

Hvorfor nevner ikke hjepere FS, når de legger ut sine lenker??
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 01:08:07

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 16:46:41    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

ehhmmm...

Du seier at mange brukar FS utan å fortelje at dei brukar FS.... Korleis kan du vite det då?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 16:57:46    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Ivar, mitt inntrykk grunner seg på flere innlegg her inne.

Er ikke du også enig i at kilden bør angis, når man forsøker å hjelpe noen?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Jan 2008 11:32:37

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 17:13:26    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Hei
Forstår ikke hvorfor det skulle være noe problem...mange ganger finner man først fødselsår i tellingene også.Og ut ifra det finner man det i kirkebøkene.Om man først finner det på FS er vel egentlig helt unødvendig å opplyse om,ihvertfall så lenge man finner det man skal i kirkebøkene.Blir opp til enhver det hva man vil,jeg pleier å gi beskjed eller legge ved link til FS også.For mange ganger finner man veldig mye tileggsopplysninger der Smile

Mvh.Lisbeth

(Familysearch tar utgangspunkt i kirkebøkene)
Samt at man kan legge til opplysninger der selv Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 17:39:55    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Takk for meg. Jeg har visstnok ikke noe jeg skulle ha sagt - etter denne "belæriingen. " , iføge Linda.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 01:08:07

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 18:27:21    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Sitat:
Ivar, mitt inntrykk grunner seg på flere innlegg her inne.

Vel ... anten må nokon ha sagt at dei brukar FS - og då har dei vel sagt frå om det.
Eller så kan ikkje du vite kva folk har nytta som hjelpemiddel.

Eg har avlevert eitt og anna svar her - med lenkje til kyrkjebok. Men eg har aldri brukt FS.

Sitat:

Er ikke du også enig i at kilden bør angis, når man forsøker å hjelpe noen?

FS er ikkje ei kjelde..... I beste fall kan det vere eit hjelpemiddel for å finne ei kjelde.
Eg tek meg sjeldan bryet med å føre opp alt eg har nytta som hjelp til å finne fram til noko. Det kan hende at eg har eit vagt minne om noko eg las einkvan stad for 1 månad eller 5 år sidan, og at dette var avgjerande for at eg kunne finne fram til ei sak. Det kan også hende at eg kika i ei bygdebok for å finne eit hint. Men det er ikkje dette som er i kjelda.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 19:04:02    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Etter dette må jeg tro at folk tror jeg er en dårlig slektsgransker, men jeg vet med meg selv at det ikke stemmer.

Men jeg synes folk som spør om sine aner, bør få vite hvorfra de oppgitta data kommer ifra, det som kommer fra FS, men ingen sier at "det er noe jeg fant på FS". Jeg memer kort sagt det har med ærlighet å gjøre, ar man oppgir kilder til dem som ikke er så erfarne i slektsgansning.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 19:48:09    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Det er vel mange måter å se dette på.
Hva er egentlig en kilde? Tror det har vært en debatt om det her på forumet for noen år siden.
For meg er en kilde det sted jeg får opplysningene fra. Jeg sier ikke dermed at det er en primærkilde. Men opplysningen er lite verdt dersom jeg ikke sier hvor jeg har den fra.
Jeg tror jeg forstår hva Astrid vil fram til og er delvis enig.
Nå bruker jeg vanligvis ikke FS, men om jeg gjorde det, og fant informasjonen jeg søkte ville jeg si hvor jeg hadde funnet den, med link om mulig. Hvis jeg derimot brukte opplysningen fra FS til å finne tilsvarende kirkebokinnføring hadde jeg neppe lagt link til FS, men bare nevnt at "via FS kom jeg fram til ....." osv. Med link til kirkeboka.

Astrid. Jeg tror ingen her på forumet mener at du er en dårlig slektsgransker. Du har hjulpet så mange her at vi/de som har fulgt litt med vet bedre enn å tro noe sånt.

For å avslutte litt humoristisk:
På folkeskolen var det å skrive stil det værste jeg visste. Det var ikke få ganger jeg satt hjemme og bet i penneskaftet, visste ikke hva jeg skulle skrive og var oppgitt. Hvortil mor mi kommenterte: "Friskt mot Antonius"
Om det hjalp? Tja a a, kanskje. Wink

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2006 12:51:50

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 22:53:30    Tittel: Re: Killde: FS. Hvorfor angis det ikke at FS er kilden? Svar med Sitat

Jeg skriver mange ganger - ifølge FS hadde de X antall barn (f.eks), hvorpå jeg ber om at vedkommende selv sjekker mot primærkilden. Men har jeg funnet noe i FS som jeg har slått opp i kirkeboka og lagt ut lenke fra denne skriver jeg ikke at jeg har vært innom FS.

Det som kan være problemet i FS synes jeg er at det forekommer så mye feil (har blitt litt bedre) og spesielt nybegynner tar alt de finner for god fisk både der og på andre slektssider.

Jeg forstår at du kanskje synes vi andre krediterer FS for lite, men da må feilprosenten bli adskillig bedre enn i dag. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sukket over dette eksemplet: Barn døpt: Ole, far Ole Olsen mor mrs. Olsen. Uten noen henvisninger utover kanskje fødselsår.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet